Telt een facelift ook als beeindiging van het voorgaande model :
citroenc2 schreef:het ging om een bx 16v bumper en die zijn tot 93 gebouwd maar vond het erg snel en ik denk dat je vanaf het bouwjaar moet tellen dus een sport tot 95/96 enz
OK. Een vriend van mij heeft ong. 2 jaar geleden nog een bumper van een 16v mk2 kunnen bestellen bij Citroen. Dus denk dat ze toen niet goed gezocht hebben bij Citroen.
ZX1.4i schreef:Telt een facelift ook als beeindiging van het voorgaande model :
Denk dat het gewoon per bouwjaar gaat. Kan dus best zijn dat 1 uitgangspompen voor de XAntia al niet meer leverbaar zijn omdat die alleen in 1993 gemonteerd werden.
De eend is van begni jaren 50 (ong toch?) tot 1990 geleverd. Zou wel boeiend zijn als je tot 2000 nog gewoon een carburateur voor een 4tje uit begin jaren 50 kon bestellen.
mpostma schreef:citroenc2 schreef:het ging om een bx 16v bumper en die zijn tot 93 gebouwd maar vond het erg snel en ik denk dat je vanaf het bouwjaar moet tellen dus een sport tot 95/96 enz
OK. Een vriend van mij heeft ong. 2 jaar geleden nog een bumper van een 16v mk2 kunnen bestellen bij Citroen. Dus denk dat ze toen niet goed gezocht hebben bij Citroen.
dat zal ook eventueel kunnen maar is wel klote maar ik heb al geen bx meer dus het probleem is er niet meer
maar het ligt ook erg aan de dealer of die wilt zoeken daar heb je gelijk in met de cx had ik dat ook heel erg de zijn dealers die je totaal niet willen helpen
citroenc2 schreef:dat zal ook eventueel kunnen maar is wel klote maar ik heb al geen bx meer dus het probleem is er niet meer
maar het ligt ook erg aan de dealer of die wilt zoeken daar heb je gelijk in met de cx had ik dat ook heel erg de zijn dealers die je totaal niet willen helpen
Dat is inderdaad vervelend, dat soort dealer komen bij mij op de zwarte lijst, gelukkig heb ik hier geen slechte ervaringen mee, op één enkele dealer na. Ik heb het dan over mijn 1992 ZX en de huidige Xantia, voor beide auto’s ben ik altijd netjes aan onderdelen geholpen.
Een dealer wist mij laatst te vertellen dat het zoeken naar onderdelen voor de oudere Citroen wat lastiger is. Ze moeten dan zoeken op microdinges??? en daar schijnen sommige dealers geen zin in te hebben. Dit nav mijn vraag hoe het komt dat klanten met een wat oudere Citroen soms niet goed geholpen worden bij de dealer.
ZX1.4i schreef:citroenc2 schreef:dat zal ook eventueel kunnen maar is wel klote maar ik heb al geen bx meer dus het probleem is er niet meer
maar het ligt ook erg aan de dealer of die wilt zoeken daar heb je gelijk in met de cx had ik dat ook heel erg de zijn dealers die je totaal niet willen helpenDat is inderdaad vervelend, dat soort dealer komen bij mij op de zwarte lijst, gelukkig heb ik hier geen slechte ervaringen mee, op één enkele dealer na. Ik heb het dan over mijn 1992 ZX en de huidige Xantia, voor beide auto’s ben ik altijd netjes aan onderdelen geholpen.
Een dealer wist mij laatst te vertellen dat het zoeken naar onderdelen voor de oudere Citroen wat lastiger is. Ze moeten dan zoeken op microdinges??? en daar schijnen sommige dealers geen zin in te hebben. Dit nav mijn vraag hoe het komt dat klanten met een wat oudere Citroen soms niet goed geholpen worden bij de dealer.
klopt ze moeten het via die micro dingen doen maar als ik het woordt cx al zegt en dat ze dan direct zeggen dat hebben we niet vindt ik toch minder maar gelukkig zijn er ook zat goede dealers die je wel willen helpen
waterman771 schreef:karel schreef:Citroën er eens voor zorgen dat ze zichzelf voor hardlopers niet uit de markt prijzen!
Iets dergelijks heeft Opel een jaar of 10 geleden gedaan: alle onderdelenprijzen naar “normaal” niveau bijgesteld. Citroën heeft dat nog steeds niet gedaan, helaas..
Dan moet je lekker een Opel kopen.
karel schreef:Ook zou het Citroën sieren als het zijn historische modellen eens wat beter bedeelde. Ik wil best wat meer betalen bij een dealer voor bepaalde onderdelen als ik zéker weet dat ik die over 5, 10 of 15 jaar vanaf nu daar nog steeds kan krijgen. Maar nee, zo werkt het niet. Je moet het nú al voor de BX met de uit dode stock teruggekomen spullen doen.
Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Bij een merk als mercedes ligt dat anders, er rijden duizenden benzen van meer dan 25 jaar oud over de gehele wereld en dus is het nog steeds winstgevend om daar onderdelen voor te leveren.
Daar is de prijs wel naar, om het winstgevend te houden. Het blijft toch allemaal ijzer, zoveel kan dat qua productie allemaal niet hoeven kosten. Bovendien, veel spul veroudert gewoon; het heeft totaal geen nut dat nu op voorraad te nemen. Als het maar wél geproduceerd kan worden als dat nodig is.
Misschien een benz of opel kopen?
Dat klinkt al minder stellig dan eerst…
Overigens is dus bij mercedes bijna alles te koop voor bijna alle modellen. Alleen wil je dus echt niet weten wat het kost….. een deurrubber voor een W123 van 1980 kost ook gewoon 340 euro…. maar beter duur dan niet te koop?
Ja, allicht, maar verkrijgbaarheid noch prijs is bij Citroën goed geregeld.
Me daarom dan maar een opel toewensen vind ik wel heel erg flauw. Dan geef je in feite dus toe dat de onderdelenprijzen van Citroën niet altijd te rechtvaardigen zijn. En als je daarmee niet kan leven, dan moet je het maar zonder Citroën stellen. Logisch hoor, dan ben je écht een professioneel handelaar die luistert naar zijn klanten.
Ich bin ein Breaker
citroenc2 schreef:
klopt ze moeten het via die micro dingen doen maar als ik het woordt cx al zegt en dat ze dan direct zeggen dat hebben we niet vindt ik toch minder maar gelukkig zijn er ook zat goede dealers die je wel willen helpen
Is toch ook wel een beetje de categorie “zelf aangedaan leed”. Zelfs op internet zijn zat scans te vinden van die dingen van vele types, dan kun je ze zo opzoeken met een PC. Die scans kunnen ze best maken in de leegloop-uurtjes.
Ich bin ein Breaker
citroenc2 schreef:mercedes onderdelen zijn zeer betaalbaar
alleen de aanschaf van de auto zelf niet
Mwah, wat waterman wat dat betreft aanvoert klopt wel. Feit ís en blijft dat je je 50 jaar oude Benz nog prima kunt onderhouden zonder rare kunstgrepen. Dat gaat zeker niet voor een prikkie, in tegendeel, maar je kunt ‘m wél laten onderhouden. Maar dan snap je tenminste nog enigzins waaróm zo’n onderdeel veel geld moet kosten.
En dat terwijl BX-bezitters van de eerdere bouwjaren al jaaaren bot vangen bij de dealer aangaande verdelerkappen of de roemruchte (en overigens ook peperdure) carburateur-rubbers van de BX Sport (om maar eens een klassieker in wording te noemen).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Bij een merk als mercedes ligt dat anders, er rijden duizenden benzen van meer dan 25 jaar oud over de gehele wereld en dus is het nog steeds winstgevend om daar onderdelen voor te leveren.
Natuurlijk is het niet zinvol voor Citroën om de onderdelenverzorging op peil te houden voor auto’s die niet veel meer rondrijden. Laat dit dan maar over aan de andere fabriekanten zoals dat bij de 2cv ook al gebeurt. Dit is overigens helemaal geen verkeerde ontwikkeling voor de consument.
En of een BX ooit een klassieker gaat worden of niet, dat is een hele andere discussie die ook totaal niet af hangt van het aantal BX-en dat er nog rond rijdt op een bepaald moment. Geen relevante opmerking dus waar over de meningen duidelijk kunnen verschillen.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Re: Mag een garagehouder geld verdienen….
waterman771 schreef:oldenhage schreef:Ik weet niet of de mod’s het goed vinden dat ik een nieuw onderwerp begin maar in het DS topic wijken we een beetje af , en zal het wel aangepast worden door de mod’s terwijl het wel een leuk onderwerp is.
Het gaat mij er om, mag ik geld aan jullie verdienen, ik las daar onder andere, dat (veel) geld verdienen aan onderdelen niet goed is, maar ja wat is veel.Ik denk dat er veel onduidelijkheid heerst bij de meeste. De forumleden Creazyv8wuppo en Waterman771 komen uit de garage wereld en begrijpen het wel. Misschien hebben we wat uit te leggen???
In mijn ogen lijkt het erop dat iedereen het prima vindt dat de garage geld verdient, zolang het maar niet aan hun is…..
Om er ook maar even op in te haken. Dit zijn een paar redenen waarom je mij niet meer in een showroom zult zien auto’s verkopen. Vandaag de dag moet je door het stof om €100 te mogen verdienen. Auto’s verkopen is geen gunnen meer. Een paar jaar geleden verkocht je nog wel een auto omdat jij als verkoper je best deed om een klant te winnen. Nu kopen ze ergens anders omdat ze daar €100 meer krijgen voor inruil.
Klant uitspraken van:“Ik vind het prima dat jullie geld verdienen maar niet over mijn rug.” Kwamen steeds vaker voor. Dit soort uitspraken waren een ergernis. Nu moet ik zeggen dat autobedrijven hun eigen handel verneuken. Grote bedrijven geven kortingen waar je soms als kleine dealer niet tegen op kan. En met internet is het voor de klant makkelijk handelen. Ook importeurs doen hier aan mee. Rond december worden Opel bijna weggegeven om maar nummer 1 te blijven. Ook ons geliefde merk Citroen doet hier aan mee. Dennis heeft iedere week wel een andere actie, waarin de euro’s je om de oren vliegen. Dus is het ook niet raar dat klanten er naar gaan handelen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:waterman771 schreef:Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Bij een merk als mercedes ligt dat anders, er rijden duizenden benzen van meer dan 25 jaar oud over de gehele wereld en dus is het nog steeds winstgevend om daar onderdelen voor te leveren.Natuurlijk is het niet zinvol voor Citroën om de onderdelenverzorging op peil te houden voor auto’s die niet veel meer rondrijden. Laat dit dan maar over aan de andere fabriekanten zoals dat bij de 2cv ook al gebeurt. Dit is overigens helemaal geen verkeerde ontwikkeling voor de consument.
En of een BX ooit een klassieker gaat worden of niet, dat is een hele andere discussie die ook totaal niet af hangt van het aantal BX-en dat er nog rond rijdt op een bepaald moment. Geen relevante opmerking dus waar over de meningen duidelijk kunnen verschillen.
Inderdaad is het niet van belang hoeveel BX er rond rijden of het een klassieker wordt, het gaat om de status die zo’n auto nog zal moeten verwerven. Probleem is alleen dat een bijvoorbeeld een Mercedes of porsche eigenlijk altijd wel een klassieker word, en daar speelt de fabrikant gewoon vroegtijdig op in door voor onderdelen te blijven zorgen.
Als de BX een klassieker word, of ZX of XM is het bij Citroen al te laat en hebben ze alles al weg gegooid en de mallen vernietigd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:@Waterman771
Mag ik je uitnodigen? >>> klik!
Zie mijn commentaar aldaar, nu kunnen we alhier weer On-topic gaan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oldenhage schreef:Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
dit roept iedereen; geef eens voorbeelden… kan ik het eens controleren.
org Dakdragers Berlingo/partner
Bij Citroen 85 euro
Bij peug 65 euro
mijn dealer versprak zich zelfs door te vertellen dat hij en zijn schoonbroer(peug garage) wel vaker bij elkaar onderdelen haalde.
dus maw hij kocht aan peug prijs en verkocht aan de klant voor citroen prijs.