De rem is volgens mij de handrem, die niet ver genoeg terugkomt.
Als ik de handrem aantrek, en dan weer naar beneden doe, dan kan ik de hevel (waar de kabel aan vast zit bij de remmen) nog met de hand een stuk verder terugdoen, waarnaar de boel al iets soepeler ronddraait.
Weet iemand hoe dit te verhelpen is? Smeren? maar waar? of afstellen?
janneman schreef:De rem is volgens mij de handrem, die niet ver genoeg terugkomt.
Als ik de handrem aantrek, en dan weer naar beneden doe, dan kan ik de hevel (waar de kabel aan vast zit bij de remmen) nog met de hand een stuk verder terugdoen, waarnaar de boel al iets soepeler ronddraait.Weet iemand hoe dit te verhelpen is? Smeren? maar waar? of afstellen?
op de remklauw aan de achterkant zit een rubber dop met een klem, deze kun je erafschuiven en dan zie je het mechaniek, deze moet je helemaal schoonspuiten met ontvetter, gangbaar maken met wd 40 en daarna helemaal opnieuw in het vet zettten met het liefst lagervet oid.
Succes
Emiel
BX19trs schreef:
Fuseekogel kost rond de 30 euro dacht ik
Emiel
€17 ex.
Test
Nou vandaag de hele middag aant het sleutelen (naja, meer anklungelen ops: ) geweest.
Conclusie, nieuwe remblokjes mogen wel een keer, vooral links is meer versleten als rechts (dus hij liep echt aan)
De handremkabel zat van binnen muurvast, dat was de eerste ontdekking.
Vervolgens bleek dat als ik remde, de remblokken niet helemaal meer teruggingen. Dat was het tweede. dus dat zit hem in de remcilinder.
Maar met het terugduwen van die cilinder, is er een scheur in de remschijf ontstaan (hadden ze mij ook mogen zeggen dat je deze moest draaien)
En toen was de middag om, en had ik nog maar kort tijd om snel naar een afspraak te scheuren.
Maar toen bleek tijdens het rijden, dat door die scheur in de remschijf tijdens het remmen je het hoort.. je hoort namelijk kduuk, kduuk, kduuk, kduuk en hoe harder je rijd hoe sneller het ritme (logisch ook)
Weet iemand hoe schadelijk dit kan zijn?? Kan namelijk geen remschijf meer kopen nu, en moet morgenochtend naar zeeland +- 300 km rijden
Ohohoh, het is ook wat met die auto’s, maar toch heb ik heel wat geleerd in zo’n middagje sleutelen.
Oja, de kapotte retourslang heb ik een stukje rubber tussengezet, daarmee kom ik morgen wel in soesterberg bij chyparse hoop ik, Ligt toch op de route, en daar heb ik dan gelijk een nieuwe slang.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
janneman schreef:
Maar met het terugduwen van die cilinder, is er een scheur in de remschijf ontstaan (hadden ze mij ook mogen zeggen dat je deze moest draaien)
En toen was de middag om, en had ik nog maar kort tijd om snel naar een afspraak te scheuren.
Maar toen bleek tijdens het rijden, dat door die scheur in de remschijf tijdens het remmen je het hoort.. je hoort namelijk kduuk, kduuk, kduuk, kduuk en hoe harder je rijd hoe sneller het ritme (logisch ook)
Weet iemand hoe schadelijk dit kan zijn?? Kan namelijk geen remschijf meer kopen nu, en moet morgenochtend naar zeeland +- 300 km rijden
Laat ik het zo zeggen: Als ik ook naar Zeeland zou moeten rij ík niet met je mee… ! Ik zou je van harte adviseren niet met een gebroken remschijf te gaan rijden.
Succes….
Gr Martijn
En ik ook niet…
Hij is ook niet gebroken, er zit alleen een klein scheurtje in.
Maakt dat nog iets verschil? Wat kunnen de gevolgen zijn hiervan?
Ik ga zo nog even langs de brezan, hopen dat ze er wat op voorraad hebben.
Groeten,
janneman schreef:Hij is ook niet gebroken, er zit alleen een klein scheurtje in.
Maakt dat nog iets verschil? Wat kunnen de gevolgen zijn hiervan?
Ik ga zo nog even langs de brezan, hopen dat ze er wat op voorraad hebben.Groeten,
2x remmen en je remschijf is een paar honderd graden.
Mag je zelf bedenken wat er met een klein scheurtje gebeurd: PATS
dag remschijf, dag bx en in het ergste geval dag leven.
NIET Mee gaan rijden!!!!!!!!!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
NIET Mee gaan rijden!!!!!!!!!
Idd levensgevaarlijk. Bij elke remmanouvre kan je rem (en dus je wiel) vastslaan. Er zijn genoeg situaties waarbij dat fataal kan aflopen (voor auto, bestuurders en medeweggebruikers). Dit is geen bangmakerijk, maar gewoon een heel reeel gevaar.
Laat die auto AUB staan tot hij weer veilig is.
mpostma schreef:metro2005 schreef:
NIET Mee gaan rijden!!!!!!!!!
Idd levensgevaarlijk. Bij elke remmanouvre kan je rem (en dus je wiel) vastslaan. Er zijn genoeg situaties waarbij dat fataal kan aflopen (voor auto, bestuurders en medeweggebruikers). Dit is geen bangmakerijk, maar gewoon een heel reeel gevaar.
Laat die auto AUB staan tot hij weer veilig is.
Absoluut! Onder echt geen voorwaarde mee gaan rijden, anders dan een stukje naar voren duwen om ‘m op je sleutelplek te rijden. Als zo’n schijf echt vervelend breekt heb je een heel erg groot probleem. Maar als ie zo makkelijk brak was hij aardig dun of al behoorlijk blauw aangelopen denk ik.
Btw bij de dealer vandaag een setje heuse BREMBO remschijven op de kop getikt voor 3 tientjes. Ze moesten ze kwijt. Maar al hadden ze de originele prijs gekost of nog meer, het is me geen ongeluk waard.
Ich bin ein Breaker
Laten staan dus.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Oke, nou, ik had dit allemaal niet meer gelezen voor ik wegging, en ben dus gaaan rijden
Als ik dit had geweten had ik het niet gedaan!
Ga vandaag de remschijven vervangen (heb ze inmiddels in huis) en dan is hij weer oppietoppie.
Maar ik besef eigenlijk wel hoeveel geluk ik wel niet heb gehad als ik 850 km heb gereden zonder ook maar enig probleempje
Nouja, ik weet nu wat de gevolgen hadden kunnen zijn, ik dacht dat er nooit zoiets kon gebeuren, omdat de remschijf vastzit geschroefd.
Ze hadden mij overigens vrijdagmorgen bij de brezan verteld dat het géén kwaad kon. Goed was het niet, de scheur zou alleen maar groter worden, maar het kon geen kwaad vertelde de beste man mij daar!
Dat is ook eigenlijk voor mij overtuigend geweest om wél te gaan rijden, want ik zat zelf eerlijk gezegd nog steeds in dubio.. Toch benieuwd hoe het nou zit…
janneman schreef:
Ze hadden mij overigens vrijdagmorgen bij de brezan verteld dat het géén kwaad kon. Goed was het niet, de scheur zou alleen maar groter worden, maar het kon geen kwaad vertelde de beste man mij daar!
Dat is ook eigenlijk voor mij overtuigend geweest om wél te gaan rijden, want ik zat zelf eerlijk gezegd nog steeds in dubio.. Toch benieuwd hoe het nou zit…
Ten eerste ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan je auto. Als je dit niet goed kan inschatten moet je beter naar een garage gaan.
Als een garage je hiermee op pad had gestuurd, had ik dat misdadig genoemd. Immers, dan geef je ook de verantwoordelijkheid uit handen. Als je naar een Brezan gaat, mag je iets meer kundigheid van de gebruiker verwachten. Een Brezan adviseert je, maar neemt geen verantwoordelijkheid over. Toch is het wel ernstig, dit advies. Het geeft wel iets aan over het niveau van sommige Brezan medewerkers.
Ik vind het pertinent fout en levensgevaarlijk advies. Maar nogmaals: als jij zelf aan je auto gaat sleutelen, best: maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Persoonlijk vind ik dat je een gevaarlijke inschatting hebt gemaakt en je mag absoluut van geluk spreken dat het goed is gegaan. Ik wens je desondanks in elk geval voor de toekomst veel wijsheid en voorzichtigheid toe.
Zelf sleutelen is prachtig, maar met sommige dingen moet je je er wel bewust van zijn dat je beslissingen “dramatisch gezegd” het verschil kunnen uitmaken tussen leven en dood van jou en je medeweggebruikers. Wees voorzichtig daarmee!
PS. het komt misschien wat prekerig over, maar het is wel een belangrijk punt om te benadrukken op een forum als dit met een hoop zelfsleutelaars. Probeer dus maar het positieve ervan in te zien. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
mpostma schreef:janneman schreef:
Ze hadden mij overigens vrijdagmorgen bij de brezan verteld dat het géén kwaad kon. Goed was het niet, de scheur zou alleen maar groter worden, maar het kon geen kwaad vertelde de beste man mij daar!
Dat is ook eigenlijk voor mij overtuigend geweest om wél te gaan rijden, want ik zat zelf eerlijk gezegd nog steeds in dubio.. Toch benieuwd hoe het nou zit…Ten eerste ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan je auto. Als je dit niet goed kan inschatten moet je beter naar een garage gaan.
Als een garage je hiermee op pad had gestuurd, had ik dat misdadig genoemd. Immers, dan geef je ook de verantwoordelijkheid uit handen. Als je naar een Brezan gaat, mag je iets meer kundigheid van de gebruiker verwachten. Een Brezan adviseert je, maar neemt geen verantwoordelijkheid over. Toch is het wel ernstig, dit advies. Het geeft wel iets aan over het niveau van sommige Brezan medewerkers.
Ik vind het pertinent fout en levensgevaarlijk advies. Maar nogmaals: als jij zelf aan je auto gaat sleutelen, best: maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Persoonlijk vind ik dat je een gevaarlijke inschatting hebt gemaakt en je mag absoluut van geluk spreken dat het goed is gegaan. Ik wens je desondanks in elk geval voor de toekomst veel wijsheid en voorzichtigheid toe.
Zelf sleutelen is prachtig, maar met sommige dingen moet je je er wel bewust van zijn dat je beslissingen “dramatisch gezegd” het verschil kunnen uitmaken tussen leven en dood van jou en je medeweggebruikers. Wees voorzichtig daarmee!
PS. het komt misschien wat prekerig over, maar het is wel een belangrijk punt om te benadrukken op een forum als dit met een hoop zelfsleutelaars. Probeer dus maar het positieve ervan in te zien. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Tsja, ik besef nu ook wel hoe dom het eigenlijk is geweest, daar kwam ik ook wel achter. Maar als je zelf sleutelt, maak je fouten, en van fouten leer je! Anders zul je het zelf sleutelen ook nooit leren!
En als je naar een automaterialenzaak gaat, en je vraagt een advies aan de mensen daar, dan mag je ervan uitgaan dat je een advies krijgt wat wel enige betekenis heeft. Als de beste man het niet had geweten, had hij dat ook kunnen zeggen.
Ik ging in dit geval puur af op een advies van een ander, en ook als ik dat bij een garage had gekregen, had ik hem niet de verantwoordelijkheid kunnen geven. Ik bestuur immers op dat moment de auto, en ik word toch geacht om voor elke rit het voertuig op evt gebreken te inspecteren!
Wat ik bedoel te zeggen, ook bij een garage geef je de verantwoordelijkheid niet uit handen! (dan zou een garage voor elke rit je auto moeten bekijken)
Ik zie jou punt ook absoluut niet als negatief, ik heb van deze fout geleerd, en ben blij dat alles goed is gegaan. en dat is geen vrijbrief om het vaker te doen. Ik heb het verkeerd ingeschat, en een verkeerd advies opgevolgd.
En weten waar je mee bezig bent als je aan een auto sleutelt, tuurlijk weet je waaar je op dat moment mee bezig bent, als ik iets niet denk te kunnen schakel ik een garage in (en blijf ik meekijken!) of ik vraag een vriend van me, die voor monteur studeert, die weet ook veel uit te leggen en te leren.
En nogmaals, van deze fout is geleerd, en ik hoop dat dit ook gelijk een leermoment is voor anderen die dit verhaal lezen!
Heb je de auto al gerepareerd?
Zo nee dan wil ik je wel helpen met de remmen, pb maar even..
Emiel