Ha ha, nou ik heb genoeg bomen hier in de tuin gezet om met de hele familie de komende 35 jaar te mogen dieselen dan.
Wel een hele leuke oplossing…En zo wordt NL een stuk groener, groener als met al die wassen-neus keuringen…
Test
In dit draadje werd geopperd dat de roetmeting afgeschaft zou zijn. Hier staat te lezen hoe het nou zit.
De reden dat sommige APK bedrijven geen roetmeting doen is simpel te verklaren: Een APK station houdt van elke keuring een copie achter. De klant krijgt het witte document, en het gele doordrukvel blijft in de garage achter. Bij dit document moest de garage vroegah een roetmeetbriefje bewaren. Eens per 2 jaar komt de RDW alles controleren, de schouwing heet dat. Zijn de roetmeetbriefjes er niet, dan had je een probleem. Tegenwoordig is de roetmeting niet alleen versimpeld, ook hoeft de garage geen roetmeetbriefjes meer te bewaren. En aangezien de meeste auto’s gewoon door de roetmeting komen, helemaal nu die dus makkelijker is geworden, wordt er vaak niet meer ‘geroet’. Bij de steekproef moet er dus wel geroet worden, iets wat vroegah ook nauwlijks gebeurde.
Het kan dus zo zijn dat er bij de APK gewoon niet meer geroet wordt. Dit is echter op risico van het APK station zelf, komt er een steekproef, en de roetmeting is niet goed, leverd dat een strafpunt op. Edoch, de kans dat er nog auto’s zijn die er niet doorheen komen is zéér klein….
Test
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
even reactei op het voorgaande bericht, er wordt daar gesugereerd dat wij (garages) maar een beetje met copietjes van vorige meetingen (hebben gewerkt of) werken. Ik denk niet dat dat bij de doorsnee garage zo is, het kan best jouw ervaring zijn maar zo makkelijk als dat het voorgesteld wordt is het niet. De meeste garages maakte gewoon netjes een meting met uitdraai.
Tegenwoordig is de meting een stuk eenvoudiger en juist nu doen nog meer garages een roetmeting. Met een HDi kan je deze gok niet nemen, als je een HDi voor het eerst roet meet komt er een K waarde uit van 9.99 niet iest wat je als gokje doet, zeker omdat de steekproefcontroleurs dit ook weten.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Thijsvandebles schreef:Tegenwoordig is de roetmeting niet alleen versimpeld, ook hoeft de garage geen roetmeetbriefjes meer te bewaren.
Ah, is dat de reden dat ik geen roetmeetbriefje heb gehad bij de APK :
oldenhage schreef:Met een HDi kan je deze gok niet nemen, als je een HDi voor het eerst roet meet komt er een K waarde uit van 9.99 niet iest wat je als gokje doet, zeker omdat de steekproefcontroleurs dit ook weten.
Geeft wel weer aan hoe idioot de test eigenlijk is. Een motor die voldoet aan veel hogere normen dan de oude “stinkdiesels”, maar veel meer roet produceert.
@Oldenhage: ik ga er niet vanuit dat het beeld dat geschetst wordt voor elke garage opgaat. Maar als je al jaren als vaste kant bij een garage komt, en deze garage is wat laks, dan kan het natuurlijk gebeuren dat ie uit gemakzucht een gokje durft te nemen. Lijkt me in elk geval niet handig om bij onbekende klanten te doen (als je APK bevoegdheid je lief is).