Niet zo onverdeeld gunstig
Kijk maar op vrijdag 9 dec blad 25 (http://www.degelderlander.nl)
Uw
Citroën, monsieur le président
Door
Rien van der Steen
Renault heeft zijn Vel Satis, Peugeot zijn 607, maar het heeft lang geduurd voordat Citroen het Franse top- trio compleet maakte. Het PSA- merk had het naar eigen zeggen veel te druk met het bij de tijd brengen van zijn modelseries. Maar vijf jaar na het roemloze einde van de XM is er dan eindelijk een nieuwe grote Citroën, de C6. Hij komt in maart, ziet er bijzonder uit en is dat in een aantal opzichten ook.
Vijftig jaar geleden verscheen de DS. De tamelijk chauvinistische pr- man van Citroën vindt dat de C6 daar een waardige opvolger van is. Intussen waren er ook de CX ( 1975) en de XM ( 1989), maar daar heeft bijna niemand het meer over. Prachtig gelijnde auto’s, maar kwalitatief nogal belabberd. Hopelijk zit de nieuwe C6 beter in elaar.
Citroën heeft voor zijn nieuwe vlaggenschip flink gewinkeld in de elektronische groothandel. Want de C6 projecteert gegevens over snelheid en navigatie in de voorruit - in het Engels kenden we dat als
head- up display
, de Fransen blijken dat
tête haute
te noemen. De handrem is elektrisch, uit het kleine kofferklepje rijst bij snelheden rond de 65 km per uur automatisch een spoilertje.
Handje
Mocht u als argeloze wandelaar onbedoeld met een C6 in aanraking komen, dan springt de motorkap omhoog, om te voorkomen dat u spijkerhard stuit op de motor onder die kap. De auto verwierf dan ook vier sterren voor voetgangersveiligheid. Verder heeft de auto net als de C5 een waarschuwend elektronisch handje dat aan je billen krabt zodra je de wegmarkering overschrijdt. Een hulpmiddel om op de snelweg wakker te blijven. Het is een ( prijzige) optie en je kunt het ook afzetten. Had de DS meedraaiende koplampen dankzij mechanische hefboompjes, de C6 heeft ze ook, maar nu natuurlijk elektronisch geregeld.
De C6 heeft een mooie, langgerekte coupévorm die moet herinneren aan de DS, een opgekropte achterkant die in de verte wat weg heeft van de CX en de hydractieve vering die de XM sierde, al is die elektronisch bij de tijd gebracht. Citroën onderscheidt zich door dat hydraulische systeem van de rest van het topsegment, dat lucht- of gewoon stalen vering toepast.
Jammer van het wat blikkerige geluid als je de portieren sluit - past niet bij zo’n auto.
In die portieren zit wel een fraai opbergvak achter een schuifklep. Het interieur doet ruimtelijk aan en ziet er goed uit, op het minimalistische instrumentarium na een digitale snelheidsaanduiding in een venstertje dat eruit ziet als een kabouterbrievenbusje. De bekerhouders komen met een knopje tevoorschijn en zijn wel erg afgekeken van Saab, de middenconsole is geleend van de grootste Peugeot en de ventilatieroostertjes lijken afkomstig uit de magazijnen van VW/ Audi. Netjes hoor, maar niet bijster origineel. Maar ja, de hele autowereld kopieert zich suf.
Fluweelzacht
Zo’n C6 is heel anders dan een BMW, een Audi of een Mercedes en dat hoort zijn kracht te zijn. Met de wegligging is niets mis, de auto gedraagt zich heel comfortabel, fluweelzacht zelfs, ook als je de vering wat harder instelt. Overhellen blijft gelukkig beperkt en het meubilair zit voortreffelijk.
De C6 is een gewichtige auto de eenvoudigste weegt al 1.820 kilo - en dat voel je wel tijdens het rijden. Het stuurwiel communiceert daarbij belabberd en draait wel heel erg licht.
De 2.7 dieselmotor is onbetwist de winnaar van de twee beschikbare zescilinder krachtbronnen. Sneller en stiller dan de 3.0 benzine, die ook aan een zestraps automaat vastgebakken zit. In de loop van 2006 volgt nog een viercilinder 2.2
diesel uit het PSA- magazijn.
Standaard heeft de auto airco en negen airbags, waaronder een voor het onderstel van de bestuurder.
De auto kost ruim 55.000 euro, de diesel is een dikke vijf mille duurder. En dus gaat de verwende autokoper wellicht ook eens bij Audi langs om voor dat geld naar zo’n aantrekkelijke A6 te kijken.
De 4,91 meter gestrekte C6 moet nog een hoop hindernissen nemen om auto’s van Mercedes, Lexus, BMW en Audi naar de kroon te steken.
Citroën beseft dat grote Franse auto’s geen kaskrakers zijn. Het gaat er in 2006 dan ook maar 20.000 maken.
Een revolutie zal hij zeker niet ontketenen, maar zijn statige uiterlijk en het comfort zijn als vanouds troeven die een kopersgroep aanspreken. Enkele daarvan zullen we zeker terugzien rond de Franse regeringsgebouwen.
Uw C6 staat gereed, monsieur le président.
●
De snelheidsaanduiding zit in een venstertje dat er uitziet als een kabouterbrievenbusje ( links). Projectie in de ruit kan ook headup- display.
●
Citroën XM
1989- 2000
●
Citroën CX 1974- 1985
●
Citroen ID- DS 1956- 1975
Powered by TECNAVIA
Copyright (c)2005 De Gelderlander 09/12/2005
ik denk dat de schrijver een opel rijder is
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:ik denk dat de schrijver een opel rijder is
en ik denk dat ie nooooooooit genoeg zal verdienen om een c6 te kunnen kopen…... zelfs niet tweedehands…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ik denk dat de schrijver een opel rijder is
en ik denk dat ie nooooooooit genoeg zal verdienen om een c6 te kunnen kopen…... zelfs niet tweedehands…
daarom is ie mischien opel-rijder
Ach, in de Autoweek stond wel een positief stuk. En ik geloof dat die meer verstand van auto’s hebben….
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Ik vraag me, na het lezen van dit artikel, af of deze man nog wel lol heeft in zijn werk of sterker nog zijn leven. Hij klinkt behoorlijk als een gedeprimeerde, aan-lager-wal-geraakte journalist die van zijn baas een stukje moet schrijven! Jammer hoor!
Echte goede argumenten voor zijn negatieve teneur heeft ie niet en hij onderstreept zijn negativisme met waarschijnlijk leuk bedoelde commentaren:
.. Maar ja, de hele autowereld kopieert zich suf…
...Verder heeft de auto net als de C5 een waarschuwend elektronisch handje dat aan je billen krabt zodra je de wegmarkering overschrijdt…
...een digitale snelheidsaanduiding in een venstertje dat eruit ziet als een kabouterbrievenbusje…
Kortom die man neemt zichzelf niet eens serieus dus laten wij dat hier dan ook maar niet doen!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos