Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Dat heb ik met de XM. Al heb ik ook sympathie voor de BX.
Heb nog geen idee wat er na komt. Ik hoop dat de V6 goed gaat verkopen, dan kan over een jaar of 3 dat een mooie opvolger worden voor mijn huidige xm.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:In de basis is met de 2.0i 8v op LPG niet zoveel mis. Enig nadeel is dat ie geen hydraulische klepstoters heeft en je dus af en toe kleppen moet stellen.
En dat is helaas geen goedkoop geintje, gaat met klepstelplaatjes, de hele nokkenas moet eruit en dus ook de D-riem, etc etc.
Dus vandaar.. Als ‘t een 2.0i moet worden, dan een 16V…
ZX1.4i schreef:Simmetje schreef:In de basis is met de 2.0i 8v op LPG niet zoveel mis. Enig nadeel is dat ie geen hydraulische klepstoters heeft en je dus af en toe kleppen moet stellen.
En dat is helaas geen goedkoop geintje, gaat met klepstelplaatjes, de hele nokkenas moet eruit en dus ook de D-riem, etc etc.
Maar zijn er mensen hier op ‘t forum die ervaring hebben met een 2.0 8V op LPG? Als ik zo eens op verschillende autoverkoopsites rondkijk zijn alle LPG XM’s namelijk achtkleppers..
Als je een auto uit Duitsland importeert komen er toch nog een berg extra kosten bovenop?
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
voge schreef:ZX1.4i schreef:Simmetje schreef:In de basis is met de 2.0i 8v op LPG niet zoveel mis. Enig nadeel is dat ie geen hydraulische klepstoters heeft en je dus af en toe kleppen moet stellen.
En dat is helaas geen goedkoop geintje, gaat met klepstelplaatjes, de hele nokkenas moet eruit en dus ook de D-riem, etc etc.
Maar zijn er mensen hier op ‘t forum die ervaring hebben met een 2.0 8V op LPG? Als ik zo eens op verschillende autoverkoopsites rondkijk zijn alle LPG XM’s namelijk achtkleppers..
Als je een auto uit Duitsland importeert komen er toch nog een berg extra kosten bovenop?
misschien gewoon eens een keer een proefrit maken in een 8v
kijken of de motor je bevalt.
denk ook niet dat je met een 8v G3 goedkeuring krijgt
helaas zijn XM’s op LPG niet in overvloed te krijgen
Ik zou LPG links laten liggen en eens rondkijken naar een leuke diesel. De XM heeft al genoeg ‘karaktertrekjes’ van zichzelf, daar heb je geen LPG voor nodig. Het relaxte diesel-karakter past ook veel beter bij de lichtelijk zompige XM -comfort pur sang! Beide 2.1 liters, zijn tiptop (hoewel de 2.1D12 de betrouwbaarste uit het stel is, is ie misschien net iets te ‘relaxt’, een turbo misstaat niet), de 2,5 liter is helaas wat minder betrouwbaar, maar rijdt wel erg lekker.
Animal triste post coitum
maar dan krijg je weer die vreselijk hoge wegenbelasting… (als dat niet zo zou zijn had ik er geen seconde over nagedacht om iets anders dan diesel te gaan rijden natuurlijk!)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Simmetje schreef:Tja, G2 LPG bij een XM kost je ca. 95 euro per maand aan belasting. Op G3 wordt het dus iets beter.
Injectoren kunnen duur zijn. Ga uit van 100 euro p/s.
Aanbod is inderdaad niet heel groot. Rustig rondneuzen. Zo ben ik ook aan mijn huidige auto gekomen.
Ik heb eveneens een g3 en betaal ongeveer 215 euri in de 3 maand, waarvan 65 euri de lpg toeslag is.
Ries
Dat scheelt dan niet eens zo gek veel met een TD12, is ‘t wel?
Nee dat scheelt voor een type 1 2.1D €35 per kwartaal en voor een type 1 2.1TD of type 2 2.1D of TD €65 (voor mijn provincie gerekent). Of je dat nu aan wb besteedt of opzij legt om over 1,5ton een nieuwe kop te kunnen kopen….
Animal triste post coitum
Daar heb je zeker gelijk in… Ik ga morgen misschien wel bij een LPG auto kijken maar dat is dan meer om de rijeigenschappen te kunnen vergelijken.. Ik dacht zelf dat het veel meer zou schelen in houderschapsbelasting, dat valt dus nogal mee… (maar goed, het verschil is nog altijd gelijk aan het tarief voor een AX )
Als je moet kiezen tussen LPG en diesel zou ik voor diesel gaan. Maar ik heb alleen ervaring met bx op lpg (1.9 en 1.6)
Verschil tussen diesel en lpg is niet groot kwa rijkosten. Een bx op lpg loopt 1 op 8 of 1 op 9 zoiets. Een diesel haalt het dubbele. Een liter LPG is ongeveer de helft van een liter diesel. Als je dan ook nog een keer de WB en onderhoudskosten meerekent…
Bij een xm zal dat rekensommetje niet zo veel verschillen denk ik?
G3 is trouwens dan weer wel interessant alleen die zullen er niet veel zijn denk ik(weet leeftijd van gemiddelde xm niet) en anders zijn ze een stuk duurder in aanschaf.
Als je uit een TZD TURBO komt, lijken de gasgestookte 2 liters niet vooruit te branden. Hoewel de XM qua karakter in mijn ogen een waardiger opvolger is voor de BX zou ik nog eens naar een Xant kijken als je iets serieus zoekt. 19 TD’tjes zijn er genoeg en die zijn ook een stuk economischer dan de zware XM’s.
De brandstofprijzen zijn helaas nogal wisselend en dus niet goed te vergelijken, maar wat ik ik de praktijk heb gezien is dat gas qua brandstofkosten meestal nog een stukje economischer is dan diesel.
Maar zoals gezegd schommelt het nogal. Een half jaar geleden was gas erg goedkoop en benzine en diesel erg duur. Nu is diesel weer een stuk in prijs gezakt en is gas weer duurder.
Ik heb in een BX toch met plezier rondgereden in 2 verschillende gasgestookte 14’s. Vermogen was wel iets minder, maar niet echt schokkend. Goed te doen. Uiteindelijk komt het toch neer op je eigen beleving: ga dus idd eens lekker proefritten maken en kijk wat je ligt. Voor mij zelf is de keus wel duidelijk op diesel gevallen, maar als ik wagen zou kunnen vinden met overmatig vermogen en gas dan zou ik daar ook geen problemen mee hebben.
Staat praktisch bij je om de hoek:
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.asp?ts=5818068&id=pqfyppkwrta
Een 2.1D type 2 uit ‘95 voor nog geen €1300. Ik heb ‘m afgelopen gebeld; er staat net 2,5ton op de teller en die ‘aandachtspuntjes’ zijn de electrische ramen die niet meer werken (maar hij heeft iig 1 nieuw motortje…). Hoedanook, het klinkt allemaal net iets te mooi om waar te zijn en meestal is dat dan ook zo. Daarom heb ik geen zin om de rit vanuit Groningen te maken, maar had ik (zoals jij) binnen een straal van 100km gewoont, dan was ik zeker ff gaan kijken, je weet maar nooit…
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Serge schreef:Nee dat scheelt voor een type 1 2.1D €35 per kwartaal en voor een type 1 2.1TD of type 2 2.1D of TD €65 (voor mijn provincie gerekent). Of je dat nu aan wb besteedt of opzij legt om over 1,5ton een nieuwe kop te kunnen kopen….
Nieuwe kop kopen? Waarom?
Die van mij loopt al 235k met kop1.
gr
Ries