4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
XM zoektocht - 2.0 of 3.0 V6? [gevonden]
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 20 november 2005 10:19 PM
  [ # 46 ]
waterman771 schreef:
xm_turbo schreef:

En zo zie je maar…de ervaring groeit met de jaren. Zou dáárom de XM ook zoveel bereden worden door 50+??? Laughing

Wil jij even heel erg voorzichtig worden?????? ik ben nog geen 30!!!! Evil or Very Mad

Hoho…een groot deel hè, ik zit ook nog onder de 30 Wink Wij zijn gewoon “op tijd” verstandig, zó kan je het óók bekijken. Laughing

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 20 november 2005 11:10 PM
  [ # 47 ]

Lekkende stuurhuizen bij v6 met diravi

Ik ben al best veel xm’en( citroville) tegengekomen met lekkende stuurhuizen,ook auto’s met relatief weinig km’s.

Het vervangen van zo’n stuurhuis is iets van twee dagen werk,misschien wat extra aandacht aan dit onderdeel geven.

Ik heb begrepen dat als je het stuur extreem links of rechts draait dat ie dan lhm eruit gooit.


Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 20 november 2005 11:40 PM
  [ # 48 ]

Ik en ook ruim onder de 30…

Ik heb zelf ervaring met de nodige types.

De V6 is er voor modeljaar 98 in twee types. De 12v en 24v. Over de 12v kan ik kort zijn. Motor is uitermate betrouwbaar en aan het blok zelf zul je de eerste 400K geen onkosten krijgen. Is ook redelijk hufter proof. Voor lekke spruitstukken en een onbetaalbare uitlaat hoef je niet bang te zijn. Verbruik is goed te doen, ga uit van 1:9-1:10 voor een handbak en 1:8 voor een automaat.

Alleen de automaat versie svp laten staan. Tenzij aantoonbaar perfect onderhouden (elke beurt verse atf olie)

De 24v is een brok ellende. Na ca. 200K lopen heel vaak de nokkenassen kapot. Komt door een ontwerpfout. Er komt te weinig olie in de kop waardoor alles snel slijt. Is na ‘92 opgelost met een speciale coating. Dat werkt. Nu gaat ie niet na 100K maar na 200K kaduuk. Ook spruitstukken gaan vaak lekken. Erg duur om te maken. Zelfde liedje voor de uitlaat. Ga uit van 1800 euro voor een complete uitlaat bij de dealer. Ook zaken als ontsteking (bougiekabels, verdelerkap etc.) zijn duur. Please, het rijdt geweldig maar is uitgestelde executie. Daarnaast lust ie een flinke slok omdat ie lastiger rustig te rijden is. Ik reed 1:8. Alleen heb ook weleens 1:6 gehaald…

De nieuwe 24v vanaf modeljaar 98 combineert de voordelen van beide. De betrouwbaarheid van de 12v met de power van de 24v. Daarnaast een veel betere en soepelere automaat. Wil je een 24v, spaar dan even door voor een versie vanaf juni 1997 (modeljaar 98). In regulier onderhoud is dit echter ook geen goedkope auto. Dit komt door de distributieriem ipv ketting. Elke 120K $$$. Mijn huidige xm is een V6 24v automaat van dit type. Verbruik ligt rond de 1:9,5-1:10.

De 2.0i 16v is vanaf 1996 een prima keus. De 1994 en 1995 hebben last van kantelende zuigers. Te herkennen aan een diesel achtige koude start. Motor gaat er niet aan kapot, maar het klinkt gewoon niet lekker. Heb er eentje op lpg gehad. 1:10 op gas. Was overigens snel zat. V6 is wel een stukje stiller.

De 2.0i 8v zou ik laten staan. Prima motor, alleen net te traag.

De 2.0 TCT zou je ook kunnen overwegen. Voor een klein beetje meer qua kosten rijd je een V6. Dan zou ik het wel weten. Aan de andere kant, als je een TCT tegen komt die precies is wat je zoekt (‘95 TCT ofzo)....

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 20 november 2005 11:41 PM
  [ # 49 ]

Re: Lekkende stuurhuizen bij v6 met diravi

ray schreef:

Ik ben al best veel xm’en( citroville) tegengekomen met lekkende stuurhuizen,ook auto’s met relatief weinig km’s.

Het vervangen van zo’n stuurhuis is iets van twee dagen werk,misschien wat extra aandacht aan dit onderdeel geven.

Ik heb begrepen dat als je het stuur extreem links of rechts draait dat ie dan lhm eruit gooit.


Gr Raymond

Klopt, en interne lekkage is ook niet vreemd, merk je aan lang gesis, vooral na het starten. Maar ja, je kan ermee rijden had ik al begrepen.  Wink  Is idd een kostbare reparatie.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2005 12:39 AM
  [ # 50 ]

Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van simmetje! Very Happy
Ik was al bang dat ik de enige was met deze mening over de XM!

