mpostma schreef:Zoals ik al eerder heb gezegd (prive via MSN) gok ik op de krukaskeerring. De oliepeilstokaansluiting zit ver boven het oliepeil en kan dus naar mijn idee niet zoveel lekken. Het zou daar best wat kunnen zweten, maar zeker geen druppels per minuut bij draaiende motor….
Zal je tegen vallen. Bij een totaal verstopte carterontluchting loopt de druk in je carter zo hoog op, dat de olie overal uit komt. Ook via een slecht afsluitende oliepeilstok.
charliebba schreef:mpostma schreef:Zoals ik al eerder heb gezegd (prive via MSN) gok ik op de krukaskeerring. De oliepeilstokaansluiting zit ver boven het oliepeil en kan dus naar mijn idee niet zoveel lekken. Het zou daar best wat kunnen zweten, maar zeker geen druppels per minuut bij draaiende motor….
Zal je tegen vallen. Bij een totaal verstopte carterontluchting loopt de druk in je carter zo hoog op, dat de olie overal uit komt. Ook via een slecht afsluitende oliepeilstok.
Sja, slecht geformuleerd.. Ik bedoelde de oliepeilsensoraansluiting (die op de eerdere foto te zien was. Meja, stel dat dat het probleem is, dan komt de olie via allerlei plekken het blok uit.
Nogmaals: het lijkt me sterk dat ie op die oliepeilstokaansluiting zoveel lekt. Met verstopte carterventilatie zijn er mijns inziens zat zwakkere plekken waar hij de olie eruit zal gooien.
Maar goed, weer een aaanname (carterventilatie verstopt) erbij.
@deur63. Ik heb begrepen dat May-Crutzen (gevestigd in Ubachsberg?) een betrouwbare Citroen specialist is. Misschien kunnen zij je wat duidelijkheid verschaffen?
Carterventillatie lijkt me niet, want dan zou het letterlijk uit m’n pijlstok moeten zijn gekomen, aangezien ik die stok er uit had terwijl de motor (net) liep.. Het is m.i. redelijk aanneembaar dat de lekkage op 1 plek is, aangezien de olie ook maar op 1 deel van de motor zit, en niet dat het in het rond spoot, door bijvoorbeeld een verstopte carterpakking. maarja, dat is weer filosoferen…
Ik wilde hem naar Arets (hommerterweg in Hoensbroek) brengen, maar eerst zelf op een brug zetten om te kijken aan het vliegwiel enzo. Ik wil zelf weten HOE bepaalde lekkages eruit zien, zodat ik zelf ook iets wijzer wordt.
mpostma schreef:charliebba schreef:mpostma schreef:Zoals ik al eerder heb gezegd (prive via MSN) gok ik op de krukaskeerring. De oliepeilstokaansluiting zit ver boven het oliepeil en kan dus naar mijn idee niet zoveel lekken. Het zou daar best wat kunnen zweten, maar zeker geen druppels per minuut bij draaiende motor….
Zal je tegen vallen. Bij een totaal verstopte carterontluchting loopt de druk in je carter zo hoog op, dat de olie overal uit komt. Ook via een slecht afsluitende oliepeilstok.
Sja, slecht geformuleerd.. Ik bedoelde de oliepeilsensoraansluiting (die op de eerdere foto te zien was. Meja, stel dat dat het probleem is, dan komt de olie via allerlei plekken het blok uit.
Nogmaals: het lijkt me sterk dat ie op die oliepeilstokaansluiting zoveel lekt. Met verstopte carterventilatie zijn er mijns inziens zat zwakkere plekken waar hij de olie eruit zal gooien.
Maar goed, weer een aaanname (carterventilatie verstopt) erbij.
@deur63. Ik heb begrepen dat May-Crutzen (gevestigd in Ubachsberg?) een betrouwbare Citroen specialist is. Misschien kunnen zij je wat duidelijkheid verschaffen?
uit eigen ervaring heb ik 4 bixen geholpen met een lekkage die van die sensor wegkwam.
2x een gescheurde sensor (is plastic)
2x losgelopen.
alle 4 lekten in die afmetingen zoals op de krant te zien was op de foto.
alle 4 lekten ook alleen als de motor liep.
en daarnaast vind ik gewoon dattie eerst de zaak schoon moet maken, en dan moet kijken waar hij lekt.
zo blijft het gissen.
en kan je een draad volkloppen met 200 mogelijke plekken waar de olie vandaan kan komen.
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:
en daarnaast vind ik gewoon dattie eerst de zaak schoon moet maken, en dan moet kijken waar hij lekt.
Laten we het dan hier maar op houden. Voor de rest blijft t toch welles-nietes
Goed plan…
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
deur63 schreef:Ik snap alleen niet hoe het kan dat het lijkt alsof de druppels vormen tussen het motorblok + carter, bij de carterpakking dus…
Zo ik de beschrijving lees kan het de veter zijn.
Dit is een rubberen pakking. Hij is 10 cm lang en ongeveer 3 mm dik.
Deze zit geklemd tussen het lager (vliegwiel kant) en de motor blok.
Aan deze kant zit namelijk de lager in twee gedeelten aan het blok vast gebout.
zie tekening
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
hopla, nog ff en volgens de draad ligt heel de motor en de bak in stukjes op de oprit.
de cilinderkop tot de klepgeleiders op de aanrecht, en ja het kan ook de bak zijn , dus de tandwielen liggen op de slaapkamer, en de gaffels op de wc..
kom op zeg.
POETSEN EN KIJKEN.
en dan pas conclusie trekken ...
mvgr wupke
Hang er dan gelijk gewoon een 2e hands goede motor + bak in Scheelt een hoop ellende en bijkomende kosten (de cylinders schuif je toch niet terug in het blok zonder er even nieuwe veertjes omheen te leggen ? ).
Ben het met Wupke eens ! ! !
Schijt aan originaliteit.
kreazyV8wuppo schreef:
kom op zeg.
POETSEN EN KIJKEN.
en dan pas conclusie trekken ...
Zucht….
Wie had het hier over conclusies? Het kan wel degelijk een punt zijn waar je rekening mee moet houden op het moment dat de zaak los gaat.
Het lastige is ook dat als het achter het vliegwiel weg lijkt te komen, dat je dan diverse mogelijkheden hebt. Bovenstaande “veter”, krukaskeerring, inbusbouten die niet goed afdichten.
Nogmaals Ton, ik heb geen zin om olie op het vuur te gooien (uhh “woordgrapje”) maar waarom medecommenters zoals Roel met een hoop professionele en hobbymatige praktijkervaring (leer mijn “Roel” alias bxtrdturbo kennen) belachelijk maken, terwijl hij probeert om met een zinvolle suggiestie te komen. Het is hier niet verboden om met suggesties te komen en zeker als ze van Roel komen, schat ik ze hoog in.
@Lelijke eend.. ik vind het fijn voor je dat je het Wupke eens bent, maar als moderator zou je toch moeten weten dat je post compleet niks toevoegt aan dit topic… ‘t zijn BXen, geen eenden.
kreazyV8wuppo schreef:POETSEN EN KIJKEN.
en dan pas conclusie trekken ...
mvgr wupke
Laat hem dit nou gewoon even doen, en verder graag geen discussie meer over wie het goed of fout heeft..
Het is verdomme geen wedstrijd
Schoonmaken en dan nog eens kijken…
Ergo;
Wuppo fikt een beetje veel de mening van anderen af.
1> hij heeft m.i. gelijk, EERST schoonmaken dan kijken!
2> als de topicstarter de suggesties in het achterhoofd houdt, kan hij straks misschien eerder een conclusie trekken!
Precies! ik weet nu WAAR ik op moet letten, en WAAR de lekkages kunnen beginnen. Ik vroeg ook naar MOGELIJKE plaatsen waar het lekt.
Dat welles-nietes gedoe word ik strontziek van, en ik ga dus ook NIET posten wat nou daadwerkelijk het probleem is, anders komen er van die “zie je wel dat ik gelijk had” posts.
Ik ben in ieder geval blij dat iedereen meedenkt en mogelijke problemen opnoemt, ik weet nu wat ik moet doen om meer zekerheid te krijgen waar de lekkage zit, dus dat plaatje verwijderen. Ik had dat eigenlijk gisteren al moeten doen, maar helaas had ik daar geen tijd voor, en m’n rug liet het ook niet toe.
Dus nogmaals, please ga wat respectvoller met elkaar om, ik krijg hier gewoon een schuldig gevoel door, wat zal resulteren dat ik niet meer met problemen aan kom kakken.
deur63 schreef:en ik ga dus ook NIET posten wat nou daadwerkelijk het probleem is, anders komen er van die “zie je wel dat ik gelijk had” posts.
Hier maak je toch een grote fout hoor..
Iedereen wil je helpen en je laat de oplossing niet zien?
Ik stel wel op prijs dat je de oplossing laat zien!!
Anders heeft een forum geen zin, en kan je draadje dicht…
Je kweekt ook geen vrienden zo.
punt 1/ meneer Postma ik heb een Nickname,, die luid kreazyV8wuppo.
gaarne gebruiken, en mn voornaam niet posten .
punt 2/je hapt op een post van mij waar ik de topicstarter wil wijzen op het feit dat het van alles kan zijn, maar dat hij opmoet passen dat hij nie nodeloos bv de bak er afschroeft.
advies geven is geen probleem, maar ben er voorzichtig mee,want het kan fout uitpakken.
daarnaast moet je ff die post van me goed doorlezen, dan zie je mischien dat ik er geen haat en nijd mee bedoelde, en dat jij erin leest wat je denkt erin af te zien.
3/ik heb waarschijnlijk een byzondere styl van txt kloppen,wat sommige misvatten oid,, nochtans zie ik er geen kwaad in en bedoel ik er zeker geen kwaad mee.
4/ de laatste post in deze draad van mij is bedoeld om aan te geven dat het niet nuttig is om iemand legio mogenlijkheden van lekkage’s door te geven.
en dat de topicstarter nu eerst moet poetsen en dan kijken, en dan eventueel hier weer verder vragen stellen, al dan niet met behulp van foto’s.
25 posts met het kan dit het kan dat is nutteloos en verwarrend, temeer dat iemand op het verkeerde been kan worden gezet, en de uiteindelijke oorzaak niet ziet .
mvgr wupke: