Misschien moet je even contact opnemen met Ton van Gare du Nord, hij kan je advies geven wat te doen en verstuurd over de hele wereld onderdelen op. Zowel gereviseerde als nieuwe.
hij heeft ook een website http://www.garedunord.nl
gr en succes
Goeiemorgen! Wat betreft accu-test: we hebben de accu van de Lada Niva geprobeerd in de DS, maar er werd mij verteld dat er een paar kabeltjes ontbreken (?) zodat die accu niet op de DS kon worden aangesloten. Voor de zekerheid, om een accuprobleem uit te sluiten, zal ik alsnog een andere accu in de DS proberen. De accu die er nu in zit is niet de originele, maar een Bosch. Ik neem echter aan dat dat geen probleem mag zijn?
Nou ja! Ik heb net geprobeerd de DS te starten (het is nu 9 uur ‘s ochtends in Tbilisi) en ja hoor, na twee keer proberen sloeg de motor vrolijk aan en bleef hij mooi stationair ronken! Ik begrijp er nu helemaal niets meer van… Heel erg bedankt iedereen voor alle tips en links. Ik meld mij wel weer als er zich nog een probleem voort doet. En ook wil ik een DS/ID treffen in Georgië organiseren volgend jaar voorjaar/zomer. Geïnteresseerden kunnen zich nu al bij mij melden: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Ik zal ook contact opnemen met de Nederlandse DS/ID club om een en ander met hen te bespreken.
Beste groeten, Femke.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoi Femke, dat je op dit moment geen symptomen hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem opgelost is.
Ik zou dan ook vrolijk door gaan met bainstormen!
Wel begin ik het idee te krijgen dat je probleem opgelost had kunnen worden met een hamer. (ff een flinke tip op de startmotor)
Voor wat betreft je man, laat hem maar skeptisch zijn. Jij hebt lol achter het stuur!
En dat je af en toe iets vaker problemen hebt t.o.v. een moderne wagen, tja… dat is het toch waard?!
Enneh… Die Niva, is die ook van jullie? (De Niva is een van de weinige niet-Citroëns waarvan ik niet uitsluit dat ze ooit ook op mijn oprit zullen staan)
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Hallo Femke,
Op 23 en 24 juli 2006 is de karavaan van de klassieker rally Amsterdam - Beijing in Tbilisi!
Eventueel te combineren met je treffen?
Groet, Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Fem schreef:Nou ja! Ik heb net geprobeerd de DS te starten (het is nu 9 uur ‘s ochtends in Tbilisi) en ja hoor, na twee keer proberen sloeg de motor vrolijk aan en bleef hij mooi stationair ronken!
Dan is je accu ok. En is de startmotor toch de hoofdverdachte. Ik denk dat de koolborsteltjes in de startmotor op zijn of de boel vervuild in de loop der jaren. De starterkrans schiet dan niet op het vliegwiel en je hoort hooguit een tik van het relais. Dus toch zo spoedig mogelijk laten reviseren of een nieuwe laten invliegen. En ondertussen de truc met de ferme tik op de startmotor toepassen als hij weer weigert.
Uh, wat betreft die tik op de startmotor… waar moet ik precies slaan? Is de startmotor dat ding dat bovenaan zit, naast de motorolie tank. Sorry hoor, dit moet uiterst lachwekkend zijn voor jullie techneuten! Ondertussen de speelgoedauto van één van mijn zes-jarige zoontjes gerepareerd met super glue; op dat niveau lukt het mij nog! Een weekend in het teken van Sinterklaas en autoproblemen dus! Ik zal een flinke hamer pakken en die ondertussen maar in de DS leggen, je weet maar nooit waar dat nog eens goed voor is, behalve voor het op gang brengen van de auto… Dit is toch een ruig land en niet alleen wat natuur betreft!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
De startmotor zit bij/bovenop het vliegwiel. Het vliegwiel zit tussen motor en versnellingsbak (versnellingsbak zit bij DS voor de motor). Zoek naar dit apparaat:
Hallo Rob!
Wat een fantastisch idee, die rally! Inderdaad zou dit dan prachtig gecombineerd kunnen worden met een ID/DS-treffen in Tbilisi! (Is de deelnemerslijst al vol, trouwens?) Ik ga eraan werken en zal je op de hoogte houden. Ben jij een van de organisatoren en/of deelnemers aan de rally?
Groetjes,
Femke
Handjes: heel erg bedankt voor je uitleg! Ik zal zometeen eens onder de motorkap duiken om een en ander te bekijken en de auto nog eens te starten. Groetjes, Femke.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Fem schreef:Hallo Rob!
Wat een fantastisch idee, die rally! Inderdaad zou dit dan prachtig gecombineerd kunnen worden met een ID/DS-treffen in Tbilisi! (Is de deelnemerslijst al vol, trouwens?) Ik ga eraan werken en zal je op de hoogte houden. Ben jij een van de organisatoren en/of deelnemers aan de rally?
Groetjes,
Femke
Ik ben organisator noch deelnemer… helaas.
Maar ik hoorde laatst een interview met de organisator op de radio. Ik ben daarna meteen even gaan kijken op internet.
Tbilisi is wel ver weg hè? :fijnsturen Zelfs die geprepareerde rallykanonnen doen er acht dagen over om daar te komen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
ID66 schreef:voge schreef:Misschien een hele domme vraag hoor maar is je accu nog wel goed?
Dat is dus helemaal geen domme vraag. Eerste waaraan je juist moet denken.
Fem schreef:........ de accu van de DS is even in een Lada Niva geplaatst en die auto startte prima .........
En hoe start de DS met de accu van de Niva?
PeTeR
ps je kunt het ook heel simpel ook even met startkabels proberen dan weet je ook zo of het aan de accu ligt of niet
groetjes fraaske
Femke,
Met een beetje geluk is er nog een andere oorzaak die je ter plekke wel goed kunt oplossen. Ik had daar zelf van de zomer ook last van: ik kwam ‘s morgens niet meer weg van de camping ergens in het zuiden van Frankrijk en hoorde wel een en ander tikken onder de motorkap maar geen startmotor draaien. Wat ik in dergelijke gevallen altijd het eerst doe is inderdaad checken of de accu wel voldoende spanning geeft zoals hierboven ook al aangegeven. Nu heb ik zelf een nieuwe startmotor maar toch heb ik ook even de trucs gedaan die horen bij een oude startmotor: dus eerst de auto in een versnelling (2, 3 of 4 afhankelijk van je kracht) zetten (de mijne is handgeschakeld) en een stukje duwen, dan verdraait de motor inclusief de startmotor. Die kan dan net over het dode punt heenschieten. Vervolgens starten (wel eerst uit de versnelling zetten). Dit hielp bij mij niet. Ook het klapje op de startmotor hielp niet. Het is overigens aan te bevelen dit met z’n tweeen te doen de een starten de ander een klap geven.
Vervolgens en dit was het werkelijke probleem: de stroomvoorziening naar de startmotor toe gecheckt. Deze loopt vanaf de pluspool waar, bij mij in ieder geval, een groot relais opzit met een rubber kapje (hier kun je overigens handmatig mee starten door de knop aan de onderzijde in te drukken (handig)) naar de startmotor. Deze kabel is erg dik en ook uitstekend geschikt om de startmotor mee te vinden mocht je deze nog niet gevonden hebben! Bij mij verdwijnt de kabel vlak voor de aansluiting met het tweede startrelais die bovenop de startmotor zit achter een hitteschildje ivm met het uitlaatspruitstuk. Achter dit plaatje dus en uit het zicht zit de kabel gemonteerd. Deze kan hier loszitten maar bij mij was het uiteinde van de kabel losgeschoten uit het oog waarmee hij vastgeschroefd hoort te zitten. kabel dus opnieuw in het oog gedaan, dichtknijpen en vastschroeven en klaar!!! Denk overigens ook nog even aan de dikke massadraad die van de min pool van de accu loopt naar een plek op het chassis ook deze moet goed contact maken want de startmotor trekt echt een heleboel stroom. Nou succes, want zoals boven al gemeld dit soort dingen komt vrijwel altijd weer terug en niet altijd op een gelegen moment.
Gerard
en het kransje van de startrelais?? of zit dat niet op haar wagen?
Dat was in elk geval het probleem dat ik had, ingebrand/beschadigd kransje..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is inderdaad een truck om op de startmotor te slaan als iemand anders tegelijk start. In dit geval echter denk ik aan een niet goed doorverbonden accu klem. Na wisselen is het probeelm opeens weg! zijn je polen goed schoon? Klemmen goed vast? Idd ook die bij de starter zelf ( zit zoals gezegd onder je uitlaat spruitstuk ( met of zonder aluminium schild erop) ) Zijn de kabels nog goed en lekker dik?
Waar in godesnaam is Tbilisi? oid?
Update.. ik weet nu waar het ligt… shit wat een eind weg! PS er zit een DS specialist in Split in Kroatie…. Dichterbij dan holland!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>