Afgelopen zaterdag was het zover, ik mocht mijn nieuwe bx ophalen.
Een bx TRD-Turbo uit 1989. Hij is vrij luxe uitgerust zoals het hoort op een trd. Maar ook nog een paar extra’s waaronder Airco, Cruise control, ABS, Mistlichten voor, bumperlip, lichtmetaal.
hij loopt als een zonnetje ondanks de 337000KM die hij al heeft gelopen.
Zoals aan elke auto zit aandeze ook nog wle het e.e.a. wat er aan moet gebeuren. zo zit er een barst in de voorruit, die vast nog een keer vervangen moet worden. en moet er olie ff ververst worden. (daar wacht ik denk ik nog ff mee tot de 340000 want dan doe ik gelijk een kleine beurt. De vering is nog oppietoppie, maar de airco moet nog gevuld worden.
Uiteraard komen er nog gele lampen onder, het liefst ook de mistlichten nog in het geel gaan uitvoeren.
En een topic hierover is natuurlijk nooit compleet zonder…. Foto’s!!
Re: Mijn nieuwe bx TRD turbo
janneman schreef:Afgelopen zaterdag was het zover, ik mocht mijn nieuwe bx ophalen.
Een bx TRD-Turbo uit 1989. Hij is vrij luxe uitgerust zoals het hoort op een trd. Maar ook nog een paar extra’s waaronder Airco, Cruise control, ABS, Mistlichten voor, bumperlip, lichtmetaal.
hij loopt als een zonnetje ondanks de 337000KM die hij al heeft gelopen.
Zoals aan elke auto zit aandeze ook nog wle het e.e.a. wat er aan moet gebeuren. zo zit er een barst in de voorruit, die vast nog een keer vervangen moet worden. en moet er olie ff ververst worden. (daar wacht ik denk ik nog ff mee tot de 340000 want dan doe ik gelijk een kleine beurt. De vering is nog oppietoppie, maar de airco moet nog gevuld worden.
Uiteraard komen er nog gele lampen onder, het liefst ook de mistlichten nog in het geel gaan uitvoeren.
Sohail en ik kennen deze BX al, Jan.
Wij hebben van de zomer *Bergje* geholpen met de lekkage van de Brandstofpomp (Lucas meen ik me te herinneren) en zijn daarvoor speciaal naar Grootebroek afgereist.
Het is inderdaad een wel zeer luxe uitgevoerde BX, zowat alle optie’s zitten er wel op.
Je moet alleen eens een andere BX turbodieselrijder een stukje ermee laten rijden, want Bergje had de klacht meteen NA die reparatie dat het trekvermogen nog niet overhield.
Marten had het daar ook al over in het draadje van bergje.
En of het alleen *bijvullen* is met de Airco, weet ik nog zo net niet…..ik heb eerder ook een TZD-turbo gehad uit 91, waarvan de compressor lek was en de Defroster ook.
(en dat gaat dan een hoop geld kosten)
Maar hopelijk heb je geluk….dat kun je laten meten bij een Airco-specialist, die hem met stikstof vult en dan onder druk zet…dan weet je of het systeem lekvrij is of niet.
Je moet alleen eens een andere BX turbodieselrijder een stukje ermee laten rijden, want Bergje had de klacht meteen NA die reparatie dat het trekvermogen nog niet overhield.
Marten had het daar ook al over in het draadje van bergje.En of het alleen *bijvullen* is met de Airco, weet ik nog zo net niet…..ik heb eerder ook een TZD-turbo gehad uit 91, waarvan de compressor lek was en de Defroster ook.
(en dat gaat dan een hoop geld kosten) Crying or Very sad
Dat van dat trekvermogen dat weet ik eigenlijk niet, ik vind hem zelf machtig trekken. maar als er een keer iemand een stuk mee kan rijden, dan vind ik dat prima. misschien op een meeting een keer, waar ik toch van plan ben een keer heen te gaan. En ik had idd al gelezen dat marten het daar over heeft gehad. Dat van die lekkage wist ik ook, want ik wist dat hij op het forum zat, en heb hem die vraag ook gesteld hoe het daarmee is afgelopen, en dat was allemaal goed afgelopen.
En van de airco, het is idd afw88 hoe de rest van het systeem is, maar omgebouwd is het systeem al wel. ik laat hem tegen de zomer een keertje vullen en checken. nu nog een airco specialist in de buurt vinden
Maar verder rijdt het heerlijk zo’n trd-turbo, ik mag zoiezo graag dieselen, en niet meer zoveel toeren/geluid als mn 1900 benzine op de snelweg (bij 120-130)
janneman schreef:....Maar verder rijdt het heerlijk zo’n trd-turbo, ik mag zoiezo graag dieselen, en niet meer zoveel toeren/geluid als mn 1900 benzine op de snelweg (bij 120-130)
Ja….het scheel ruim 1000 rpm minder dan een 1.9 TZI.
3000 bij ongeveer 120 km p/u met je TRD en 4000 bij de TZI met die snelheid.
Let wel op het volgende : ik heb 1x een 89’er TRD turbo gehad (was mijn allereerste BX turbodiesel).....en daarvan is de geleiderol (dus NIET de Spanrol) van de D-riem spontaan afgebroken en draaide ik de hele kop stuk (kleppen krom enz.).
Of dat een kwaal is van de TRD uit 89 weet ik niet, maar mij is het dus wel overkomen, was trouwens dezelfde kleur als die van jou.
Het betrof dus de (aluminium?) houder waar de geleiderol op gemonteerd is.
Extra controle van de D-riem met Span- en geleiderol lijkt me zeker bij een auto van 16 jaar oud geen slecht idee, temeer omdat mijn TRD toen pas een jaar of 8 a 9 oud was.
Misschien moet je D-riem toch al vernieuwd worden, pak dan die 2 ook mee zou ik zeggen…..beter voorkomen dan…......
Heb het met de andere 3 TZD-turbo’s niet meer gehad dat probleem….WEL veel olielekkage’s van onderen….LHM, Motorolie.
Oh ja….dit scheef Bergje NA die reparatie van de Brandstofpomp, vandaar dat ik die opmerking maakte :
bergje schreef:De BX is vandaag bij Spaarnestad gerepareerd. De ‘booster’ is vervangen. Het is gelukt zonder de dieselpomp hiervoor uit de auto te halen. Verder hebben ze de boel weer afgesteld. Totale kosten: € 220,-, dus heel wat minder dan de minimaal € 1000,- uit Duitsland voor vervanging van de gehele pomp!
Wel heb ik het idee dat de turbo minder krachtig is dan ‘voorheen’, voorheen voelde je deze bij zo’n 2500 toeren echt gaan werken, nu heb ik dat niet meer
Zo te lezen heeft ie dat niet meer laten nakijken, dan alleen nog even gebeld naar Spaarnestad (wat hier in Haarlem zit).
Dit is het bewuste draadje :
nou, ondertussen even verder, en de bx loopt nog steeds als een zonnetje.
Hij heeft van de week een grote beurt gehad, en de beste man vond het een mooi exemplaar waar niets mis mee was.
Alleen was het luchtfilter erg zwart, net als de olie. dus de beurt was niets te laat.
Ook heb ik in middels nieuwe velgen gekocht (de bekende speedline’s van mcdean) en die zijn er net onder gezet. zal binnenkort even een fototje schieten en deze hier ook neerzetten.
Ook is mijn inzakkend raam gemaakt inmiddels. heel blij mee, want het was inmiddels aardig vervelend
janneman schreef:nou, ondertussen even verder, en de bx loopt nog steeds als een zonnetje.
Hij heeft van de week een grote beurt gehad, en de beste man vond het een mooi exemplaar waar niets mis mee was.
Alleen was het luchtfilter erg zwart, net als de olie. dus de beurt was niets te laat.
Ook heb ik in middels nieuwe velgen gekocht (de bekende speedline’s van mcdean) en die zijn er net onder gezet. zal binnenkort even een fototje schieten en deze hier ook neerzetten.
Ook is mijn inzakkend raam gemaakt inmiddels. heel blij mee, want het was inmiddels aardig vervelend
Mooi…..doet mij goed om te lezen
Ik heb overigens een fout gemaakt in mijn vorige bijdrage (hierboven)....ik zei dat het 1000 rpm verschil was bij 120 km p/u, tussen een 1.9 TZI en een TRD turbo…..maar dat moet 750 zijn. ops:
De TZI maakt 3600 rpm en je TRD zit bij 120 rond de 2850….als het goed is.
Je mag best weten dat ik op het punt heb gestaan om hem te kopen, vooral omdat het er eentje is met zoveel (extra) optie’s !
Ik was alleen wat ongerust geworden vanwege dat trekvermogen, maar dat blijkt dus wel mee te vallen na de proefrit met je TRD tijdens de laatste meeting.
Wel zou je je gaskabel eens na moeten laten kijken….die gaat veel te zwaar….of is dat inmiddels al verholpen ?
Bram schreef:janneman schreef:nou, ondertussen even verder, en de bx loopt nog steeds als een zonnetje.
Hij heeft van de week een grote beurt gehad, en de beste man vond het een mooi exemplaar waar niets mis mee was.
Alleen was het luchtfilter erg zwart, net als de olie. dus de beurt was niets te laat.
Ook heb ik in middels nieuwe velgen gekocht (de bekende speedline’s van mcdean) en die zijn er net onder gezet. zal binnenkort even een fototje schieten en deze hier ook neerzetten.
Ook is mijn inzakkend raam gemaakt inmiddels. heel blij mee, want het was inmiddels aardig vervelendMooi…..doet mij goed om te lezen
Ik heb overigens een fout gemaakt in mijn vorige bijdrage (hierboven)....ik zei dat het 1000 rpm verschil was bij 120 km p/u, tussen een 1.9 TZI en een TRD turbo…..maar dat moet 750 zijn. ops:
De TZI maakt 3600 rpm en je TRD zit bij 120 rond de 2850….als het goed is.Je mag best weten dat ik op het punt heb gestaan om hem te kopen, vooral omdat het er eentje is met zoveel (extra) optie’s !
Ik was alleen wat ongerust geworden vanwege dat trekvermogen, maar dat blijkt dus wel mee te vallen na de proefrit met je TRD tijdens de laatste meeting.Wel zou je je gaskabel eens na moeten laten kijken….die gaat veel te zwaar….of is dat inmiddels al verholpen ?
Ik ben ook blij dat er bij de laatste proefrit van jou geen gekke dingen uitkwamen. had toch niet gelachen als dat wel zo was geweest.
en van mijn gaskabel. volgens mij is hij wel lichter, maar ik moet zeggen dat ik er zelf nooit last van gehad heb, de beste man van de garage heeft het er niet over gehad, ook niet dat hij extreem zwaar was. maar naar mijn idee is hij wel lichter geworden.
En ik had beloofd wat foto’s van de nieuwe velgen te plaatsen, dit is nog niet gedaan, omdat de bx nog niet gewassen is ops:
Ik laat hem van de week even wassen van buiten en van binnen (jaja, met de hand, niks niet wasstraat, maar ook niet zelf doen, ken iemand die ik heel blij maak met die paar euro dus word hij gewassen daarna zal ik fototjes schieten, en hier neerzetten.. word alleen denk ik wel na de vakantie volgende week…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ben benieuwd na je velgen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:ben benieuwd na je velgen
haha, ja, je weet toch wel welke velgen ik bedoel…... :
janneman schreef:en van mijn gaskabel. volgens mij is hij wel lichter, maar ik moet zeggen dat ik er zelf nooit last van gehad heb, de beste man van de garage heeft het er niet over gehad, ook niet dat hij extreem zwaar was. maar naar mijn idee is hij wel lichter geworden.
Toch zou ik er maar eens mee naar een Citroen-specialist gaan en daar een monteur eens op het gaspedaal laten trappen.
Die van jou moest ik enorm veel kracht zetten om flink op te trekken, veel zwaarder als ooit bij mijn andere (turbo) diesels.
Voordat je eerdaags misschien stuk komt te staan…..kan ook te maken hebben met de buitenkabel die er omheen zit of dat ie ergens in een scherpe bocht zit waar dat niet zou moeten.
Ik ben eigenlijk vergeten om dat NA die proefrit meteen even te controleren….door de hendel op de brandstofpomp te bewegen, om dat dus uit te sluiten. ops:
Bergje klaagde er vorig jaar ook al over dat hij NA die reparatie bij de dieselspecialist (Spaarnestad Haarlem dus) niet meer zo vlot optrok….ik vermoed dat er tijdens die reparatie iets niet helemaal goed is gegaan.
(misschien de gaskabel niet goed gemonteerd of zo)
Beter voorkomen dan genezen, nietwaar ?
Toch zou ik er maar eens mee naar een Citroen-specialist gaan en daar een monteur eens op het gaspedaal laten trappen.
Die van jou moest ik enorm veel kracht zetten om flink op te trekken, veel zwaarder als ooit bij mijn andere (turbo) diesels.Voordat je eerdaags misschien stuk komt te staan…..kan ook te maken hebben met de buitenkabel die er omheen zit of dat ie ergens in een scherpe bocht zit waar dat niet zou moeten.
Ik ben eigenlijk vergeten om dat NA die proefrit meteen even te controleren….door de hendel op de brandstofpomp te bewegen, om dat dus uit te sluiten. EmbarassedBergje klaagde er vorig jaar ook al over dat hij NA die reparatie bij de dieselspecialist (Spaarnestad Haarlem dus) niet meer zo vlot optrok….ik vermoed dat er tijdens die reparatie iets niet helemaal goed is gegaan.
(misschien de gaskabel niet goed gemonteerd of zo)Beter voorkomen dan genezen, nietwaar ? Wink
Misschien dat ik dan maar is een keer op een vrij moment bij daglicht moet gaan kijken…. Want stil komen te staan is iets wat mij nog niet gebeurd is (met eigen auto), en wat ik graag zo wil houden….
Misschien dat er inderdaad een rare knik inzit ofzo.
Maar als je de hendel op de brandstofpomp beweegt, moet die dan lichter zijn als het gaspedaal ofzo, of wat bedoel je precies met die zin??
Dan kan ik is even goed gaan kijken, en die man waar ik hem heb laten maken, die heeft nogal aardig wat ervaring met citroëns. staan er altijd wel aardig wat voor de deur….
janneman schreef:Maar als je de hendel op de brandstofpomp beweegt, moet die dan lichter zijn als het gaspedaal ofzo, of wat bedoel je precies met die zin??
Dan kan ik is even goed gaan kijken, en die man waar ik hem heb laten maken, die heeft nogal aardig wat ervaring met citroëns. staan er altijd wel aardig wat voor de deur….
Die hendel moet dus zonder zwaar punt vrij bewogen kunnen worden van de ruststand naar volgas….en mag niet TE zwaar gaan.
Doe dat maar eens met motor uit.
Maar beter zou het nog zijn als je er een keer mee naar een (echte) dieselspecialist bij je in de buurt langs gaat en hen vraagt er even naar te kijken….kost je meestal niks .....en laat hem dan ook eens op het gaspedaal trappen met motor aan.
Ik voelde gewoon tijdens die proefrit dat je met volle kracht van je rechtervoet dusdanig gas moest geven om het Turbo-effect te voelen.
Misschien is die veer die op de hendel zit niet goed gemonteerd of zo….
Je herinnert je vast nog wel mijn opmerking toen ik dat ontdekte.
Ik heb nou zo juist even de veer ingesmeerd met wd40. dit maakte het gas een flink stuk lichter, want echt gesmeerd was dat niet meer.
Ook ga ik hem toch iets zuiniger afstellen bij stationair toerental. hij is nou zo hoog gehouden vanwege de airco, maar aangezien die niet gevuld is, kan ik hem zolang nog wel even wat “zuiniger” afstellen bij stationair.
Vandaag was het dan zover… de APK. Ik maar vrezen voor mn voorruit, maar dat was geen enkel probleem. Toch is hij afgekeurd en wel op de volgende punten:
- Stadslicht links kapot (zo gemaakt)
- Voorstoel links vastzetten boutje los (ook zo gepiept)
Retourslang aan veerpoot links gescheurd (vrijdag even langs soesterberg slangetjes zijn hier uitverkocht )
- Linkerrem zit vast (moet maar is ff naa rkijken, iemand tips??????)
- nippel op verdelerblok beetje los. (even aandraaien)
Adviespunt was de rechter fuseekogel. weet iemand wat dit kost en of dit goed te doen is voor een niet-techneut
Maar weet iemand hoe ik dat van de rem op ga lossen? Ik ga zodalijk even kijken hoe of wat hij vast zit, maar weet iemand een veel-voorkomend probleem en/of een oplossing?
Binnen 2 weken maar even voor de herkeuring, en dan kan hij weer een goed jaar vooruit
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb me voorruit maandag voor 60 euro laten vervangen (wel zelf een ruit meegenomen)
dus dat is het geld niet en ik ben er REUZE blij mee
voor meer info PB ME!!!!
Apk afkeur puntjes zijn zo te horen zo opgelost…
rem weet ik trouwens niet wat van
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
janneman schreef:Vandaag was het dan zover… de APK. Ik maar vrezen voor mn voorruit, maar dat was geen enkel probleem. Toch is hij afgekeurd en wel op de volgende punten:
- Stadslicht links kapot (zo gemaakt)
- Voorstoel links vastzetten boutje los (ook zo gepiept)
Retourslang aan veerpoot links gescheurd (vrijdag even langs soesterberg slangetjes zijn hier uitverkocht )
- Linkerrem zit vast (moet maar is ff naa rkijken, iemand tips??????)
- nippel op verdelerblok beetje los. (even aandraaien)Adviespunt was de rechter fuseekogel. weet iemand wat dit kost en of dit goed te doen is voor een niet-techneut
Maar weet iemand hoe ik dat van de rem op ga lossen? Ik ga zodalijk even kijken hoe of wat hij vast zit, maar weet iemand een veel-voorkomend probleem en/of een oplossing?
Binnen 2 weken maar even voor de herkeuring, en dan kan hij weer een goed jaar vooruit
Remmen moet je weer gangbaar maken, gaat het om de voor of achter-remmen?, de remblokjes kunnen vast zitten en in een enkel gevan de remklauw, de remblokjes kun je zelf loshalen en reinigen en weer in elkaar zetten zie ook? www.citroenbx.nl voor tips en foto’s.
Fuseekogel kost rond de 30 euro dacht ik, dit is geen makkelijk klusje, je moet het complete fuseelichaam demonteren (het gedeelte waar het wiellager inzit en de stuurstang en draagarm, en veerpoot inzit)
deze dingen zitten onderin gedraaid en willen nog wel een zo vast zitten dat een hamer en een dikke beitel uitkomst bieden.
Succes verder
p.s. airco testen en vullen kan ik ook doen, pb maar voor advies..
Emiel