Overigens heeft ook de laatste xm v6 met ES9J4 zijn eigen probleemjes:
De radiateur is zwak ( komt bij andere xm’s weinig voor)
De startmotor kapt er ook vaker mee
De uitlaat kost een godsvemogen
De termostaat is ook zwakker

Verder, de perfecte xm! Very Happy Very Happy Very Happy
Zelfs de overheid was ervan overtuigd getuige de diverse XM’s in dienst van de staat!
( zoals die van ons!)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-11-2005

Gepost: 21 november 2005 11:13 AM
  [ # 51 ]

Een beknopte samenvatting van jullie bevindingen in mijn zoektocht naar een 2.0 of 3.0 met een budget van € 2000,- euro:

Als ik ga voor de V6 dan ga ik voor:
- een 12 klepper (geen 24)
- een type 2 (vanaf 1995)
- handgeschakeld

Als ik een 2 liter zou uitkiezen dan let ik op:
- de 2.0i 16v (ipv de 8v)
- bouwjaar vanaf 1996 (ivm zuigers)

De V6 zal iets duurder zijn in onderhoud vanwege de extra manuren om bij de onderdelen te komen maar in comfort (stiller) iets fijner rijden.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 november 2005 11:48 AM
  [ # 52 ]

Volgens mij heb je het wel. Ik zou alleen de TCT wel toevoegen aan de 2 liter mogelijkheden, want zo’n auto is zeker geen straf. Ik moet het nog een keer zeggen - ik ben voor een 3.0 V6 12v 1e serie met 1 spaaks stuur, want dat is de mooiste Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 november 2005 01:36 PM
  [ # 53 ]
sans-pareil schreef:

Ik moet het nog een keer zeggen - ik ben voor een 3.0 V6 12v 1e serie met 1 spaaks stuur, want dat is de mooiste Smile.

mee eens Smile
(serie 2 VSX is ook niet verkeerd)

nog mooier is op LPG, die heb je natuurlijk ook gehad Wink

maar dat zal misschien niet nodig zijn als je niet veel km maakt.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 november 2005 06:38 PM
  [ # 54 ]

filmpje van m’n xm, acceleren van 100 naar 150…...en luister ook goed
 
 

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 21 november 2005 07:10 PM
  [ # 55 ]

‘k Hoor een ligt gebrom, maar vooral de ruitenwissers Wink
Trouwens…ook een héééél bekend piepje met de melding “Defective Left (of right) Stop Lamp Laughing
Lekker cruisen dus, bedoel je dat?

Groeten Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 21 november 2005 07:15 PM
  [ # 56 ]
sans-pareil schreef:

Volgens mij heb je het wel. Ik zou alleen de TCT wel toevoegen aan de 2 liter mogelijkheden, want zo’n auto is zeker geen straf. Ik moet het nog een keer zeggen - ik ben voor een 3.0 V6 12v 1e serie met 1 spaaks stuur, want dat is de mooiste Smile.

Als je de cijfers bekijkt dan is een 2.0i 16v wel veel zuiniger met brandstof. Dus dan zou ik denk ik toch maar een V6 nemen ...

Een ding nog: aan alle auto’s kunnen dingen kapot, en als ik ga denken wat aan mijn BX nog kapot kan en wat dat kost, dan ga je janken ....

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 21 november 2005 07:22 PM
  [ # 57 ]

Daarom, een financiële buffer is altijd handig als je een XM hebt. Vergeet één ding niet als je zoiets bestuurt…je moet ervan genieten Very Happy Dat is de reden ook om zo’n slee te hebben, lijkt me.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 november 2005 08:04 PM
  [ # 58 ]
Willem schreef:

filmpje van m’n xm, acceleren van 100 naar 150…...en luister ook goed
 
 


Een paar groene bollen en een liter LHM zou je filmpie geen slecht doen Very Happy

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 21 november 2005 08:38 PM
  [ # 59 ]
Serge schreef:
Willem schreef:

filmpje van m’n xm, acceleren van 100 naar 150…...en luister ook goed
 
 


Een paar groene bollen en een liter LHM zou je filmpie geen slecht doen Very Happy

Serge, het is videocamera en geen fototoestel. Probeer jij maar eens een videocamera stil te houden uit de hand als je rijdt!

GRG Very Happy

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 21 november 2005 08:39 PM
  [ # 60 ]

door het windgeruis en watergekletter heen hoor ik toch wel ergens een rrrrrrrrrr van vvvvvvvrrrrrrrrrrrrrrroaaaammmmm…  Wink

Profiel  
 
 
4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook