Hallo GS/GSA-liefhebbers,
Sinds vandaag rijd ik een GS X3 uit 1979, voor erbij. Mijn dagelijkse auto blijft nog steeds de BX 19 TZD.
Allereerst moet ik zeggen dat de GS zaaaalig rijdt, maar heeft toch wat last van een slecht afgestelde carburateur. Het stationair toerental is moeilijk aan te houden, aangezien de GS de neiging heeft om uit te vallen. Het is toch best lastig om elke keer voor het stoplicht de choke uit te moeten trekken…
Waar kan ik het zoeken? De bougiekabels zijn vandaag vervangen, maar daar kan het toch niet aan liggen zou je zeggen.
Alvast bedankt voor de tips.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
e verder rijd hij goed?
stationair toerental naar boven schroeven met de stelvijs
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
als (gewezen )GS/A specialist ken ik die dingen als geen ander.
wat doet ie precies?
en is het een Solex of weber carb?
greets van wupke:die wel iets meer moet weten om je exact te vertellen wat je moet doen…
Nadat hij even niet wilde aanslaan, heb ik een kwartiertje gewacht. Toen deed ie het wel. Wel nog bij elk stoplicht de choke ff uittrekken om te voorkomen dat ie stilvalt.
Voor de rest rijdt het als een God in Frankrijk.
Wat voor carb erop zit weet ik nog niet. Dat zal ik binnenkort eens gaan kijken en zal ‘m ook ff afstellen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Nadat hij even niet wilde aanslaan, heb ik een kwartiertje gewacht. Toen deed ie het wel. Wel nog bij elk stoplicht de choke ff uittrekken om te voorkomen dat ie stilvalt.
Voor de rest rijdt het als een God in Frankrijk.Wat voor carb erop zit weet ik nog niet. Dat zal ik binnenkort eens gaan kijken en zal ‘m ook ff afstellen.
vapourlock, lijkt op een solex te wezen, aangezien de weber zelden kadduk gaat of storing geeft.
greets wupke
om je even in te seinen qua solex en weber.
de weber heeft 2 hoofdsproeiers, welke daarna luchtremsproeiers bevat, verder is er nog de stationaire sproeier en het niveau van de vlotter.
deze zijnde de gegeven wat invloed heeft op het rijgedrag.
ga je naar de solex kom je met balance sproeiers aanzetten en meer van die zooi.
dat houd dus in dat een solex eerder verstopt raakt, en last heeft van invloeden van buitenaf .
1 verstopt sproeiertje luchtremsproeier of wat dan ook, en die tuut loopt ziek.
vandaar mijn vraag , ik wil dus duidelijkere info van die eigenaar alvorens ik hem aan het schroeven zet.
de stationair hoger zetten is een koud kunstje, de klacht oplossen vergt meer. vandaar dus wederom mijn vraag.
wat doet ie en wat doet ie niet.
Edit Patje74; off-topic uit bericht gepoetst
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Graag wil ik u welkom heten in het opgeschoonde topic van XBXG, bij deze aan iedereen het dringende verzoek om het netjes te houden.
kreazyV8wuppo schreef:om je even in te seinen qua solex en weber.
de weber heeft 2 hoofdsproeiers, welke daarna luchtremsproeiers bevat, verder is er nog de stationaire sproeier en het niveau van de vlotter.
deze zijnde de gegeven wat invloed heeft op het rijgedrag.ga je naar de solex kom je met balance sproeiers aanzetten en meer van die zooi.
dat houd dus in dat een solex eerder verstopt raakt, en last heeft van invloeden van buitenaf .
1 verstopt sproeiertje luchtremsproeier of wat dan ook, en die tuut loopt ziek.
vandaar mijn vraag , ik wil dus duidelijkere info van die eigenaar alvorens ik hem aan het schroeven zet.
de stationair hoger zetten is een koud kunstje, de klacht oplossen vergt meer. vandaar dus wederom mijn vraag.
wat doet ie en wat doet ie niet.
Bedankt voor de info alvast. Morgen moet ik eerst in Rotterdam werken en daarna in Amsterdam. Dat wordt dus een druk dagje voor de GS (het zal in totaal Hilversum - Rotterdam - Amsterdam - Hilversum - Schiedam worden…).
Ik zal dus pas maandag eens goed kunnen kijken of ik de blijde eigenaar ben van een Solex dan wel een Weber.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Aangezien het nogal vochtig is met al die mist gok ik eerder op een vochtprobleempje. Je hebt alleen bougiekabels vervangen? Of ook verdelerkap en rotor? Blijft ie ook zo doen als ie goed warm is gereden?
Ik had namelijk hetzelfde met de visa maar dat was alleen de eerste 10 minuten als ik al zover kwam…. Maar goed, ik ben natuurlijk geen monteur
zet de auto eens op winterstand waarschijnelijk zal dat het zijn
XBXG schreef:Morgen moet ik eerst in Rotterdam werken en daarna in Amsterdam. Dat wordt dus een druk dagje voor de GS (het zal in totaal Hilversum - Rotterdam - Amsterdam - Hilversum - Schiedam worden…).
Ik zal dus pas maandag eens goed kunnen kijken of ik de blijde eigenaar ben van een Solex dan wel een Weber.
Dit is dus die meneer die die TZD kocht ivm de vele km’s
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het gedrag wat ze vertoont is ongewoon want in de periode dat ik haar eigenaar was, deed ze dit niet. De carburateur is een Weber, afkomstig van een G13/646. Als je heel erg precies bent zoek je een G13/625 carburateur. De verschillen zijn bijzonder klein. Het gedrag van afslaan heeft niets met het type carb te maken. Wat mogelijk kan zijn is dat de lage temperatuur er voor zorgt dat zonder windscherm de motortemperatuur te ver zakt waardoor de benzine begint te condenseren en het mengsel te arm wordt. Misschien dat de CO schroef iets verder opendraaien kan helpen. Als het toerental dan stijgt, stond ze te arm. Als het zakt, stond het al te rijk of juist goed.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
citroenc2 schreef:zet de auto eens op winterstand waarschijnelijk zal dat het zijn
Monteren van het winterscherm betekent dat in dit geval, ik heb Wouter reeds zo’n ding meegegeven. Ziet er niet uit, zo’n grijs ding (echt jaren 70 gevoel krijg je he)
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Misschien dat de CO schroef iets verder opendraaien kan helpen. Als het toerental dan stijgt, stond ze te arm. Als het zakt, stond het al te rijk of juist goed.
Wil je dat uitleggen? Dus bij te veel CO werkt het weer verstikkend ofzo? En je toerental kan dus nooit te hoog staan, begrijp ik dat goed uit deze uitleg?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Caroline81 schreef:Alcyone schreef:Misschien dat de CO schroef iets verder opendraaien kan helpen. Als het toerental dan stijgt, stond ze te arm. Als het zakt, stond het al te rijk of juist goed.
Wil je dat uitleggen? Dus bij te veel CO werkt het weer verstikkend ofzo? En je toerental kan dus nooit te hoog staan, begrijp ik dat goed uit deze uitleg?
Het stationair toerental correct afstellen zonder uitlaatgasmeting houdt in dat je met de CO schroef het hoogste toerental probeert te vinden, dit is een groffe indicatie voor het ideale mengsel. Met de stationairregelschroef stel je dan het toerental af en daarna controleer je de CO schroef weer omdat de mengselverhouding varieert met het toerental. Hoe dan ook moet je dit afstellen als de motor goed warm is. Bij vloeistofkoeling is dit makkelijk: als de zelfdenkende ventilator af en toe inschakelt en uitschakelt kun je met afstellen beginnen. Bij luchtgekoelde motoren is dat wat lastiger, doe het dan in een verwarmde garage met een afvoerslang aan de uitlaat. Met uitlaatgasmeting is het veel sneller te doen.
De CO schroef te ver open heeft idd een “verstikkend” effect in zoverre dat de benzine niet volledig verbrandt omdat er te weinig zuurstofmoleculen zijn voor alle benzinemoleculen, waardoor er minder energie uit de cilindervulling gehaald kan worden. Het heeft wel weer een koelend effect, waar een te arm mengsel er juist voor kan zorgen dat er oververhitting plaats vindt, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Een te rijk mengsel bij vollast is wel weer handig.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:citroenc2 schreef:zet de auto eens op winterstand waarschijnelijk zal dat het zijn
Monteren van het winterscherm betekent dat in dit geval, ik heb Wouter reeds zo’n ding meegegeven. Ziet er niet uit, zo’n grijs ding (echt jaren 70 gevoel krijg je he)
ok weer wat geleerd ik dacht dat het net zoals in de cx was