Wat is eigenlijk de reden dat de BX als occasion in Frankrijk behoorlijk aan in prijs aan het stijgen is?
Is het stiekum toch een klassieker aan het worden?
Kijk maar naar de prijzen op de franse autoscoot site, zie link
Een voorbeeld, een 93er 1.9 TRD met 188k, kost €3750
Of een CITROEN BX 16 Millésime uit 1991 met 185K voor €2290
Op dezelfde site kun je zien dat de jongere Xantia’s met minder kilometers een stuk goedkoper zijn.
Een CITROEN Xantia 2.0i 16v Activa uit 1996 met 135K voor €2750., zie link
stoterstangen90 schreef:vergeten we nog de Reliant, de Bond, de Studebaker Avanti en de Chevrolet Corvette.
uiteraard vergeet ik er ook een aantal, al zullen ze steeds exotischer worden.
Er is vast nog veel meer, maar dat gaat een beetje fftopic: Daarover kunnen we hier verder praten.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
toniclight schreef:Een BX kun je mooi of lelijk vinden. Maar iets schokkends heeft deze auto niet bijgedragen. Het idee van een zo licht mogelijke auto te maken bijv.is achterhaald gebleken. Kijk naar zijn opvolger de Xantia.
BX vind ik geen klassieker.
Is dat een goed argment? Volgens mij zijn alle oudere auto’s wel op verschillende vlakken achterhaald.
En hoe meer achterhaald, des te meer zou hij zelfs klassieker genoemd kunnen worden.
Maar… heb je eigenlijk wel gelijk met die stelling? Een Xant zit toch al snel rond de > 1200Kg (1.6-je)en de BX 19 GTI 4WD haalt dat nog niet eens.
patje74 schreef:toniclight schreef:Een BX kun je mooi of lelijk vinden. Maar iets schokkends heeft deze auto niet bijgedragen. Het idee van een zo licht mogelijke auto te maken bijv.is achterhaald gebleken. Kijk naar zijn opvolger de Xantia.
BX vind ik geen klassieker.Is dat een goed argment? Volgens mij zijn alle oudere auto’s wel op verschillende vlakken achterhaald.
En hoe meer achterhaald, des te meer zou hij zelfs klassieker genoemd kunnen worden.Maar… heb je eigenlijk wel gelijk met die stelling? Een Xant zit toch al snel rond de > 1200Kg (1.6-je)en de BX 19 GTI 4WD haalt dat nog niet eens.
Een BX19GTI4WD weegt volgens Carbase 1130kg, een Xantia 1.6X 1170 kg.
Door toenemende veiligheidseisen en uitgebreidere standaard voorzieningen en luxe-pakketten zijn alle autoos stukken zwaarder dan vroeger.
Ik zocht pas toevallig nog op wat een BMW 518 uit begin 80er jaren woog; zelfs zo’n hele grote bak (vond ik) woog toen maar enkele tientallen kiloos meer dan een BX: 1160 kg, tegen 1066 kg voor een TZD Turbo break (die toch 22 cm korter is en een beetje smaller dan die behoorlijk lomp uitziende BMW mét ook nog eens hele zware achterwielaandrijving).
Verhoudingsgewijs wás de BX dus niet eens zo ontzettend licht. Die kunststoffen waren volgens mij ook meer een manier om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.
Maar mag een klassieker niet achterhaald zijn dan? Dat is toch min of meer inbegrepen in de titel “klassieker”? Ga dan maar eens bij de Fiat 500 club beweren dat dat geen klassieker is omdat het hok in kwestie echt volkomen uit de tijd is en eigenlijk niet meer op onze wegen thuishoort (wat ik wel vind….) omdat je met dubbele clutch moet schakelen en met windje mee een topsnelheid van 95 km haalt, als je durft, en de remcapaciteit op een racefiets van tegenwoordig niet zou misstaan maar voor een auto van tegenwoordig toch wel aan de magere kant is.
Als je nu kijkt naar een Kever, Kadett of Escort uit de late jaren 60 dan heeft dat toch wel “iets”? En dat waren autoos die in de tijd nog een stukje normaler waren dan de BX ooit geweest is.
