2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Fijn stof
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 10:53 PM
  [ # 16 ]

nog even en jullie diesels moeten ook ureum tanken .

of is dat een utopie of onmogenlijkheid?
dan meteen de vraag (kreeg ik niet zo snel duidelijk middels google)aan de chemie boys hier,of een DeNox filter idem of gelijkend is op het roetfilter waar deze discussie over gaat.

ik heb aan colega’s gevraagd op het werk wat en hoe DeNox filter en stofdeeltjes.
hun antwoord was dat er met dit filter niks meer door komt….
of dat waar is trek ik ligt in twijfels,maar ja, die ontwikkelaars laten natuurlijk ook niet het achterste van hun tong zien ...

maar dat dit filter werkt weet ik wel zeker, want normaalgesproken ,als je even in de uitlaatdamp staat van zo’n Daf zonder dat denox ding, dan haal je na 2 x diep inademen geen hap lucht meer, maar kuch je jezelf kwijt.

in tegenstelling van de Daf euro4 of 5 , daar is de sensatie dat je gewoon adem kan halen en alleen gaat lopen van de penetrante urinelucht.
en nee ik hang niet voor de lol mn neus in de uitlaatdemper, maar bij wijze van proef wilde ik het dus wel doen.

oke, een CP over de Daf euro 5 DeNox filter annex demper.

DAF kiest voor DeNOx-katalysator.

Om te voldoen aan de Euro 4 emissie-eisen die in 2005 van kracht worden voor nieuwe trucks, zal DAF Trucks technieken introduceren die aanvankelijk voor de nog strengere normen van 2008 gepland stonden. DAF kiest daarbij voor het gebruik van een zogeheten DeNOx-katalysator, waarbij de toevoeging van het zogeheten ‘AdBlue’ (ureum) noodzakelijk is. Dit heeft het concern vandaag bekend gemaakt.
Om aan de toekomstige Euro IV- en Euro V-emissie-eisen te voldoen, werkte DAF aan de ontwikkeling van twee afzonderlijke technologieën. Om aan de Euro IV-emissie-eisen te voldoen, werd voor de beoogde verlaging van de stikstofoxiden (NOx) voor een uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR), in combinatie met een turbo met variable geometrie (VTG) geopteerd. Deze keuze leek noodzakelijk, aangezien het additief ‘AdBlue’, nodig voor de DeNOx-technologie voor Euro V, voorlopig nog niet voorhanden leek. Nu de brandstof- en ureumleveranciers aangegeven hebben dit additief in 2005 ruimschoots beschikbaar te hebben, is er geen reden om voor de periode van slechts drie jaar gecompliceerde systemen als uitlaatgasrecirculatie verder te ontwikkelen, wetende dat in 2008 sowieso de DeNOx-katalysator ingevoerd dient te worden. DAF Trucks besloot daarom de Euro V-technologie naar voren te trekken.
De DeNOx-katalysator wordt geïntegreerd in de uitlaatdemper. De elektronische aansturing ervan bepaalt, samen met de elektronische unit van de motor, hoeveel ‘AdBlue’ er in de uitlaatgassen gespoten moet worden. Dat gebeurt op basis van motortoerental en motorkoppel. Onder invloed van de temperatuur van het uitlaatgas, ontstaat uit ‘AdBlue’ ammoniak, dat samen met de stikstofoxiden reageert tot stikstof en water. De stikstofoxiden worden gereduceerd, wat normaal gesproken in een zuurstofrijk klimaat als dieseluitlaatgas, niet mogelijk is. Toekomstige vrachtwagens zullen worden uitgerust met een extra tank, waarin 50 tot 70 liter AdBlue meegenomen kan worden. Op circa elke 25 liter brandstof zal een liter AdBlue (ureum) nodig zijn, een vloeistof die onder andere uit aardgas gewonnen kan worden.
Ten opzichte van uitlaatgasrecirculatie (EGR) heeft de DeNOx-technologie een aantal belangrijke voordelen, met name op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid en brandstofverbruik. De verwachting is dat de motor met DeNOx-systeem uiteindelijk tot zo’n 5 procent zuiniger is dan dezelfde motor met EGR, doordat de motorontwikkeling zich meer kan richten op brandstofverbruiksoptimalisatie, zonder onmiddellijk gestraft te worden door een NOx-toename. Na compensatie van de prijs van AdBlue, die nog niet bekend is, is de verwachting dat de totale brandstofkosten zo’n 2,5 procent gunstiger zullen zijn.
DAF Trucks voert sinds enkele jaren praktijkproeven uit met de DeNOx-techniek en heeft er inmiddels veel ervaring mee opgedaan. Volgend jaar zullen de proeven echter nog verder geïntensiveerd worden.
(4 november 2002)

groetjes wupke Wink

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 14 december 2005 10:56 PM
  [ # 17 ]

van de week maandag een lezing gehad over de NoNox aardgasmotor (omgebouwde Deutz Diesel). Deze motor zou nauwelijks roet en fijnstof uitbraken..

ideetje?

http://www.nonox-bv.com

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 14 december 2005 11:01 PM
  [ # 18 ]

Dank “Eviltwin” voor de heldere uitleg.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 11:23 PM
  [ # 19 ]
Tom Duckpower schreef:

van de week maandag een lezing gehad over de NoNox aardgasmotor (omgebouwde Deutz Diesel). Deze motor zou nauwelijks roet en fijnstof uitbraken..

ideetje?

http://www.nonox-bv.com

tja euh hmm, ik euh , ja nou kijk, grumble grumble bla bla bla….

ik werk in de ontwikkelkeuken van Daf.
dus ik kan moelijk vertellen wat daar allemaal gebeurd.
maar ze zullen echt wel hun best doen om dat te ontwikkelen wat zowel milieutechnisch als economisch verantwoord is.

groetjes van wupke:die ook niet het achterste van zijn tong laat zien hihi Laughing

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 11:51 PM
  [ # 20 ]
Tom Duckpower schreef:

van de week maandag een lezing gehad over de NoNox aardgasmotor (omgebouwde Deutz Diesel). Deze motor zou nauwelijks roet en fijnstof uitbraken..

ideetje?

http://www.nonox-bv.com

bedoel je dit? greets wupke
 

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 11:54 PM
  [ # 21 ]
Rataplan schreef:

ureum is toch gelijk aan pis???
Moeten we niet tanken .
Produceren we zelf.

Dat zou ik maar niet tegen deze jongens zeggen.die zullen het je niet in dank afnemen.
 
greets van wupke Wink

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 14 december 2005 11:55 PM
  [ # 22 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Tom Duckpower schreef:

van de week maandag een lezing gehad over de NoNox aardgasmotor (omgebouwde Deutz Diesel). Deze motor zou nauwelijks roet en fijnstof uitbraken..

ideetje?

http://www.nonox-bv.com

bedoel je dit? greets wupke
 

nee, was bij mij op school, ivm een thema over de verbrandingsmotor…
was wel interessant…
Dieselblokje omgebouwd zodat het op aardgas kan lopen…

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:07 AM
  [ # 23 ]
Tom Duckpower schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
Tom Duckpower schreef:

van de week maandag een lezing gehad over de NoNox aardgasmotor (omgebouwde Deutz Diesel). Deze motor zou nauwelijks roet en fijnstof uitbraken..

ideetje?

http://www.nonox-bv.com

bedoel je dit? greets wupke
 

nee, was bij mij op school, ivm een thema over de verbrandingsmotor…
was wel interessant…
Dieselblokje omgebouwd zodat het op aardgas kan lopen…

Tja, wat mij min of meer bezighoud is dit.
waarom zijn we nou eigenlijk nog steeds bezig om met die verbrandingsmotor te klooien.
een alternatief zou ik liever zien .
iets wat niet op fossile brandstoffen rijd ofso.

ook het 4 slag zuiger krukas principe,,,al een paar 100 jaar oud (als het niet meer is)
evenals de versnellingsbak (is eigenlijk een vertragingsbak) hebben we nu nou nog niks anders voor die energie vreter?

zo kan ik nog even doorgaan, maar persoonlijk denk ik dat de grotere machten ons aan de olie verslaafd houden, ipv de oplossing te produceren..(en ja I no gaat oftopic hihi.
back on the top dan maar weer.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 15 december 2005 12:30 AM
  [ # 24 ]

klopt, we moeten eerst alle fossiele brandstof opmaken van de industrie, en moeten roetfilters monteren als dat geld oplevert voor de industrie (overigens ben ik vóór maatregelen die het milieu verbeteren), en zo lopen we aan het lijntje. helaas hebben we weinig keuze, maar het zou fijn zijn als we een regering hadden met een visie die op lange termijn verder helpt. en dat betekent dat er fors gestimuleerd moet worden om eens betere oplossingen te bedenken. nu wordt er alleen maar uitgekleed.

maar goed, een roetfilter is beter dan geen roetfilter (ik woon aan zo’n fijnstofstraat, en ik zie hoeveel roet er uitgestoten wordt aan mijn kozijnen), dus dan moet er maar voor het minst erge gekozen worden…

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:38 AM
  [ # 25 ]
hel1 schreef:

klopt, we moeten eerst alle fossiele brandstof opmaken van de industrie, en moeten roetfilters monteren als dat geld oplevert voor de industrie (overigens ben ik vóór maatregelen die het milieu verbeteren), en zo lopen we aan het lijntje. helaas hebben we weinig keuze, maar het zou fijn zijn als we een regering hadden met een visie die op lange termijn verder helpt. en dat betekent dat er fors gestimuleerd moet worden om eens betere oplossingen te bedenken. nu wordt er alleen maar uitgekleed.

maar goed, een roetfilter is beter dan geen roetfilter (ik woon aan zo’n fijnstofstraat, en ik zie hoeveel roet er uitgestoten wordt aan mijn kozijnen), dus dan moet er maar voor het minst erge gekozen worden…

en Nederland weer als 1e zijn straatje schoonvegen…?
tja, ik word er onderhand stoffig zuur van.
ik ben het overigens met je eens wat dat fijnstof en milieu aangaat,ook voorstander van maatregelen.
echter ik doe dit onder protest.
want ik word knap pissig op de regering door maatregelen zoals deze.
de roetfilter is extra gewicht =meer wegenbelasting dus.
de roetfilter word verkocht met BTW =afzetterij.
LPG is al van huis uit een milieuvriendelijkere brandstof ,maar wel belasting op de aanschaf en inbouw + de hogere wegenbelasting.
zo kan ik meer dingen ophoesten waar onze regering averechts aan de hobbel is.
wat te denken van deze dan.
de meerprijs van een auto MET roetfilter word ook BPM belast.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 15 december 2005 12:50 AM
  [ # 26 ]

dat klopt wel wat je schrijft, maar ik heb toch liever minder stofdeeltjes rondzweven. uiteindelijk is het symptoombestrijding en kasspekken (en ik vermoed dat die eigenlijk andersom moeten staan)

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:53 AM
  [ # 27 ]

ik denk dat den haag weer wat door schiet hiermee ze kunnen beter alles ter gelijke tijd aan pakken dus ook de scheepvaart en de luchtvaart maar denk dat het vooral weer om het geld gaat in plaats van om het milieu anders geef je juist subsiedie op die dingen

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 15 december 2005 01:42 PM
  [ # 28 ]

Aangezien de fijnstofverdeling in de bewoonde wereld exact hetzelfde profiel heeft als de uitstoot van zelfontbranders mag je aannemen dat deze voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de vervuiling door fijnstof. Vooral voor straten als de Veerkade in D’haag, waar het zwart ziet van de bussen en taxi’s. Je ziet daar geen centrale of vliegtuigen.

Op zich zou ik wel een profiel willen zien van de uitstoot door olie- en kolencentrales, en vliegtuigen, uiteraard. Het effect van roetfilters op het lokale milieu van de Veerkade is simpel te testen door bijv. een auto-vrij lang-weekend in te voeren ter plaatse.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 15 december 2005 03:27 PM
  [ # 29 ]
eviltwin schreef:

...Wat de auto uitstoot is afhankelijk van het uitlaatsysteem, mijn C5 heeft een NOx katalysator en een Filtre a Particles. HDi’s van de eerste generatie werken met ongeveer 1350bar, dat is inmiddels 1800 oid.

Even tussendoor: Volgens mij is de oxidatiekat die onder de diesels zit een ongeregelde kat en die zuivert NOx niet, toch? Alleen CH en CO. Correct me if I’m wrong please.
Toyo heeft voor zover ik weet met die 2.2 D4D-Cleandiesel de primeur van een DeNOx-kat voor personenwagens.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 15 december 2005 03:43 PM
  [ # 30 ]

d’r zitten twee kats onder de mijne en een EGR, die laatste is zeker voor het terugdringen van NO_x bedoeld.

De 2.0HDi heeft in het geheel geen kat. Wel een EGR.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook