Ik heb een BX 14 uit 1987.
Vorige week wou de BX niet meer starten doordat de bochies nat waren.
De bochies zijn inmiddels vervangen door anderen. Ook is de verdelerkap vervangen (nieuwe spullen). en ook de rotor.
Daarna leek de BX weer erg goed te lopen!!
Maar toch loopt de motor nog erg onregelmatig en heb ik het idee dat ie soms te weinig benzine krijgt, en dan weer te veel.
(ik heb ook een shoke, maar ook als de shoke niet meer nodig is en uit staat) loopt ie nog steeds erg onregelmatig.
Als ik een tijdje heb gereden en kom bij een stoplicht, gaan alle lampjes op het dashboard roodbranden. En soms slaat die dan ook af (niet alitjd, wel vaak).
Wat kan ik hier aan doen?? Ik zou heel graag willen dat de BX gewoon een keer NIET afslaat in het drukke verkeer…
Vanochtend stond ik al weer met alarmlichten op een drukke kruizing in Enschede! Wie kan mij helpen??
Wie weet waar aan dit zou kunnen liggen.
Re: Motor loopt slecht!
EvelienBX schreef:
Wie weet waar aan dit zou kunnen liggen.
Kijk hier eens. De motor in deze Visa is nagenoeg hetzelfde als jouw BX motor, zeker op praktische punten.
Re: Motor loopt slecht!
mpostma schreef:EvelienBX schreef:
Wie weet waar aan dit zou kunnen liggen.
Kijk hier eens. De motor in deze Visa is nagenoeg hetzelfde als jouw BX motor, zeker op praktische punten.
dankje!! dat is precies wat die van mij ook doet.
Re: Motor loopt slecht!
EvelienBX schreef:mpostma schreef:EvelienBX schreef:
Wie weet waar aan dit zou kunnen liggen.
Kijk hier eens. De motor in deze Visa is nagenoeg hetzelfde als jouw BX motor, zeker op praktische punten.
dankje!! dat is precies wat die van mij ook doet.
Ik denk zelf eigenlijk aan de onstekingsmodule. Die Ducellier module kan zich heel onvoorspelbaar en vervelend gedragen. De ene keer perfect lopen, dan beroerd lopen, bokken, stotteren, etc.. Ik zou even kijken wat je er voor 1 hebt en als het een Ducellier is vervang em door een Bosch module.
Ik stond altijd bij het zelfde stoplicht, na 500 meter ofzo, stil. Maar dat was een vochtprobleem.
Je verdelerkap, rotor, bougies en kabels zijn dus al vervangen. Dus zou het niet echt meer een vochtprobleem hoeven te zijn. Ik ga er dan vanuit dat ie in ieder geval een keer goed droog gemaakt/gereden is…
Stekkertjes van de bobine zou je nog schoon kunnen maken maar ik denk dat het probleem daar niet zit eerlijk gezegd.
Dat de lampjes gaat branden terwijl ie niet afslaat is een beetje vreemd. Tenminste ik heb dat nog nooit gehad. Wel dat ze gaan branden(en de motor af slaat) terwijl je nog rijdt en dan kan je door de koppeling op te laten komen soms de motor weer aan de gang krijgen.
Kleppen stellen kan best wel eens handig zijn maar lijkt me geen oorzaak van je probleem.
Caroline81 schreef:
Dat de lampjes gaat branden terwijl ie niet afslaat is een beetje vreemd. Tenminste ik heb dat nog nooit gehad. Wel dat ze gaan branden(en de motor af slaat) terwijl je nog rijdt en dan kan je door de koppeling op te laten komen soms de motor weer aan de gang krijgen.
Als de motor heel langzaam stationair loopt, dat ie echt bijna afslaat, dan kan de oliedruk zo laag worden dat de lampjes gaan branden. Dan denkt je dashboard eigenlijk al dat de motor is afgeslagen, maar dat is ie dan nog net niet. Het dashboard denkt dat de motor afslaat als de oliedruk te laag wordt.
Dat die lampjes gaan branden is niet iets om je zorgen over te maken, dat kan gewoon gebeuren als de motor heel langzaam loopt. Wel dat ie zo langzaam loopt dat ie bijna afslaat.
Kleppen stellen lijkt me idd ook nie de oorzaak van het probleem. Volgens mij de onstekingsmodule.
Ik vind het persoonlijk een beetje apart om zomaar een onstekingsmodule te gaan zitten vervangen omdat ie toevallig een slechte naam heeft Ik bedoel, hij is niet af en toe slecht aan het lopen maar is consequent slecht. Dus daar gaat dan wat mij betreft je theorie dat het aan het merk ligt.
Geeft zo’n ontstekingsmodule dan zo’n beeld van lampjes branden enzo terwijl de motor nog loopt? En onregelmatig toerental enzo.
Maar toch loopt de motor nog erg onregelmatig en heb ik het idee dat ie soms te weinig benzine krijgt, en dan weer te veel.
onregelmatig toerental dus?
Als ik een tijdje heb gereden en kom bij een stoplicht, gaan alle lampjes op het dashboard roodbranden. En soms slaat die dan ook af (niet alitjd, wel vaak).
Kijk ik ben natuurlijk maar een vrouw maar denk graag wel mee…
[edit]
marten schreef:
Als de motor heel langzaam stationair loopt, dat ie echt bijna afslaat, dan kan de oliedruk zo laag worden dat de lampjes gaan branden. Dan denkt je dashboard eigenlijk al dat de motor is afgeslagen, maar dat is ie dan nog net niet. Het dashboard denkt dat de motor afslaat als de oliedruk te laag wordt.
Dan moet ie zo laag stationair lopen dat je ‘m duidelijk voelt schokken….
die lampjes gaan branden als ik ook gewoon bv 50 rij en de koppeling intrap om te schakelen. En als ik moet stoppen of wat dan ook. slaat ie 9 van de 10 keer af. En al helemaal als ik de verlichting van de auto aan doe.
Dan trekt ie zoveel troom dat ie continue afslaat…
kan het ook een slechte dynamo zijn?
Ik weet er in ieder geval geen raad mee. En het is heel erg vervelend
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ehhh, benzinefilter al een keer vervangen of is dat te simpel gedacht?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
benzinefilter lijkt me niet logisch eigenlijk, kan geen kwaad natuurlijk die eens te vervangen
Maar echt een conclusie trekken uit je verhaal heb ik te weinig kennis voor. Heb alleen visa ervaring, is wel bijna hetzelfde natuurlijk…
Ik heb trouwens de accu ook gecontroleerd toen. En accuwater was nodig. Weet niet wat dan verder voor consequenties heeft behalve dat ie sneller leeg was.
zandvoorta schreef:Ehhh, benzinefilter al een keer vervangen of is dat te simpel gedacht?
die wouden we nakijken, maar konden hem niet vinden… ops: ops:
waar zit ie?
Caroline81 schreef:benzinefilter lijkt me niet logisch eigenlijk, kan geen kwaad natuurlijk die eens te vervangen
Maar echt een conclusie trekken uit je verhaal heb ik te weinig kennis voor. Heb alleen visa ervaring, is wel bijna hetzelfde natuurlijk…
Ik heb trouwens de accu ook gecontroleerd toen. En accuwater was nodig. Weet niet wat dan verder voor consequenties heeft behalve dat ie sneller leeg was.
misschien kan k dat ook wel eens nakijken,
want zodra ik verlichting aan doe, krijgt de BX ht echt heel moeilijk!! en kapt er dan ook mee, motor gaat dan nog sneller uit.
kan het ook een slechte dynamo zijn, of iets dergelijks?
Caroline81 schreef:]Ik vind het persoonlijk een beetje apart om zomaar een onstekingsmodule te gaan zitten vervangen omdat ie toevallig een slechte naam heeft Ik bedoel, hij is niet af en toe slecht aan het lopen maar is consequent slecht. Dus daar gaat dan wat mij betreft je theorie dat het aan het merk ligt.
Het is juist heel logisch om ervaringen uit het verleden te gebruiken in de toekomst. Hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden. Maar goed, het is maar een idee hoor. Ik neem alleen waar dat ie het de ene keer vlekkeloos deed en nu ineens bokt. Dat af en toe is meer van de ene op de andere dag. Nou, het zou mij niet verbazen als ie het de volgende keer weer ineens vlekkeloos doet. Typisch Ducellier zou ik dan zeggen. Heb er vroeger met mijn eerste BX ook onwijs mee lopen kloten. Ik geloofde het toen ook niet. Het is wel een feit dat wegenwachters vroeger standaard een reserve-onstekingsmodule aan boord hadden waarmee ze alle PSA blokjes (108/109/150) uit die tijd konden fixen. Was echt een veel voorkomend probleem. Ook dealers en magazijnmeesters uit die tijd hebben er vaak mee te maken gehad.
Maar goed, het kan natuurlijk aan meerdere dingen liggen.
Caroline81 schreef:
Geeft zo’n ontstekingsmodule dan zo’n beeld van lampjes branden enzo terwijl de motor nog loopt? En onregelmatig toerental enzo.
Hij kan soms zo slecht lopen dat ie bijna afslaat. Ja, dan kan de oliedruk ff zodanig wegzakken dat de lampjes ff gaan opflikkeren. Ook geen onbekend fenomeen.
Caroline81 schreef:
Kijk ik ben natuurlijk maar een vrouw maar denk graag wel mee…
Je meent het Meedenken kan nooit kwaad, jij kent de Visa beter dan ik. Ik neem je argumenten absoluut serieus. Haha, heb ik ook wel gezien toen je voorstelde de Visa aan te slepen
Caroline81 schreef:
marten schreef:
Als de motor heel langzaam stationair loopt, dat ie echt bijna afslaat, dan kan de oliedruk zo laag worden dat de lampjes gaan branden. Dan denkt je dashboard eigenlijk al dat de motor is afgeslagen, maar dat is ie dan nog net niet. Het dashboard denkt dat de motor afslaat als de oliedruk te laag wordt.
Dan moet ie zo laag stationair lopen dat je ‘m duidelijk voelt schokken….
Dat wel ja. Een motor die stationair zo langzaam loopt dat ie bijna afslaat, loopt idd niet mooi rond.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Elektrische problemen zoals een slechte dynamo kunnen heel goed dit probleem veroorzaken: Een doorgebrande diode bijvoorbeeld laat stationair de spanning zover vallen dat de onsteking raar gaat doen.
controleer de dynamo en maak stekkertjes schoon. Er zit dacht ik zo’n aarde verzamelpunt bij de accu in de buurt die vaak verroest is….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Elektrische problemen zoals een slechte dynamo kunnen heel goed dit probleem veroorzaken: Een doorgebrande diode bijvoorbeeld laat stationair de spanning zover vallen dat de onsteking raar gaat doen.
controleer de dynamo en maak stekkertjes schoon. Er zit dacht ik zo’n aarde verzamelpunt bij de accu in de buurt die vaak verroest is….
een nieuwe dymano is nogal prijzig, maar als dat echt het probleem verhelpt…. is het het waard natuurlijk, maar kun je zoiets ook checken of het daar aan ligt?
EvelienBX schreef:bogaard77 schreef:Elektrische problemen zoals een slechte dynamo kunnen heel goed dit probleem veroorzaken: Een doorgebrande diode bijvoorbeeld laat stationair de spanning zover vallen dat de onsteking raar gaat doen.
controleer de dynamo en maak stekkertjes schoon. Er zit dacht ik zo’n aarde verzamelpunt bij de accu in de buurt die vaak verroest is….
een nieuwe dymano is nogal prijzig, maar als dat echt het probleem verhelpt…. is het het waard natuurlijk, maar kun je zoiets ook checken of het daar aan ligt?
Eerst maar eens door laten meten. Als je een universel spanningsmeter hebt kun je dat zelf ook prima. Massaverbindingen goed checken kan ook geen kwaad.