Hoe gaat het dashboard los?
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 30 december 2005 03:01 PM

Bij het starten van mijn BX kwam ineens rook onder het dashboard vandaan. Het stonk naar kortsluiting. Alles doet het nog maar ik wil toch eerst even kijken voor ik ergens onderweg met een brandende auto kom te staan.
Hoe kom ik onder het dashboard? Ik wil het uitstekende deel waar de klokjes inzitten er uit halen, of moet dan alles er omheen eerst weg?
Ik zie alleen maar 2 hele kleine Torx schroefjes zitten.

Alvast bedant voor goede raad, Rob

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 december 2005 03:03 PM
  [ # 1 ]

De klokkenwinkel demonteer je door het vakje waarin het digitale klokje zit, te demonteren en het cassettehoudervakje te verwijderen. Op deze manier kom je aan beide kanten met een hand achter de klokkenwinkel. Hier zitten twee vleugelmoeren die je los moet draaien.
Verder moet jet het afdekkapje aan de onderkant van de klokkenwinkel (dus net boven de stuurkolom) losnemen. Hier achter zitten nog twee schroeven. Deze dus ook losdraaien.
Daarna kun je de klokkenwinkel voorzichtig iets naar voren halen. Dan aan de achterkant de kilometertellerkabel losnemen en de klokkenwinkel verder verwijderen.
Volgens mij staat deze beschrijving ook in de vraagbaak of op http://www.citroenbx.nl

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 30 december 2005 06:23 PM
  [ # 2 ]

Badankt Erik, ik heb hem er uit maar heb nog geen gesmolten draad gevonden. Ik moet nog verder graven dus.

Eric Vertogen schreef:

De klokkenwinkel demonteer je door het vakje waarin het digitale klokje zit, te demonteren en het cassettehoudervakje te verwijderen. Op deze manier kom je aan beide kanten met een hand achter de klokkenwinkel. Hier zitten twee vleugelmoeren die je los moet draaien.
Verder moet jet het afdekkapje aan de onderkant van de klokkenwinkel (dus net boven de stuurkolom) losnemen. Hier achter zitten nog twee schroeven. Deze dus ook losdraaien.
Daarna kun je de klokkenwinkel voorzichtig iets naar voren halen. Dan aan de achterkant de kilometertellerkabel losnemen en de klokkenwinkel verder verwijderen.
Volgens mij staat deze beschrijving ook in de vraagbaak of op http://www.citroenbx.nl

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 december 2005 07:38 PM
  [ # 3 ]
Robx schreef:

Badankt Erik, ik heb hem er uit maar heb nog geen gesmolten draad gevonden. Ik moet nog verder graven dus.

Eric Vertogen schreef:

De klokkenwinkel demonteer je door het vakje waarin het digitale klokje zit, te demonteren en het cassettehoudervakje te verwijderen. Op deze manier kom je aan beide kanten met een hand achter de klokkenwinkel. Hier zitten twee vleugelmoeren die je los moet draaien.
Verder moet jet het afdekkapje aan de onderkant van de klokkenwinkel (dus net boven de stuurkolom) losnemen. Hier achter zitten nog twee schroeven. Deze dus ook losdraaien.
Daarna kun je de klokkenwinkel voorzichtig iets naar voren halen. Dan aan de achterkant de kilometertellerkabel losnemen en de klokkenwinkel verder verwijderen.
Volgens mij staat deze beschrijving ook in de vraagbaak of op http://www.citroenbx.nl

Waarom daar helemaal gezocht?
Zoek eerst eens op de zekeringplaat; ruwweg boven de linkervoet van de bestuurder. Draai je er met 1 klein soort “handschroef” (kwartslag verdraaiien) uit en schuif je dan naar voren toe.
Met een flinke zaklamp goed naar alle stekkers en relais kijken.
Zie ook het instructieboekje.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 30 december 2005 07:52 PM
  [ # 4 ]

Re: Hoe gaat het dashboard los?

Robx schreef:

Bij het starten van mijn BX kwam ineens rook onder het dashboard vandaan. (...)

Zo te zien heeft het iets met starten te maken. Hield het op met roken toen je stopte met starten? Als dat zo is hoef je je niet zoveel zorgen te maken dat je auto onderweg begint te smeulen, want het lijkt erop dat het iets te maken heeft met de bedrading van en naar je contactslot (en dan het startcontact in het bijzonder).
Het kan zijn dat een van de draden naar of aansluitingen op je contactslot niet fris zijn, of dat het startcontact gaar aan het worden is. Het startrelais is een knappe verbruiker en als die z’n stroom moet krijgen door een versleten schakelaar, een slechte verbinding of andere elektrische belemmering (weerstand), dan kan het plaatselijk knap warm worden en rook opleveren.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 30 december 2005 07:56 PM
  [ # 5 ]

Ik zal daar inderdaad eerst eens kijken, maar ik verwacht er niet veel van. De rook kwam duidelijk uit de spleet onder het klokkenkastje.
Maar nu heb ik geen zin meer, veel te koud. Lekker bij de kachel met een glas.  :partytime

Profiel  
 
Robx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 30 december 2005 08:41 PM
  [ # 6 ]

Re: Hoe gaat het dashboard los?

Ja, ik heb ook al gedacht aan de bedrading naar het voorgloeirelais. maar inderdaad, ik zal ook eens kijken naar het contactslot.
Maar ik ga toch echt niet meer rijden voor ik zeker weet wat het is.

Ik hoorde eens een verhaal van een vouw die in haar lelijke eend aan het rijden was, kortsluiting, zij de auto uit, auto begon te branden, en toen hij bijna uitgebrand was gingen de koplampen nog heel even aan.

Dat wil ik niet meemaken.

jeroen_m schreef:
Robx schreef:

Bij het starten van mijn BX kwam ineens rook onder het dashboard vandaan. (...)

Zo te zien heeft het iets met starten te maken. Hield het op met roken toen je stopte met starten? Als dat zo is hoef je je niet zoveel zorgen te maken dat je auto onderweg begint te smeulen, want het lijkt erop dat het iets te maken heeft met de bedrading van en naar je contactslot (en dan het startcontact in het bijzonder).
Het kan zijn dat een van de draden naar of aansluitingen op je contactslot niet fris zijn, of dat het startcontact gaar aan het worden is. Het startrelais is een knappe verbruiker en als die z’n stroom moet krijgen door een versleten schakelaar, een slechte verbinding of andere elektrische belemmering (weerstand), dan kan het plaatselijk knap warm worden en rook opleveren.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 december 2005 10:22 PM
  [ # 7 ]
Robx schreef:

Ik zal daar inderdaad eerst eens kijken, maar ik verwacht er niet veel van. De rook kwam duidelijk uit de spleet onder het klokkenkastje.
Maar nu heb ik geen zin meer, veel te koud. Lekker bij de kachel met een glas.

Het wijst toch wel richting contactslot of zekeringplaat. De dikke kabels aan het contactslot zijn als het goed is uit 1 stuk, dus óf de stekkers(op de zekeringplaat) óf de schakelaar van het contactslot zouden defect kunnen zijn. Maar qua weer geef ik je groot gelijk…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 31 december 2005 07:25 PM
  [ # 8 ]
Robx schreef:

Ik zal daar inderdaad eerst eens kijken, maar ik verwacht er niet veel van. De rook kwam duidelijk uit de spleet onder het klokkenkastje.

Die spleet onder de klokkenkast is wellicht het hoogste punt waar de rook kan ontsnappen. Rook stijgt op dus je moet het lager zoeken dan waar je de rook tevoorschijn ziet komen. Karel haalde terecht het zekeringbord aan, want daar zitten de aansluitingen waarlangs je contactslot wordt gevoed. Als je de holle ruimtes van het dashboard bekijkt zie je dat de rook vrij vanaf het zekeringbord naar boven kan stijgen achter de beplating van de stuurkolom, om uiteindelijk uit genoemde spleet aan de dag te treden.
Maar nu heb ik geen zin meer, veel te koud. Lekker bij de kachel met een glas.

Ja, berekoud hè. Zonder werkplek die droog, uit de wind en liefst verwarmd is, is er niet veel lol aan.

Robx schreef:

Ja, ik heb ook al gedacht aan de bedrading naar het voorgloeirelais. maar inderdaad, ik zal ook eens kijken naar het contactslot.

Je voorgloeirelais wordt rechtstreeks gevoed vanaf de accu en krijgt slechts een stuurstroompje vanaf het contactslot, dus dat zal geen rook veroorzaken.

Robx schreef:

Maar ik ga toch echt niet meer rijden voor ik zeker weet wat het is.

Ik kan je geen ongelijk geven dat je op safe speelt. Want al is het slechts iets dat alleen tijdens het starten optreedt, dan nog riskeer je dat door de smeulerlarij de boel alleen maar verergert. En niets is zo’n naar klusje als herstelwerk aan versmeulde spaghetti. Om over de gevolgen van echte brand maar te zwijgen: Daar willen wij niets van weten!

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook