Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
karel schreef:
Dat de basisprijs van een dynamo die ik als consument betaal daardoor uiteindelijk een keer of 6 over de kop gaat lijkt me toch niet overdreven. Het is absoluut techniek uit het jaar 0, er zitten geen kostbare componenten in. Als zoiets een tientje productiekosten vergt dan denk ik dat het héél dik betaald is, en dat ik er nog een gouden poelie bij krijg ook.
Een revisiebedrijf zan nooit en te nimmer een dynamo meer reviseren als jouw genoemde prijzen realistisch zouden zijn, zij hebben immers geen dure tussenhandel. Hij kan voor de prijs die hij voor een revisie vangt 3, 4 of wel meer dynamo’s nieuw in kopen! Hij kan zijn personeel wel de straat op sturen, machtig!
En toch blijven die gekken zich bezig houden met deze bezigheidsteraphie….. Malloten zijn het!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb zelf de indruk dat het in de personenautowereld nog wel te doen is. Ga eens shoppen voor een onderdeeltje voor je motorfiets, dan schrik je je helemaal een bult. Op zich ook wel begrijpelijk: de verkoopvolumes liggen in die wereld een stuk lager en onderdelen moeten vaak speciaal besteld worden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om nog maar eens een vergelijk te maken, kijken jullie eens naar de kleding / confectie branche.
Daar zijn marges van 300 tot 700 !!!% heel normaal, en geaccepteerd.
Waarom zou er dan geen marge mogen zitten op onderdelen? Nogmaals, als ik sommige reacties zo lees, zijn er mensen die toch wel moeite hebben met een vrije markt en kapitalisme. Of gewoon te zuinig zijn….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
waterman771 schreef:Om nog maar eens een vergelijk te maken, kijken jullie eens naar de kleding / confectie branche.
Daar zijn marges van 300 tot 700 !!!% heel normaal, en geaccepteerd….
Nou, met die kledingbranche gaat het volgens mij ook niet echt geweldig. Als je ziet hoeveel kledingzaken er over de kop zijn gegaan de afgelopen jaren. En omdat iedereen wacht tot het weer tijd is voor de grote UITVERKOOP zullen ze denk ik ook aardig hebben ingeteerd op hun marges. Kortom, zo geaccepteerd is die hoge marge van de kledingbranche blijkbaar ook niet…
Ach, en daarmee gaan we definitief offtopic: het zit op het moment (met dank aan het geroep vanuit den haag dat het zo is) economisch nog niet helemaal mee.
Daardoor is er geen bereidheid van mensen om geld uit te geven. Maar als er een koopje langs komt….
Wij hebben vorige week bijvoorbeeld een babykamer gekocht. 500 euro in plaats van de showroomprijs van tegen de 2000. Oke, commode en kast waren van één model en het ledikant van de opvolger, maar als ik zie hoe makkelijk er ook nog even 150 euro van dat ledikant afging
Maar goed, in tijden van recessie en kopersstaking (dat is er nu namelijk gaande, we willen het geld niet uitgeven) moet je aan de kant zitten van de mensen die groeien en geld hebben (helaas horen wij daar niet helemaal bij doordat we vanwege de komst van kind(eren) minder zijn gaan werken) en dan ben je spekkoper.
Ik denk ook dat daar de klachten over de prijs van garages vandaan komen: De meeste prijzen stijgen (inclusief die van de garages) maar in deze tijden van loonmatiging hebben de meeste mensen hooguit hetzelfde bedrag te besteden. Vandaar dat onze 205 niet meer naar de dealer gaat maar naar de buurtgarage en dat ik probeer een deel van het werk aan mijn auto uit te stellen (brrrrr koud en toch ook wel eng) of zelf te doen (zo ook de beurt van de 205). Maar die dealer heeft nog steeds zijn monteurs op de loonlijst staan en moet de huur van zijn AA-locatie betalen maar nu van minder werk.
Tja en ik kom niet meer bij hem voor de reparatie, maar alleen nog voor de delen. Waar moet hij zijn winst dan uit halen? En natuurlijk is dat het spel van de vrije economie ofwel van vraag en aanbod. De verkoper is bereid tegen een bepaalde prijs een bepaalde hoeveelheid aan te bieden terwijl de koper tegen die prijs een bepaalde hoeveelheid wil afnemen. En ik neem aan dat daar ook wel eens kortingen in worden gegeven (omdat een dealer mogelijk een arme liefhebbende sloeber sleutelaar graag helpt zijn auto op de weg te houden terwijl die sloeber anders nooit wat bij hem zou kopen (hoewel je daar weer het kleine dealerbedrijf voor nodig hebt en hoeveel zijn er daar nog van????))
waar het hem in zit weet ik niet, maar als ik een klant heb van een amerikaans merk is de prijs nooit een probleem.
hetzelvde maak ik mee met merken als Mercedes en Bmw.
het vreemde doet zich voor dat Citroënrijders zich wel tot het bemoeizuchtige af ,druk maken om de prijzen, (uitzonderingen daargelaten) .
frequent dat er klanten zijn die zelf de onderdelen willen leveren bij de reparatie, en dan vervolgens toch garantie eisen.
ik weet dat bovenstaande wat provocerend is, maar het is wel wat ik ervaren heb in de qutomarkt.
je maakt klanten mee die rondbellen ,en als je dan zegt dat het 50 euro kost, hangen ze op, om een uur later vrolijk op te bellen dat ze hetzelvde onderdeel ergens vandaan hebben voor bv 25 euro.
of je dan zo vriendelijk wilt zijn om het even te monteren, en als het kan zonder de BTW…(werkelijk gebeurd).
of je krijgt opmerkingen als, ik wacht wel tot mei , dan is de beurs er weer.
hoezo marktwerking, marktslopen denk ik dan.
in de automaten transmissie’s is het anders, maar ja die markt is ook niet overspoelt, en degene die het doen beschermen zichzelf wel tegen domme concurentie.
vandaar dat een trannie nogal wat kost, en blijft kosten..
mvgr wupke
André schreef:kreazyV8wuppo schreef:waar het hem in zit weet ik niet, maar als ik een klant heb van een amerikaans merk
is de prijs nooit een probleem.
hetzelfde maak ik mee met merken als Mercedes en Bmw.het vreemde doet zich voor dat Citroënrijders zich wel tot het bemoeizuchtige af ,
druk maken om de prijzen, (uitzonderingen daargelaten) .Misschien voelen Citroën rijders zich meer betrokken bij hun auto dan de eigenaars
van één van de andere genoemde merken?
de vergelijking van citroen en mercedes en bmw kn eigelijk niet denk ik vanwege het feit dat de meeste met een citroen het hobby en begginners auto is en bij bmw en mercedes niet
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
André schreef:kreazyV8wuppo schreef:waar het hem in zit weet ik niet, maar als ik een klant heb van een amerikaans merk
is de prijs nooit een probleem.
hetzelfde maak ik mee met merken als Mercedes en Bmw.het vreemde doet zich voor dat Citroënrijders zich wel tot het bemoeizuchtige af ,
druk maken om de prijzen, (uitzonderingen daargelaten) .Misschien voelen Citroën rijders zich meer betrokken bij hun auto dan de eigenaars
van één van de andere genoemde merken?
Wuppo heeft gelijk, Zo erg zelfs dat ik na 10 jaar auto branche ( lees citroen) het helemaal zat was! citroen rijders willen vaak veel voor weinig, vaak zelfs veel voor minder dan weinig.
De citroenrijder MET geld zeikt NOOIT!
Alles wat hij schrijft heb ik aan den lijve ondervonden, tot op het onredelijke en onbeschofte af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:André schreef:kreazyV8wuppo schreef:waar het hem in zit weet ik niet, maar als ik een klant heb van een amerikaans merk
is de prijs nooit een probleem.
hetzelfde maak ik mee met merken als Mercedes en Bmw.het vreemde doet zich voor dat Citroënrijders zich wel tot het bemoeizuchtige af ,
druk maken om de prijzen, (uitzonderingen daargelaten) .Misschien voelen Citroën rijders zich meer betrokken bij hun auto dan de eigenaars
van één van de andere genoemde merken?Wuppo heeft gelijk, Zo erg zelfs dat ik na 10 jaar auto branche ( lees citroen) het helemaal zat was! citroen rijders willen vaak veel voor weinig, vaak zelfs veel voor minder dan weinig.
De citroenrijder MET geld zeikt NOOIT!
Alles wat hij schrijft heb ik aan den lijve ondervonden, tot op het onredelijke en onbeschofte af.
da’s de 2e x dat je me gelijk geeft hihi.
sorry waterman, kon het ff nie laten..
oh ja.. dit is off topic.. scusie for that.. wupke
kreazyV8wuppo schreef:......je maakt klanten mee die rondbellen ,en als je dan zegt dat het 50 euro kost, hangen ze op, om een uur later vrolijk op te bellen dat ze hetzelfde onderdeel ergens vandaan hebben voor bv 25 euro.
of je dan zo vriendelijk wilt zijn om het even te monteren, en als het kan zonder de BTW…(werkelijk gebeurd).
Waarom lever jij dan ook niet hetzelfde onderdeel voor die 25 euro ?
Houdt je wel een klant tevreden.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor (Citroen) dealers.
Bram schreef:kreazyV8wuppo schreef:......je maakt klanten mee die rondbellen ,en als je dan zegt dat het 50 euro kost, hangen ze op, om een uur later vrolijk op te bellen dat ze hetzelfde onderdeel ergens vandaan hebben voor bv 25 euro.
of je dan zo vriendelijk wilt zijn om het even te monteren, en als het kan zonder de BTW…(werkelijk gebeurd).
Waarom lever jij dan ook niet hetzelfde onderdeel voor die 25 euro ?
Houdt je wel een klant tevreden.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor (Citroen) dealers.
ik denk dat een dealer aan contracten vast zit en niet overal mag gaan shoppen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bram schreef:kreazyV8wuppo schreef:......je maakt klanten mee die rondbellen ,en als je dan zegt dat het 50 euro kost, hangen ze op, om een uur later vrolijk op te bellen dat ze hetzelfde onderdeel ergens vandaan hebben voor bv 25 euro.
of je dan zo vriendelijk wilt zijn om het even te monteren, en als het kan zonder de BTW…(werkelijk gebeurd).
Waarom lever jij dan ook niet hetzelfde onderdeel voor die 25 euro ?
Houdt je wel een klant tevreden.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor (Citroen) dealers.
Wil je zo’n “tevreden” klant wel houden dan?
De topic opener (Johan) schreef het volgende :
oldenhage schreef:Het gaat mij er om, mag ik geld aan jullie verdienen, ik las daar onder andere, dat (veel) geld verdienen aan onderdelen niet goed is, maar ja wat is veel.
Uiteraard mogen jullie geld verdienen aan ons…..zoals dat voor ALLE ondernemers opgaat.
De vraag alleen is, waarom er zoveel verschil zit in onderdelen-prijzen bij (bijvoorbeeld) Brezan en dat soort zaken….en de dealerprijzen.
Voorbeeld : een temperatuurzendertje voor in de radiateur, die de fan doet aanslaan…...bij v Rheenen Autoparts betaal ik er 14 euro voor (BX tzd-turbo) en bij Citroen-Haarlem zo ongeveer het dubbele.
En het verhaal dat die imitatie van mindere kwaliteit zouden zijn dan origineel, gaat er bij mij niet zo in….eerlijk gezegd.
Of kijk eens naar de oktopus van een BX….de prijs van een originele of imitatie scheelt ook enorm.
Let wel…...mijn kritiek is puur en alleen gericht op de onderdelenprijzen, NIET op de technische kennis van (in dit geval) onze Citroens.
(zie onderschrift)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Eh, Bram…. Ik wil niet veel zeggen, maar als je het topic eens helemaal door leest dan kan je zelf het antwoord er uit filteren.
Maar het is wel mooi dat je keuze hebt tussen verschillende bedrijven, allen met hun eigen formule en daaraan verbonden prijzen.
Bij de een krijg je gewoon meer (sevice) dan bij de ander, maar je betaalt daar ook voor natuurlijk.
En wat zeuren we eigenlijk, als je iets te duur vind, dan koop je het toch gewoo bij een ander? In mijn geval (grotendeels DHZ-er) is de laatste optie het beste, maar dat betekend niet dat dat voor iedereen geldt.
Bram schreef:kreazyV8wuppo schreef:......je maakt klanten mee die rondbellen ,en als je dan zegt dat het 50 euro kost, hangen ze op, om een uur later vrolijk op te bellen dat ze hetzelfde onderdeel ergens vandaan hebben voor bv 25 euro.
of je dan zo vriendelijk wilt zijn om het even te monteren, en als het kan zonder de BTW…(werkelijk gebeurd).
Waarom lever jij dan ook niet hetzelfde onderdeel voor die 25 euro ?
Houdt je wel een klant tevreden.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor (Citroen) dealers.
als jij me kan vertellen hoe ik het onderdeel kan krijgen voor 12 euro, dan verkoop ik het wel voor 25, maar als de reguliere markt het onderdeel leverd voor 25 en ik brutto het (moet) verkopen voor 25 tja dan houd het op.
het koopjes jagen leverd dat heden alleen nog de citrogarage’s over zijn die onderdelen en service voor een spotprijs kunnen leveren.
een beetje china in Nederland dus.
maar op de lange duur zullen ook zij in het zand bijten, en dan komen de betere boven water drijven,,,
ja beetje pessiemisme, maar is wel zo..
het koopjes jagen houd een x op .
mensen zoals waterman en wupke’s zijn zeldzaam,, maar het benne wel de echte monteurs.
concureren tot je een ons weegt doe ik dus niet aan mee.
graag en anders niet is mijn huidige politiek.
als de koopjes jagers rommel willen najagen oke, is aan hun.
maar ik lever alleen mijn werk en kunnen aan diegene die bereid zijn ervoor te betalen…
greets van wupke