BX19trs schreef:Ehh, aandrijfaskeeringen en de rubber-ring achter de verdelerkap lijken mij olie te lekken…
Emiel
enne verdeler?
kijk hier eens naar, en verzin dan iets beters Emiel…
sorry hoor, maar je zit er wel ver naast te kijken.
mvgr wupke
ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops:
izzzz geen verdeler aanwezig…....srry
Emiel
kreazyV8wuppo schreef:je olieniveau sensor lekt zo te zien, dat is dat ding achterkant blok, met die zwarte stekker eraan.
Ja, ben ik het mee eens. Als je op de onderaanzicht-foto kijkt, zie je een spoortje lopen. Volgens mij komt dat vervolgens op de krul terecht. Ik zag em vandaag druppelen (1 druppel per minuut ofzo), terwijl ik niet gereden had. Rijwind zal inderdaad ook invloed hebben op de plaats van de lekkage.
kreazyV8wuppo schreef:voor de rest kan ik er niks zinnigs van bakke.
Ook niet van ‘t carterverhaal?
deur63 schreef:kreazyV8wuppo schreef:je olieniveau sensor lekt zo te zien, dat is dat ding achterkant blok, met die zwarte stekker eraan.
Ja, ben ik het mee eens. Als je op de onderaanzicht-foto kijkt, zie je een spoortje lopen. Volgens mij komt dat vervolgens op de krul terecht. Ik zag em vandaag druppelen (1 druppel per minuut ofzo), terwijl ik niet gereden had. Rijwind zal inderdaad ook invloed hebben op de plaats van de lekkage.
kreazyV8wuppo schreef:voor de rest kan ik er niks zinnigs van bakke.
Ook niet van ‘t carterverhaal?
helaas niet nee.
ja ik kan gissen, maar dan weet je ook nie waar je overal moet kijken en op letten.
mvgr wupke
Zoals ik al eerder heb gezegd (prive via MSN) gok ik op de krukaskeerring. De oliepeilstokaansluiting zit ver boven het oliepeil en kan dus naar mijn idee niet zoveel lekken. Het zou daar best wat kunnen zweten, maar zeker geen druppels per minuut bij draaiende motor.
De rijwind kan olie flink verwaaien, dus alles wat achter het lekpunt zit kan nat worden. Ervaring is dus dat die krullen altijd nat worden bij motorolielekkage, gewoon omdat ze ver achteraan zitten.
Die aandrijfaskeerring kan wel lekken, maar dat moet je ook kunnen ruiken. Transmissieolie ruikt naar zwavel. Wat er rondom de keerring van de aandrijfas zit is trouwens zwart en niet honing- of stroopkleurig.
Koelwaterlekkage. Ik zie wat bruine aanslag op 1 punt onder die dikke rubber buis die op dat kunstof themostaathuis zit dat weer op de kop zit. Deze slang zit nog met een originele fabrieksklem vast. Ik zou deze eens vervangen…
Het ziet ernaar uit dat de krukaskeerring en hoofdlagerafdichting aan v-bak zijde lekken. Een andere mogelijkheid is de plug boven het vliegwiel die los zit.( lijkt op olieaftapplug; past imbussleutel op ). Je kan het beste eerst het metalen plaatje tussen motor en v-bak loshalen( 3x m6 bout ).Nu kan je zien als er olie op het vliegwiel zit. Goed kijken, want door het draaien wordt de olie ervanaf geslingerd. Voor het vastzetten v.d. plug en het verv. v.d. keerring moet de v-bak/koppeling/vliegwiel eraf.Om de hoofdlagerafdichtingen te verv. ook het oliecarter. Gelet op de hoeveelheid olie dat er lekt lijkt het probleem voornamelijk in een loszittende plug te zitten. Lekkende hoofdlagerafdichtingen komen heel vaak voor, dus als je het toch zover los hebt liggen zou ik die ook verv.Succes!
voor je nou de eindconclusie trekt dat het de lekkage’s zijn die hierboven door postma en zo worden aangegeven, zou ik eerst ff langs een garage rijden, of iemand anders die er verstand van heeft..
het zou erg lullig zijn als je de krukaskeering vervangt en hij blijkt achteraf niet de veroorzaker te zijn…
had je een bakdemontage mee uit kunnen sparen dus.
daarnaast moet je zoeits gericht oplossen.
en niet van de hak op de tak vliegen.
dus doen wat Emiel al aangaf.
de zaak goed schoon en vetvrij maken, dan starten en kijken WAAR de olie vandaan komt, en dan gericht die lekkage oplossen…
zo van het kan dit het kan dat het kan zus of zo, is leuk om over te fillosoferen, maar het zet jou wel x op x op je verkeerde been, en je weet eigenlijk zelf niet meer waar je het moet zoeken.
mvgr wupke:
Ik snap alleen niet hoe het kan dat het lijkt alsof de druppels vormen tussen het motorblok + carter, bij de carterpakking dus…
Maargoed, als het goed is komt ie volgende week zondag op een brug te staan, en kan ik eens wat beter kijken. Liggend op de oprit gaat niet echt goed, vooral niet gezien ie lekt als een tierelier. Daar moet je dus precies onder gaan liggen om het lek op te sporen.
voor wat betreft die slang: dat is inderdaad goed mogelijk. da’s de slang die naar de radiateur loopt..
en voor wat betreft Wupke’s antwoord: Ik ga zeker niet 100en euro’s ertegenaan gooien zonder ik minimaal 99% zeker weet dat dat wel zinnig is. Die auto haalt zo onderhand het bloed onder m’n nagels vandaan, dit is nieteens het spreekwoord “kat in de zak” waard, de sloop type1 die te koop staat is in VEEL betere staat dan deze Chic! (tenminste: dan deze Chic was bij aankoop). Als ik 2500 eur (incl aanschaf) tegen die type1 had gekwakt was ie nu in betere staat dan de Chic (sorry dat ik het zeg, het moest er even uit…).
kreazyV8wuppo schreef:voor je nou de eindconclusie trekt dat het de lekkage’s zijn die hierboven door postma en zo worden aangegeven, zou ik eerst ff langs een garage rijden, of iemand anders die er verstand van heeft..
Beete dimmen graag Ton, je bent behoorlijk denigrerend bezig t.ov. je “collega commenters”.
Ik geef commentaar met alle kennis en ervaring die ik heb. Helaas ben ik beperkt tot wat ik hoor van deur63 en tot wat ik zie op de foto’s. Ik zeg trouwens ook dat ik DENK dat dit het is… dat is mijn mening. Deur63 mag zelf bepalen wat hij hiermee doet.
Men VRAAGT om een mening en ik zeg wat ik DENK dat het zou kunnen zijn. Niets meer en niets minder.
Natuurlijk kan deur63 altijd naar een garage gaan en het laten oplossen. Maar dat is toch niet wat hij vraagt nu??? Hij vraagt ons gericht mee te denken. Dat is gebruikelijk op een forum als dit en ik zou het zeer prettig vinden dat je hierbij medecommenters in hun waarde laat.
Dat je een mening van een mede commenter soms kan afschieten op feitelijk onwaarheden is niks mis mee. Ik heb echter geen inhoudelijk argument van je gehoord op basis waarom mijn idee niet zou kunnen kloppen (behalve dan dat ik het idd niet met 100 % zekerheid kan zeggen).
Waarom zou ik hier trouwens geen verstand van kunnen hebben? Ik heb in de hobby praktijk vaak genoeg ellende gezien en gezond verstand om er iets verstandigs over te kunnen zeggen.
@Deur63: je hebt zeker geen geluk met deze verder toch hele mooie Chic. Echter, vergis je niet. Met een andere BX had je ook een hoop pech kunnen hebben. Ik vind het wel vervelend voor je, maar ik ben toch bang dat voor een goede diagnose de bak en het vliegwiel eraf moet. Want volgens mij komt het daar ook onder vandaan.. Ik spreek wat dat betreft ook uit eigen ervaring.
Ik sluit me volledig aan bij mpostma; de uitspraken van wuppo zijn weinig onderbouwd, vaak denigrerend en riekend naar eigenbelang. Dit kan nooit de bedoeling van dit overigens mooie forum zijn. Overigens zit ik al 25 jaar in het vak en kan daardoor vaak aan de hand van goede foto’s of info iets zinnigs zeggen.
deur63 schreef:Vandaag is het zondag, dus doorgaans sleuteldag. Het was buiten circa -6, dus heb ik het kort gehouden.
Het doel van vandaag was: de 2 sensoren mbt koeling op achterzijde blok vastdraaien, thermocontact in radiateur vervangen (oude defect), en eventueel even kijken waar het olie lekt.
...........knip….....Ik baal, want tijdens het zoeken naar die lekkage viel mij op dat er een paar druppeltjes vocht lagen bij het rechter voorwiel. Ik kijken: retourleiding gesprongen… gewoon doorgescheurd, nieteens losgeschoten. k*t man.
Ik hoop oprecht dat je snel de lekkage kunt oplossen.
Vertel me niks over lekkende BX’en…..ik weet er na 15 jaar alles van
Ik mag me gelukkig prijzen nu in een BX te rijden die nergens ook maar iets lekt.
Met mijn beperkte technische kennis (maar wel veel ervaring met….) denk ik dat het advies van Marten zeker niet slecht is.
mpostma schreef:......Ik vind het wel vervelend voor je, maar ik ben toch bang dat voor een goede diagnose de bak en het vliegwiel eraf moet. Want volgens mij komt het daar ook onder vandaan.. Ik spreek wat dat betreft ook uit eigen ervaring.
Ik mag me gelukkig prijzen nu in een BX te rijden die nergens ook maar iets lekt
Dat wil zeggen dat je kvs, olie en LHM op is….
Lekt ie het niet dan verbrandt ie het wel
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Lekt ie het niet dan verbrandt ie het wel
Dat mag…als de straat maar schoon blijft
Het lijkt me inderdaad het beste wat Loek, Marten, Ton, etc. al zeggen, eerst dat kleppie eraf slopen, goed schoonmaken en kijken WAAR de olie vandaan komt.. Tot ik dat gedaan heb ik het niet mogelijk een duidelijk oordeel te vormen over de plaats van de lekkage.
De laatste tijd is de lekkage groter aan het worden, dus wordt de nood ook groter om het te laten fixen. Op het moment kan ik nog gewoon af en toe olie en kvs bijvullen, maar over een tijdje kan dat vast niet meer.
Die groene druppels aan de linkerzijde van de auto zijn hoogstwaarschijnlijk KVS. 2 redenen: aan de bovenkant van het blok lekt het daar (zeer waarschijnlijk) kvs, en ik heb groene kvs, dus.. Maar, ik ga dat volgende week mooi onderzoeken, en gelijk de retourleiding (rechts) vernieuwen.
Hopelijk lukt het om zondag dat klepje eraf te slopen en mooi te kijken hoe dat allemaal zit.
thanks in ieder geval voor de tips, en is het mogelijk dat er af en toe iets vriendelijker met elkaar wordt omgegaan? ik begin me nogal schuldig te voelen, gezien het altijd in topics van mij gebeurt..