

















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik heb deze vraag ool al eens gesteld op CX-NL en de meningen liepen nogal uiteen. Is het te doen om een type 1 break om te bouwen naar een familiale? Een type 1 familiale is nl erg moeilijk te vinden en een break wat minder.
Ik wil niet op stel en sprong een andere CX, maar ik ben eens aan het rondneuzen wat de mogelijkheden zijn.
Het moet een type 1 zijn omdat ik die mooier vind en liefst een 2400 injectie met handbak vanwege de power. Verder moet de auto hard zijn en alstie mooi is is het meegenomen.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik neem aan dat je een familiale wil hebben voor de zitplaatsen achterin. Dat zal een lastige klus worden, de bodemplaat van een familiale is anders dan die van een break. In princiepe is alles wel te doen, maar ja om aan een stuk bodemplaat te komen van een familiale zal je toch een familiale nodig hebben. Misschien makkelijker dan om de familiale op te knappen..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Yep, voor de zitplaatsen…
Da’s balen, een andere bodemplaat. Dus niet standaard vanuit de fabriek alle gaten aanwezig. Dan wordt het idd een lastige klus! Dank voor de info Jan? Oldenhage.
oldenhage schreef:Ik neem aan dat je een familiale wil hebben voor de zitplaatsen achterin. Dat zal een lastige klus worden, de bodemplaat van een familiale is anders dan die van een break. In princiepe is alles wel te doen, maar ja om aan een stuk bodemplaat te komen van een familiale zal je toch een familiale nodig hebben. Misschien makkelijker dan om de familiale op te knappen..
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ernst23 schreef:Yep, voor de zitplaatsen…
Da’s balen, een andere bodemplaat. Dus niet standaard vanuit de fabriek alle gaten aanwezig. Dan wordt het idd een lastige klus! Dank voor de info Jan? Oldenhage.oldenhage schreef:Ik neem aan dat je een familiale wil hebben voor de zitplaatsen achterin. Dat zal een lastige klus worden, de bodemplaat van een familiale is anders dan die van een break. In princiepe is alles wel te doen, maar ja om aan een stuk bodemplaat te komen van een familiale zal je toch een familiale nodig hebben. Misschien makkelijker dan om de familiale op te knappen..
Jan=Johan
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ik heb hier een 82 e break familiale hij komt wel uit het buitenland
Nou heb ik geen idee waarom je van een break een familiale zou willen maken behalve de zitplaatsen die het oplevert en dus neem ik aan dat je dan ook daadwerkelijk die plaatsen wilt gebruiken om eventuele inzittenden te vervoeren.
Bedenk dan wel dat je ook aan gordels zult moeten denken wat weer een hele set aparte problemen met zich meebrengt.
Het monteren van gordels achterin een gewone break is al heel ingewikkeld, ik kan het weten want ik heb het gedaan, maar voor een familiale is het nog veel lastiger.
Mocht je onderdelen van een familiale zoeken kun je het eventueel bij Renard Automobiles proberen, die zijn momenteel bezig (of hebben het inmiddels al gedaan) met de sloop van een ‘86 RD Familiale, kun je misschien ook gelijk de constructie zien.
Succes!






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb dit ooit eens gedaan , weet nog dat de binnenpanelen op de achtervleugels anders zijn , alsook de deurpanelen .
Van een verschil in vloerplaat van de koffer kan ik mij niets herinneren . Je zou dat eerst eens goed moeten onderzoeken .
Walter
Meten is weten , gissen is missen


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
wbogaerts schreef:Ik heb dit ooit eens gedaan , weet nog dat de binnenpanelen op de achtervleugels anders zijn , alsook de deurpanelen .
Van een verschil in vloerplaat van de koffer kan ik mij niets herinneren . Je zou dat eerst eens goed moeten onderzoeken .Walter
je hoeft dat niet te onderzoeken, je moet soms ook gewoon iets aannemen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
het gaat natuurlijk om de zitplaatsen. Die auto uit Denemarken is wel leuk. Omgerekend kost die 4825 euri excl. invoer. Je ziet ook wat gordels…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
hier zijn alvast stukken http://www.kapaza.be/detail/1402860/Citroen_cx_lange_versie.html
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Naar aanleiding van het oprakelen van de discussie in het topic van de “Quest for the Familiale” http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=198732&postdays=0&postorder=asc&start=0 hier even verder.
Ik heb zojuist ff wat foto’s gemaakt van de ophangpunten van de gordels en van de bodemplaat door het ‘tapijt’ heen.
Misschien dat iemand zijn / haar foto’s van een break kan plaatsen om de vergelijking compleet te maken. Binnenkort maar eens ‘live’ proberen te doen.
http://picasaweb.google.nl/Ernst2323/CX20Familiale1984#
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Volgens mij is dat verschil in de bodemplaat allemaal gelul!
Wij hebben in een ‘79 Break (was eerst lijkenwagen) gewoon een familiale interieur gezet.
Het enigste wat je nodig hebt is een hoop bouten en moeren.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hey Ernst,
Wat mankeert er aan je CX dat je een andere wilt? Of wil je sowieso een t1?
Groeten,
Jan


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik zit nu met 2 CXen en da’s 1 teveel. Ik wil er geen kwijt, maar allebei inruilen op 1 mooie 2400/2500 Familiale type 1 is wel het ideaal…... Maar goed, probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen.
Ik heb gewoon 6 zitplaatsen nodig, zeker nog een jaar of 3 totdat ik mijn oudste de deur uit kan schoppen
We willen gewoon geen grof geld voor een auto uitgeven. Een andere auto met min. 6 zitplaatsen is geen optie; ik ben dan altijd duurder uit. Nog een paar maanden en dan is de Familiale belastingvrij. Ik weet dat een auto geld kost, maar je moet niet overdrijven.
Chinco schreef:Hey Ernst,
Wat mankeert er aan je CX dat je een andere wilt? Of wil je sowieso een t1?
Groeten,
Jan
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
even een klein beetje off topic:
een familiale heeft op de middelste zitplaatsen van de 2e en 3e rij heupgordels. Zou het mogelijk zijn daar op de één of andere manier rolgordels (van een berline) op te prutsen?
Gezien de eenvoud van monteren in een berline, lijkt het me geen probleem, zolang je een montagepunt kunt vinden/maken.
Is de rugleuning van de stoel sterk genoeg om daar aan de achterkant het rolmechanisme aan te bevestigen?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250