Als je klassieker-status verward met “een kapitaal waard zijn”, dán den ik dat je met de BX snel uitgedroomd bent. Zelfs in perfecte staat zijn bovengenoemde autoos nog best betaalbaar, dus daar hoef je ze niet voor te sparen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Als je klassieker-status verward met “een kapitaal waard zijn”, dán den ik dat je met de BX snel uitgedroomd bent. Zelfs in perfecte staat zijn bovengenoemde autoos nog best betaalbaar, dus daar hoef je ze niet voor te sparen.
En dat is de crux van het hele verhaal.
Het interesseert me geen biet, of de auto veel waard wordt. als ie maar klassiek is
En dat wordt ie naar mijn idee wel.
Maar zan nooit de waarde van een SM of DS krijgen. (financieel gezien dan)
Maar dat krijgt het B Kadettje en het Dafje 66 ook niet.
Maar ook een Jaguar xj uit de vroege jaren 70 is goedkoper dan een ds. (niet om hem op de weg te houden overigens)Is een Jaguar XJ dan ook geen klassieker?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Sorry, maar ik kan de bx onmogelijk nu al een klassieker noemen. Zal dat waarschijnlijk wel worden maar ik denk dat we hier meer praten van “emotionele waarde” ?
Ook ik rij met plezier in de bx, maar hoe je het ook went of keert, vaak genoeg als je zegt dat je in een bx rijdt wordt je raar aangekeken. De meeste mensen willen ze nog niet voor niets. Daarom denk ik ook dat de meeste bx rijders hier echt geen vermogen voor hun auto neergeteld hebben of het moet inderdaad een 4x4 of 16v zijn maar een “gewone”....
Neemt niet weg dat we hier met een select clubje uiteraard kunnen proberen deze auto’s op de weg te houden en laten we eerlijk zijn voorlopig kan dat nog tegen leuke prijzen…... Om ze echt “klassiek” te noemen zullen we toch al gauw 5 tot 10 jaar verder zijn, type 1 effe daargelaten
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Ik praat idd ook over een periode van 7 tot 15 jaar.
vandaar mijn voorbeelden van auto’s uit de jaren ‘70
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het interesseert me geen biet, of de auto veel waard wordt. als ie maar klassiek is Razz
En dat wordt ie naar mijn idee wel.
Laten we het eens omdraaien. Welke auto zal dan geen klassieker worden en waarom niet?
Eigenlijk zou je de vraag of een BX een klassieker wordt ook niet op dit forum moeten stellen. Wij kunnen daar niet meer objectief naar kijken vrees ik.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
marx-7 schreef:Sorry, maar ik kan de bx onmogelijk nu al een klassieker noemen. Zal dat waarschijnlijk wel worden maar ik denk dat we hier meer praten van “emotionele waarde” ?
Vandaar ook in de topictitel “....in wording”.
marx-7 schreef:Om ze echt “klassiek” te noemen zullen we toch al gauw 5 tot 10 jaar verder zijn, type 1 effe daargelaten
Ik doelde in eerste instantie ook io het 1e type, op zich is dat nu al een bijzonderheid. Maar die valt bij het grote publiek minder op doordat er nog ontzettend veel 2e types aan het dagelijks verkeer mee doen. En de verschillen, ach, die zijn er niet voor de meesten.
B.v. een 1e type golf valt veel meer op eigenlijk.
Maar goed, als we doorgaan met elk jaar +/- 5000 BX-en te slopen, dan worden ze in ieder geval zeer binnenkort uniek!
toniclight schreef:Het interesseert me geen biet, of de auto veel waard wordt. als ie maar klassiek is Razz
En dat wordt ie naar mijn idee wel.Laten we het eens omdraaien. Welke auto zal dan geen klassieker worden en waarom niet?
Eigenlijk zou je de vraag of een BX een klassieker wordt ook niet op dit forum moeten stellen. Wij kunnen daar niet meer objectief naar kijken vrees ik.Jeroen
wat mij betreft worden alle overblijvers op een gegeven moment klassiek.
Vroeger zei men bijvoorbeeld dat Japanse motorfietsen nooit klassiekers zouden worden. Nu doet men zowat een moord voor een mooie Honda CB750k0. Om over een CB450 Blackbomber maar te zwijgen.
En nog zijn er klassiekerevenementen waar een Japanner er niet inkomt.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar… heb je eigenlijk wel gelijk met die stelling? Een Xant zit toch al snel rond de > 1200Kg (1.6-je)en de BX 19 GTI 4WD haalt dat nog niet eens.
Dat onderschrijft toch juist mijn stelling
In de introductiefolder van de BX wordt het gebruik van kunststof om het gewicht te drukken benadrukt als een revolutionaire ontwikkeling. Deze heeft Citroën in de AX nog doorgezet. In vergelijking met andere klasgenoten is een BX een lichte auto volgens mij. De Xantia is veel zwaarder en heeft ook niet meer als uitgangspunt de auto zo licht mogelijk te willen maken.
Het gebruik van kunstofdelen is volgens mij het enige wat een BX onderscheidt van andere modellen. Het HP systeem was niet nieuw. Motorisch ook niets nieuws onder de zon etc. Het ontwerp is ook niet spectaculair. Wel een hele mooie auto!
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:toniclight schreef:Het idee van een zo licht mogelijke auto te maken bijv.is achterhaald gebleken. Kijk naar zijn opvolger de Xantia.
Maar… heb je eigenlijk wel gelijk met die stelling? Een Xant zit toch al snel rond de > 1200Kg (1.6-je)en de BX 19 GTI 4WD haalt dat nog niet eens.
toniclight schreef:
Dat onderschrijft toch juist mijn stelling
De Xantia is veel zwaarder en heeft ook niet meer als uitgangspunt de auto zo licht mogelijk te willen maken.
Nee, je stelling dat naar de Xantia moeten kijken om te concluderen dat het idee om de auto zo licht mogelijk te maken m.b.v. kunstof, onderschrijf ik zeker niet als ik vertel dat de zwaarste uitvoeringvan de BX lichter is dan de lichtste uitvoering van de Xantia.
En inderdaad, het uitganspunt van de Xant was anders, je vergelijking is dan ook eentje van het type appels <-> peren.
Maar goed, er zijn zat wagens die in de geschiedenis totaal niet vernieuwend waren, welke toch als klassieker worden aangezien.
patje74 schreef:patje74 schreef:toniclight schreef:Het idee van een zo licht mogelijke auto te maken bijv.is achterhaald gebleken. Kijk naar zijn opvolger de Xantia.
Maar… heb je eigenlijk wel gelijk met die stelling? Een Xant zit toch al snel rond de > 1200Kg (1.6-je)en de BX 19 GTI 4WD haalt dat nog niet eens.
toniclight schreef:
Dat onderschrijft toch juist mijn stelling
De Xantia is veel zwaarder en heeft ook niet meer als uitgangspunt de auto zo licht mogelijk te willen maken.
Nee, je stelling dat naar de Xantia moeten kijken om te concluderen dat het idee om de auto zo licht mogelijk te maken m.b.v. kunstof, onderschrijf ik zeker niet als ik vertel dat de zwaarste uitvoeringvan de BX lichter is dan de lichtste uitvoering van de Xantia.
En inderdaad, het uitganspunt van de Xant was anders, je vergelijking is dan ook eentje van het type appels <-> peren.
Maar goed, er zijn zat wagens die in de geschiedenis totaal niet vernieuwend waren, welke toch als klassieker worden aangezien.
die zijn er genoeg. een MG MGB is onmogelijk vernieuwend te noemen
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Patje schreef:
Nee, je stelling dat naar de Xantia moeten kijken om te concluderen dat het idee om de auto zo licht mogelijk te maken m.b.v. kunstof, onderschrijf ik zeker niet als ik vertel dat de zwaarste uitvoeringvan de BX lichter is dan de lichtste uitvoering van de Xantia.
Je logica begrijp ik niet.
Met de BX had Citroen de filosofie om een auto ondermeer zo licht mogelijk te maken. Daar zijn ze weer van afgestapt bij de introductie van de ZX en later de Xantia. Het feit dat de zwaarste BX nog lichter is dan de lichtste Xantia onderschrijft dit toch? Probeer het me nog eens wat beter uit te leggen waar ik kennelijk de mist in ga volgens jou?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
die zijn er genoeg. een MG MGB is onmogelijk vernieuwend te noemen Wink
Sportwagens worden eigenlijk per definitie altijd klassiek. Zijn altijd auto’s die juist door hun karakter tot de verbeelding spelen.
Jeroen