Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wie weet hoe heet een motorblok is op bedrijfstemeratuur. Het gaat hem om het blok uit mijn BX 16TRS.
Dit blok heeft haarscheuren waardoor koelvloeistof lekt, nu is het een oplossing om dit met zgn. vloeibaar metaal te dischten, maar al surfend kwam ik op deze site >>>> http://www.alutite.nl/
Met dit goedje is het mogelijk om aluminium en aluminium-legeringen te solderen. Het klinkt allemaal goed, maar het mag alleen gebruikt worden als het werkstuk niet warmer zal worden dan 250°C.
Heeft iemand ervaring met dit product?
Re: Temperatuur motorblok + ervaringen met alutite
patje74 schreef:Wie weet hoe heet een motorblok is op bedrijfstemeratuur. Het gaat hem om het blok uit mijn BX 16TRS.
Dit blok heeft haarscheuren waardoor koelvloeistof lekt, nu is het een oplossing om dit met zgn. vloeibaar metaal te dischten, maar al surfend kwam ik op deze site >>>> http://www.alutite.nl/Met dit goedje is het mogelijk om aluminium en aluminium-legeringen te solderen. Het klinkt allemaal goed, maar het mag alleen gebruikt worden als het werkstuk niet warmer zal worden dan 250°C.
Heeft iemand ervaring met dit product?
Het ligt er een beetje aan, als het haarscheurtje vlakbij een koelwaterkanaal zit zal het niet veel warmer worden dan hooguit 115 graden (de temperatuur waarop de koelvloeistof onder druk begint te koken). Zeker bij het onderblok. De grootste hitte komt natuurlijk van de verbrandingskamer en van de olie in de carterpan (die in het meest ongunstige geval ong. 140 graden kan worden).
Ik zou dus zeggen dat het moet kunnen, maar t blijft natuurlijk wat experimenteel. Ik heb er geen ervaring mee in elk geval. Misschien kun je ze eens mailen of bellen of het al eens op deze manier is toegepast.
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tja, experimenteren zal het zeker worden. En een zekerheid heb ik, er kan altijd nog een ander blok in. Er gaat bij een mislukt experiment niets verloren.
Ik heb overigens nog zat tijd, het blok lekt op dit moment nauwelijks door de (halve) pil die ik er in gemikt heb.
Ik ga ze eens mailen, ik ben benieuwd!