Luister, het is heel simpel. Iedere garage vraagt in principe wat hij/zij wil aan uurloon en marges op onderdelen. Dat gebeurt in iedere branche.
Ik vind het helemaal niet erg als een garagist winst probeert te maken, dat doet iedereen die een eigen bedrijf runt. Dat is ook vrij normaal. Maar maak het dan voor een klant die met zijn auto naar de zaak komt ook doorzichtig waar deze voor betaald. Voor een grote of kleine beurt staan gewoon een aantal zaken vast die moeten gebeuren en wat daar ongeveer aan uren voor nodig is per auto. Het is toch niet zo moeilijk om dat op papier te zetten en voor een klant duidelijk te maken met prijzen erbij? Kijk, ik snap ook heus wel dat er voor reparaties andere afspraken gelden en dat een garage van te voren ook niet altijd weet wat ze aan gaan treffen. De meeste garages bellen ook als er meerkosten bijkomen.
Nu las ik hier ook iets over aansprakelijkheid en dat de consument meteen op zijn achterste benen staat als er iets niet goed gegaan is en dat de garagist zijn kosten dan vergoed wil hebben. Klein voorbeeldje, wij brachten de Twingo van mijn vrouw naar de garage voor een kleine beurt en een APK. Geen probleem, maar toen deze terug kwam brande het lampje van de Airbag….. ja, dat hadden ze niet gezien toen ze de auto naar buiten reden. Dan moet de auto weer terug en daar word dan ook nog even doodleuk 25 Euro voor in rekening gebracht. Dat snap ik dan weer niet.
En waar ik ook stevig de balen van heb. Als er iets fout zit na een beurt word van de consument altijd maar verwacht dat deze zijn auto terug brengt en wacht tot het weer gerepareerd is, maar ik moet daar ook vrij voor nemen. Dat kost mij ook geld hoor…...
Heel mooi voorbeeld. Je brengt je C5 voor een kleine beurt naar de garage, je krijgt een huurauto want dat hoort bij het lease contract, prima. Je komt je auto halen om half zes, je komt thuis doet de achterklep open en je hoort iets in de achterklep naar beneden rollen…..... De garage had even doodleuk de kentekenplaat omlijsting verwisseld voor eentje van henzelf en daarbij dus zo’n druknippeltje doorgeduwd… Daar kon ik dus in mijn eigen tijd voor terug komen en het was dat ik geeist heb dat daar geen rekening voor naar de lease maatschappij ging anders hadden ze dat ook nog gedaan….. Dan valt mijn mond echt open van verbazing hoor, sorry dat ik het zeg.
Maar ik ben het eens met de stelling uit het DS-topic. Ik ga wel naar een garage waar geen receptioniste zit en waar de eigenaar nog gewoon mee aan het werk is, daar krijg je ten minste service voor een fatsoenlijke prijs (en een Citroën als leen-/huurauto in plaats van een Mitsubishi!!!!).
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
metro2005 schreef:
De medewerkers bij de AH verdienen daarentegen geen 50-60 euro per uur
Dat is het grote verschil.
Ho nou even…. een medewerker van een garage verdient ook echt geen 50-60 euro per uur. De garage rekent 50-60 euro per uur, en de monteur verdient netto tussen de 10 en 20 per uur…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Met verbazing en ergernis lees ik dit topic….
...
Ik kan jullie wel vertellen na 10 jaar in de autobranche, dat als je dit alles met alleen je uurloon moet betalen, je net als bij een advocaat of notaris al gauw een 200 euro per uur moet gaan rekenen. En van die twee beroepen pikken jullie het wel!
...
Ik volg je nu niet meer, waterman…
Als jou verhaal klopt, moet je dus per uur werk (waarvoor je 60? euro rekent), 140 euro op onderdelen e.d. verdienen om niet falliet te gaan?
En omdat je weet dat je klanten het niet pikken als je die 200 euro/uur rekent, die je eigenlijk nodig hebt om het hoofd boven water te houden, breng je het maar langs andere weg in rekening, zodat het niet opvalt?
(ik chargeer uiteraard, maar je redenering klopt gewoon niet)
Natuurlijk is het niet eenvoudig om het hoofd boven water te houden als zelfstandige. Dat weet iedereen. Maar om dan ruim meer voor onderdelen te rekenen die je bij een reparatie levert, dan ik voor hetzelfde ding zou moeten betalen bij een onderdelenhandel, vindt ik jammer.
(Of olie bijvullen en die voor anderhalf keer de ‘shell’-prijs op de rekening zetten… )
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html
waterman771 schreef:metro2005 schreef:
De medewerkers bij de AH verdienen daarentegen geen 50-60 euro per uur
Dat is het grote verschil.Ho nou even…. een medewerker van een garage verdien ook echt geen 50-60 euro per uur. De garage rekent 50-60 euro per uur, en de monteur verdiend netto tussen de 10 en 20 per uur…..
Dat snap ik ook wel, maar op onderdelen wordt bij garages net zo grof verdient als bij supermarkten hoor, geloof me ik weet niet hoe dat bij dealers zit maar bij universele garages in elk geval wel.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
paz schreef:waterman771 schreef:
Met verbazing en ergernis lees ik dit topic….
...
Ik kan jullie wel vertellen na 10 jaar in de autobranche, dat als je dit alles met alleen je uurloon moet betalen, je net als bij een advocaat of notaris al gauw een 200 euro per uur moet gaan rekenen. En van die twee beroepen pikken jullie het wel!
...
Ik volg je nu niet meer, waterman…
Als jou verhaal klopt, moet je dus per uur werk (waarvoor je 60? euro rekent), 140 euro op onderdelen e.d. verdienen om niet falliet te gaan?En omdat je weet dat je klanten het niet pikken als je die 200 euro/uur rekent, die je eigenlijk nodig hebt om het hoofd boven water te houden, breng je het maar langs andere weg in rekening, zodat het niet opvalt?
(ik chargeer uiteraard, maar je redenering klopt gewoon niet)Natuurlijk is het niet eenvoudig om het hoofd boven water te houden als zelfstandige. Dat weet iedereen. Maar om dan ruim meer voor onderdelen te rekenen die je bij een reparatie levert, dan ik voor hetzelfde ding zou moeten betalen bij een onderdelenhandel, vindt ik jammer.
(Of olie bijvullen en die voor anderhalf keer de ‘shell’-prijs op de rekening zetten… )
De redenering klopt wel, want als je al je verdiensten bij elkaar optelt, dus a. winst op uren b. winst op onderdelen c. winst uit verkoop van auto’s d winst uit apk keuringen en ja gaat dat terug rekenen kom je op ca. 200 per uur voor een gemiddelde onderneming.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus als ik jou vraag iets te fixen waar je een uur mee bezig bent, dan moet je 140 euri verdienen op onderdelen, anders draai je verlies?
nou, dank je de koekkoek…
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
paz schreef:Dus als ik jou vraag iets te fixen waar je een uur mee bezig bent, dan moet je 140 euri verdienen op onderdelen, anders draai je verlies?
nou, dank je de koekkoek…
Laat ook maar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik werk bij een garage en kan je vertellen dat het echt niet makkelijk is voor een garagehouder. Maar ik moet af en toe rekeningen af laten rekenen waarbij ik spontaan last van medelijden met de klant krijg. Volgens mij vergeten jullie voor het gemak dat je meer werknemers in dienst hebt en dus ook die kosten hoofdelijk zou kunnen delen. 200 eu is erg veel en dan zou dus elke garagehouder binnen de kortste keren failliet zijn.
Bij notarissen ligt het iets anders. Ze moeten zoveel rekenen omdat sommige zaken gratis moeten en ze die niet mogen weigeren, daar gaat ook een hoop tijd in zitten.
renz schreef:paz schreef:Dus als ik jou vraag iets te fixen waar je een uur mee bezig bent, dan moet je 140 euri verdienen op onderdelen, anders draai je verlies?
nou, dank je de koekkoek…
Ik ga er nu vanuit dat jij dus precies weet wat een dealer voor vaste lasten heeft, anders kan je ook niet beslissen of het onzin is . Of zie ik dat verkeerd?
Waterman zegt zelf in zijn eerdere post dat hij eigenlijk (net als een notaris) 200 Euro per uur zou moeten rekenen om uit de kosten te komen, en dat dat de reden is dat onderdelen (soms) zo duur zijn bij een garage.
Dat leek me een vreemd statement…
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Caroline81 schreef:
Bij notarissen ligt het iets anders. Ze moeten zoveel rekenen omdat sommige zaken gratis moeten en ze die niet mogen weigeren, daar gaat ook een hoop tijd in zitten.
Ik werk in mijn huidige baan veel met notarissen en kan je wel vertellen dat een notaris niets maar dan ook helemaal niets gratis hoeft te doen, en iedere klus mag weigeren.
Bij advocaten ligt dat anders, zij mogen inderdaad een pro-deo klus niet of moeilijk weigeren. echter, prodeo advocaten worden gewoon door de staat betaald. Niemand doet iets voor niets….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
renz schreef:Aangezien hij in een garage werkt en wij niet, ga ik er vanuit dat hij wel weet waar hij het over heeft! En hij zal hier op het forum geen onzin posten, daar heeft hij niks aan, toch?
ha ha ha….
Ik werkte 10 jaar lang met veel plezier in de auto’s. begonnen als monteur, daarna 1e monteur, chef-werkplaats. toen 3 jaar schade expert, daarna weer terug naar het autobedrijf als leidinggevende.
Ik heb natuurlijk ook wel wat moeten studeren voor dat vak, dus eerst na de HAVO heb ik werktuigbouw gedaan, toen bedrijfkunde en bedrijfstechniek.
Ik ben er mee gestopt omdat ik het eeuwige gezeur van klanten over de rekening, het gedoe met milieu en personeel meerdan zat was… ik volg nu weer een HBO opleiding, ditmaal richting vastgoed, en werk als makelaar woningmarkt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Caroline81 schreef:
Bij notarissen ligt het iets anders. Ze moeten zoveel rekenen omdat sommige zaken gratis moeten en ze die niet mogen weigeren, daar gaat ook een hoop tijd in zitten.
Ik werk in mijn huidige baan veel met notarissen en kan je wel vertellen dat een notaris niets maar dan ook helemaal niets gratis hoeft te doen, en iedere klus mag weigeren.
Verdiep je er dan nog maar eens in. Ik zit iets dichter bij het vuur dan jij denk ik
[edit] Zie net dat je makelaars opleiding volgt. Dan zou je het helemaal moeten weten.
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
mpostma schreef:Ik kom nog steeds zo nu en dan bij Citroen dealer Piet van Empel (in Berlicum) die onlangs in de ANWB garagetest de 3e plek hadden en je wordt daar altijd correct te woord gestaan en goed geholpen. Kostbaar of niet, ze geven wel het vertrouwen achter hun werk te staan en dat is ook belangrijk. Daarentegen ga ik voor onderdelen meestal naar Van Den Berg in Den Bosch omdat zij als grote dealer een goeie en snelle magazijnman hebben en redelijk wat spul ook op voorraad. Bij die kleine dealer in Berlicum is het bestellen van onderdelen vaak wat meer gehannes omdat ze niet echt een snelle magazijnman hebben (maar gewoon de receptioniste of monteurs die het op moeten zoeken).
Dit is helaas wel een van de redenen dat kleine dealer/familiebedrijven met LHM in het bloed, waar service en persoonlijke aandacht nog in het vaandel staan, langzaam aan het verdwijnen zijn. En je alleen nog grote multimerken dealers krijgt waar Citroen slechts een sub merk is naast Opel (zoals in mijn woonplaats), en je als klant gewoon een nummer bent.
E-Mehari 2017
Mehari 1971
2CV6 Transat 1985
CX 22 TRS 1986
Richard schreef:
Dit is helaas wel een de redenen dat kleine dealer/familiebedrijven met LHM in het bloed, waar service en persoonlijke aandacht nog in het vaandel staan, langzaaam aan verdwijnen zijn. En je alleen nog grote multimerken dealers krijgt waar Citroen slechts een sub merk is naast Opel (zoals in mijn woonplaats), en je als klant gewoon een nummer bent.
Och, ik hoor van Oldenhage dat er aan onderdelen toch niet veel valt te verdienen, dus het feit dat ik zo nu en dan eens naar de wat grotere dealer fiets voor wat onderdeeltjes zal ze de kop niet kosten. Sterker nog: het kost ze zoveel extra tijd om die onderdelen op te zoeken, dat ik idd begrijp waarom ze zoveel marge nodig hebben.
Maar goed, het is toch een leuk bedrijfje en ze leveren goed werk. De prijzen zijn ernaar, maar als je bij zo’n bedrijf je auto in onderhoud hebt, weet je wel dat het goed gebeurt. Kortom: een pluim.
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
M&M schreef:Richard schreef:En je alleen nog grote multimerken dealers krijgt waar Citroen slechts een sub merk is naast Opel (zoals in mijn woonplaats), en je als klant gewoon een nummer bent.
Nieuw-vennep is om de hoek
ik ga altijd naar een dealer in Zeeland
E-Mehari 2017
Mehari 1971
2CV6 Transat 1985
CX 22 TRS 1986