Ik heb een paar vragen dat ik niet (direct) via search kon vinden.
Ik heb een paar probleempjes met mijn BX biaritz Turbodiesel.
1) mijn bumper hangt langst 1 kant los maar ik kan niet vinden hoe ik hem terug kan “hangen” zodat hij niet zo los staat als je er langst de zijkant op kijkt.
2) mijn mistlichten vooraan blijken niet te werken moet er normaal een bepaald licht aanstaan eer deze aankunnen?
Mijn dashboardlichten werken ook niet ook niet die van bediening voor verwarming.
Aansteker werkt ook niet.
En mijn toerenteller werkt ook niet maar soms als hij koud staat werkt hij 20 seconden goed, en valt hij weg (misschien een slecht contact?)
3) mijn auto verbruikt nu zoiets van 10l/100km en rookt erg hard, wat denk ik niet echt aangenaam is voor mijn achterliggers.
Is er misschien iets versleten zodat het verbruik abnormaal hoog ligt. ( ik heb niet een erg zware voet)
De auto rijd ook niet zoveel beter als mijn turbo-loze 1900 Diesel buiten hoger in toeren ietswat beter, maar niet echt spectaculair verschil.
....
Heb zo direct geen idee van wat ik nog wil vragen maar weet zeker dat ik iets vergeet.
Mijn probleem is dat ik als student niet enorm veel geld heb en zo zelf als een beetje probeer te doen.
Ik ga na de kerstvakantie maar eens naar de garage van het school gaan voor een diagnose.
Ik ben al naar citroën garage geweest en die heeft me niet echt veel geholpen buiten te zeggen dat mijn remblokken nog goed waren.
Als iemand een antwoord op deze vragen weet, ik zou het appreciëren .
En sorry als het antwoord al ergens in een toppic stond ik vond zo direct niets speciaals.
het roken vermindert dat als hij warm word of blijft dat altijd even erg?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Word wat minder maarja als ik wat op gas druk is het er weer, en de rook blijft laag tegen de grond hangen.
Re: Een paar vragen
IkKe schreef:Ik heb een paar vragen dat ik niet (direct) via search kon vinden.
Ik heb een paar probleempjes met mijn BX biaritz Turbodiesel.
1) mijn bumper hangt langst 1 kant los maar ik kan niet vinden hoe ik hem terug kan “hangen” zodat hij niet zo los staat als je er langst de zijkant op kijkt.
Is het de voorbumper? Waarschijnlijk zal dan de zijkant loshangen. Dit zit vastgeschoven op een kunstof blok. Kijk eens op http://www.citroenbx.nl
IkKe schreef:
2) mijn mistlichten vooraan blijken niet te werken moet er normaal een bepaald licht aanstaan eer deze aankunnen?
Mijn dashboardlichten werken ook niet ook niet die van bediening voor verwarming.
Aansteker werkt ook niet.
En mijn toerenteller werkt ook niet maar soms als hij koud staat werkt hij 20 seconden goed, en valt hij weg (misschien een slecht contact?)
Mistlichten aan de voorkanten doen het alleen, al het tenminste origineel is aangesloten, als het dimlicht aanstaat.
Dashboardlichtjes branden op den duur door en kunnen vervangen worden. Kijk eens of ze niet maximaal gedimd staan. Omdat de aansteker het ook al niet doet. Controleer ook eens de zekeringen.
Toerenteller zou kunnen komen door een kapotte en/of vervuilde bdp-sensor op de versnellingsbak ter hoogte van het vliegwiel.
Zouden al die niet-werkende dingen niet kunnen komen door een zekering? meestal zijn er allerlei verschillende dingen op een zekering aangesloten
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wat betreft het roken
Dan heb je mijn rookpluim er nog niet achter gezien
ook als ik na een tijdje rijden ff stil sta zie je alsnog rook
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Re: Een paar vragen
Eric Vertogen schreef:IkKe schreef:Ik heb een paar vragen dat ik niet (direct) via search kon vinden.
Ik heb een paar probleempjes met mijn BX biaritz Turbodiesel.
1) mijn bumper hangt langst 1 kant los maar ik kan niet vinden hoe ik hem terug kan “hangen” zodat hij niet zo los staat als je er langst de zijkant op kijkt.
Is het de voorbumper? Waarschijnlijk zal dan de zijkant loshangen. Dit zit vastgeschoven op een kunstof blok. Kijk eens op http://www.citroenbx.nl
IkKe schreef:
2) mijn mistlichten vooraan blijken niet te werken moet er normaal een bepaald licht aanstaan eer deze aankunnen?
Mijn dashboardlichten werken ook niet ook niet die van bediening voor verwarming.
Aansteker werkt ook niet.
En mijn toerenteller werkt ook niet maar soms als hij koud staat werkt hij 20 seconden goed, en valt hij weg (misschien een slecht contact?)Mistlichten aan de voorkanten doen het alleen, al het tenminste origineel is aangesloten, als het dimlicht aanstaat.
Dashboardlichtjes branden op den duur door en kunnen vervangen worden. Kijk eens of ze niet maximaal gedimd staan. Omdat de aansteker het ook al niet doet. Controleer ook eens de zekeringen.
Toerenteller zou kunnen komen door een kapotte en/of vervuilde bdp-sensor op de versnellingsbak ter hoogte van het vliegwiel.
Danku die bumper is inderdaad enkel aan de zijkant en de sensor zou toch nog werken aangezien hij soms blijft werken?
Heb ook gemerkt dat er 2 kabels onder mijn batterij doorliepen die er zeker niet hoorden ze waren doorgesleten hab ze even trug netjes gesoldeerd en anders laten lopen maar dit heeft nog altijd geen effect.
En ivm die zekeringen heb het boekje van de BX erbijgenomen en voor te beginnen is de toerenteller appart gezekerd, en de andere horen niet echt bij elkaar zoals dashboard niet zou werken dan zou achterruitverwarming, en nog hop spullen niet werken die het nu wel doen.
McDean schreef:wat betreft het roken
Dan heb je mijn rookpluim er nog niet achter gezien
ook als ik na een tijdje rijden ff stil sta zie je alsnog rook
Jah ik weet niet jij rijd zo te zien ook wel met een benzine
Met mijn 1900 gewone diesel rookte hij zo goed als niet.
Harm schreef:Zouden al die niet-werkende dingen niet kunnen komen door een zekering? meestal zijn er allerlei verschillende dingen op een zekering aangesloten
99.9 % zeker de BDP sensor en een heleboel kapotte lampjes.
Ich bin ein Breaker
IkKe schreef:McDean schreef:wat betreft het roken
Dan heb je mijn rookpluim er nog niet achter gezien
ook als ik na een tijdje rijden ff stil sta zie je alsnog rookJah ik weet niet jij rijd zo te zien ook wel met een benzine
Met mijn 1900 gewone diesel rookte hij zo goed als niet.
Wat voor kleur heeft de rook?
Verlies je wellicht turbodruk? Dan hoor je wat sissen als je het gas doortrapt en heeft ie nog minder porrie dan een 19D. Kan bijv. komen door een gescheurde luchtslang naar de intercooler.
Een stel kapotte verstuivers is ook niet denkbeeldig gezien het toch wel erg hoge verbruik. Ik piepte al over 1: 14 bij rustig rijden….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:IkKe schreef:McDean schreef:wat betreft het roken
Dan heb je mijn rookpluim er nog niet achter gezien
ook als ik na een tijdje rijden ff stil sta zie je alsnog rookJah ik weet niet jij rijd zo te zien ook wel met een benzine
Met mijn 1900 gewone diesel rookte hij zo goed als niet.Wat voor kleur heeft de rook?
Verlies je wellicht turbodruk? Dan hoor je wat sissen als je het gas doortrapt en heeft ie nog minder porrie dan een 19D. Kan bijv. komen door een gescheurde luchtslang naar de intercooler.Een stel kapotte verstuivers is ook niet denkbeeldig gezien het toch wel erg hoge verbruik. Ik piepte al over 1: 14 bij rustig rijden….
Rook is erg donker grijs en blijft echt ter hoogte van de grond liggen, nee even slecht ans mijn vorige rijd hij nu net weer niet maar het verschil wanneer hij in hogere toeren gaat is niet echt enorm.
Maar ik zal in de vakantie maar even alle electronica testen want de dashboarverlichting mis ik toch wel erg.
Nog vraaag voor die bumper, ik heb de site eens bekeken dus het wilt zeggen dat ik de bumper compleet vooraan moet losmaken en dan er terug in schuiven langst de zijkanten?
Bedankt voor alle hulp alvast, elke raad is weer iets dat ik bijleer
Wat betreft je rook, je verbruik en niet bijster spectaculaire prestaties lijkt het inderdaad een gebrek aan lucht. Bij ongeveer 2500 omw/min. begint de turbo goed te blazen en zou de duw in de rug voelbaar moeten zijn.
Een verbruik van 5 à 6 liter per 100km moet haalbaar zijn.
Voor ademnood zijn verschillende oorzaken aan te wijzen, te beginnen bij het begin van de luchtketen:
-luchtfilter (als dit verstopt is komt er onvoldoende lucht binnen)
-turbocompressor stuk (vrij ongebruikelijk)
-wastegate gaat te vroeg open (dit is normaal niet af te stellen)
-drukvulslang lek (dit kan op meerdere plaatsen tussen turbo en intercooler en tussen i.c. en motor)
-intercooler lek (gebeurt ook niet zo vaak)
Die grijze rook wijst echt op onverbrande diesel, door te weinig lucht. Ik hoop voor je dat het een simpel lek is in de drukvulslang, want dat is niet moeilijk te verhelpen. Let vooral bij het accelereren op sissende geluiden onder de kap vandaan.
Zwarte rook wijst eerder op slecht verstoven brandstof en vraagt om reiniging of revisie van de verstuivers.
Hoeveel kilometers heeft die Biarritz reeds achter de kiezen? Na een ton of 3 kunnen die turbomachines aardig aan intensieve verzorging toe zijn.
En wat betreft je bumper: Ja, geheel losmaken (3 schroeven boven en 3 onder - voorzijde), dan naar voren schuiven en weer in juiste positie terugschuiven. Bumper of reeds besproken kunststof blok kunnen lam of beschadigd zijn. Dan zelf creatief worden, succes.
PS: grappig dat 1 : 14 zonder spaasies 1:14 wordt
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Wat betreft je rook, je verbruik en niet bijster spectaculaire prestaties lijkt het inderdaad een gebrek aan lucht. Bij ongeveer 2500 omw/min. begint de turbo goed te blazen en zou de duw in de rug voelbaar moeten zijn.
Een verbruik van 5 à 6 liter per 100km moet haalbaar zijn.
Voor ademnood zijn verschillende oorzaken aan te wijzen, te beginnen bij het begin van de luchtketen:
-luchtfilter (als dit verstopt is komt er onvoldoende lucht binnen)
-turbocompressor stuk (vrij ongebruikelijk)
-wastegate gaat te vroeg open (dit wordt gestuurd vanaf de brandstofpomp en is af te stellen)
-drukvulslang lek (dit kan op meerdere plaatsen tussen turbo en intercooler en tussen i.c. en motor)
-intercooler lek (gebeurt ook niet zo vaak)
Die grijze rook wijst echt op onverbrande diesel, door te weinig lucht. Ik hoop voor je dat het een simpel lek is in de drukvulslang, want dat is niet moeilijk te verhelpen. Let vooral bij het accelereren op sissende geluiden onder de kap vandaan.
Zwarte rook wijst eerder op slecht verstoven brandstof en vraagt om reiniging of revisie van de verstuivers.
Hoeveel kilometers heeft die Biarritz reeds achter de kiezen? Na een ton of 3 kunnen die turbomachines aardig aan intensieve verzorging toe zijn.En wat betreft je bumper: Ja, geheel losmaken (3 schroeven boven en 3 onder - voorzijde), dan naar voren schuiven en weer in juiste positie terugschuiven. Bumper of reeds besproken kunststof blok kunnen lam of beschadigd zijn. Dan zelf creatief worden, succes.
PS: grappig dat 1 : 14 zonder spaasies 1:14 wordt
Dankuwel nu word er mij wel iets duidelijk, toen ik de auto kocht maakte hij ontzettend veel geluid dus heb ik gekeken onder de motorkap, de slang (lijkt op dikke stofzuigerdarm) naar luchtfilter was compleet doorgescheurd, ik heb dit proberen terug te plakken met behulp van ducktape en is nu terug dicht, maar de prestaties zijn er toen niet echt op vooruit gegaan.
Kan het zijn dat de auto “afgesteld” stond met de gescheurde slang en daarom nu teveel diesel geeft omdat er ook minder lucht komt?
ps: aantal km zijn nu net vandaag 294.000 geworden denk ik
/edit
Daarnet even buiten gaan zien en bij de intercooler was er onderaan wel wat zwarte vloeistof te vinden, niet enorm veel, de rubberen darm naar de intercooler was ook redelijk vochtig dus misschien is het toch een lek van die darm.
Bij een diesel is het niet zo als een benzinemotor dat er een voor een bepaalde mengverhouding tussen brandstof en lucht moet worden afgesteld. In zekere zin ook weer wel, want de brandstofpomp wordt (in de fabriek) afgesteld om een bepaald volume brandstof in te spuiten en dat moet wel overeenstemmen met de beschikbare hoeveelheid lucht, afhankelijk van het slagvolume van de motor en eventuele drukvulling.
Maar als ik goed lees…
...de slang (lijkt op dikke stofzuigerdarm) naar luchtfilter was compleet doorgescheurd…
...zit die gescheurde slang tussen luchtfilter en turbo. Verlies aan vuldruk (waar jouw rook en vermogensverlies probleem waarschijnlijk door komt) treedt op tussen turbocompressor en motor.
Want het inlaatluchtraject is: buitenlucht, aanzuigbuis (niet noodzakelijk), luchtfilter, aanzuigslang, turbocompressor, drukvulslang, intercooler, inlaat en tenslotte de motor.
Kan het niet zo zijn dat die aanzuigslang ergens verstopt zit, bijvoorbeeld met restanten van de scheuring?
`verum ipsum factum’
IkKe schreef:
/edit
Daarnet even buiten gaan zien en bij de intercooler was er onderaan wel wat zwarte vloeistof te vinden, niet enorm veel, de rubberen darm naar de intercooler was ook redelijk vochtig dus misschien is het toch een lek van die darm.
Voelt die zwarte vloeistof vettig? Zal waarschijnlijk motorolie zijn. Waarschijnlijk afkomstig van de carterventilatie (die mondt uit op de luchtinlaat). Ik hoop niet dat het uit de turbo komt, want dan is die waarschijnlijk aan revisie toe.
`verum ipsum factum’
Jah ik zal eens foto’s maken van welke slang precies het gaat om die als je tov de auto staat .
Die links achteraan is gescheurd.
Ik zal eens terug open doen en kijken of er iets verstropt inzit.
Maar de turbo is gewoon aan de normale luchtfilter aangesloten, of spreek ik nu over een andere darm?
MVG