BX 19 TD aangeschaft 15 juni 2005:
-Ruim 35.000 tot nu toe:
-aanschaf €50
-4 banden €275
-uitlaat €90
-APK €40
-veerbollen achter €100
-veercylinder R.A. €40
-2 x oliewissel + filter €40
-nieuwe laklaag €45
-brandstof voor 35.000 km €1207,50
-verzekering tot nu toe €70
-belasting tot nu toe €325 +
============================
Totaal: €2282,50
Gedeeld door 35.000 KM = €0,06 / KM
Netjes toch??
Test
Ik heb het ook bijgehouden om te kijken of ik nog zakelijke kilometers wil rijden met mijn prive-auto. Maar ik houd van de zakelijke kilometers nog steeds 50% over (waar ik dus een deel van mijn woonwerk en prive van betaal).
Moet hem trouwens weer eens tot leven brengen. Is wel verstandig toch om het bij te houden.
Thijsvandebles schreef:BX 19 TD aangeschaft 15 juni 2005:
-Ruim 35.000 tot nu toe:
-aanschaf €50
-4 banden €275
-uitlaat €90
-APK €40
-veerbollen achter €100
-veercylinder R.A. €40
-2 x oliewissel + filter €40
-nieuwe laklaag €45
-brandstof voor 35.000 km €1207,50
-verzekering tot nu toe €70
-belasting tot nu toe €325 +
============================
Totaal: €2282,50Gedeeld door 35.000 KM = €0,06 / KM
Netjes toch??
Rij je 1 : 29 of rij je niet op diesel???
Hij rijdt op ppo tegen een prijs waar de aldi niet tegenop kan.
ohja, dat met die grote tank en al die schuren enzo… Ik weet ‘t alweer.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:inderdaad, ik zou ook niet zo veel kilometers in een AX willen maken hoor! Saxo weet ik dan niet, nog nooit in gereden.. AX is een lekker autootje maar niet voor meer dan 40.000 per jaar..
Och, als ik nog vrijgezel was geweest had ik ‘t zo gedaan, vet km’s draaien in een AX. Maar dan wel een dieseltje. En die crisisuitrusting wen je snel aan, de leukste auto’s zijn vaak wel de simpelste (vraag maar aan een Eend-rijder!). En het blijft dan ook lekker betaalbaar.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb net uitgerekend dat mijn SM iedere 800 km een liter olie nodig heeft van 15 euro… en ik rijdt 15000…. dat is dus al bijna 300 eurotjes op jaar basis…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Ik heb net uitgerekend dat mijn SM iedere 800 km een liter olie nodig heeft van 15 euro… en ik rijdt 15000…. dat is dus al bijna 300 eurotjes op jaar basis…
Voor die €300,- kan ik 5000Km rijden met mijn GS op LPG.
Maar helaas lekt die ook (nog) olie, waardoor er bij mij elke 1000Km ook een liter bij moet van een tientje….
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Mijn BX 19 Digit van maart 1986, in 2005:
2 nieuwe voorbanden van Toyo, laten monteren, das het enige wat ik heb laten doen dit jaar. 130 euro voor totaal.
1 nieuwe rechter aandrijfas, zelf gemonteerd, 130 euro
nieuwe motorolie, weet ik veel wat dat kost
nieuwe bakolie, idem
allebei de achterdraagarmen vervangen van een sloper ivm versleten wiellagers, die kwamen van Malle Pietje en kosten weinig;
carburateur schoongemaakt ivm raar gedrag,
bougiekabels vervangen,
toerenteller gerepareerd door losgeraakt draadje opnieuw aan te sluiten,
idem voor brandstofniveaumeter,
Nieuwe uitlaat vanaf middenstuk, zelf gemonteerd, imitatie, rond de 120 euro;
kleppendeksel gepolijst dus kleppendekselpakking vervangen, 10 euro;
rechtervoorportier vervangen door eentje van een 1985 BX GT, afkomstig van XBXG, 35 euro;
zelf LHM lekkage opgelost door stuk retourslang in te korten.
Bijkomende kosten qua materialen (schoonmaakmiddelen en rubbers en shit: 80 euro)
Olieverbruik: nog nooit kunnen ontdekken.
