Hoi,
Bij mijn XM gaat de dashboardverlichting aan zodra je het contact aanzet. Is dat normaal? Ik vind dit namelijk vrij irritant en ook wel gevaarlijk als je anders gewend bent. Het overkomt mij wel eens dat ik wegrij zonder de koplampen aan te knippen, denkende dat ze al aanstaan vanwege de verlichte meters. Dat ontdek ik dan pas als er weinig buitenlicht is (= meestal al te donker) of mensen gaan seinen.
Ik zou er de voorkeur aan geven dat de dashboardverlichting pas aan gaat op het moment dat je de verlichting inschakelt. Is dit makkelijk aan te passen?
Allemaal
Bij, naar mijn weten, alle Citroëns is dit zo. En bij nog veel meer auto’s.
Uiteraard kun je hier wat aan doen, maar het is wel een lastige klus. Dashboardverlichting-zekering opzoeken in schema en kijken wat er nog meer op die groep zit. Is het alleen de dashboardverlichting dan zou je een schakelaar er tussen kunnen zetten. Of wellicht kan het ook via de dimmer die er tussen zit. Die dus onderbreken voor het dimmen middels een schakelaar.
Re: Allemaal
beek3762 schreef:Bij, naar mijn weten, alle Citroëns is dit zo. En bij nog veel meer auto’s.
Is ook weer zo. Wellicht is het handiger de verlichting te koppelen aan het contactslot, zodat de verlichting vanzelf aan gaat zodra de motor draait. Heb ik wel eens gezien bij een vrij recente Seat.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Dashboardverlichting alleen aan met normale verlichting
ralpho schreef:Hoi,
Bij mijn XM gaat de dashboardverlichting aan zodra je het contact aanzet. Is dat normaal? Ik vind dit namelijk vrij irritant en ook wel gevaarlijk als je anders gewend bent. Het overkomt mij wel eens dat ik wegrij zonder de koplampen aan te knippen, denkende dat ze al aanstaan vanwege de verlichte meters. Dat ontdek ik dan pas als er weinig buitenlicht is (= meestal al te donker) of mensen gaan seinen.
Ik zou er de voorkeur aan geven dat de dashboardverlichting pas aan gaat op het moment dat je de verlichting inschakelt. Is dit makkelijk aan te passen?
Bij mij hetzelfde “euvel”.Zeker als men van de Xantia overstapt naar de XM.
Heb dit als eerste punt van een reeks “modificatie’s"dooprgevoerd.
Vanaf het kontaktslot de kabel opzoeken die het klokkenspel verlicht,verwijderen of lossolderen en vastsolderen op de (goede)kant van de dimmerregelaar.
Nu werkt deze verlichting als je de hoofdverlichting aanzet!
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
gewoon het volgende ritueel aanleren:
* auto instappen,
* kijken of de spiegels niet scheef zijn gelopen door aardige buren
* gordel om
* lichten aan
* starten
* handrem los
* wegrijden
Net als bij alle maneuvres richting aangeven…mensen vragen mij wel eens hoe het komt dat ik altijd en overal richting aangeef (overal! ook midden in de nacht van baan wisselen, zonder een kip op de weg, uitvoegen, invoegen, altijd!!!). Dat komt simpelweg omdat ik daar niet bij nadenk maar het een volledige automatisme is! Heel makkelijk, en bovendien wel zo duidelijk en veilig voor de andere weggebruikers….
Maar wat ik wilde zeggen:
gewoon direct aandoen, dag en nacht…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
malle pietje schreef:gewoon het volgende ritueel aanleren:
* auto instappen,
* kijken of de spiegels niet scheef zijn gelopen door aardige buren
* gordel om
* lichten aan
* starten
* handrem los
* wegrijden
Net als bij alle maneuvres richting aangeven…mensen vragen mij wel eens hoe het komt dat ik altijd en overal richting aangeef (overal! ook midden in de nacht van baan wisselen, zonder een kip op de weg, uitvoegen, invoegen, altijd!!!). Dat komt simpelweg omdat ik daar niet bij nadenk maar het een volledige automatisme is! Heel makkelijk, en bovendien wel zo duidelijk en veilig voor de andere weggebruikers….Maar wat ik wilde zeggen:
gewoon direct aandoen, dag en nacht…
Ik doe het zo:
Instappen
code
starten
wegrijden
gordel komt wel
spiegels gebruik ik niet
lichten alleen als het donker is
ik wacht niet eens tot het stoplampje uit is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jij rekel! Hoe kun je!
Ik wacht wel keurig totdat ie omhoog is gekomen en ik doe gordel om en lichten aan, altijd direct na het starten, of ervoor, dat weet ik niet, gaat een beetje vanzelf
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
- instappen
- voorgloeien en starten
- licht aan
- tijdens opstijgen radio aanzetten en een fatsoenlijk CDtje erin
- pook in D
- wegknorren
Life can be so easy.
Re: Allemaal
ralpho schreef:beek3762 schreef:Bij, naar mijn weten, alle Citroëns is dit zo. En bij nog veel meer auto’s.
Is ook weer zo. Wellicht is het handiger de verlichting te koppelen aan het contactslot, zodat de verlichting vanzelf aan gaat zodra de motor draait. Heb ik wel eens gezien bij een vrij recente Seat.
ALLE Volvo’s hebben dat sinds mensen heugenis. Daarom zijn Volvorijders ook zo irritant. Die kunnen helemaal niks zelf en zijn overal bang voor. Daarom klimmen ze in een rijdende tank want “dat is zo lekker veilig”. :rens
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Allemaal
robbiedee schreef:ralpho schreef:beek3762 schreef:Bij, naar mijn weten, alle Citroëns is dit zo. En bij nog veel meer auto’s.
Is ook weer zo. Wellicht is het handiger de verlichting te koppelen aan het contactslot, zodat de verlichting vanzelf aan gaat zodra de motor draait. Heb ik wel eens gezien bij een vrij recente Seat.
ALLE Volvo’s hebben dat sinds mensen heugenis. Daarom zijn Volvorijders ook zo irritant. Die kunnen helemaal niks zelf en zijn overal bang voor. Daarom klimmen ze in een rijdende tank want “dat is zo lekker veilig”. :rens
Ook bij Volvo’s kan je het dimlicht uitzetten, ga maar eens een keertje in een Volvo zitten en lees het instructieboekje
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: Allemaal
ralpho schreef:beek3762 schreef:Bij, naar mijn weten, alle Citroëns is dit zo. En bij nog veel meer auto’s.
Is ook weer zo. Wellicht is het handiger de verlichting te koppelen aan het contactslot, zodat de verlichting vanzelf aan gaat zodra de motor draait. Heb ik wel eens gezien bij een vrij recente Seat.
Zoals Regino al schrijft, de Xantia heeft dit niet..het zou me niet storen want ik gooi altijd mijn licht aan..
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
malle pietje schreef:gewoon het volgende ritueel aanleren:
* auto instappen,
* kijken of de spiegels niet scheef zijn gelopen door aardige buren
* gordel om
* lichten aan
* starten
* handrem los
* wegrijden
Net als bij alle maneuvres richting aangeven…mensen vragen mij wel eens hoe het komt dat ik altijd en overal richting aangeef (overal! ook midden in de nacht van baan wisselen, zonder een kip op de weg, uitvoegen, invoegen, altijd!!!). Dat komt simpelweg omdat ik daar niet bij nadenk maar het een volledige automatisme is! Heel makkelijk, en bovendien wel zo duidelijk en veilig voor de andere weggebruikers….Maar wat ik wilde zeggen:
gewoon direct aandoen, dag en nacht…
licht aan voordat je start is ook niet beste oplossing lijkt me?
Mijn ritueel:
voorgloeien
starten
verwarming op max
radiofrontje
juiste nummer zoeken
lichten
gordel
instappen
wegwezen
Animal triste post coitum
Serge schreef:Mijn ritueel:
voorgloeien
starten
verwarming op max
radiofrontje
juiste nummer zoeken
lichten
gordel
instappen
wegwezen
Al die dingen doe je buiten de auto??
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Allemaal
René van Maren schreef:ralpho schreef:beek3762 schreef:Bij, naar mijn weten, alle Citroëns is dit zo. En bij nog veel meer auto’s.
Is ook weer zo. Wellicht is het handiger de verlichting te koppelen aan het contactslot, zodat de verlichting vanzelf aan gaat zodra de motor draait. Heb ik wel eens gezien bij een vrij recente Seat.
Zoals Regino al schrijft, de Xantia heeft dit niet..het zou me niet storen want ik gooi altijd mijn licht aan..
Groot gevaar vind ik het dat ( bijna ) iedereen die in een auto zit zijn of haar lichten OVERDAG aanzetten.Je ziet niets meer en zeker mensen zonder licht.In de wet staat toch beschreven dat men de lichten moet ontsteken een kwartier voor zonsondergang en bij slecht zicht/weer en weer mag uitzetten een kwartier na zonsopgang!Zo heb ik dit 32 jaar geleden geleerd.Maar het meest ergerlijke wat bestaat is dat het merendeel van die gasten bij regen/sneeuwval en half duister zonder lichten rijden en meestal ook in een zwarte of grijze auto.En ‘s-nacht rijd men weer met 1 koplamp aan,want die ander is reeds versleten door de extra branduren overdag,maar een nieuwe inzetten:neen!Dan lijkt het in je binnenspiegel op een motorfiets die eraankomt.Dus OVERDAG licht uit,spaart ook energie en brandstof!De zon is gratis!
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
In de wet staat dat ze rond diet tijden VERPLICHT zijn.
De rest van de dag vrijwillig…