12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
   
De grote verdwijntruuk (nieuwe foto’s op page 12)
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 29 januari 2006 02:08 PM
  [ # 166 ]
BX19trs schreef:

Ehh, aandrijfaskeeringen en de rubber-ring achter de verdelerkap lijken mij olie te lekken…

Emiel

enne verdeler?
kijk hier eens naar, en verzin dan iets beters Emiel…
sorry hoor, maar je zit er wel ver naast te kijken.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 29 januari 2006 02:10 PM
  [ # 167 ]

Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

izzzz geen verdeler aanwezig…....srry

Emiel

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 29 januari 2006 02:20 PM
  [ # 168 ]
kreazyV8wuppo schreef:

je olieniveau sensor lekt zo te zien, dat is dat ding achterkant blok, met die zwarte stekker eraan.

Ja, ben ik het mee eens. Als je op de onderaanzicht-foto kijkt, zie je een spoortje lopen. Volgens mij komt dat vervolgens op de krul terecht. Ik zag em vandaag druppelen (1 druppel per minuut ofzo), terwijl ik niet gereden had. Rijwind zal inderdaad ook invloed hebben op de plaats van de lekkage.

kreazyV8wuppo schreef:

voor de rest kan ik er niks zinnigs van bakke.

Ook niet van ‘t carterverhaal?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 29 januari 2006 02:27 PM
  [ # 169 ]
deur63 schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

je olieniveau sensor lekt zo te zien, dat is dat ding achterkant blok, met die zwarte stekker eraan.

Ja, ben ik het mee eens. Als je op de onderaanzicht-foto kijkt, zie je een spoortje lopen. Volgens mij komt dat vervolgens op de krul terecht. Ik zag em vandaag druppelen (1 druppel per minuut ofzo), terwijl ik niet gereden had. Rijwind zal inderdaad ook invloed hebben op de plaats van de lekkage.

kreazyV8wuppo schreef:

voor de rest kan ik er niks zinnigs van bakke.

Ook niet van ‘t carterverhaal?

helaas niet nee.
ja ik kan gissen, maar dan weet je ook nie waar je overal moet kijken en op letten.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 januari 2006 03:56 PM
  [ # 170 ]

Zoals ik al eerder heb gezegd (prive via MSN) gok ik op de krukaskeerring. De oliepeilstokaansluiting zit ver boven het oliepeil en kan dus naar mijn idee niet zoveel lekken. Het zou daar best wat kunnen zweten, maar zeker geen druppels per minuut bij draaiende motor.

De rijwind kan olie flink verwaaien, dus alles wat achter het lekpunt zit kan nat worden. Ervaring is dus dat die krullen altijd nat worden bij motorolielekkage, gewoon omdat ze ver achteraan zitten.

Die aandrijfaskeerring kan wel lekken, maar dat moet je ook kunnen ruiken. Transmissieolie ruikt naar zwavel. Wat er rondom de keerring van de aandrijfas zit is trouwens zwart en niet honing- of stroopkleurig.

Koelwaterlekkage. Ik zie wat bruine aanslag op 1 punt onder die dikke rubber buis die op dat kunstof themostaathuis zit dat weer op de kop zit. Deze slang zit nog met een originele fabrieksklem vast. Ik zou deze eens vervangen…

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 29 januari 2006 03:57 PM
  [ # 171 ]

Het ziet ernaar uit dat de krukaskeerring en hoofdlagerafdichting aan v-bak zijde lekken. Een andere mogelijkheid is de plug boven het vliegwiel die los zit.( lijkt op olieaftapplug; past imbussleutel op ). Je kan het beste eerst het metalen plaatje tussen motor en v-bak loshalen( 3x m6 bout ).Nu kan je zien als er olie op het vliegwiel zit. Goed kijken, want door het draaien wordt de olie ervanaf geslingerd. Voor het vastzetten v.d. plug en het verv. v.d. keerring moet de v-bak/koppeling/vliegwiel eraf.Om de hoofdlagerafdichtingen te verv. ook het oliecarter. Gelet op de hoeveelheid olie dat er lekt lijkt het probleem voornamelijk in een loszittende plug te zitten. Lekkende hoofdlagerafdichtingen komen heel vaak voor, dus als je het toch zover los hebt liggen zou ik die ook verv.Succes!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 29 januari 2006 04:12 PM
  [ # 172 ]

voor je nou de eindconclusie trekt dat het de lekkage’s zijn die hierboven door postma en zo worden aangegeven, zou ik eerst ff langs een garage rijden, of iemand anders die er verstand van heeft..
het zou erg lullig zijn als je de krukaskeering vervangt en hij blijkt achteraf niet de veroorzaker te zijn…
had je een bakdemontage mee uit kunnen sparen dus.
daarnaast moet je zoeits gericht oplossen.
en niet van de hak op de tak vliegen.
dus doen wat Emiel al aangaf.
de zaak goed schoon en vetvrij maken, dan starten en kijken WAAR de olie vandaan komt, en dan gericht die lekkage oplossen…

zo van het kan dit het kan dat het kan zus of zo, is leuk om over te fillosoferen, maar het zet jou wel x op x op je verkeerde been, en je weet eigenlijk zelf niet meer waar je het moet zoeken.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 29 januari 2006 04:12 PM
  [ # 173 ]

Ik snap alleen niet hoe het kan dat het lijkt alsof de druppels vormen tussen het motorblok + carter, bij de carterpakking dus…
Maargoed, als het goed is komt ie volgende week zondag op een brug te staan, en kan ik eens wat beter kijken. Liggend op de oprit gaat niet echt goed, vooral niet gezien ie lekt als een tierelier. Daar moet je dus precies onder gaan liggen om het lek op te sporen.

voor wat betreft die slang: dat is inderdaad goed mogelijk. da’s de slang die naar de radiateur loopt..

en voor wat betreft Wupke’s antwoord: Ik ga zeker niet 100en euro’s ertegenaan gooien zonder ik minimaal 99% zeker weet dat dat wel zinnig is. Die auto haalt zo onderhand het bloed onder m’n nagels vandaan, dit is nieteens het spreekwoord “kat in de zak” waard, de sloop type1 die te koop staat is in VEEL betere staat dan deze Chic! (tenminste: dan deze Chic was bij aankoop). Als ik 2500 eur (incl aanschaf) tegen die type1 had gekwakt was ie nu in betere staat dan de Chic (sorry dat ik het zeg, het moest er even uit…).

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 januari 2006 04:59 PM
  [ # 174 ]
kreazyV8wuppo schreef:

voor je nou de eindconclusie trekt dat het de lekkage’s zijn die hierboven door postma en zo worden aangegeven, zou ik eerst ff langs een garage rijden, of iemand anders die er verstand van heeft..

Beete dimmen graag Ton, je bent behoorlijk denigrerend bezig t.ov. je “collega commenters”.

Ik geef commentaar met alle kennis en ervaring die ik heb. Helaas ben ik beperkt tot wat ik hoor van deur63 en tot wat ik zie op de foto’s. Ik zeg trouwens ook dat ik DENK dat dit het is… dat is mijn mening. Deur63 mag zelf bepalen wat hij hiermee doet.

Men VRAAGT om een mening en ik zeg wat ik DENK dat het zou kunnen zijn.  Niets meer en niets minder.

Natuurlijk kan deur63 altijd naar een garage gaan en het laten oplossen. Maar dat is toch niet wat hij vraagt nu??? Hij vraagt ons gericht mee te denken. Dat is gebruikelijk op een forum als dit en ik zou het zeer prettig vinden dat je hierbij medecommenters in hun waarde laat.

Dat je een mening van een mede commenter soms kan afschieten op feitelijk onwaarheden is niks mis mee. Ik heb echter geen inhoudelijk argument van je gehoord op basis waarom mijn idee niet zou kunnen kloppen (behalve dan dat ik het idd niet met 100 % zekerheid kan zeggen).

Waarom zou ik hier trouwens geen verstand van kunnen hebben? Ik heb in de hobby praktijk vaak genoeg ellende gezien en gezond verstand om er iets verstandigs over te kunnen zeggen.

@Deur63: je hebt zeker geen geluk met deze verder toch hele mooie Chic. Echter, vergis je niet. Met een andere BX had je ook een hoop pech kunnen hebben. Ik vind het wel vervelend voor je, maar ik ben toch bang dat voor een goede diagnose de bak en het vliegwiel eraf moet. Want volgens mij komt het daar ook onder vandaan.. Ik spreek wat dat betreft ook uit eigen ervaring.

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 29 januari 2006 06:32 PM
  [ # 175 ]

Ik sluit me volledig aan bij mpostma; de uitspraken van wuppo zijn weinig onderbouwd, vaak denigrerend en riekend naar eigenbelang. Dit kan nooit de bedoeling van dit overigens mooie forum zijn. Overigens zit ik al 25 jaar in het vak en kan daardoor vaak aan de hand van goede foto’s of info iets zinnigs zeggen.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 29 januari 2006 09:31 PM
  [ # 176 ]
deur63 schreef:

Vandaag is het zondag, dus doorgaans sleuteldag. Het was buiten circa -6, dus heb ik het kort gehouden.
Het doel van vandaag was: de 2 sensoren mbt koeling op achterzijde blok vastdraaien, thermocontact in radiateur vervangen (oude defect), en eventueel even kijken waar het olie lekt.
...........knip….....

Ik baal, want tijdens het zoeken naar die lekkage viel mij op dat er een paar druppeltjes vocht lagen bij het rechter voorwiel. Ik kijken: retourleiding gesprongen… gewoon doorgescheurd, nieteens losgeschoten. k*t man.

Ik hoop oprecht dat je snel de lekkage kunt oplossen.

Vertel me niks over lekkende BX’en…..ik weet er na 15 jaar alles van Confused
Ik mag me gelukkig prijzen nu in een BX te rijden die nergens ook maar iets lekt.

Met mijn beperkte technische kennis (maar wel veel ervaring met….) denk ik dat het advies van Marten zeker niet slecht is.

mpostma schreef:

......Ik vind het wel vervelend voor je, maar ik ben toch bang dat voor een goede diagnose de bak en het vliegwiel eraf moet. Want volgens mij komt het daar ook onder vandaan.. Ik spreek wat dat betreft ook uit eigen ervaring.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 januari 2006 10:05 PM
  [ # 177 ]

Ik mag me gelukkig prijzen nu in een BX te rijden die nergens ook maar iets lekt

Dat wil zeggen dat je kvs, olie en LHM op is…. Wink

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 29 januari 2006 10:16 PM
  [ # 178 ]

Lekt ie het niet dan verbrandt ie het wel Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 29 januari 2006 10:27 PM
  [ # 179 ]
metro2005 schreef:

Lekt ie het niet dan verbrandt ie het wel Laughing

Dat mag…als de straat maar schoon blijft Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 29 januari 2006 11:47 PM
  [ # 180 ]

Het lijkt me inderdaad het beste wat Loek, Marten, Ton, etc. al zeggen, eerst dat kleppie eraf slopen, goed schoonmaken en kijken WAAR de olie vandaan komt.. Tot ik dat gedaan heb ik het niet mogelijk een duidelijk oordeel te vormen over de plaats van de lekkage.
De laatste tijd is de lekkage groter aan het worden, dus wordt de nood ook groter om het te laten fixen. Op het moment kan ik nog gewoon af en toe olie en kvs bijvullen, maar over een tijdje kan dat vast niet meer.

Die groene druppels aan de linkerzijde van de auto zijn hoogstwaarschijnlijk KVS. 2 redenen: aan de bovenkant van het blok lekt het daar (zeer waarschijnlijk) kvs, en ik heb groene kvs, dus.. Maar, ik ga dat volgende week mooi onderzoeken, en gelijk de retourleiding (rechts) vernieuwen.

Hopelijk lukt het om zondag dat klepje eraf te slopen en mooi te kijken hoe dat allemaal zit.

thanks in ieder geval voor de tips, en is het mogelijk dat er af en toe iets vriendelijker met elkaar wordt omgegaan? ik begin me nogal schuldig te voelen, gezien het altijd in topics van mij gebeurt..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook