3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Mijn bx TRD turbo
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 18 april 2006 09:23 PM
  [ # 31 ]
BX19trs schreef:

Heb je de auto al gerepareerd?

Zo nee dan wil ik je wel helpen met de remmen, pb maar even..

Emiel

Hij is nog niet gerepareerd, ik ga vanavond samen met een ander de nieuwe remschijven plues blokken monteren. Ook gaan we gelijk de retourslang erop zetten die ik nieuw heb gehaald (had hem provisorisch gerepareerd)

Maar toch bedankt voor het aanbod! Mocht ik het alsnog nodig hebben dan laat ik het weten.

Groeten

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 april 2006 09:25 PM
  [ # 32 ]
janneman schreef:

En nogmaals, van deze fout is geleerd, en ik hoop dat dit ook gelijk een leermoment is voor anderen die dit verhaal lezen!

Precies. Dat is een goed punt. Het heeft dus ook wel degelijk zin om je fouten te posten. Misschien krijg je dan wel een donderpreek, maar je behoedt wel anderen voor dezelfde fout Wink Dus ik stel het ook wel zeker op prijs dat je het post. En idd fouten maken we allemaal, ik absoluut niet uitgezonderd.

Iets anders: als je als onwetende automobilist je volledige onderhoud aan de auto aan de garage toevertrouwt, vind ik dat je mag verwachten dat de auto daarna veilig is. Als eigenaar heb je een derde ingeschakeld en daarme je eigen verantwoordelijkheid genomen.

Mocht je nu door een voertuigdefect een ongeluk veroorzaken, zul je verkeerstechnisch aansprakelijk gesteld worden. Echter, je zult met de nota’s van het onderhoud sterk staan bij een rechter om de garage die de technische fout veroorzaakte aansprakelijk te stellen voor de schade.
Dan zal er nog een verschil zijn tussen fouten die je met preventief onderhoud niet kan voorkomen (een schijf kan ook spontaan breken) of een gebrek dat de garage wel had moeten kunnen zien aankomen of bijv. een overduidelijke montagefout. Lastige materie: misschien kan Oldenhage hier nog wat over zeggen.

Als je het onderhoud zelf doet of beslissingen meent te kunnen nemen tegen het advies van de garage (laat een reparatie maar achterwege want voor de APK hoeft t nog niet) dan begeef je je op glad ijs. Mocht je dan door een technisch probleem een ongeluk veroorzaken, zal je de verantwoordelijkheid juridisch gezien niet kunnen afschuiven op een garage.

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 18 april 2006 09:37 PM
  [ # 33 ]

Hoe dat juridisch in elkaar zit, heb ik geen idee van, het is ook het proberen niet waard! Is wel een zeer interessant punt natuurlijk.

Ik ben echter van mening, dat een groot deel bij jezelf ligt, ook al besteed je het uit. Officieel moet je als automobilist je voertuig controleren op allerlei punten vóór elke rit, dus ook naar de supermarkt 2 straten verderop! En ik ken niemand die dat allemaal keurig netjes doet, domweg omdat het niet de moeite is. Ikzelf doe het ook niet, maar het zou wel moeten.
En ook adviespunten van een apk kun je beter wel overnemen, en ik vind dat je die moet overnemen op het moment dat het gaat over zaken die de veiligheid aangaan, zoals remmen, banden, stuur, aandrijving.

Iets anders: als je als onwetende automobilist je volledige onderhoud aan de auto aan de garage toevertrouwt, vind ik dat je mag verwachten dat de auto daarna veilig is. Als eigenaar heb je een derde ingeschakeld en daarme je eigen verantwoordelijkheid genomen.

En juist deze uitspraak vind ik gevaarlijk, zeker bij nieuwe auto’s die maar eens in de 30.000 km bij een garage komen! Er kunnen tussentijds zoveel gebreken optreden, dat je nooit en te nimmer aan kan zien komen, en ook een garage niet. Hoeveel mensen zullen deze methode hanteren, en nóóit de bandenspanning controleren. sterker nog, niet eens weten hoe dat moet!
Als je auto een mankement hebt, en er is een specifieke reparatie uitgevoerd, mag je wel verwachten dat dat goed gebeurd is, en dan heb je zeker je eigen verantwoordelijkheid genomen. maar ook een monteur is een mens! alleen als die een fout maakt ligt de “schuld” niet bij jezelf. Maar daar heeft niemand een boodschap aan als je er niet meer bent….

Maargoed, ik ga zo de auto maar is even op de krik en bokken zetten… Ik laat weten hoe het afloopt.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 april 2006 11:19 PM
  [ # 34 ]
mpostma schreef:
janneman schreef:

En nogmaals, van deze fout is geleerd, en ik hoop dat dit ook gelijk een leermoment is voor anderen die dit verhaal lezen!

Precies. Dat is een goed punt. Het heeft dus ook wel degelijk zin om je fouten te posten. Misschien krijg je dan wel een donderpreek, maar je behoedt wel anderen voor dezelfde fout Wink Dus ik stel het ook wel zeker op prijs dat je het post. En idd fouten maken we allemaal, ik absoluut niet uitgezonderd.

Gelukkig maar, jij ook al Wink
Nouja, zo zag ik vrijdag na het vervangen van de remmerij ineens een splitpennetje liggen. Mmm, dat ik iets over zou hebben had ik niet verwacht….
Het wiel zat er al bijna weer op. Sjit, dat splitpennetje in de borgpal van de remblokken vergeten - “OEPS”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 april 2006 11:40 PM
  [ # 35 ]
janneman schreef:

En juist deze uitspraak vind ik gevaarlijk, zeker bij nieuwe auto’s die maar eens in de 30.000 km bij een garage komen! Er kunnen tussentijds zoveel gebreken optreden, dat je nooit en te nimmer aan kan zien komen, en ook een garage niet.

Gevolg daarvan is dat garages delen eerder preventief zullen vervangen: remblokken bijvoorbeeld al als ze na 30.000 km op bijna de helft zijn en voor schijven en andere van dergelijke delen geldt eigenlijk hetzelfde.

Veel falen is namelijk in te schatten: je ziet het bijvoorbeeld ook bij verlichting in kantoorgebouwen: je kunt de verlichting vervangen als de lampen kapot gaan (waardoor je bij een groot gebouw altijd veel lampen op voorraad moet hebben) of je kunt ze vervangen op het moment dat de kans dat ze “op” zijn groter wordt.
En dat dan de automobilist die makkelijk 200.000 km met een setje schijven zou doen omdat hij altijd zo voorzichtig rijdt ze al bij 60.000 moet vervangen omdat ze dan bij ruige rijders minder beginnen te worden is op dat moment de prijs die je betaalt voor minder onderhoudsbeurten.

 


Overigens: de onderhoudsinterval voor delen als remschijven etc. voor mijn eXantia uit 94 bedroeg ook al 30.000 km.

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 19 april 2006 01:04 AM
  [ # 36 ]

Oke, ik heb nou de remschijven vervangen, en ook de blokken. Alleen ontbrak er aan het setje nieuwe veertjes. Dus die ga ik morgenochtend even ophalen, en dan zet ik die er gelijk op.. (we doen het wel gelijk goed!)
En dan is hij weer apk-waardig. Moet alleen even langs de garage vragen wat er nou bedoeld werd met die olie-lekkage middenvoor op verdeelblok, ik ben toch niet gek dat ik dat niet zie Shocked .... Mogen ze dat zelf maar even bekijken, en dan kan hij er als het goed is weer tegenaan.

Ik heb ook gelijk de linker retourleiding vervangen… en wat is dat een makkelijk klusje zeg Laughing  Cool
Alleen dat klemmetje er omheen is even wat gepiel, maar als hij eenmaal zit…..

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 april 2006 02:19 AM
  [ # 37 ]
janneman schreef:

Oke, ik heb nou de remschijven vervangen, en ook de blokken. Alleen ontbrak er aan het setje nieuwe veertjes. Dus die ga ik morgenochtend even ophalen, en dan zet ik die er gelijk op.. (we doen het wel gelijk goed!)

Die horen er normaliter ook niet bij te zitten. Je kunt ze gewoon hergebruiken. Of een setje nieuwe aanschaffen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 19 april 2006 02:35 AM
  [ # 38 ]
mpostma schreef:
janneman schreef:

En nogmaals, van deze fout is geleerd, en ik hoop dat dit ook gelijk een leermoment is voor anderen die dit verhaal lezen!

Precies. Dat is een goed punt. Het heeft dus ook wel degelijk zin om je fouten te posten. Misschien krijg je dan wel een donderpreek, maar je behoedt wel anderen voor dezelfde fout Wink Dus ik stel het ook wel zeker op prijs dat je het post. En idd fouten maken we allemaal, ik absoluut niet uitgezonderd.

Iets anders: als je als onwetende automobilist je volledige onderhoud aan de auto aan de garage toevertrouwt, vind ik dat je mag verwachten dat de auto daarna veilig is. Als eigenaar heb je een derde ingeschakeld en daarme je eigen verantwoordelijkheid genomen.

Mocht je nu door een voertuigdefect een ongeluk veroorzaken, zul je verkeerstechnisch aansprakelijk gesteld worden. Echter, je zult met de nota’s van het onderhoud sterk staan bij een rechter om de garage die de technische fout veroorzaakte aansprakelijk te stellen voor de schade.
Dan zal er nog een verschil zijn tussen fouten die je met preventief onderhoud niet kan voorkomen (een schijf kan ook spontaan breken) of een gebrek dat de garage wel had moeten kunnen zien aankomen of bijv. een overduidelijke montagefout. Lastige materie: misschien kan Oldenhage hier nog wat over zeggen.

Als je het onderhoud zelf doet of beslissingen meent te kunnen nemen tegen het advies van de garage (laat een reparatie maar achterwege want voor de APK hoeft t nog niet) dan begeef je je op glad ijs. Mocht je dan door een technisch probleem een ongeluk veroorzaken, zal je de verantwoordelijkheid juridisch gezien niet kunnen afschuiven op een garage.

Ik ben zeker geen jurist of advocaat, maar een ding is zeker wel hebben wel een verantwoordlijkheid. Daarom zet ik als ik mensen gewaarschuwd heb voor slechte remmen en ze laten het niet maken dat wel als opmerking op de rekening. Als het er niet op staat en de remmen zijn echt op en de bestuurder rijdt in het allerergste (financiele)  geval iemand invalide….. tja ik wil het niet meemaken maar ik denk dat dat een jaren plan wordt… aan de andere kant het is natuurlijk niet voor niets dat als je een garage bedirjf begint je verplicht een verzkering moet afsluiten met een dekking van minimaal 5 miljoen euro..

In het geval van een distributie snaar die breekt is het eenvoudiger.. is de auto altijd bij 1 en dezelfde garage geweest en de garage heeft m niet vervangen bij de voorgeschreven kilometerstand… is de garage aansprakelijk

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 april 2006 02:37 AM
  [ # 39 ]

1 vraagje aan Janneman nog wel; hoe zag die scheur in die remschijf er eigenlijk uit? Heb je er een foto van oid?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 april 2006 02:51 AM
  [ # 40 ]
karel schreef:

Het wiel zat er al bijna weer op. Sjit, dat splitpennetje in de borgpal van de remblokken vergeten - “OEPS”.

Ik heb wel eens eem remblok achter verkeerd om gemonteerd, met het staal tegen de schijf aan en de voering tegen de met kopervet ingesmeerde zijkant.  Surprisedops: Wat een herrie maakte dat toen de zuigers lekker loskwamen. Heeft wel wat extra groeven op mijn schijf opgeleverd.

Hihi, op het XCNL forum hebben ze daar het “Rund van de week” topic voor Wink

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 20 april 2006 01:10 AM
  [ # 41 ]

Zo, hij is helemaal ready for drive Very Happy
Ik heb de nieuwe veertjes en die hele set er ook op gemonteerd, en nou kan ik er weer in rijden (heb ik nml maar niet meer gedaan sinds al deze berichten!) En hij doet het nou weer goed.
Ik ga morgen maar is even langs de garage om te vragen hoe dat leuk op de verdeelblok middenvoor zit, want ik kan het niet vinden (net als ik geen drup olie verlies Cool ) en dan kan hij gelijk voor de herkeuring als ze de tijd ervoor hebben…. alleen nou moet nog even mijn baas meewerken, d.w.z. dat ik morgen vrij ben…

Oja, en een foto van de remschijf zal ik morgen wel even maken en plaatsen, is het nou een beetje te donker voor…

Groeten,

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 april 2006 01:14 AM
  [ # 42 ]
janneman schreef:

Zo, hij is helemaal ready for drive Very Happy
Ik heb de nieuwe veertjes en die hele set er ook op gemonteerd, en nou kan ik er weer in rijden (heb ik nml maar niet meer gedaan sinds al deze berichten!) En hij doet het nou weer goed.
Ik ga morgen maar is even langs de garage om te vragen hoe dat leuk op de verdeelblok middenvoor zit, want ik kan het niet vinden (net als ik geen drup olie verlies Cool ) en dan kan hij gelijk voor de herkeuring als ze de tijd ervoor hebben…. alleen nou moet nog even mijn baas meewerken, d.w.z. dat ik morgen vrij ben…

Oja, en een foto van de remschijf zal ik morgen wel even maken en plaatsen, is het nou een beetje te donker voor…

Groeten,

Mooi zo!

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 20 april 2006 09:54 PM
  [ # 43 ]

Oké, zojuist de auto opgehaald bij de garage, en hij heeft weer een verse apk Laughing  Alles was netjes verholpen, dus hij kan er weer tegenaan t/m 25 mei 2007 Very Happy

En zoals ook nog beloofd, heb ik vandaag even een foto gemaakt van de remschijf, zoals die eruitzag.

 

Groeten,

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 20 april 2006 10:00 PM
  [ # 44 ]
janneman schreef:

Oké, zojuist de auto opgehaald bij de garage, en hij heeft weer een verse apk Laughing  Alles was netjes verholpen, dus hij kan er weer tegenaan t/m 25 mei 2007 Very Happy

En zoals ook nog beloofd, heb ik vandaag even een foto gemaakt van de remschijf, zoals die eruitzag.

 

Groeten,

]

Jij bent door mij genomineerd voor de prijs van SUPERGELUKSVOGEL!!!

Dat jij met deze remschijf nog hebt gereden en niets is gebroken, dat mag een wonder heten!

Emiel

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 april 2006 10:08 PM
  [ # 45 ]
janneman schreef:

Oké, zojuist de auto opgehaald bij de garage, en hij heeft weer een verse apk Laughing  Alles was netjes verholpen, dus hij kan er weer tegenaan t/m 25 mei 2007 Very Happy

En zoals ook nog beloofd, heb ik vandaag even een foto gemaakt van de remschijf, zoals die eruitzag.

 

Groeten,

Shocked  Ben je DAAR mee gaan rijden Shocked  Shocked

Ben je levensmoe ofzo Rolling Eyes

Gefeli met de apk Wink

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook