Is het al gelukt?
BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)
Duncan Ruseler schreef:Is het al gelukt?
nee is nog steeds kapot ops:
Heb je al gekeken naar het zekeringwerk/ relaisspul? Want dat is simpel uit te sluiten…
BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)
Misschien kan ik hier even inhaken dan hoef ik niet een geheel nieuw topic te openen.
Maar bij mij werkt de achterruitverwarming dus ook niet, mijn knopje daarentegen wordt wel veller bij het indrukken (zijn het dan de zekeringen niet?), zit er dan ergens een motertje o.i.d. wat vervangen moet worden? Ik heb nu namenlijk nog een sloop bx tot mijn beschikking.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
motortje sowieso niet! Stekkertje aan de binnenkant v/d kofferbak wil wel eens afbreken. Ik weet zo uit m’n hoofd niet precies waar ‘t zit maar speur je achterraam maar eens af terwijl je in je kofferbak een bakje koffie zit te drinken, je komt wel een stekkertje tegen…
Schakelaar vervangen door een exemplaar uit een sloopauto kun je ook proberen. De schakelaar wil nog wel eens de geest geven, of je lampje dan wel feller gaat branden weet ik niet eerlijk gezegd, bij mij is ‘t (nog) heel.
voge schreef:motortje sowieso niet! Stekkertje aan de binnenkant v/d kofferbak wil wel eens afbreken. Ik weet zo uit m’n hoofd niet precies waar ‘t zit maar speur je achterraam maar eens af terwijl je in je kofferbak een bakje koffie zit te drinken, je komt wel een stekkertje tegen…
Schakelaar vervangen door een exemplaar uit een sloopauto kun je ook proberen. De schakelaar wil nog wel eens de geest geven, of je lampje dan wel feller gaat branden weet ik niet eerlijk gezegd, bij mij is ‘t (nog) heel.
Kan ook aan het relais liggen, op de zekeringenplaat. Die kun je in 1x van de sloopauto afhalen (als ie niet meer moet rijden).
Ich bin ein Breaker
Als het lampje feller gaat branden lijkt het mij dat de relais en zekering nog goed zijn. Maar goed… ik en techniek….
BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:motortje sowieso niet! Stekkertje aan de binnenkant v/d kofferbak wil wel eens afbreken. Ik weet zo uit m’n hoofd niet precies waar ‘t zit maar speur je achterraam maar eens af terwijl je in je kofferbak een bakje koffie zit te drinken, je komt wel een stekkertje tegen…
Dat zou ik zeker checken, bij mijn GTI was dat stekkertje ook afgebroken, en het schijnt vaker voor te komen bij BX-en. Dat stekkertje zit op een lipje gestoken die in de raambedrading is opgenomen, meestal onderaan in de hoeken van de ruit. Eigenlijk is het dat lipje dat dan is losgebroken. Je zou dit dan op de ruit moeten kunnen lijmen en met een of andere geleidende verf weer geleidend moeten maken met de raambedrading (die bruine draden die over de achterruit lopen bedoel ik daarmee).
Ook het relais wil na verloop van jaren nog wel eens de geest geven. Met een multimeter zou je zo’n relais moeten kunnen testen, maar ik weet niet op welke aansluitlipjes van het relaisblokje je dit zou moeten doen (ben geen elektrotechnicus; Marten?). Maar dit zijn dacht ik toch wel zo’n beetje de meest voorkomende oorzaken van een falende achterruitverwarming.
Als het hierna nog niet werkt kun je met diezelfde multimeter de schakelaar testen, alhoewel er aan zo’n schakelaar niet zoveel kapot kan gaan. Daarna blijft alleen de bedrading nog als verdachte over, dat is dan wel goed systematisch zoeken geblazen, dus ik hoop dat het probleem niet daar ligt.
Het lampje in de schakelaar moet fel gaan branden als je de achteruitverwarming inschakelt. Kleine kans dat het lampje in de schakelaar kapot is, grote kans dat ie geen spanning krijgt. Zoek de fout in het relais of eenn zekering.
Als het lampje wel fel gaat branden, maar de verwarming doet niks zul je eerst ff moeten meten of je spanning krijgt op de stekkertjes op de achterruit. Aan beide kanten zitten stekkertjes. Sluit een testlampje (of multimeter) aan tussen deze stekkertjes. Gaat het testlampje branden (of je meet 12 V) kun je concluderen dat met de bedrading niks mis is.
ER is nu dikke kans dat 1 van de stekkertjes of een slecht contact had Of dat het lipje geen goed contact maakt met de verwarmingsdraden. Kan ook zijn dat je gelijk kan zien dat het lipje loshangt.
Sommigen hebben het lipje opnieuw kunnen vastsolderen op de ruit. Pas op voor ruitbreuk bij het solderen. Anderen gebruiken lijm om het lipje vast te lijmen en daarn geleidende zilververf om de elektrsiche verbrinding met de verwarmingsdraden te herstellen. Schuur eerst het lipje en de bedrading op (en meet dat je geleiding hebt) voordat je de zilververf aanbrengt.
mpostma schreef:Het lampje in de schakelaar moet fel gaan branden als je de achteruitverwarming inschakelt. Kleine kans dat het lampje in de schakelaar kapot is, grote kans dat ie geen spanning krijgt. Zoek de fout in het relais of eenn zekering.
Als het lampje wel fel gaat branden, maar de verwarming doet niks zul je eerst ff moeten meten of je spanning krijgt op de stekkertjes op de achterruit. Aan beide kanten zitten stekkertjes. Sluit een testlampje (of multimeter) aan tussen deze stekkertjes. Gaat het testlampje branden (of je meet 12 V) kun je concluderen dat met de bedrading niks mis is.
ER is nu dikke kans dat 1 van de stekkertjes of een slecht contact had Of dat het lipje geen goed contact maakt met de verwarmingsdraden. Kan ook zijn dat je gelijk kan zien dat het lipje loshangt.
Sommigen hebben het lipje opnieuw kunnen vastsolderen op de ruit. Pas op voor ruitbreuk bij het solderen. Anderen gebruiken lijm om het lipje vast te lijmen en daarn geleidende zilververf om de elektrsiche verbrinding met de verwarmingsdraden te herstellen. Schuur eerst het lipje en de bedrading op (en meet dat je geleiding hebt) voordat je de zilververf aanbrengt.
de achteruit verwarming werkt momenteel nog steeds niet, ik denk dat het aan de schakelaar ligt. als je hem in druk gaat ie maar heel iets feller branden (awt veel meer hoort te zijn). En als je het los laat brand ie weer gewoon, als in de stand dat ie is uitgeschakeld.
nou de achterruit verwarming doet het weer hoor (op 3 streepjes na) maarrr het lag aan de schakelaar. Die hebben we gewono compleet vervangen van een bx op de sloop. Hij werk in ieder geval weer, daar gaat het om
Ook een schakelaar voor je claxon meegenomen? Anders kan je niet toeteren naar al die vrijgezelle mannen in Glanerbrug . En nee, ik woon in Schiedam
BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)
Duncan Ruseler schreef:Ook een schakelaar voor je claxon meegenomen? Anders kan je niet toeteren naar al die vrijgezelle mannen in Glanerbrug . En nee, ik woon in Schiedam
dat zal een hoop herrie zijn
Duncan Ruseler schreef:Ook een schakelaar voor je claxon meegenomen? Anders kan je niet toeteren naar al die vrijgezelle mannen in Glanerbrug . En nee, ik woon in Schiedam
de claxon werkt wel hoor
Hehe… 3 streepjes doen het bij jou niet zei je…. ik heb het idee dat het er bij ongeveer 3 zijn die het wel doen. Vrij irritant maar aan die drie streepjes heb ik ook niets, ruilen dan maar? krijg jij mijn 3 werkende streepjes en ik niet werkende van jou
geintje natuurlijk maarja, wat zou het zijn dat bij mij maar een enkel streepje werkt?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop