Beste mensen, wat ik mij afvraag (het verbaast me dat ik het onderwerp nog niet tegenkom in het forum):
Ik rij in de winter ook af en toe met de DS, en dan is het zelf wassen wel een tijdrovende en koude klus, en bovendien is dat, met al die pekeltroep, ook erg vaak nodig. Zoveel tijd heb ik eigenlijk niet. Ik wil wel graag zuinig zijn op haar fraaie uiterlijk.
Zijn er bezwaren (naast de bekende) aan het wassen van de DS in een automatische wasstraat ? En is het goed (of juist heel slecht) om de bodem van de DS dan ook te laten wassen ?
Wat is jullie mening ?
Mark
Mark
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
DS wassen in wasstraat
Zal wel handig zijn alleen heb je wel een probleem met je achterwielen.
Die zit wel achter je (a)scherm verstopt als de velgen borstel ze wil “schoondraaien”. Bij sommige wasstraten kun je ze wel uitschakelen!
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX
Ik pak altijd een wasbox ipv de wasstraat. de borstels van de wasstraat beschadigen de auto teveel.
Het voordeel van de wasbox is dat je zelf met een hogedrukspuit de gehele bodem pekelvrij kunt krijgen . Het is dan wel misschien ff koukleumen maar voor de DS heb ik het over!
Citroen DS23 Break ‘71
denk wel aan je antenne
verder zijn er geen problemen
robert
Nu nog een foto hoe hij er uit is gekomen….
Hoe schoon is de bodem van de DS na de wasstraat?
Door het zelf te doen kun je ook alle rotzooi uit de schermen halen.
Citroen DS23 Break ‘71
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er is maar 1 wasstraat waar mijn auto’s door mogen, en dat is eentje met zachte zeemlederen lappen aan de borsteld. Omdat die lappen ztroef zijn, nemen ze al het vuil mee maar krassen doen ze niet!
Een normale wasstraat zou ik zeker mijden… Kijk maar eens naar die 3 jaar oude leasebakken die elke week door de wasstraat gaan, er zitten allemaal krasjes op de lak.
Ik ga dus altijd naar een was-box, even in de hoogste stand en de bodem is ook zo maar schoongespoten.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je alles over hebt voor je dame pak je gewoon je emmertje en je spons! Geen gevaar voor krassen en als je warm water neemt valt de kou best mee. Komt er ook geen water via de ramen je auto in! Verder met de tuinslang ( DS in hoogste stand) deonderkant en de wielkasten goed afspuiten.
Verder doet de wasstraat ook de kinnebak niet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Als je alles over hebt voor je dame pak je gewoon je emmertje en je spons! Geen gevaar voor krassen en als je warm water neemt valt de kou best mee. Komt er ook geen water via de ramen je auto in! Verder met de tuinslang ( DS in hoogste stand) deonderkant en de wielkasten goed afspuiten.
Verder doet de wasstraat ook de kinnebak niet….
Alleen mag dat niet meer in iedere gemeente op straat…..
in ASD is het ook al officieel verboden de auto op straat te wassen, maar daar heeft natuurlijk de hele stad sch..t aan…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Als je alles over hebt voor je dame pak je gewoon je emmertje en je spons! Geen gevaar voor krassen en als je warm water neemt valt de kou best mee. Komt er ook geen water via de ramen je auto in! Verder met de tuinslang ( DS in hoogste stand) deonderkant en de wielkasten goed afspuiten.
Verder doet de wasstraat ook de kinnebak niet….Alleen mag dat niet meer in iedere gemeente op straat…..
in ASD is het ook al officieel verboden de auto op straat te wassen, maar daar heeft natuurlijk de hele stad sch..t aan…
Inderdaad. Als ik daar toch een bekeuring voor zou krijgen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat betreft dat onzinnige verbod op het niet mogen autowassen in de straat (milieufreaks die dit bedenken rijden vermoedleijk zelf pc-hooft tractoren, hebben huis en haard driedubbel verlicht, stoken CV en open haard :shoot ) het volgende.
