Hallo,
Ik heb mijn BX nu alweer een tijdje, en ik rij nog steeds zonder radio/cd speler. Bij de vorige eigenaar liep steeds de accu leeg als er een radio werd ingebouwd. Garage kon het niet vinden waar dit aan lag.
Toen ik de BX kocht was de accu niet zo best meer.
Na het inbouwen van mijn radio kon in inderdaad niet meer starten na een paar dagen.
Heb nu een nieuwe accu, maar durf de radio niet meer te monteren.
Iemand een idee waar het probleem ligt, of was het mischien de te zwakke accu.
Thanks,
Bob
Re: radio inbouw en accu loopt leeg, hoe kan dit ??
austria schreef:Hallo,
Ik heb mijn BX nu alweer een tijdje, en ik rij nog steeds zonder radio/cd speler. Bij de vorige eigenaar liep steeds de accu leeg als er een radio werd ingebouwd. Garage kon het niet vinden waar dit aan lag.
Toen ik de BX kocht was de accu niet zo best meer.
Na het inbouwen van mijn radio kon in inderdaad niet meer starten na een paar dagen.Heb nu een nieuwe accu, maar durf de radio niet meer te monteren.
Iemand een idee waar het probleem ligt, of was het mischien de te zwakke accu.Thanks,
Bob
ik had ook problemen met de auto radio in de BX. Die was gewoon verkeerd aangesloten :S. En daarom werd ie niet automatisch uitgeschakeld. Dus kreeg continue stroom.
Misschien de bedrading checken?
Zou kunnen, maar helaas ben ik op dat gebied een enorme kluns.
Zal kijken of ik een familielid er naar kan laten kijken.
Bob
austria schreef:Zou kunnen, maar helaas ben ik op dat gebied een enorme kluns.
Zal kijken of ik een familielid er naar kan laten kijken.Bob
kun je wel het beste iemand naar laten kijken wei er verstand van heeft.
De radiobedrading in mijn BX zat ook helemaal verkeerd (toen ik de bx kreeg). Mijn broer heeft zelfs een radio er in geprobeerd die kortsluiting maakte en begon te flammen. Er was in iedergeval iets goed mis met de bedrading.
Ik denk datje daar eerst maar eens naar moet kijken of dat wel in orde is. Daarna kun je nog altijd (als daar het niet aan ligt) verder kijken.
1 tip, meten is weten….
zo’n metertje kost een paar euro en je weet direct waar spanning continu of niet op staat….
Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat de bx geen onderbroken spanning heeft maar alleen continu, dan zou je die draad ergens vandaan moeten trekken.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
stroom
Klopt, grijze draad geeft continue-stroom. Geel is massa. Ziet er niet logisch uit maar ja, dat is typisch Citroën.
Je kunt bijvoorbeeld een draad zoeken die geschakeld stroom geeft, bijvoorbeeld van de verlichting van de aansteker. Die zit immers in de buurt. Dan weet je zeker dat er geen stroom lekt.
En…kijk goed op het schema van de radio-aansluiting.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Hoofddorp is 10 minuten rijden vanaf Aalsmeer!
Rij maar es langs, dan kijk ik even. Paar minuten werk…
Gr Martijn
Hoi Martijn,
Bedankt, zal ik zeker doen.
Komt een bepaalde dag en/of tijd jou het beste uit??
Thanks,
Bob
Een PB zal wel werken, niet naar mij maar naar Martijn…
Maarre, mijn radio zit ook op de continuspanning, dat hoort nou eenmaal zo bij een BX. Ook al staat dat hok een maand stil, starten doet ‘ie nog steeds. Er is dus iets anders mis. Je kan het probleem wel omzeilen door een contactgeschakelde 12V te pakken maar oplossen doe je het zo niet!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
austria schreef:Hoi Martijn,
Bedankt, zal ik zeker doen.
Komt een bepaalde dag en/of tijd jou het beste uit??Thanks,
Bob
Nee, dat maakt me niet uit. Komende zaterdag ben ik er (toevallig), en de maandagen ben ik vaak niet. Bel anders even vantevoren, dan komt het altijd goed!
Gr Martijn
Re: stroom
beek3762 schreef:Klopt, grijze draad geeft continue-stroom. Geel is massa. Ziet er niet logisch uit maar ja, dat is typisch Citroën.
Je kunt bijvoorbeeld een draad zoeken die geschakeld stroom geeft, bijvoorbeeld van de verlichting van de aansteker. Die zit immers in de buurt. Dan weet je zeker dat er geen stroom lekt.
En…kijk goed op het schema van de radio-aansluiting.
Even een oud draadje nieuw leven ingeblazen.
We hebben een bx (tzi uit 91) gekocht waar nog een citroen-radio (Philips) met cassettespeler inzit. Leuk maar niet echt praktisch, bovendien lijkt de cassettespeler het niet te doen. Ook weet ik (nog steeds) niet of het dradenwerk helemaal stabiel is; de zekering (30A) is er al twee keer uitgevlogen.
Het dradenwerk laat idd zien dat de gele draad de aarde is (aangesloten op de behuizing van de oude radio) en de grijze draad (aangesloten op de rode draad van de radio) de constante. Op de foto zie je in de rode draad een wit busje (extra zekering?) zitten. Weet iemand waar dat toe dient en of ik het zou moeten laten zitten bij de nieuwe radio?
Gaat mijn nieuwe [lees: andere] radio (Pioneer DEH-1300R) de accu leegtrekken omdat ie niet via het contact geschakeld is? In de CX heeft ie dat nooit gedaan maar in de vorige BX (hebben we twee jaar gehad) was de accu vooral afgelopen winters niet echt sterk meer, hoewel doormeten wel de juiste waardes gaf).
Nog een vraag: zijn die originele citroen-radio’s nog gewild?
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
In mijn Bixje heb ik indertijd een moderne radio gezet. Ik had toen geen zin om een contactgeschakelde draad te trekken (die zat er niet in). De radio zit dus continu geschakeld en er brandt altijd een lampje in. Hij gaat dus nooit helemaal uit en de ‘lekstroom’ is vrij fors. Er werkt dus meer dan alleen dat lampje…
Daardoor moet ik de accu even lostrekken als het érg koud weer wordt of als Bea’tje langer dan drie weken stilstaat, anders wordt ‘t spannend of ze nog wil starten.
Kortom, als de accu fris is, het niet al te vaak en te lang vriest en je regelmatig rijdt, dan is het geen probleem. Tenzij je de radio vergeet uit te zetten, want dan gebruikt ie altijd nog een stuk meer stroom dan wanneer die uit staat.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat witte busje is een zekeringhouder. Kan geen kwaad om over te zetten. Is minder lullig dan een 30A zekering die doorblaast terwijl die veel andere systemen van stroom moet voorzien.
Veel moderne radio’s hebben twee voedingsdraden. Eentje is de 12V die aanwezig is bij afgezet contact, voor het onthouden van het geheugen. De andere zorgt ervoor dat je radio automatisch aan/uit schakelt bij aan-/uitzetten van het contact. Ik lees net dat de BX in de ruimte achter de radio geen geschakelde 12V heeft maar dat is makkelijk aan te leggen. De specifieke info heb ik niet bij de hand.
Als je radio intern niet al te best is kan die best vrij vlot de accu leeg trekken.
Accu doormeten met de polen los wil wel wat zeggen. Flink meer dan 12V (soms waarden van 13 of hoger zijn mogelijk) betekent meestal dat ie prima is. Bij waarden onder de 12V kun je wel een goede hebben, maar als de spanning flink zakt met gekoppelde polen en als je wat verbruikers aanzet is het misschien tijd voor een andere. Eigenlijk is een accu een persoonlijk iets, je vervangt ‘m pas als je het zat bent dat je meerdere keren starthulp nodig hebt gehad. Okee, en als je weet dat het niet aan lekstromen ligt.
Of Citroen radio’s gewild zijn? Waarschijnlijk iets voor de echte (zeldzame) liefhebber.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Alcyone schreef:Eentje is de 12V die aanwezig is bij afgezet contact, voor het onthouden van het geheugen.
In onze nieuwe CX worden de instellingen dus niet onthouden….. Kan ik nu een nieuwe draad trekken v/d accu met daartussen een zekering oid?
@ icefire; als van de cassette nog bevestigd kan worden dat deze werkt, heb ik wel interesse…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
12V constant kun je ook bij sigaret aansteker wegtrekken
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
De vertrouwde Pioneer zit erin en doet het prima; beste geluid dat ik ooit in onze Citroens heb gehad, met toch standaard speakers. Nu hopen dat het doorslaan van de zekeringen ook verleden tijd is. Bij de oude radio lag één van de kabelschoentjes open.
Ik heb voor het demonteren nog een cassette geprobeerd. Hij speelt ze af maar het loopwerk maakt wel flink geluid (geratel). De tape wordt niet opgevreten. Aanvankelijk dacht ik dat het ding stuk was omdat de mp3-koptelefoonuitgang-naar-cassette-adapter geen geluid kon doorgeven en ook geratel opleverde.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.