3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Digitale kennismaking met de XM en vragen over LPG / Diesel
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 december 2005 08:19 PM
  [ # 31 ]
Serge schreef:

Staat praktisch bij je om de hoek:
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.asp?ts=5818068&id=pqfyppkwrta

Een 2.1D type 2 uit ‘95 voor nog geen €1300. Ik heb ‘m afgelopen gebeld; er staat net 2,5ton op de teller en die ‘aandachtspuntjes’ zijn de electrische ramen die niet meer werken (maar hij heeft iig 1 nieuw motortje…). Hoedanook, het klinkt allemaal net iets te mooi om waar te zijn en meestal is dat dan ook zo. Daarom heb ik geen zin om de rit vanuit Groningen te maken, maar had ik (zoals jij) binnen een straal van 100km gewoont, dan was ik zeker ff gaan kijken, je weet maar nooit…

Is verkocht, had ook al een mailtje gestuurd Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 december 2005 08:22 PM
  [ # 32 ]
mpostma schreef:

Als je uit een TZD TURBO komt, lijken de gasgestookte 2 liters niet vooruit te branden. Hoewel de XM qua karakter in mijn ogen een waardiger opvolger is voor de BX zou ik nog eens naar een Xant kijken als je iets serieus zoekt. 19 TD’tjes zijn er genoeg en die zijn ook een stuk economischer dan de zware XM’s.

Xantia is voor mij geen optie, dan blijf ik veel liever BX rijden!!
  Ik ga morgen misschien proefrijden in een gasgestookte 2.0i, ben benieuwd. Als ‘t echt niet vooruit te branden is dan wordt ‘t niets natuurlijk. Een 2.1TD lijkt me ook wel wat, daar moet ik ook zeker nog eens naar gaan kijken! Misschien heb ik een rare tik maar ik vind de eerste XM’s mooier dan de latere types…

Ik heb totaal nog geen ervaring met LPG. M’n vader heeft één orion op LPG gehad en dat was niks, maar dat lag meer aan de auto dan aan de gastank. Verder hier thuis alles Diesel.. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 december 2005 08:24 PM
  [ # 33 ]
Caroline81 schreef:

G3 is trouwens dan weer wel interessant alleen die zullen er niet veel zijn denk ik(weet leeftijd van gemiddelde xm niet) en anders zijn ze een stuk duurder in aanschaf.

Heb er één te koop zien staan maar dat is bij een redelijk vaag bedrijf. Kan de advertentie nu ook niet meer vinden trouwens Confused
Maar G3 ligt kennelijk alleen in een 2.0 16V, die zijn pas half 1994 voor ‘t eerst geleverd.. De auto’s van 1989 / 1992 zijn juist weer mooier!!  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 december 2005 08:32 PM
  [ # 34 ]

Ik vind zelf de types 1 ook de mooiste (vooral qua interieur), maar die zijn het wel het meest problematisch. Bovendien worden ze net als de BX ook oud en gezien de bak waar je nu in rijdt moet je je dan serieus afvragen wat je er dan mee opschiet.

2.1 Turbo D12 is lekker vlot, maar hij leunt zwaar op de turbo. Je merkt dat ie heel wat meer massa te sleuren heeft dan in mijn wagen.

Zonder turbo is het dus een hele trage auto.

Misschien dat de 2.0 16v op gas een stuk beter rijdt, maar heb ooit eens in een XM 2.0 8v automaat gereden op gas en dat was hopeloos qua trekkracht. Dat ding haalde dan nog eens met moeite 1 op 7 op gas. Met de XM Turbo D12 kan je met redelijk netjes rijden tussen de 1 op 14/16 scoren.

Eigenlijk zou ik toch willen zeggen, die TZD TURBO van je rockt… gewoon houden.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 december 2005 08:40 PM
  [ # 35 ]

Ik heb dus zo’n 2.0i 16V op lpg en ik moet zeggen dat mijn lpg boer niet erg te spreken is over mijn gasinstallatie, ook daar kan dus verschil in zitten.
Het foutengeheugen is erg beperkt waardoor het vaak zoeken wordt waar ergens een foutje zit.
Als die goed loopt en dat is meestal, is er geen verschil te merken tussen rijden op lpg of benzine. Zelfde trekkracht en acceleratie!
Het verbruik is 1 op 11 op lpg en 1 op 13 op benzine.
De wegenbelasting van een diesel is dus iets duurder maar diesel zelf is 2 keer zo duur als lpg, omslagpunt bij lpg ligt rond de 4k per jaar Shocked

Maar ja, als je een s1 zoekt houdt alles op.

gr
Ries

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 december 2005 08:40 PM
  [ # 36 ]
mpostma schreef:

Eigenlijk zou ik toch willen zeggen, die TZD TURBO van je rockt… gewoon houden.

Dat is wel het meest verstandige op ‘t moment inderdaad, grote kans dat ‘ie blijft hoor! Ik wil alleen gewoon wel eens weten hoe ‘t rijdt, zo’n XM.. Als ‘t ooit een XM op LPG zou worden dan waarschijnlijk iets met een G3 installatie. Heeft geloof ik nog meer voordelen dan alleen een wegenbelastingvoordeel. Het zal mij benieuwen of zo’n 8V echt zo traag is, het weegt toch ook maar 1.300kg Laughing

Maar als er nou ineens €2.500 voor mijn TZD Turbo wordt geboden…  Wink

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 december 2005 08:47 PM
  [ # 37 ]
Ries schreef:
Serge schreef:

Nee dat scheelt voor een type 1 2.1D €35 per kwartaal en voor een type 1 2.1TD of type 2 2.1D of TD €65 (voor mijn provincie gerekent). Of je dat nu aan wb besteedt of opzij legt om over 1,5ton een nieuwe kop te kunnen kopen….

Nieuwe kop kopen? Waarom?
Die van mij loopt al 235k met kop1.

gr
Ries

Dan heb jij mazzel.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43335
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 december 2005 08:52 PM
  [ # 38 ]

Niuewe kop na 150.000 km????

Ik veel xm’s in mijn 10 jarige sleutel-loopbaan in onderhoud gehad, waarvan vele op LPG, maar een gare kop na 150.000 ben IK nooit tegengekomen!

Wel meestel na 120.000 een keer klepjes stellen, en bij 250 nog eens, maar voor de 350.000 niet veel aan de hand! Very Happy

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 december 2005 08:56 PM
  [ # 39 ]

Kijk! Nix mazzel.

gr
Ries

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 december 2005 09:12 PM
  [ # 40 ]
waterman771 schreef:

Niuewe kop na 150.000 km????

Ik veel xm’s in mijn 10 jarige sleutel-loopbaan in onderhoud gehad, waarvan vele op LPG, maar een gare kop na 150.000 ben IK nooit tegengekomen!

Wel meestel na 120.000 een keer klepjes stellen, en bij 250 nog eens, maar voor de 350.000 niet veel aan de hand! Very Happy

  Maar ook 2.0 8v ‘s? Of zijn die nou toch weer niet zo slecht te combineren met LPG?

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 december 2005 09:13 PM
  [ # 41 ]
Ries schreef:

Maar ja, als je een s1 zoekt houdt alles op.

gr
Ries

Dat is zeker geen must hoor! (alleen een lichte voorkeur Wink )

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 december 2005 11:50 AM
  [ # 42 ]
waterman771 schreef:

Niuewe kop na 150.000 km????

Ik veel xm’s in mijn 10 jarige sleutel-loopbaan in onderhoud gehad, waarvan vele op LPG, maar een gare kop na 150.000 ben IK nooit tegengekomen!

Wel meestel na 120.000 een keer klepjes stellen, en bij 250 nog eens, maar voor de 350.000 niet veel aan de hand! Very Happy

Dan hebben jullie allebei mazzel Laughing  Laughing

Dit is mijn ervaring en als je eens een tijdje op het net over LPG rondneust, velen met mij.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 december 2005 05:07 PM
  [ # 43 ]

Ik ben vandaag eens bij een XM 2.0i uit 1991 wezen kijken, op LPG. Stond al een aantal jaren stil. Zag er bijna als nieuw uit en van binnen was ‘ie helemaal mooi! Hij liep ook perfect op LPG! Het was alleen volgens mij echt de meest simpele uitvoering die er te verzinnen is, hij had niet eens een toerenteller. Bovendien had hij maar een 48 ltr tank, dat wordt dus wel erg vaak tanken geloof ik Confused
Deze auto wordt ‘t in ieder geval niet, dan ga ik er weinig op vooruit geloof ik…

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 december 2005 05:11 PM
  [ # 44 ]

Ik krijg er maximaal 44 liters in. Tja, je moet wat vaker tanken, maar bij het afrekenen moet ik altijd wel een glimlach onderdrukken Cool
Ik rijd ongeveer 600 km per week en sta dan 2 keer bij de pomp, gaat nog.

gr
Ries

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 december 2005 05:24 PM
  [ # 45 ]

Dat geloof ik, dan ben je meestal voor €20,- weer klaar.. Maar ‘t is ook niet de kleine tank hoor, waardoor ik denk dat ‘t niet deze XM gaat worden. Ik vind vooral de uitrusting nogal karig voor zo’n auto!
  Voor de rest is ‘t echt een hele nette XM!

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook