die jongen was zx 14i
rb schreef:waterman771 schreef:Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Zet dat even in het BX-draadje neer, lekker met een rel het oude jaar uitluiden
Haha, maakt niet eens zoveel uit.. De GS heeft de klassiekerstatus wel bereikt, maar is toch een zeldzame en vreemde eend in de bijt gebleven waarbij de onderdelenleverancies door Citroen ook al lang gestopt zijn. Alleen chevronics levert geloof ik nog spul en maakt wel eens wat nieuws.
HEt enige wat denk ik telt voor onderdelenleverancies is of er voldoende op verdiend kan worden. Bij mercedessen of Peugeots 503 die nog massaal in Afrika en het midden oosten rijden geen enkel probleem. Voor die ene GS die nog rondrijdt is het niet meer de moeite waard. De BX gaat (klassieker of niet) dezelfde kant uit.
waterman771 schreef:karel schreef:Citroën er eens voor zorgen dat ze zichzelf voor hardlopers niet uit de markt prijzen!
Iets dergelijks heeft Opel een jaar of 10 geleden gedaan: alle onderdelenprijzen naar “normaal” niveau bijgesteld. Citroën heeft dat nog steeds niet gedaan, helaas..
Dan moet je lekker een Opel kopen.
Kan het wat vriendelijker svp :mragent
We zijn aan het discussieren over onderdelen en prijzen en daar past deze opmerking niet in thuis.
waterman771 schreef:
karel schreef:Ook zou het Citroën sieren als het zijn historische modellen eens wat beter bedeelde. Ik wil best wat meer betalen bij een dealer voor bepaalde onderdelen als ik zéker weet dat ik die over 5, 10 of 15 jaar vanaf nu daar nog steeds kan krijgen. Maar nee, zo werkt het niet. Je moet het nú al voor de BX met de uit dode stock teruggekomen spullen doen.
Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Het is nu nog te vroeg om dat te zeggen, ik heb gemerkt en gezien (gisteren op de meeting) dat de BX een grote groep trouwe aanhangers heeft. En dan is er nog zoiets als je klanten tevreden houden, zolang er genoeg BXen rondrijden zou Citroen de meest courante onderdelen in het programma moeten houden. Ik zou dan persoonlijk geen probleem hebben met een langere levertijd of een iets hogere prijs. Als ik merk dat over een jaartje, geen onderdelen meer leverbaar zijn voor de dan inmiddels 12 jaar oude Xantia, dan ga ik toch ernstig nadenken of de volgende auto weer een Citroen word
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
waterman771 schreef:Dan moet je lekker een Opel kopen.
ZX1.4i schreef:Kan het wat vriendelijker svp :mragent
We zijn aan het discussieren over onderdelen en prijzen en daar past deze opmerking niet in thuis.
Sorry?????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik weet nog goed dat bij de bx er al na 7 jaar er al sommige onderdelen niet meer leverbaar waren dat vind ik toch erg snel
ik vind dat ze toch wel wat langer onderdelen mogen maken
oldenhage schreef:Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
dit roept iedereen; geef eens voorbeelden… kan ik het eens controleren.
Laatst was ik bij Citroen Dijkstra in Almere, ik vertelde hem dit ook, de magazijnman begon te lachen en knikte ja dat weet ik.
Maar goed, voorbeelden:
- Handpompje 1.9D motor (knijpballetje)
Artikelnr: 157987
Omschrijving: Ontluchtpomp
Prijs: € 21,05 incl. BTW bij de Peugeot
Dit nr. heb ik van de Citroen dealer gekregen met een prijs van ruim €50
- Distributieriem set voor een 1.9D (1998 uit een Berlingo), bestaande uit de riem, spanrol en looprol.
Bij de Citroen €120, bij de Peugeot €110.
- Looprol multieriem van een 1.9D motor met Airco.
Peugeot artikelnr: 5751.24, kost €110 incl. btw
Bij de Citroen €132 incl. BTW.
waterman771 schreef:ZX1.4i schreef:waterman771 schreef:Dan moet je lekker een Opel kopen.
Kan het wat vriendelijker svp :mragent
We zijn aan het discussieren over onderdelen en prijzen en daar past deze opmerking niet in thuis.Sorry?????
In deze context was de suggestie om dan maar een Opel te kopen behoorlijk logisich… Als je de onderdelenvoorziening bij Opel zo goed vind, koop dan idd lekker een opel. Simpel toch?
@ZX en Waterman.
Zoals ik al schreef: klassiekerstatus BX of niet, daar ga ik hier niet op in.. Voor de onderdelenleverancies maakt het niet uit (zie GS: dat is toch echt wel een klassieker geworden en toch levert Citroen echt niks meer).
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik zal dar ASAP eens nakijken, prijzen veranderen soms per maand.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
is er eigelijk een wet waar de fabrikant zich aan moet houden kwa onderdelen voorziening
oldenhage schreef:Ik zal dar ASAP eens nakijken, prijzen veranderen soms per maand.
Ok, mijn voorbeelden zijn uit de maanden April t/m Juni 2005 en zijn van toepassing op de 1.9D Berlingo motor in mijn Xantia.
Er zijn ook wel uitzonderingen hoor, een koppelingssetje voor een 94er AX1.1i is bij de Peugeot fors duurder dan bij de Citroen
citroenc2 schreef:is er eigelijk een wet waar de fabrikant zich aan moet houden kwa onderdelen voorziening
Volgens mij is er een wet die zegt dat de fabrikant na het uit productie nemen van een auto, de onderdelen nog 10 jaar moet kunnen leveren. Dit heb ik ooit een keer gehoord op school toen ik aan het opletten was
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:citroenc2 schreef:is er eigelijk een wet waar de fabrikant zich aan moet houden kwa onderdelen voorziening
Volgens mij is er een wet die zegt dat de fabrikant na het uit productie nemen van een auto, de onderdelen nog 10 jaar moet kunnen leveren. Dit heb ik ooit een keer gehoord op school toen ik aan het opletten was
Klopt. ieder model waar meer dan 250 stuks van worden gemaakt moeten 10 jaar na beeindiging van de productie van onderdelen worden voorzien door de fabrikant.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:ZX1.4i schreef:citroenc2 schreef:is er eigelijk een wet waar de fabrikant zich aan moet houden kwa onderdelen voorziening
Volgens mij is er een wet die zegt dat de fabrikant na het uit productie nemen van een auto, de onderdelen nog 10 jaar moet kunnen leveren. Dit heb ik ooit een keer gehoord op school toen ik aan het opletten was
Klopt. ieder model waar meer dan 250 stuks van worden gemaakt moeten 10 jaar na beeindiging van de productie van onderdelen worden voorzien door de fabrikant.
en is dit dan na het allerlaaste model van het type
want ik had een bumper nodig voor een bx en die was in 1999 al niet meer leverbaar
ZX1.4i schreef:
waterman771 schreef:
karel schreef:Ook zou het Citroën sieren als het zijn historische modellen eens wat beter bedeelde. Ik wil best wat meer betalen bij een dealer voor bepaalde onderdelen als ik zéker weet dat ik die over 5, 10 of 15 jaar vanaf nu daar nog steeds kan krijgen. Maar nee, zo werkt het niet. Je moet het nú al voor de BX met de uit dode stock teruggekomen spullen doen.
Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Het is nu nog te vroeg om dat te zeggen, ik heb gemerkt en gezien (gisteren op de meeting) dat de BX een grote groep trouwe aanhangers heeft. En dan is er nog zoiets als je klanten tevreden houden, zolang er genoeg BXen rondrijden zou Citroen de meest courante onderdelen in het programma moeten houden. Ik zou dan persoonlijk geen probleem hebben met een langere levertijd of een iets hogere prijs. Als ik merk dat over een jaartje, geen onderdelen meer leverbaar zijn voor de dan inmiddels 12 jaar oude Xantia, dan ga ik toch ernstig nadenken of de volgende auto weer een Citroen word
maar het gaat wel overal zo, bij Ducati heb je de 916 die heel gewild is, er rijden er ook best wel een hoop van rond maar toch zijn verschillende onderdelen al niet meer leverbaar en die moto is een jaartje of 10 uit produktie
verleden jaar met de VW Passat van 96” (drie modellen oud) 2 keer meer dan twee weken op een stuk moeten wachten want “ze moesten het maken”
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
citroenc2 schreef:waterman771 schreef:ZX1.4i schreef:citroenc2 schreef:is er eigelijk een wet waar de fabrikant zich aan moet houden kwa onderdelen voorziening
Volgens mij is er een wet die zegt dat de fabrikant na het uit productie nemen van een auto, de onderdelen nog 10 jaar moet kunnen leveren. Dit heb ik ooit een keer gehoord op school toen ik aan het opletten was
Klopt. ieder model waar meer dan 250 stuks van worden gemaakt moeten 10 jaar na beeindiging van de productie van onderdelen worden voorzien door de fabrikant.
en is dit dan na het allerlaaste model van het type
want ik had een bumper nodig voor een bx en die was in 1999 al niet meer leverbaar
Zal wat moeilijker liggen als t van een type 1 of BX Sport was.
De laatste BX breaks zijn nog door Heuliez gemaakt tot ong. 1994. Maar ik denk niet dat je op basis van dat feit bijv. voordraagarmen met lagers kon bestellen tot 2004 van een BX 16 TRS uit 1983.
het ging om een bx 16v bumper en die zijn tot 93 gebouwd maar vond het erg snel en ik denk dat je vanaf het bouwjaar moet tellen dus een sport tot 95/96 enz