Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
waterman771 schreef:xm_turbo schreef:En zo zie je maar…de ervaring groeit met de jaren. Zou dáárom de XM ook zoveel bereden worden door 50+???
Wil jij even heel erg voorzichtig worden?????? ik ben nog geen 30!!!!
Hoho…een groot deel hè, ik zit ook nog onder de 30 Wij zijn gewoon “op tijd” verstandig, zó kan je het óók bekijken.
See, buy, fly C5 V6
Lekkende stuurhuizen bij v6 met diravi
Ik ben al best veel xm’en( citroville) tegengekomen met lekkende stuurhuizen,ook auto’s met relatief weinig km’s.
Het vervangen van zo’n stuurhuis is iets van twee dagen werk,misschien wat extra aandacht aan dit onderdeel geven.
Ik heb begrepen dat als je het stuur extreem links of rechts draait dat ie dan lhm eruit gooit.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik en ook ruim onder de 30…
Ik heb zelf ervaring met de nodige types.
De V6 is er voor modeljaar 98 in twee types. De 12v en 24v. Over de 12v kan ik kort zijn. Motor is uitermate betrouwbaar en aan het blok zelf zul je de eerste 400K geen onkosten krijgen. Is ook redelijk hufter proof. Voor lekke spruitstukken en een onbetaalbare uitlaat hoef je niet bang te zijn. Verbruik is goed te doen, ga uit van 1:9-1:10 voor een handbak en 1:8 voor een automaat.
Alleen de automaat versie svp laten staan. Tenzij aantoonbaar perfect onderhouden (elke beurt verse atf olie)
De 24v is een brok ellende. Na ca. 200K lopen heel vaak de nokkenassen kapot. Komt door een ontwerpfout. Er komt te weinig olie in de kop waardoor alles snel slijt. Is na ‘92 opgelost met een speciale coating. Dat werkt. Nu gaat ie niet na 100K maar na 200K kaduuk. Ook spruitstukken gaan vaak lekken. Erg duur om te maken. Zelfde liedje voor de uitlaat. Ga uit van 1800 euro voor een complete uitlaat bij de dealer. Ook zaken als ontsteking (bougiekabels, verdelerkap etc.) zijn duur. Please, het rijdt geweldig maar is uitgestelde executie. Daarnaast lust ie een flinke slok omdat ie lastiger rustig te rijden is. Ik reed 1:8. Alleen heb ook weleens 1:6 gehaald…
De nieuwe 24v vanaf modeljaar 98 combineert de voordelen van beide. De betrouwbaarheid van de 12v met de power van de 24v. Daarnaast een veel betere en soepelere automaat. Wil je een 24v, spaar dan even door voor een versie vanaf juni 1997 (modeljaar 98). In regulier onderhoud is dit echter ook geen goedkope auto. Dit komt door de distributieriem ipv ketting. Elke 120K $$$. Mijn huidige xm is een V6 24v automaat van dit type. Verbruik ligt rond de 1:9,5-1:10.
De 2.0i 16v is vanaf 1996 een prima keus. De 1994 en 1995 hebben last van kantelende zuigers. Te herkennen aan een diesel achtige koude start. Motor gaat er niet aan kapot, maar het klinkt gewoon niet lekker. Heb er eentje op lpg gehad. 1:10 op gas. Was overigens snel zat. V6 is wel een stukje stiller.
De 2.0i 8v zou ik laten staan. Prima motor, alleen net te traag.
De 2.0 TCT zou je ook kunnen overwegen. Voor een klein beetje meer qua kosten rijd je een V6. Dan zou ik het wel weten. Aan de andere kant, als je een TCT tegen komt die precies is wat je zoekt (‘95 TCT ofzo)....
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: Lekkende stuurhuizen bij v6 met diravi
ray schreef:Ik ben al best veel xm’en( citroville) tegengekomen met lekkende stuurhuizen,ook auto’s met relatief weinig km’s.
Het vervangen van zo’n stuurhuis is iets van twee dagen werk,misschien wat extra aandacht aan dit onderdeel geven.
Ik heb begrepen dat als je het stuur extreem links of rechts draait dat ie dan lhm eruit gooit.
Gr Raymond
Klopt, en interne lekkage is ook niet vreemd, merk je aan lang gesis, vooral na het starten. Maar ja, je kan ermee rijden had ik al begrepen. Is idd een kostbare reparatie.
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van simmetje!
Ik was al bang dat ik de enige was met deze mening over de XM!
Overigens heeft ook de laatste xm v6 met ES9J4 zijn eigen probleemjes:
De radiateur is zwak ( komt bij andere xm’s weinig voor)
De startmotor kapt er ook vaker mee
De uitlaat kost een godsvemogen
De termostaat is ook zwakker
Verder, de perfecte xm!
Zelfs de overheid was ervan overtuigd getuige de diverse XM’s in dienst van de staat!
( zoals die van ons!)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een beknopte samenvatting van jullie bevindingen in mijn zoektocht naar een 2.0 of 3.0 met een budget van € 2000,- euro:
Als ik ga voor de V6 dan ga ik voor:
- een 12 klepper (geen 24)
- een type 2 (vanaf 1995)
- handgeschakeld
Als ik een 2 liter zou uitkiezen dan let ik op:
- de 2.0i 16v (ipv de 8v)
- bouwjaar vanaf 1996 (ivm zuigers)
De V6 zal iets duurder zijn in onderhoud vanwege de extra manuren om bij de onderdelen te komen maar in comfort (stiller) iets fijner rijden.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Volgens mij heb je het wel. Ik zou alleen de TCT wel toevoegen aan de 2 liter mogelijkheden, want zo’n auto is zeker geen straf. Ik moet het nog een keer zeggen - ik ben voor een 3.0 V6 12v 1e serie met 1 spaaks stuur, want dat is de mooiste .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Ik moet het nog een keer zeggen - ik ben voor een 3.0 V6 12v 1e serie met 1 spaaks stuur, want dat is de mooiste .
mee eens
(serie 2 VSX is ook niet verkeerd)
nog mooier is op LPG, die heb je natuurlijk ook gehad
maar dat zal misschien niet nodig zijn als je niet veel km maakt.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
‘k Hoor een ligt gebrom, maar vooral de ruitenwissers
Trouwens…ook een héééél bekend piepje met de melding “Defective Left (of right) Stop Lamp
Lekker cruisen dus, bedoel je dat?
Groeten Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
sans-pareil schreef:Volgens mij heb je het wel. Ik zou alleen de TCT wel toevoegen aan de 2 liter mogelijkheden, want zo’n auto is zeker geen straf. Ik moet het nog een keer zeggen - ik ben voor een 3.0 V6 12v 1e serie met 1 spaaks stuur, want dat is de mooiste .
Als je de cijfers bekijkt dan is een 2.0i 16v wel veel zuiniger met brandstof. Dus dan zou ik denk ik toch maar een V6 nemen ...
Een ding nog: aan alle auto’s kunnen dingen kapot, en als ik ga denken wat aan mijn BX nog kapot kan en wat dat kost, dan ga je janken ....
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Daarom, een financiële buffer is altijd handig als je een XM hebt. Vergeet één ding niet als je zoiets bestuurt…je moet ervan genieten Dat is de reden ook om zo’n slee te hebben, lijkt me.
See, buy, fly C5 V6
Serge schreef:Willem schreef:filmpje van m’n xm, acceleren van 100 naar 150…...en luister ook goed
Een paar groene bollen en een liter LHM zou je filmpie geen slecht doen
Serge, het is videocamera en geen fototoestel. Probeer jij maar eens een videocamera stil te houden uit de hand als je rijdt!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
door het windgeruis en watergekletter heen hoor ik toch wel ergens een rrrrrrrrrr van vvvvvvvrrrrrrrrrrrrrrroaaaammmmm…