1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1969 DS 20 lpg onbetrouwbaar in stationair (Londen)
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 30 december 2005 09:22 PM

Dit is mijn eerste vraag op deze forum, en ik scrhijf vanuit het zijk natte Londen en wens een voorspoedig ‘06.

Mijn hydrauliek DS is voorzien van 123 ontsteking, niewe bougies en bougiekabels, niewe bobine en loopt 99% van de tijd op lpg tot nu toe vrijwel prima. De timing en de kleppen zijn ook gechecked wat maanden geleden. Ik heb nu een probleem in het koude en natte. S’morgens aanslaan moet ik vaak de lpg/benzine knop in het middenstandje houden om hem aan de praat te krijgen. Ik weet dat dit een te veel gas mengsel betekend, maar ik heb deze schroef in verchillende standen gehad en ook de “idle” schroef in en uitgedraid zonder substantiele verandering. Eenmaal warm loopt hij stationair ook lomperig (en nog erger met de lpg schroef wat ingedraaid), maar zodra je op snelheid ben dan lijkt het bijna alsof er geen probleem is. Zodra je op stop ben en weer wegtrekt wil hi bijna afslaan tenzij ik wat gas geef in neurtraal en de motor lopend probeer te houden.

Ik vraag me af ok ik nu is even moet kijken naar compressie omdat ik in de laatste drie jaar zoo’n 50 duizend kilometer heb gedraid (de auto heeft nu zoo’n 110 duizend km op de klok).

Mijn kabelboom is ook niet zo best. Ik heb aardig veel stukjes draad vervangen en heb een niewe kabelboom in vooraad (aleen nog de tijd niet om het te instaleeren). De kabelboomen van dit jaar zijn bekend slecht, dat weet ik inmidels ook.

Ik hoor ook dat het verstandig is om de carburateur op benzine goed af te stellen in eerste instantie (de carburateur is ook overigens “nieuw”, maar ik moest wel de “jets” goed schoonmaken een jaartje geleden). Hij loopt altijd een beetje slechter op benzine dan op gas vandaar dat ik dat ook bijna nooit doe.


opmerkingen welkom,

Hans Staartjes

Hans Staartjes

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 december 2005 09:24 PM
  [ # 1 ]

welkom vanuit het mooie londen Very Happy

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 30 december 2005 09:28 PM
  [ # 2 ]

Boogaard, wat voor jou? LPG immers…. Laughing

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 30 december 2005 10:59 PM
  [ # 3 ]

Hans en Marten:
Joris is wellicht even bijtanken.
Hans: zorg ervoor, dat je auto op benzine goed loopt. Schakel gewoon het LPG-systeem even uit.
Daarna kijken of de signaal-draad tussen de bobine-kabel en de LPG-switch nog goed werkt. Hier kan vocht gaan zitten tussen de windingen van die signaaldraad en de bobine-kabel. Goed droog maken! Als het dan goed is, moet je dit geheel goed in de gaten houden:  Eventueel dit geheel even anders schakelen.
Als je eenmaal een stuk hebt gereden, dan droogt de ellende onder de motorkap door de motorwarmte weer vanzelf op.

Succes ermee. 

Cees

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 30 december 2005 11:51 PM
  [ # 4 ]

Hoi jongens!
bedankt voor de reacties. Het weer moet er natuurlijk iets mee te maken hebben. Kan het ook dat er vocht in het lpg zit? zoo’n manier van lopen… water in de benzine schijnt het wel te hebben.
nogmaals dank,
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 31 december 2005 12:10 AM
  [ # 5 ]

Neen

1 Elektrische aansluitingen tbv LPG: alles 100 % maken
2 LPG juist afstellen
3 Alle andere ellende uit je elektrisch systeem halen

Cees

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 31 december 2005 08:14 PM
  [ # 6 ]

Cees,
denk dat je gelijk heb. Ik heb vandaag de conecties bekeken, los en vast gemaakt. Ook voor de tweede keer getreurd over de beroerde staat van de draden aan de linkse kant. Gelukkig is het vandaag droog, dus proberen te starten. Nogmaals aleen door het lpg/benzine knopje in middenstand te doen voor een tikkeltje en wat gepomp aan de gaspedaal, aan de praat gekregen. Met warmlopen was er eigenlijk geen teken van het gedrag van gisteren. Ik ben nu van plan om al de zienbare draden van div. onderdelen naar de bulkhead te vervangen door niewe stukjes draad.
vr. dank,
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 december 2005 08:27 PM
  [ # 7 ]
hstaart schreef:

Cees,
denk dat je gelijk heb. Ik heb vandaag de conecties bekeken, los en vast gemaakt. Ook voor de tweede keer getreurd over de beroerde staat van de draden aan de linkse kant. Gelukkig is het vandaag droog, dus proberen te starten. Nogmaals aleen door het lpg/benzine knopje in middenstand te doen voor een tikkeltje en wat gepomp aan de gaspedaal, aan de praat gekregen. Met warmlopen was er eigenlijk geen teken van het gedrag van gisteren. Ik ben nu van plan om al de zienbare draden van div. onderdelen naar de bulkhead te vervangen door niewe stukjes draad.
vr. dank,
Hans

denk eens na over een nieuwe draadbundel voor je DS. Kost ca. 350 euro en 2 dagen werk, maar dan ben je er voorgoed vanaf!
Citronpieces levert ze!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 01 januari 2006 03:17 PM
  [ # 8 ]

Hans,

Niet alleen de ‘zienbare’ draden zijn aangetast. Ook de bedrading in de kabelbundel heeft last van doorslag en allerlei andere ellende.
Tenzij je exact werkt en elke draad na aanpassing checkt op doorslag, is de werkwijze zoals je hem beschrijft, uitstel van executie.
Graag beveel ik danook de methode van Waterman aan. Heb je een engelse auto???

Cees; happy newyear!!

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 januari 2006 07:33 PM
  [ # 9 ]

Juist. Behalve enorm veel storingen kan zo’n ranzige draadboom ook je auto in de fik steken. Dat kan heel goed als je niet in de buurt bent!  Ik maak je bewust bang want dit is vragen om moeilijkheden!
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 01 januari 2006 07:41 PM
  [ # 10 ]

Cees,
neen. Ik heb een gewone links stuur auto, en het valt enorm mee hoor met her verkeer. Het moeilijke van Londen is de kwestie van maneuvering room wat de DS betreft. Gek genoeg heb ik al een paar jaar een rechtsstuur auto in het oog van ‘61, een Slough ook nog. Ja, voordat de waarschuwingen komen… ik heb de risicos wel in de gaten, maar voor mij is een tweede neus of eerste neus nog het mooiste. Kreeg een pracht van een Citroen plaque van m’n tien jaar oude dochter met een eerste neus DS. Wat een ding.

Ja, ik heb een kabelboom van Chyparse gekocht wat maanden geleden. Toen ik pas geleden een probleem had met de start/schakel handel heb ik enorm veel geleerd over de bedrading achter het dashboard hiervoor, dus ik krijg wat meer zelf-vertrouw in de opkomende kabelboom operatie. Ik denk dat ik dit zelf zou willen proberen, maar besef dat het dashboard eruit moet en ik kan me al zien pusselen met de draden en het draad schema. Ugh.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 02 januari 2006 09:04 PM
  [ # 11 ]

opvolg hiervan. Vandaag (droog, redelijk koud) weer stotteren op lpg. Shakel over naar benzine voor de eerste keer in een lange tijd, en schijnt een stuk beter te rijden (op lpg wou ie afslaan telkens als je gas gaf van stationair). Stationair op benzine is weliswaar een beetje te langzaam en ook niet helemaal soepel, maar ik denk als ik een beetje het mengsel schroefje drai dat dat wel zou kunnen helpen.

Is er een kans dat er iets aan de hand is met een verdamper? Deze is maar een paar jaar oud.

Hans Staartjes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2006 11:09 AM
  [ # 12 ]

Verdampers gaan jaaren mee! Je kan ze overigens wel reviseren.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 03 januari 2006 01:45 PM
  [ # 13 ]

dus tergukeer naar verdachte bedrading en/of vocht dan.

Gekke is dat al de draden naar de bobine, lpg draden, bougie kabels, 123 ontsteking alemaal nieuw zijn. De dikke draad van de dinamo die heeft corrosie en gekrakte isolering (overingens, met contact brand het laad lampje eerst niet, en dan na het starten even wel en daarna pas weer uit). Zou dit ook invloed kunnen hebben op het stationair lopen?

Hans Staartjes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2006 01:58 PM
  [ # 14 ]

Als er in de stroom voorziening een probleem is kan dat heel goed je stationair lopen beinvloeden. zeker met een 123!
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 18 januari 2006 08:38 PM
  [ # 15 ]

als opvolg: draadjes vervangen, geen verschil.
De auto op benzine laten lopen en samen met DS specialist geknoeid aan de carburateur (idle jets schoongemaakt, en een vervangen omdat het gaatje ovaal was. Daarna de timing hersteld, die was “out” en niewe bougies ingeschroefd. Het eind resultaat is dat ie een stuk beter loopt en niet meer drijgt af te slaan. Het stationair is nogsteeds niet helemaal even maar een enorm stuk beter.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook