Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
De C5 V6 stuurinrichting maakt ‘s-morgens bij het wegrijden van de oprit wat herrie. Bij maximale stuuruitslag is het het ergst, maar ook bij kleinere uitslagen hoor ik de pomp (of is het een servo-moter) reutelen.
Dit geluid ken ik van mijn Xantia’s, maar die deden het alleen bij maximale stuuruitslag en dan niet zo hard, dat is geheel normaal.
Is dit iets dat ik moet melden bij bij de garantieafloopkeuring (3x woordwaarde) ?
Gerelateerde vraag: In een australische review van de C5 Ph1 las ik dat de V6 een andere stuurbekrachtiging heeft dan alle andere Ph1 modellen.
Snelheidsafhankleijk ipv toerenafhankelijk.
Hier een quote van de review:
“Roadholding is very assured with minimal body roll but overall handling is brought down by the over-light vehicle-speed sensitive power steering unique to the V6 model. The 2.0-litre petrol and diesel models use a simpler engine-speed sensitive system, which feels better. The C5 is a competent handler but a certain feeling of isolation preserves the marque’s anti-sporting character.”
Weet iemand hier meer van, het is een artikel uit 2001 ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Hallo Ronald,
Een C5 heeft zoals je wellicht wel weet een gecombineerd systeem voor vering en stuurbekrachtiging. Het remsysteem is echter wel gescheiden en conventioneel uitgevoerd en dus niet meer zoals bij vorige generaties HP Citroens (vandaar dat de vloeistof nu ook LDS heet: Liquide Direction Suspension).
Dat de pomp herrie maakt bij maximale stuuruitslag is redelijk normaal zoals je zelf al aangeeft van je Xantia’s. Maar het moet enkel wat hoorbaar zijn, geen “herrie” want dan klopt er iets niet. En bij normaal gebruik hoor je m in de C5 helemaal niet is mijn ervaring (familielid heeft een V6 uit 2003). Dus zou het geen kwaad kunnen om inderdaad een en ander even te laten nazien bij een dealer die verstand van zaken heeft. Zo kun je misschien nog wat uit de garantie slepen mocht er iets aan de hand zijn.
Technisch is de V6 stuurbekrachtiging inderdaad iets anders uitgevoerd dan de rest van de C5-lijn. Bij de V6 is ie snelheidsafhankelijk en niet zoals bij alle andere nieuwe Citroens toerentalafhankelijk.
Hopelijk kom je al wat verder met deze info.
Groetjes Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
Totaal aantal Berichten: 25625
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gents, even een C5-leken vraag… Een toerental afhankelijke stuurbekrachtigig? Lijkt me sterk…. Ga je in zn 1 hoog in de toeren, neemt de bekrachtiging af? huh?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo,
Op de minder gemotoriseerde modellen van de C5 zit toerental afhankelijke SBK (dus de 1.8, 2.0, 1.6 HDi, etc).
@ M&M: Weet niet of de 2.2 HDi misschien ook wel snelheidsafhankelijk is als diesel-topmodel? Zou m.i. best eens kunnen.
Bij de C2 VTR van mijn moeder merk ik het bijvoorbeeld duidelijk dat bij meer toeren de bekrachtiging sterk toeneemt. Handig in zo’n stadsauto bij het parkeren, aldus mijn moeder.
Wel vervelend vind ik zelf, want bij 120 km/h op de snelweg is ie dus ook stevig bekrachtigd wat een wat zenuwachtig weggedrag oplevert.
Ik zal thuis nog s de C5 folders napluizen om te zien hoe het nu zit met de indeling. Wel weet ik dat dus alleen de topmodellen snelheidsafhankelijk zijn (dus de V6 en wellicht de 2.2 HDi).
Groet,
Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
M&M schreef:Volgens ( C5 II ) deze specificaties is enkel de V6 toerentalafhankelijk
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/52183A4A-F0A4-4ED8-987F-5D2BB85ED141/0/C5break1205Internet.pdf ( PDF file )
je bedoelt denk ik snelheidsafhankelijk
Ok, duidelijk. Dus enkel de V6. Bedankt voor het opzoeken!
Nu blijft de vraag (ff weer on topic) hoe het zit met het geluid. Ik ken alleen de V6 uit eigen ervaring, en dat is dat je m eigenlijk niet hoort, alleen bij max stuuruitslag.
Dat de 2.2 HDi in deze vorm eruit ging zat eraan te komen, alle HDi’s hebben een opfrisbeurtje gehad,dus ook de 2.0. Deze levert nu al bijna 140 pk (136 geloof ik).
De 2.2 HDi komt straks in gereviseerde vorm in de C6 als instapmodel.
Of ie dan ook weer in de C5 komt weet ik niet.
Groet, Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
http://www.citroen.be/Files/Descriptifs_vehicules/pdf/1cx3-nl.pdf ( PDF file )
Ook volgens de belgische folder heeft alleen de V6 snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: pomp stuurbekrachtiging maakt herrie
Ronald_Xantia schreef:De C5 V6 stuurinrichting maakt ‘s-morgens bij het wegrijden van de oprit wat herrie. Bij maximale stuuruitslag is het het ergst, maar ook bij kleinere uitslagen hoor ik de pomp (of is het een servo-moter) reutelen.
Dit geluid ken ik van mijn Xantia’s, maar die deden het alleen bij maximale stuuruitslag en dan niet zo hard, dat is geheel normaal.
Is dit iets dat ik moet melden bij bij de garantieafloopkeuring (3x woordwaarde) ?Gerelateerde vraag: In een australische review van de C5 Ph1 las ik dat de V6 een andere stuurbekrachtiging heeft dan alle andere Ph1 modellen.
Snelheidsafhankleijk ipv toerenafhankelijk.
Hier een quote van de review:
“Roadholding is very assured with minimal body roll but overall handling is brought down by the over-light vehicle-speed sensitive power steering unique to the V6 model. The 2.0-litre petrol and diesel models use a simpler engine-speed sensitive system, which feels better. The C5 is a competent handler but a certain feeling of isolation preserves the marque’s anti-sporting character.”Weet iemand hier meer van, het is een artikel uit 2001 ?
Gr. Ronald
Ik zou het niveau van de olie maar eens controleren. Waarschijnlijk te laag.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Oh, ja dat is natuurlijk ook wel handig ja. Nog niet aan gedacht… ops:
Nou ja, zo zie je maar, vraag het aan een dealer met verstand van zaken, dan kom je er wel uit
Laat nog even weten of het nu ook opgelost is!
Groetjes Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: pomp stuurbekrachtiging maakt herrie
oldenhage schreef:Ronald_Xantia schreef:De C5 V6 stuurinrichting maakt ‘s-morgens bij het wegrijden van de oprit wat herrie. Bij maximale stuuruitslag is het het ergst, maar ook bij kleinere uitslagen hoor ik de pomp (of is het een servo-moter) reutelen.
Dit geluid ken ik van mijn Xantia’s, maar die deden het alleen bij maximale stuuruitslag en dan niet zo hard, dat is geheel normaal.
Is dit iets dat ik moet melden bij bij de garantieafloopkeuring (3x woordwaarde) ?Gerelateerde vraag: In een australische review van de C5 Ph1 las ik dat de V6 een andere stuurbekrachtiging heeft dan alle andere Ph1 modellen.
Snelheidsafhankleijk ipv toerenafhankelijk.
Hier een quote van de review:
“Roadholding is very assured with minimal body roll but overall handling is brought down by the over-light vehicle-speed sensitive power steering unique to the V6 model. The 2.0-litre petrol and diesel models use a simpler engine-speed sensitive system, which feels better. The C5 is a competent handler but a certain feeling of isolation preserves the marque’s anti-sporting character.”Weet iemand hier meer van, het is een artikel uit 2001 ?
Gr. Ronald
Ik zou het niveau van de olie maar eens controleren. Waarschijnlijk te laag.
Welke olie ?
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
het LDS niveau, de oranje olie…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
oldenhage schreef:het LDS niveau, de oranje olie…
Sapperdeflap, die bruine smeurie ken ik, die groene die ook blauw kan zijn ook, we hebben blijkbaar ook nog oranje. Ik ga het boekje nog maar eens lezen.
Dank, Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
zweven door limburg schreef:Hallo,
Bij de C2 VTR van mijn moeder merk ik het bijvoorbeeld duidelijk dat bij meer toeren de bekrachtiging sterk toeneemt. Handig in zo’n stadsauto bij het parkeren, aldus mijn moeder.
Wel vervelend vind ik zelf, want bij 120 km/h op de snelweg is ie dus ook stevig bekrachtigd wat een wat zenuwachtig weggedrag oplevert.
De logica hiervan ontgaat me. Maximale bekrachtiging heb je nodig bij parkeren en ander langzame manouvres. Bij dit soort acties maakt een motor toch juist minimale toeren ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Hallo,
Ja, dat begrijp ik ja. Ik was er niet zo goed bij geloof ik ops: , het is dus zo dat bij weinig toeren alles super sterk bekrachtigd wordt, en bij hoge toeren minder. Al met al vind ik toch bij de C2 nog een wat zenuwachtig weggedrag, maar de besturing is wel lekker direct. Er zit meer gevoel in dan bij de Xantia die ik met sturen altijd wat wollig vind aandoen.
De C5 houdt op dat gebied een beetje het midden naar mijn gevoel (de V6 in ieder geval, een andere C5 heb ik nog niet gereden…even wachten tot ik er zelf een heb als opvolger van de Xantia).
Eigenlijk nog een technische vraag voor de kenner: vanwaar het onderscheid van type stuurbekrachtiging tussen de vier- en zescilinders?
Het effect is toch uiteindelijk vergelijkbaar (meer bekrachtiging als je langzaam rijdt, minder op snelheid)?
Groet, Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
zweven door limburg schreef:Eigenlijk nog een technische vraag voor de kenner: vanwaar het onderscheid van type stuurbekrachtiging tussen de vier- en zescilinders?
Het effect is toch uiteindelijk vergelijkbaar (meer bekrachtiging als je langzaam rijdt, minder op snelheid)?
Zeer goede vraag!
Het kan zijn dat zijn dat ze iets extra goed en luxe wilde maken voor het topmodel, maar ja de extra kosten om zo’n systeem te ontwikklen, op de markt te brengen en te servicen met reserve-onderdelen lijkt me toch een dure grap. Zeker omdat je geen volume afzet haalt bij de V6.
Maar ja Citroen blijft gelukkig Citroen, onvoorspebaar en ondoorgrondelijk, een deel van de charme.
Wat ik hier in het draadje lees is dat ze hetzelfde hebben gedaan met de C5 Ph2, rare jongens die Fransen
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png