Ik heb, via iemand anders, een 123 ontsteking gekocht (nee, niet van de vrachtwagen gevallen!). Het is er 1 met een vervroeging van 8 graden en een dwell die microprocessor gestuurd is, afhankelijk van de accu-spanning. Er zit geen vacuum vervroeging op, terwijl ik dacht dat dat wel zo zou zijn. Op zich is dat mijn probleem, maar ik vraag mij af of een 123 ontsteking met vacuum vervroeging niet beter is.
Schijt aan originaliteit.
Re: 123 ontsteking
Lelijke Eend schreef:Ik heb, via iemand anders, een 123 ontsteking gekocht (nee, niet van de vrachtwagen gevallen!). Het is er 1 met een vervroeging van 8 graden en een dwell die microprocessor gestuurd is, afhankelijk van de accu-spanning. Er zit geen vacuum vervroeging op, terwijl ik dacht dat dat wel zo zou zijn. Op zich is dat mijn probleem, maar ik vraag mij af of een 123 ontsteking met vacuum vervroeging niet beter is.
Kijk eens op de site van de fabrikant (google?) dan zie je dat je div. modellen hebt. Met en zonder vacuumvervroeging. Met vacuumvervroeging is misschien wel iets mooier, maar die zonder doet het ook al een heeeel stuk prettiger dan die rottige puntjes.
Waarom zou vacuumvervroeging mooier zijn ? Ik snap het nut er nog niet helemaal van, maar als het (veel) beter is, wil ik m’n ontsteking graag ruilen voor 1 met vacuumvervroeging.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
heb je een vacuum aanlsuiting dan op je eend ?
Ik ben trouwens van mening dat een goede contactpunt ontsteking net zo goed zijn werk doet als een 123 of wat dan ook voor electronische.
Ik heb ze op eenden en ds’sen gehad maar heb er totaal geen voordeel van ondervonden.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: 123 ontsteking
mpostma schreef:Kijk eens op de site van de fabrikant (google?)
>> Klik
Eventueel maak je daar gebruik van het forum, de makers van 123 kijken er regematig op. Ik heb er ook al eens wat geplaatst.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
PHoskam schreef:heb je een vacuum aanlsuiting dan op je eend ?
Ik ben trouwens van mening dat een goede contactpunt ontsteking net zo goed zijn werk doet als een 123 of wat dan ook voor electronische.
Ik heb ze op eenden en ds’sen gehad maar heb er totaal geen voordeel van ondervonden.
Helemaal mee eens. Voor mij was de reden dat ik over ging op 123 is dat mijn verdelerhuis toch slecht was. Als ik dan toch iets moet vernieuwen/reviseren, dan toch liefst iets wat ik niet meer hoef bij te stellen. En heb er geen spijt van.
Ik heb het (ook) op hun site gegooid (had ik eerder aan moeten denken, sorry ops: ).
Ik heb geen vacuumslang-geval, maar aangezien de pakking tussen m’n carburateur en m’n spruitstuk toch al niet zo denderend meer is, moet dat toch vervangne worden Daarbij verwachtte ik ook 123 met vacuum, echter ik kreeg zonder. Ik wil graag weten wat voor verschil dat vacuum in de praktijk inhoudt.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik heb het (ook) op hun site gegooid (had ik eerder aan moeten denken, sorry ops: ).
Ik heb geen vacuumslang-geval, maar aangezien de pakking tussen m’n carburateur en m’n spruitstuk toch al niet zo denderend meer is, moet dat toch vervangne worden Daarbij verwachtte ik ook 123 met vacuum, echter ik kreeg zonder. Ik wil graag weten wat voor verschil dat vacuum in de praktijk inhoudt.
De onsteking reageert bij auto’s met vacuumvervroeging op het feit of je wel of niet gas geeft. Daardoor reageert de motor ook beter op wel of geen gas geven.
Ik heb een keer met een eend gereden met 123 onsteking en wat voor toerental je ook reed, dat ding pakte altijd mooi en soepel op (zonder vacuumvevroeging). Eenden met contactpuntjes waarin ik heb gereden reageerden vaak wat minder mooi, zeker als de puntjes wat wrakker worden. Je bent met zo’n onsteking het onderhoud aan de contactpuntjes kwijt en ook nooit meer een oververhitte bobine.
Dat betekent dus dat 123 met vacuum zorgt voor betere prestaties ?
Schijt aan originaliteit.
op 2cv.nl staat onder motor algemeen een topic van cas over de 123blue (dat is de naam van die met een aparte vacuum slang /vacuumvervroeging)
Heb ik niet gezien, ff zoeken ...
Schijt aan originaliteit.
hoe hoger je motor in toeren is hoe meer vooronsteking die mag hebben
de vacuumvervroeging doet dit
een onsteking zonder vacuumvervroeging blijft dus altijd op dezelfde vooronsteking staan (gemiddelde waarde) waardoor hij hoog in toeren wat kracht misloopt omdat de onsteking iets of wat te laat komt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Is dat makkelijk in te bouwen? Is ook wel wat voor ons eendje
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Het is niet moeilijk. Even afstellen en klaar.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ik weet nog wel bij de aanschaf van de mijne dat ik erover heb staan twijfelen, maar het prijsverschil me iets te veel was. Het enigste echte voordeel zou je hebben in de bergen meen ik, maar hoe dat verhaal precies weet ik zo niet meer. De zwarte bevalt me goed. En ik vermoed als ik 2cv.nl zo lees dat het meer vermogen zal leveren tussen je oren, dan dat het in werkelijkheid zou zijn.
Verder staat er op 2cv.nl ook al een verhaal over een gesmolten pakking voor onder de carb.
Kortom: Ik zou het lekker bij de originele zwarte houden. Die rijden goed en ik merk er geen mankementen en belemmeringen aan voor de loop van het blokje.
Het bovengenoemde topic:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?t=552&highlight=123blue
Wil je echt alles comp. gestuurd gaan regelen, koop dan een jap. Liefst een Subaru Impreza ofzo. Die zitten er vol mee!!!
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Het voordeel is dus op z’n minst minimaal te noemen. Ik zal er nog ff over denken ...
Enneh Punky, bedankt voor de link
Schijt aan originaliteit.