Neem je emmer, je sponsje en desnoods een milieuvriednelij sopje en ga je auto eens wassen tijdens een regendag (die zijn er genoeg hier in het land). Ten eerste, als het zulk kl..ten weer is is er geen hond op straat die je controleert, ten tweede als het vooraf lang genoeg heeft geregend is het vuil al deels losgeweekt en ten derde hoef je je auto niet meer met schoon water na te spoelen.
Je moet alleen zelf even een goed regenpak aan doen, maar het werkt!
Doe ik met de gewoen auto ook, met de DS ben ik er niet echt happig op, ivm lekkage die ik ook nog eens moet oplossen..
Mocht er toch zo’n milieufreak komen mekkeren, vraag dan eens wat er sowieso gebeurt als het regent op een auto, of op een fiets met open kettingkast…. Waar blijft al die olie en smeer?
Juist, in datzelfde putje als waar je schone sopje in gaat…....
Het neit aan staart mogen wassen van je auto is weer een goed voorbeeld van een bureaupiloot die niks beters te doen heeft….. Gun het blauw op straat eens de tijd om echte boeven te pakken, zioals het gajes dat CX ‘en in de hens steekt…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Wel of niet gebruiken van een carwash wasstraat, hangt zo’n een beetje af wat de reden is om er naar toe te bewegen.
Heb je geen tijd ?
Winter ?
Zomer ?
Lekkage test carosserie ?
..
Zelf verkies ik emmertje en spons, al ben ik overtuigd dat er zeer goede wasstraten bestaan met zachte lappen ipv borstels..
Zo kijk je over elke mm² van je carosserie heen, je kent elk plekje - iets wat je uit het oog begint te verliezen bij carwash centra’s.
Een wasstraat heeft ook het voordeel dat je wagen in de diepste spleetjes gereinigd wordt
heb je geen tijd, wil je van je gepekelde snoek weer een ‘goudvis’ van maken, of van je ‘vliegenvanger’ in de zomer weer een showroom model bij wijze van spreken, dan gebruik je best een wasstraat.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Het ligt er maar net aan hoe vies je auto is. Ik heb haar een paar weken (maanden??) geleden door een borstelloze wasstraat in H’sum gehaald. Dat was de eerste keer sinds ze in mijn bezit is, dat ze door de wasstraat is geweest. Ze was echt ontzettend smerig, had onder bomen gestaan en zat onder de hars. De wasstraat kreeg haar toen ook niet schoon. Ik heb het dak nog met de spons en de emmer sop moeten schoonmaken en uiteindelijk stond ik de hele auto weer te wassen.
De borstelrijke wasstraat reinigt grondiger, maar heeft inderdaad het nadeel dat je kleine krasjes krijgt.
Een paar jaar geleden, toen mijn auto als bruidskoets fungeerde wilde ik haar nog snel even door een gewone wasstraat halen in A’dam. Daar werd ik geweigerd, omdat men bang was dat er onderdelen van mijn auto in de wasstraat zouden achterblijven….....
ps: Op de coverfoto van het januari-nummer van La Bombe staat een DS in een wasstraat
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Inderdaad. En da’s de mijne. Tot 2002 reed ik mijn Snoek wekelijks door de wasstraat. In de hoogste stand ging dat prima met de achterwielen. Eventjes de antenne eraf schoeven en klaar. Voor de cover van het januari-nummer moest madame vier keer langs de borstels. Ik heb nog nooit zo’n schone auto gehad. Wel was er een ruitenwisser omgedraaid en stonden de spiegels tegen de deuren aan. Als het goed is krijgt mijn DS’je van de winter een nieuwe laklaag. Dan stuur ik ‘em niet meer door de wasstraat. Gewoon vering omhoog, me de tuinslang lekker de bodem goed schoonspoelen. Ook daar waar de wasstraat niet bijkan (achter het nummerbord, in de hoeken van de wielkasten, onder het reserverwiel en dergelijke. Trouwens ik denk dat de ‘krasjes’ van de borstels aftekeningen zijn van de ‘vettige’ borstels op de lak. Je poetst ze er zo af.
Dus wat mij betreft: Wasstraat mooi om in de winter het meeste zout eraf te spoelen en met een op het oog schone wagen te rijden.
Maar met de spons-emmer-wassen voor het grondige werk.
Lekker knoeien maar weer.