Huidige KM stand: 244K KM.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Voor 2005:
Onderhoud € 1100,- (alles via garage, alleen normaal onderhoud)
Brandstof € 1950,-
Belasting € 704,-
Verzekering € 377,-
—————-
Totaal € 4131,-
Uitgestreken over 45.000 km maakt dit € 0,092 per km.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
waterman771 schreef:Ik heb net uitgerekend dat mijn SM iedere 800 km een liter olie nodig heeft van 15 euro… en ik rijdt 15000…. dat is dus al bijna 300 eurotjes op jaar basis…
Allemachtig wat is dat voor motorolie? Als mijn motor zoveel zou verbruiken, zou ik de goedkoopste van de goedkoopste shit er in donderen want de olie krijgt toch de kans niet om te verouderen in dat tempo. Alleen vaker filters wisselen in dat geval. Hoe groot is dat carter?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alcyone schreef:waterman771 schreef:Ik heb net uitgerekend dat mijn SM iedere 800 km een liter olie nodig heeft van 15 euro… en ik rijdt 15000…. dat is dus al bijna 300 eurotjes op jaar basis…
Allemachtig wat is dat voor motorolie? Als mijn motor zoveel zou verbruiken, zou ik de goedkoopste van de goedkoopste shit er in donderen want de olie krijgt toch de kans niet om te verouderen in dat tempo. Alleen vaker filters wisselen in dat geval. Hoe groot is dat carter?
ha ha! Dat is Castrol TWS Racing, 10w60. Het is de perfecte olie, kan namelijk tegen temperatuurtjes van 180 graden, zonder dunner te worden.
En, hij draait nooit meer stuk door goedkope rotzooi olie! Kost een beetje, maar dan heb je ook wat! Zie hier de reden waarom deze olie door BMW word voorgeschreven voor de M-modellen!
En er gaat maar 6,5 liter in het carter, dus dat valt wel mee. Kijk, een maserati motor is niet te vergelijken met een BX, CX of XM. Daarom dus oook een speciale behandeling als het om smering gaat. Goedkope olie is de dood voor zo’n blokje. En motortje dood kost 10.000 euro!
Overigens begint het olie verbruik nu wel een beetje te gortig te worden, dus gaat het blok weer helemaal uit elkaar. Nu dus wel 6 nieuwe zuigers, veren en cilindervoeringen, dan kan ze weer 2 ton mee. Bij de vorige revisie, 60.000 km geleden, heb ik geen nieuwe zuigers gebruikt, alleen veren. Ze heeft het eigenlijk altijd en nog steeds heel erg goed gedaan, alleen nu moet er weer eens wat worden gedaan aan het oliezuipen. Een liter op 1000 is prima, en normaal, maar nu wordt het bijna een liter op 500…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
waterman771 schreef:Alcyone schreef:waterman771 schreef:Ik heb net uitgerekend dat mijn SM iedere 800 km een liter olie nodig heeft van 15 euro… en ik rijdt 15000…. dat is dus al bijna 300 eurotjes op jaar basis…
Allemachtig wat is dat voor motorolie? Als mijn motor zoveel zou verbruiken, zou ik de goedkoopste van de goedkoopste shit er in donderen want de olie krijgt toch de kans niet om te verouderen in dat tempo. Alleen vaker filters wisselen in dat geval. Hoe groot is dat carter?
ha ha! Dat is Castrol TWS Racing, 10w60. Het is de perfecte olie, kan namelijk tegen temperatuurtjes van 180 graden, zonder dunner te worden.
En, hij draait nooit meer stuk door goedkope rotzooi olie! Kost een beetje, maar dan heb je ook wat! Zie hier de reden waarom deze olie door BMW word voorgeschreven voor de M-modellen!
Klinkt goed… Volsynthetisch I suppose? Durf het voor mijn blok niet aan tot ik haar gereviseerd heb.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Bij mij varieren de kosten nogal. De ene keer heb ik een tankje benzine nodig en de andere keer een nieuw chassis.
Schijt aan originaliteit.
Onderstaand bericht is niet voor mensen met een slecht hart…:
Ik heb namelijk een mooi excel-documentje gemaakt. Hieruit blijkt dat ik, sinds 10 juni 2002 (toen ik mijn eerste auto (BX) kocht):
- 100.000 km heb gereden.
- een auto gemiddeld 170 dagen hou (Bram, hoe zit dat bij jou?)
- reeds € 9.356,54 aan brandstof heb betaald.
- gemiddeld 65,863 km per dag rijd.
- al € 17.462,55 kwijt ben geweest aan brandstof + onderhoud. Hier moeten dus alle boetes, wegenbelasting en verzekeringskosten nog bij worden op geteld
Ja, ik probeer het vanaf nu dus rustiger aan te doen, zeker met de BX Diesel. ops:
Als je je eens bedenkt wat je met al dat geld kunt doen….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX