Hallo medeforummers,
Na enig wikken en wegen toch maar een nieuw topic over een bekend onderwerp. Ik hoop dat we hiermee/hierin alles centraal kunnen zeteen mbt het ontluchten van de hydrauliek van de DS. Mijn aanleiding zijn toch wel de zagende motor (nog zo’n “fijn” superpetur topic) en de ervaring van gisteravond.
Bij het laatste beginnen, gisterenavond voor het eerst in de tijd dat ik de dame heb is het gelukt. Voordat ik de oprit op moest ik alle passagiers uit laten stappen (en daar zakte de kont…) anders komen ze nooit meer de Ds uit. Afijn, garage open, vanuit vrij de versnelling in 1, effuh wachtuh, en daar gleed de DS vanzelf, zonder gas erbij naar voren. Tot de drempel, daar was wat huklp bij nodig, maar daarna rolde vanzelf verder. Zoals het een Half Automatische dame betaamt.
Maar nu het onluchten zelf. Mijn eerste vraag is eigenlijk of een DS een zelfontluchtende LHM mogelijkheid heeft, en hoe dat dan zou werken.
Tweede vraag, waar blijft de lucht hangen in het systeem?
De trucs die ik ken/al uitgevoerd heb is systeem drukloos maken, en weer op druk brengen, onltuchten voorremmen (bij de rem zelf, maar op de centrifugaalregelaar is makkelijker), ontluchten centrifugaalregelaar zelf, ontluchten achterremmen.
Wat mis ik nog? Naar mijn eigen idee het ontluchtenn van de bedeinign van de halfautomaat en het bekrachtigde stuurhuis.
Die laatste gaat vanzelf heb ik begrpen, maar de versneliingsbak bediening….....
De derde vraag…... waar en wanneer komt er lucht in je hydraulische systeem?
Ja, als ik het open maak om reparaties te verrichten daar kom ik zelf nog net op, maar verder…... Om maar aan te sluiten bij de zagende motor…. en andere narigheid…. Ik zit te denken aan een luchtprobleem wat bij mij het rijplezier vergalt. Bij koude start en inleggen van een versnelling een dalend en stijgend toerental (en schokkend wegrijden), gisteren een tikkend geluid vanuit de stuurkolom, en een vrolijk tikkende/aanslaande pomp, en af en toe plotseling bokkend motorgedrag, waarbij de hele aandrijflijn op zijn donder krijgt.
Sinds de terugrit van gisteravond heb ik het idee dat de injectie en de halfautomaat zelf goed afgesteld staan, en dan blijft alleen de hydrauliek over. De pomp slaat nog steeds om de 6-7 seconden aan, stuurhuis is vernieuwd, evenal wat rubbertjes en o-ringetjes links en rechts en er zijn geen sporen tot nu toe van LHM lekkage.
Wi o wie weet er nog raad?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hallo Superpetur,
Voor zover ik weet kun je (inderdaad) alleen de remmen en de centrifugaalregelaar ontluchten. Dat komt omdat daar geen “lekken” optreden. Alle andere organen (horen te) lekken en hebben lekleidingen. Volgens mij werkt dat zelfontluchtend.
De zagende motor (ik neem aan dat je bedoelt: toerental loopt op, auto gaat koppelen, toerental valt terug, auto ontkoppelt, enzovoorts) heb ik ook bij een koude motor, met verhoogd stationair toerental. Dat is volgens mij niet uit te bannen. De autokampioen klaagde er indertijd al over in hun roadtests. Bij warme motor mag het niet optreden! Wel kruipen, als je de rem loslaat, niet bokken of zagen.
De remedie is nauwkeurig, volgens het boekje, alles af te stellen, d.w.z. vrije slag koppeling, stationaire toerental laag en hoog, toerental aangrijpen centrifugaalregelaar, afstellen van koppelingsregelaar. Mijn ervaring is dat als je dat precies doet je een perfecte afstelling en gedrag krijgt.
Je pomp slaat wel te vaak aan. Dit kan diverse oorzaken hebben. Eerst je drukregelaar controleren (druk voorraadbol, 62 bar), daarna komen (inwendige) lekkages aan bod, bijv. stuur of hoogteregelaars (inwendige lekkage wil zeggen dat gelekte vloeistof via lekleidingen weer netjes naar reservoir gaat; onder de auto zie je dus niks lekken!). Ook dit is een kwestie van systematisch checken en werken.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes!
Jan
Hallo Jan,
Bedankt voor de aanvullende informatie. Niet prettig om te weten dat ik te maken kan hebben met een al meer dan 30 jaar oud probleem/uitdaging.
Ik ben het eens met je verhaal betreffende de afstelling, daar kan ik wel aan gaan werken, met enige hulp (dat soort klussen kun je beter samen doen). De voorraadbol is vorig jaar vervangen door een nieuw exemplaar, het stuurhuis afgelopen zomer, dus die zouden geen probleem meer mogen geven.
Zolang er lucht in het systeem blijft zitten, kan het zijn dat de pomp sneller aanslaat omdat ie de lucht samendrukt tot gewenste druk in het systeem is bereikt, waaarna die druk weer snel terugloopt, of is dat onzin?
Ik zie wel, ik hoop dat er nog wat meer reacties komen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat gebeurd er inderdaad. Het kan ook gediffundeerd CO2 gas zijn uit je bollen. Zijn alle veerbollen ok en de remaccu ook?
Verder kan de remservo intern lekken en de centrifugaal regelaar ook.
Hoe zijn de hoogte regelaars?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Bedankt voor het meedenken, en op alle door jou gestelde vragen heb ik nu maar één antwoord, kweenie
Veerbollen zitten er minimaal 4 jaar ongecontroleerd onder, een 4-tal nieuwe heb ik in de planning voor komend voorjaar.
Remaccu geen zinnig woord over te zeggen, maar ik denk dat dat wel goed zit.
Centrifugaalregelaar, pijnlijk… Ik heb nog geen tijd gehad om er een betere in te zetten, om te proberen of dat het probleem is, een ruilertje van Cees, maar zoals gezegd, ik heb nog geen tijd gevonden om die klus te doen, en de werkruimte is me ook tijdelijk ontnomen, dus nog even aankijken, maar daar zit wel een aandachtspunt.
Hoogteregelaars, ik zou ze niet herkennen al liep ik er tegenaan. Moet ik dus ook nog eens naar kijken, maar goed, komt wel. Bedankt voor je inbreng, ik kan nu weer verder met zoeken!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Om een oud topic maar weer eens nieuw leven in te blazen:
De trucs die ik ken/al uitgevoerd heb is systeem drukloos maken, en weer op druk brengen, onltuchten voorremmen (bij de rem zelf, maar op de centrifugaalregelaar is makkelijker), ontluchten centrifugaalregelaar zelf, ontluchten achterremmen.
Wat mis ik nog?
Mijn vraag is:
MOET DE KOPPELINGSREGELAAR NA TE ZIJN VERVANGEN WORDEN ONTLUCHT, OF IS DEZE ZELFONTLUCHTEND VIA DE KOPP. CYLINDER?
En op de vraag hoe moet dit ontluchten dan gebeuren: Moet dit gebeuren door de hydraulique leiding los te nemen op de koppelingscylinder, motor te starten en vloeistof laten lekken uit deze leiding, vervolgens leiding weer monteren na motor te hebben afgezet?
Gezien het hoogteverschil tussen koppelingsregelaar en koppelingscylinder lijkt het mij niet aannemelijk dat de koppelingsregelaar aanwezige lucht zelf zou ontluchten door alle lucht naar beneden via de lekleiding op de koppelingscylinder eruit kan persen. (ik heb het over de injectieversie)
Wie weet het antwoord?
Gr. Frank
Ontluchten:
Eerst met de ontlastschroef op de HD regelaar.
Afhankelijk van de bereikbaarheid ervan, kun je dat regelmatig doen.
Op de centrifugaalregelaar zitten ook twee ontluchtingsnippels, die voor de voorremmen bedoeld zijn, het ontluchten daarvan staat ook wel ergens op dit forum. Je hebt er wel één of twee lange slangen voor nodig, die je laat uitkomen in je voorraadvat.
Mijn huidige ervaringen met lucht in dit deel van het systeem is wel dat je voordat je gaat rijden eerst de handel eens in alle versnellingen moet hebben gehad. Hamvraag, als je vanuit de vrij stand in de 1 of schteruit schakelt, of je dan een klik hoort. Hoor ik die, weet ik dat de versnelling waarschijnlijk wel ingeschakeld staat. Hoor ik die niet, dan weer terug naar vrij, en nog eens proberen.
Maar, éénmaal dit deel ontlucht, hoef je dat niet meer te doen.
En inderdaad, de lucht wordt verder je systeem ingeduwd, maar komt uiteindelijk weer bij de hD regelaar uit. Die ontlastschreof gebruik ik wat dat betreft zeer regelmatig!
Suc6
MVG, Peter
Die vandaag de HD leiding eindelijk klaar hoopt te maken…
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Het ontluchten van voorremmen en centrifugaalregelaar is duidelijk en ook niet het probleem. Afstellen koppelingsregelaar na deze te hebben vervangen gaat nog niet naar wens. Mogelijke oorzaak: lucht.
Het gaat mij dus alleen om het ontluchten van de koppelingsregelaar na deze te hebben vervangen.
De koppelingsregelaar zit na te zijn vervangen in ieder geval vol lucht. Er gaat 1 LHM toevoerleidign naar toe en 1 uitgaande leiding die naar beneden loopt en de ontkoppelingscylinder aanstuurt. Deze heeft geen uitgaande leidng naar de HD regelaar. Ik ben het dus niet met je eens dat het ontluchten automatisch gebeurt door de ontlastschroef open te draaien.
Hoe ontlucht je nu de koppelingsregelaar?
LHM leiding koppelingscylinder losnemen en LHM laten vloeien?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit er geen ontlucht nipel op de ontkoppel cylinder?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niet dat ik weet…..
Wel een overloopje voor lek LHM, zo’n heeeeel dun slangetje….
Zal straks wel even kijken, want eindelijk mag ik straks de HD leiding er weer eens in proberen te prutsen. Gisteravond de schroefdraad van de nippel laten opknappen, in tussentijd een chassis van een Morris Quad uit 1944 staan bewonderen, voordat ie gestraald gaat worden….
Jammer dat de DS niet zo voor de eeuwigheid is gebouwd…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Zit er geen ontlucht nipel op de ontkoppel cylinder?
Nee die zit er helaas niet op.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ontluchten gaat volgens mij alleen via de centrifugaalregelaar, ik dacht via de nippel die het dichts tegen de poulie aanzit.
Misschien kun je de zuiger van het koppelingscylinder bij het monteren helemaal in kunnen drukken, dan kan in het cylinder zo min mogelijk lucht bevatten.