Ik heb het ook tot in de puntjes bijgehouden, maar dat was over 2003 & 2004, geëxtrapoleerd naar 3jaar:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161777&postdays=0&postorder=asc&start=33
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
patje74 schreef:Ik heb overigens een excelsheet gemaakt en bijgehouden, maar ik ga geen vaste onkosten als verzekering en belasting (wat is dat?) er in zetten. Ook het bijhouden van brandstof niet, dat kan mij eerlijk gezegt niet boeien.
In het ergste geval schrik ik er zo van dat ik minder ga rijden!
Jij rijdt toch op LPG? Dan zouden die brandstofkosten juist een prettige opsteker zijn.
Ik houd dus wel mijn brandstofkosten bij, maar da’s meer voor de volledigheid omdat ik elke tankbeurt registreer. Vooral omdat ik mijn brandstofverbruik bijhoud.
M&M schreef:Wat doen jullie allemaal met deze gegevens ???
Die worden als het zo uitkomt tegen je gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
M&M schreef:Wat doen jullie allemaal met deze gegevens ???
Ik maak er een beetje een sport van om een zo laag mogelijk verbruik met m’n BXje te scoren, zonder daarbij te overdrijven. En het is nuttige info, want een plotselinge verhoging van het verbruik is een indicator voor technische problemen.
Wat de kosten betreft: ergens wil ik het niet weten, maar ik vind het wel prettig te weten hoe (on)voordelig ik rondrij met m’n ouwe troen. En eerlijk gezegd valt het me nog best mee als ik zie hoeveel sommigen kwijt zijn aan onderhoud en gadgets. De APK keuringen waren weliswaar ieder jaar wel zo’n beetje goed voor 1000 euro per keer, maar tussendoor eigenlijk nooit bijzondere onkosten gehad. Lijkt dus erger dan het is, en zo’n schema maakt je er dan toch weer van bewust.
Bovendien is het goed bewijsmateriaal als mijn echtgenote weer eens klaagt over de dure onderhoudskosten. Dan reken ik haar eens voor wat een nieuwe auto eigenlijk kost…. (wat zij dan weer niet wil weten… )
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
winnetou schreef:
En eerlijk gezegd valt het me nog best mee als ik zie hoeveel sommigen kwijt zijn aan onderhoud en gadgets.
2005 was wel het jaar van het preventieve onderhoud. Versnellingsbakolie verversen, koelcircuit reinigen en vullen - dat hoeft niet elke twintigduizend kilometer. Ook dat geintje met die dure remmen moet schijftechnisch gezien goed zijn voor honderdduizend en bloktechnisch voor vijftigduizend kilometer. Uitlaat rot - nog zo eentje.
Normaliter ‘doet’ mijn Xsaraatje dan ook ongeveer 11 cent de kilometer, inclusief brandstof, onderhoud en die monster-verzekeringspremie van 900 euro per jaar voor beperkt casco…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M&M schreef:Wat doen jullie allemaal met deze gegevens ???
Met deze gegevens kan ik aantonen hoeveel ik “verdien” door uren in de garage door te brengen. Want het is natuurlijk best wel een opoffering voor “de vrouw” .
En eerlijk, ik rij in mijn GS voordeliger dan mijn vorige nieuwerwetse auto van een niet nader te noemen Spaans merk met Duitse grondslag…. ops: Maar dat ding ging dan ook regelmatig naar een garage.
En het is ook erg leuk om aan te tonen dat alle waarschuwingen van mensen uit mijn omgeving, allemaal niet klopten. Er waren namelijk velen die mij hebben ontraden om dagelijks in een oudje te gaan rijden. Mijn argument dat het ook geen verstandige keuze hoeft te zijn, maar vooral een leuke keuze, deed niet terzake… Waarom moet alles tegenwoordig toch financiel verantwoord zijn???
DigiDaan schreef:Normaliter ‘doet’ mijn Xsaraatje dan ook ongeveer 11 cent de kilometer, inclusief brandstof, onderhoud en die monster-verzekeringspremie van 900 euro per jaar voor beperkt casco…
Mijn GS doet 10 cent per kilometer, daarbij tel ik alles mee behalve de aanschaf van de wagen. Extra tel ik de inverstering van de LPG inbouw mee, mijn kilometers worden dus steeds goedkoper.
Quote
M&M schreef:Wat doen jullie allemaal met deze gegevens ???
vanalles, het is wel handig om te weten hoeveel van je geld waarheen gaat…het maakt het ook makkelijker om te besluiten of je toe bent aan een nieuwe auto en wat dat dan mag kosten.
Exact weten wat het kost maakt het dus ook gemakkelijker om beslissingen te nemen over onderhoud (zelf doen, laten doen) en of je je wel of niet druk moet maken om gestegen brandstofprijzen en of je echt wilt besparen op een paar nieuwe Michelin Pilot Primacy banden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
eviltwin schreef:Quote
en of je je wel of niet druk moet maken om gestegen brandstofprijzen en of je echt wilt besparen op een paar nieuwe Michelin Pilot Primacy banden.
Ik denk dat het bij mij na de lente Exalto’s worden…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
BX 1,6 rood-500 euro.1jr mee gereden en toen gaf ie de geest.
BX 1,9break LPG 380,000 km 150 euro ,30 euro remblokjes 15 euro APK+demper 40 euro.
rijdt nu nog maar niet lang meer, lekt olie en de Vbak jankt, geen zin om hem te repareren.
ben zoekende naar iets anders, Xant G3 met tech schade ofzo.
of een witte break BX.
mvgr wupke, die pertinent niet meer dan 1000 euro per jaar aan een blik ijzer uit wil geven.
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke, die pertinent niet meer dan 1000 euro per jaar aan een blik ijzer uit wil geven.
“kuch”, dat ben ik alleen al royaal aan brandstof kwijt.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke, die pertinent niet meer dan 1000 euro per jaar aan een blik ijzer uit wil geven.
Dan moet je zeker geen SM gaan rijden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik denk dat ik al bijna €2.500,- per jaar aan brandstof uitgeef
Maar ‘k geloof dat Wup ‘t hier had over de reparatiekosten, is ‘t niet?
voge schreef:ik denk dat ik al bijna €2.500,- per jaar aan brandstof uitgeef
Maar ‘k geloof dat Wup ‘t hier had over de reparatiekosten, is ‘t niet?
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke, die pertinent niet meer dan 1000 euro per jaar aan een blik ijzer uit wil geven.
t’is maar hoet je het leest.
Ik denk dat ik al met al wel richting de 4000 EUR op jaarbasis ga, all-in. Dit voor 25.000 km per jaar. Met een AX of saxo diesel moet dat wel een stuk goedkoper kunnen, maar aan de andere kant: op deze manier levert t wel veel meer rijgenot op.
inderdaad, ik zou ook niet zo veel kilometers in een AX willen maken hoor! Saxo weet ik dan niet, nog nooit in gereden.. AX is een lekker autootje maar niet voor meer dan 40.000 per jaar..
voge schreef:inderdaad, ik zou ook niet zo veel kilometers in een AX willen maken hoor! Saxo weet ik dan niet, nog nooit in gereden.. AX is een lekker autootje maar niet voor meer dan 40.000 per jaar..
Saxootje (voorheen) van Bram reed best aardig. Maar een AX heb ik geen ervaring mee.