Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
en dus alllemaal bij de hoogovens zijn omgesmolten.
Zal me een rookontwikkeling geven als ze met de achterkleppen bezig zijn
Denk trouwens niet dat er een verschil gaat ontstaan tussen de diverse uitvoeringen. Het wordt wel of geen klassieker ongeacht de uitvoering. Binnen de “BX-hooligans” zal er dan wel een onderscheid gemaakt gaan worden tussen de modellen.
De mooiste BX uitvoering vind ik bijvoorbeeld een 16 TRS (type1).
Jeroen
CX-power schreef:Hmm, BX 16V is toch veel sportiever dan een 405, of heb ik dat nou mis?:S
Maargoed, daarom hoeft et geen klassieker worden.
Ik ben et dit keer wel met de mensen eens die zeggen dat de Sport en de GT klassiekers zullen worden.
Vindt je? het is dat de BX ook nog comfi is anders had ik toch graag een 405 gehad, geeft me een net iets degelijkere indruk..ondanks dat het allemaal hetzelfde plastic is.
Bovendien ben ik veel te bescheiden om een auto die ik zelf heb de hemel in te prijzen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
toniclight schreef:..Denk trouwens niet dat er een verschil gaat ontstaan tussen de diverse uitvoeringen. Het wordt wel of geen klassieker ongeacht de uitvoering. Binnen de “BX-hooligans” zal er dan wel een onderscheid gemaakt gaan worden tussen de modellen.
Dat is het vermoeden dat ik ook heb. Een niet-ingewijde autoliefhebber zal het echt worst zijn of je in een ID19 of een DS23 IE voor komt rijden, zolang deze maar in een mooie staat verkeert.
Wat criteria betreft: moet een auto nu echt zo speciaal zijn om als klassieker gezien te worden? Hoe speciaal is bijvoorbeeld een Peugeot 403 of 404 nou helemaal? Of een Morris Minor? Okee, die zijn oud, maar in hun tijd waren dit hele gewone auto’s. Maar nu toch echt wel klassiekers.
Iets meer van belang lijkt me het imago van het model bij het grote publiek. Zo zal een Austin Allegro slechts gewild zijn bij een kleine groep Anglofielen, ondanks dat dit toch een typisch jaren “70 model is.. Maar is het daarom geen klassieker? Vind ik moeilijk te zeggen.
Kwaliteit dan? Als dat aspect gaat meewegen wordt het helemaal lastig: een Alfasud roestte al in de folder en heeft in dat opzicht een bijzonder slecht imago. Desondanks is de Alfasud een geheide klassieker!!
Ik denk dat een woord belangrijk is: karakter!! Want al roest een Alfasud nog zo hard, het is een verrukkelijke kar. Al is een CX echt niet zo vernieuwend (is toch eigenlijk gewoon DS deel 2?), ze rijdt als een zwevende scheermes!! Waarom zou een Simca 1308 een klassieker zijn? Omdat het model bij sommige mensen domweg goed in de smaakt valt. Waarmee ik uiteindelijk concludeer, zoals de meesten al in minder bewoordingen hebben gedaan: het begrip “klassieker” is emotioneel beladen en per definitie subjectief.
Overigens ben ik van mening dat de BX zeker een klassieker gaat worden, ongeacht de uitvoering. Maar ik kan me er niet echt druk om maken, ik rij in een BX omdat het gewoon een lekker ding is die in vrijwel alle opzichten aan mijn automobiele behoeften voldoet en bovendien een stuk betrouwbaarder is gebleken dan het imago van Citroen deed vermoeden.
Simpele Ziel schreef:CX-power schreef:Hmm, BX 16V is toch veel sportiever dan een 405, of heb ik dat nou mis?:S
Maargoed, daarom hoeft et geen klassieker worden.
Ik ben et dit keer wel met de mensen eens die zeggen dat de Sport en de GT klassiekers zullen worden.Vindt je? het is dat de BX ook nog comfi is anders had ik toch graag een 405 gehad, geeft me een net iets degelijkere indruk..ondanks dat het allemaal hetzelfde plastic is.
Bovendien ben ik veel te bescheiden om een auto die ik zelf heb de hemel in te prijzen
405 zou niet sportief zijn? De Peugeot 405 behoorde qua wegligging samen met de Nissan Primera in zijn tijd tot de top zijn klasse! Ford heeft deze modellen als maatstaf genomen toen ze de eerste Mondeo aan het ontwikkelen waren.
De 405 en de BX is ook niet helemaal een eerlijke vergelijking, ondanks het feit dat een hoop onderdelen op beide modellen uitwisselbaar zijn. Het ontwerp van de 405 is van een veel latere datum, bijvoorbeeld alleen al te zien aan het ontwerp van de portieren. Overigens wel een mooi model, zo’n 405 heeft het volgens mij ook wel in zich om een klassieker te worden.
wie zit er nou weer te zeuren over een peugeot!! het gaat hier om citroen
wat kan nou die peugeot wat uitmaken mij niks
EvelienBX schreef:wie zit er nou weer te zeuren over een peugeot!! het gaat hier om citroen
wat kan nou die peugeot wat uitmaken mij niks
Er staat onder het Citroen Forum gelukkig nog niet zoiets als:
dit merk werd mede mogelijk gemaakt door Peugeot SA France
EvelienBX schreef:wie zit er nou weer te zeuren over een peugeot!! het gaat hier om citroen
wat kan nou die peugeot wat uitmaken mij niks
om eerlijk te zijn zonde peugeot was er helemaal geen citroen en al zeker de bx niet
Ik mis even de verschillen in de portieren van de 405…grootste verschil is volgens mij dat de bx de facelift in ‘86 kreeg(o.i.d.) en de 405 in ‘92..maar een T2/3 BX is net zo modern als een T1 405…
Enne, Eveline, verdiep je even(als je wil) in de peugeot’s van omstreeks de bouwjaren van jouw BX….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
om eerlijk te zijn zonde peugeot was er helemaal geen citroen en al zeker de bx niet
Zonder Michelin ook niet…
De 405-deuren gaan een stukje om de hoek van het dak mee, terwijl die van de BX een beetje dieper liggen
Wat dat betreft lijkt ie dus meer op de xm…
Vervelend hoor, we hebben zowel 405 als XM als BX als Xantia thuis gehad…ik weet echt niet meer waar ik welke schakerlaars of deurhendels nou van ken..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
modellen zoals een simpele 1400 verwacht ik niet dat een klasieker wordt.
waarvan ik het wel verwacht:
- GT
- Digit
- sport
- 16V
- GTI (zoek nu al maar is een katloze) (4x4)
- TZI
- TZD (turbo)
Dan zijn er ook nog altijd modellen die je nu al weinig ziet zoals een 16 TRS (automatic bijv)
Dan zijn er ook nog zeldzame modellen omdat ze zelf zijn gefabriekt
- JDT zijn 1400 Deluxe
- Mijn Bx 1400 sport (under construction)
- Thijs zijn GTD
- Marten zijn Turbo D12 (ultiem)
En niet Banzer vergeten:
- Bx 4x4 V6 (under construction, ligt stil)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:- GTI (zoek nu al maar is een katloze) (4x4)
Die zijn nooit af fabriek geleverd!! (in Nederland).
Ik ben gevleid met je woordkeuze ” Marten zijn Turbo D12 (ultiem)”, maar ik denk niet dat deze auto echt oud zal worden. Daarvoor wordt ie veel te intensief gebruikt. Je kan de levensduur van de techniek lang oprekken, maar als de koets begint te rotten dan houd het een keer op.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mpostma schreef:McDean schreef:- GTI (zoek nu al maar is een katloze) (4x4)
Die zijn nooit af fabriek geleverd!! (in Nederland).
Ik ben gevleid met je woordkeuze ” Marten zijn Turbo D12 (ultiem)”, maar ik denk niet dat deze auto echt oud zal worden. Daarvoor wordt ie veel te intensief gebruikt. Je kan de levensduur van de techniek lang oprekken, maar als de koets begint te rotten dan houd het een keer op.
ik bedoelde niet een katloze GTI 4x4 maar een katloze GTI of een GTI 4x4
Turbo D12 is een topproject moeten er eigenlijk meer van komen
(ourane look??)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:modellen zoals een simpele 1400 verwacht ik niet dat een klasieker wordt.
waarvan ik het wel verwacht:
- GT
- Digit
- sport
- 16V
- GTI (zoek nu al maar is een katloze) (4x4)
- TZI
- TZD (turbo)Dan zijn er ook nog altijd modellen die je nu al weinig ziet zoals een 16 TRS (automatic bijv)
Dan zijn er ook nog zeldzame modellen omdat ze zelf zijn gefabriekt
- JDT zijn 1400 Deluxe
- Mijn Bx 1400 sport (under construction)
- Thijs zijn GTD
- Marten zijn Turbo D12 (ultiem)En niet Banzer vergeten:
- Bx 4x4 V6 (under construction, ligt stil)
Sja, ik denk dat, hoe leuk ook, hobbyprojecten / one off’s niet echt als klassiekers de boeken in gaan.
Zelfs met een CX Tissier wil dat maar niet echt lukken is mijn gevoel.
Een pure ongerepte BX helemaal nix met 1400, type 1 en ook wel de type 2 (en dan bedoel ik dus niet de type 3 ver-cannixde of deauvillerige uitvoeringen) is voor mij nu al een pareltje, en trok vorig jaar op Citromobile ook zeer veel bekijks (niet alleen van mij).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
toch ben ik benieuwd naar de bekijks van mijn BX 1400 sport volgend jaar op citromobile
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vond het aantal BXen op CitroMobile eigenlijk maar tegenvallen.
Groot deel wat er stond is van aantal vaste mensen van de BX Club.
Bijzondere BXen zag ik al helemaal niet, muv van aantal Digits
Zelfs een orginele GTi zag ik amper, de paar die er stonden waren vaak half verbouwd
16v was wel weer ruim aanwezig