1 van de 2
 1 2 Volgende > 

losmaken rubberslang tss zijkant voordeur en dashboard
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

Gepost: 11 december 2005 10:47 AM

Hallo!

Weet iemand hoe je de rubberen slang (tussen voordeuren en dashboard) met electrische kabels losmaakt? Vooral de aansluiting met de deur kan ik niet los krijgen…

Ik wil namelijk luidsprekerdraad voor tweeters trekker van de 165 mm luidsprekers in de deur naar het dashboard, de reeds aanwezige luidsprekerdraad lijkt me niet geschikt voor de tweeters… bij te hoog volume beginnen ze door te slaan. Het systeem is van pioneer en kan 220watt aan, wat mijn radio niet kan leveren… dus mag ik veronderstellen dat ik bij gelijk welk volume kan genieten van de tweeters.

iemand al ervaring met het losmaken van die kabelslang?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 10:57 AM
  [ # 1 ]

Er moeten beste monsters van tweeters in je deuren zitten voordat je kabeltjes het niet aan kunnen.

Jij schrijft “Het systeem is van pioneer en kan 220watt aan”, hiermee bedoel je je luidsprekers?
Houd er rekening mee dat een versterker ook vervormd geluid kan leveren als deze te veel belast wordt, bijvoorbeeld door te zware luidsprekers.

Het probleem kan natuurlijk ook wel heel simpel zijn, misschien is er iets aan het resoneren in je deur. Om je zelf er van te overtuigen van het feit dat het kabeltje goed/niet goed is, kan je je speakers natuurlijk ook even met een andere kabel aansluiten, zonder deze gelijk helemaal door de deur te trekken.

Succes!

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 11 december 2005 11:13 AM
  [ # 2 ]

Re: losmaken rubberslang tss zijkant voordeur en dashboard

bibberlam schreef:

Hallo!

Weet iemand hoe je de rubberen slang (tussen voordeuren en dashboard) met electrische kabels losmaakt? Vooral de aansluiting met de deur kan ik niet los krijgen…

Ik wil namelijk luidsprekerdraad voor tweeters trekker van de 165 mm luidsprekers in de deur naar het dashboard, de reeds aanwezige luidsprekerdraad lijkt me niet geschikt voor de tweeters… bij te hoog volume beginnen ze door te slaan. Het systeem is van pioneer en kan 220watt aan, wat mijn radio niet kan leveren… dus mag ik veronderstellen dat ik bij gelijk welk volume kan genieten van de tweeters.

iemand al ervaring met het losmaken van die kabelslang?

Bij een XM zijn dit stekkers en deze zijn op de deurstijl los te draaien.

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 december 2005 11:42 AM
  [ # 3 ]

@patje74: het zijn idd de luidsprekers die 220 watt aankunnen (1x 165mm en 1xbijhorende aparte tweeter), de radio is een eenvoudig toestel.
De tweeters zijn bedoeld in het dashboard zelf, links en rechts. Er zit standaard draad, ze zijn er momenteel op aangesloten en ze werken. Maar als ik de knop van de radio te ver draai beginnen de tweeters vervormd geluid weer te geven alsof ze overbelast zijn.

@eric: ok losdraaien dus, eens proberen straks

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 11:44 AM
  [ # 4 ]

In dat geval is het heel goed mogelijk dat het je versterker is die vervormd geluid produceerd doordat de speakers te zwaar zijn.

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 december 2005 11:51 AM
  [ # 5 ]

ow… dat is dan een serieus probleem.

het kan dus niet zijn dat er gewoon teveel signaal naar de tweeters gestuurd wordt? eigenlijk moet er een kabel vanaf de 165mm speaker naar de tweeter lopen, zo staat het op de doos.
De situatie nu is dat de kabel vertrekt van de radio, gesplitst wordt naar de deur en het dashboard… kan het daar niet aan liggen?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 11:58 AM
  [ # 6 ]
bibberlam schreef:

ow… dat is dan een serieus probleem.

het kan dus niet zijn dat er gewoon teveel signaal naar de tweeters gestuurd wordt? eigenlijk moet er een kabel vanaf de 165mm speaker naar de tweeter lopen, zo staat het op de doos.
De situatie nu is dat de kabel vertrekt van de radio, gesplitst wordt naar de deur en het dashboard… kan het daar niet aan liggen?

Te veel signaal naar de tweeters, terwijl het toelaatbaar vermogen van de tweeters hoger ligt dan de max. output van de versterker, lijkt mij niet waarschijnlijk, dan wel onmogelijk.

Daarbij komt, als je versterker werkelijk zoveel signaal aan de speakers zou kunnen geven dat ze beginnen te vervormen, dan zijn de kabeltjes zeker goed!

Een afsplitsing is natuurlijk niet de mooiste manier om aan te sluiten, dit zal volledig afgekraakt worden onder de ICE-fanaten. In de praktijk maakt het echter niet veel/niets uit. Dat kan het probleem niet zijn.

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 december 2005 12:08 PM
  [ # 7 ]

ok… dan moet ik maar eens op zoek naar een nieuwe radio/cd speler. was ik toch al van plan, maar slechts op termijn. De huidige is een Kenwood waarvan het lichtje achter het lcd schermpje het begeven heeft, en is toch ook al weer tien jaar oud.

tnx voor de raad

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 12:10 PM
  [ # 8 ]

Je kan natuurlijk eerst eens speakers met minder vermogen aansluiten. Die kan je voor weinig van de sloop halen. En de kwaliteit van het geluid hoeft niets te maken te hebben met het vermogen hoor!

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 december 2005 12:14 PM
  [ # 9 ]

mja, er zaten twee oude speakers in de deuren, geen in het dashboard… voor alle duidelijkheid: de nieuwe grote speakers doen het goed hoor, de nieuwe speakers achteraan doen het ook uitstekend…

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 12:22 PM
  [ # 10 ]

Dus alleen de tweeters vervormen? Hmmm, dan wordt het verhaal toch weer anders…
Dus als je de tweeters niet aansluit is het geluid goed?

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 december 2005 12:32 PM
  [ # 11 ]

idd, maar dat ga ik nu even snel testen… ik heb dit allemaal al rijdende ondervonden, maar ik ben bijn 100% zeker dat het de tweeters zijn…

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 12:45 PM
  [ # 12 ]

Zit er geen stof of zo in de tweeters?

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 december 2005 01:30 PM
  [ # 13 ]

ok… heb even een aantal dingen geprobeerd. en idd, je hebt gelijk: ik hoor ook de grote speakers over de rooie gaan… nu, ik heb naar de instellingen van mijn radio gekeken en gemerkt dat ik al een tijd met “loud on” en de bass volledig open aan het luisteren was. ik kan me voorstellen dat beide wel voor problemen kunnen zorgen. nu, eenmaal “gewone” instellingen gedaan te hebben klinkt het allemaal heel behoorlijk en kan ik aardig luid gaan, maar ook weer niet overdreven… ik merk dat er toch wel onzuiverheid ontstaat bij hogere volumes, maar dat zal ik dan maar wijten aan mijn stereo…

er zit zeker geen stof in de tweeters, want ze zijn nieuw uit de doos!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 december 2005 01:35 PM
  [ # 14 ]

Het probleem zal dus idd wel het (on)vermogen van de versterker zijn.

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 11 december 2005 01:36 PM
  [ # 15 ]

Wil je echt fatsoenlijk geluid met het nodige volume, dan zul je met eindversterkers moeten gaan werken. Iedere autoradio gaat hard vervormen.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook