Hallo lieve mensen,
Ik heb een Citroen BX 1900 injectie uit 1992 gekocht. Hij trekt zeer goed al zeg ik het zelf.
Ik heb de auto ook al even zeer stevig aan de tand gevoeld. In de eerste versnelling krijgt de auto nauwelijks/geen grip. In de tweede knalt ie gemakkelijk door naar de 100 en de derde gemakkelijk 140. Motor was uiteraard netjes warm gereden. We zaten hier steeds tegen de 7000 toeren aan.
Maar mijn vraag, is er ook een toerbengrenzer die het stop zet bij een x aantal toeren? Ik heb het gevoel dat ie maar niet ophoud.
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Laatst heb ik gelezen dat bij 6800rpm de toerenbegrenzer in zou grijpen, maar dat is blijkbaar niet zo.
Zelf ga ik nooit boven de 6500rpm (uiteraard ook warm gereden).
* Eigenlijk heb je niet zo snel last van wielspin, alleen als het hard regent / veel water op de weg en dan met name in korte bochten (bij invoegen b.v.). Dus met regen ff iets rustiger aan in 1e versnelling.
bij mij kon ik toen de tijd blijven gaan. heb 1 keer 7500 toeren gereden, maar dat vind het blok niet echt fijn.
bij mij zat er gewoon geen begrenzer in, en verder als 6500 toeren zou ik ook niet gaan voor het behoud van je blok.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik jaag hem wel eens tot het einde vd meter ops: (iets van 8000 toeren)
daarna stop ik maar, ga niet uitproberen of het nog harder kan
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
vortex schreef:bij mij kon ik toen de tijd blijven gaan. heb 1 keer 7500 toeren gereden, maar dat vind het blok niet echt fijn.
bij mij zat er gewoon geen begrenzer in, en verder als 6500 toeren zou ik ook niet gaan voor het behoud van je blok.
Mee eens, de boel op blazen is niet de bedoeling. Het maximum vermogen komt vrij bij 6000tpm. Dus meer heeft ook niet veel zin naar mijn idee.
Tsjonge zeg….ik ben met mijn 19 TZI nog niet boven de 4000 rpm uitgekomen.
Maar ik wacht dan ook eerst even de nieuwe D-riem af, die er al sinds 1996 inzit.
Wel zei Johan (zie onderschrift dealer) tegen me, toen ik van de week hem even kwam laten zien…..dat er bij deze zeer waarschijnlijk al een GTI computer in zit….wat bij de laatste TZI modellen door Citroen er in is geplaatst.
Hij zou dan ook meer PK’s hebben dan staat aangegeven….dat verklaard wellicht de enorme acceleratie van deze TZI.
Bram schreef:Tsjonge zeg….ik ben met mijn 19 TZI nog niet boven de 4000 rpm uitgekomen.
Maar ik wacht dan ook eerst even de nieuwe D-riem af, die er al sinds 1996 inzit.
Wel zei Johan (zie onderschrift dealer) tegen me, toen ik van de week hem even kwam laten zien…..dat er bij deze zeer waarschijnlijk al een GTI computer in zit….wat bij de laatste TZI modellen door Citroen er in is geplaatst.
Hij zou dan ook meer PK’s hebben dan staat aangegeven….dat verklaard wellicht de enorme acceleratie van deze TZI.
Ja vergeleken met een 1.5d is alles snel natuurlijk
en easternnl, het vermogen houdt dan wel op bij 6000 toeren, hij blijft wel gretig doortrekken, vermogen neemt nauwelijks af en dat kan af en toe net het winnende zetje betekenen bij een stoplicht sprintje
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Een gti computer in een Tzi lijkt me niet mogelijk. De tzi trekken gewoon heel goed. Dat ze minder pk’s hebben wil niet zeggen dat ze dan ook minder hard trekken, want ze hebben wel 158Nm en dat vergeten heel veel mensen!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een GTI computer in een TZi??? hoe kan dat nou, een GTI heeft een multipoint inspuiting, een Tzi heeft een monopoint inspuiting!
Dat gaat dus niet werken met een gti compu.
Overings kan het alleen als je een late 19 TZi break hebt, want daar zit weer een GTI blokje in, met multipoint injectie!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Een GTI computer in een TZi??? hoe kan dat nou, een GTI heeft een multipoint inspuiting, een Tzi heeft een monopoint inspuiting!
Dat gaat dus niet werken met een gti compu.
Overings kan het alleen als je een late 19 TZi break hebt, want daar zit weer een GTI blokje in, met multipoint injectie!
Ja…Johan zei het tegen me hoor, ik zuig het niet uit m’n duim
En Johan kan het toch wel weten, die is Chef-monteur van Citroendealer Oldenhage.
En of ik mono of multipoint heb, weet ik ook niet ops: ......ik heb meer *verstand* (of zeg Ervaring) van/met gloeibougie’s, verstuivers, Brandstofpompen e.d. van de TZD (turbo)
Ik moet dus nog veel leren en lees dan ook de laatste tijd veel over de Benzine BX’en.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wel Bram, voor zover ik weet heeft een BX 19 TZi berline een monopoint blok, maar de 19 TZI break heeft de multipoint injectie van de GTI. Dit vanwege het idee dat de berline wat zwaarder is en een fractie hogere luchtweerstand heeft, en een break over het algemeen ook bedoeld is om veel bagage mee te kunnen nemen. Althans, ik denk dat dat de motivatie van Citroen is geweest voor deze opmerkelijke stap.
Over de toerenbegrenzer: ik weet alleen dat mijn oude ” 87er GTI WEL een toerenbegrenzer had. Was ik nl. best blij mee toen mijn gas een keer bleef hangen nadat ik het pedaal eens volledig had gevloerd. Het blok bleef toen tegen een toerental van pakweg 6800 t/min aan stuiteren. Deze GTI was dus nog wel een “vuile” versie, dwz: geen katalysator en een Bosch LE3 Jetronic multipoint injectiesysteem. Het is dus best mogelijk dat latere GTI’s die begrenzer om een of andere reden niet hebben.
Bx gti mk3 heeft zijn toerenbegrenzer idd ook ergens op 6800 toeren.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop