Beste mensen,
Mijn bx gti van het jaar 92 begint nogal irritant te trillen bij snelheden boven de 140 km/uur.
Vaak rijden doe je het natuurlijk niet, maar het is toch wel irritant. Het gaat eigenlijk door de hele wagen heen en alle passagiers voelen het ook.
Het is niet zo dat je uit je stoel trilt ofzo hoor, maar je voelt de wagen toch degelijk bibberen.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
voorbaad dank,
Douwe die bang is dingen te vernielen bij deze fibratie.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
zijn de wielen netjes gebalanceerd, geen band die met een dikke bult staat?
eerst de wielen (banden) nakijken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2427.jpg)
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
mijn bx had dit ook vanaf 120 km per uur
maar met nieuwe en goed gebalanceerde banden was dit opgelost.
nu kan ik rustig 170 rijden zonder uit elkaar te bibberen
c’est fantastique
Niets meer aan toe te voegen aan bovenstaande reacties
Sinds wanneer is harder dan 140 rijden gratis?
mpostma schreef:Sinds wanneer is harder dan 140 rijden gratis?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2427.jpg)
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
in duitsland mag dit naart schijnt
en af en toe moet de roet eens uit de uitlaat worden geblazen
c’est fantastique
paso schreef:zijn de wielen netjes gebalanceerd, geen band die met een dikke bult staat?
eerst de wielen (banden) nakijken
Je kunt ze, voor je ze laat balanceren, ook even checken op hoogteslag. Zeker als je een stevige rempartij achter de rug hebt bijvoorbeeld.
Auto op de krik en het wiel ronddraaien, met bijv. een blokje tussen het spatscherm en de band, zodat je goed ziet of de band overal wel even hoog is. Kromme velgen vallen zo ook wel door de mand (slingering).
Ich bin ein Breaker
Marino schreef:in duitsland mag dit naart schijnt
en af en toe moet de roet eens uit de uitlaat worden geblazen
wordt het nog steeds niet gratis van hoor. Anders zou continue 140 rijden, ondanks bekeuringen het goedkooptse rijden zijn
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Marino schreef:in duitsland mag dit naart schijnt
Hee, hebben ze daar gratis benzine?
ik had een enorme trilling voorheen (was m’n dashboard door afgescheurd!) en dat bleek te komen door een slag in een velg linksachter…. is nu m’n reservewiel.
En volgens mij zijn bx-ies hier wel erg gevoelig voor, want de bx-en van mijn ouders trilden altijd, en de mijne doet t nu weer. Ik hoop maar dat er gewoon een loodje vanaf is gesprongen ofzo
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:ik had een enorme trilling voorheen (was m’n dashboard door afgescheurd!) en dat bleek te komen door een slag in een velg linksachter…. is nu m’n reservewiel.
En volgens mij zijn bx-ies hier wel erg gevoelig voor, want de bx-en van mijn ouders trilden altijd, en de mijne doet t nu weer. Ik hoop maar dat er gewoon een loodje vanaf is gesprongen ofzo
Ik weet t niet of BXen hier nu zo gevoelig voor zijn. is in mijn ogen gewoon een kwestie van goed laten balanceren. Misschien eens naar een echte bandenhandelaar gaan.
Mijn toulouse trilde ook waanzinnig toen ik m kocht (al bij 110) en nu met een setje goede wielen eronder is het probleem geheel uitgebannen.
Kapotte aandrijfassen, kromme naven, scheef gmonteerde remschijven en slechte weillagers kunnen ook trillingen veroorzaken.
Scheef gemonteerd remschijven en een kromme naaf moet je kunnen zien door met gedemonteerd wiel de naaf rond te draaien terwijl je met een klokmicrometer de slingering van de naaf checkt.
Aandrijfassen: een verrote homokineet of tripoide koppeling of tussenlager (op de rechter as) kan ook trillingen veroorzaken.
Wiellagers brommen meestal en als ze het geschud veroorzaken moet je speling kunnen voelen.
Trillingen aan de voorwielen voel je ook in het stuur. Als je het wel voelt in je stoel, maar niet in het stuur dan is het in de regel iets bij de achterwielen.
ik reed een paar jaar geleden terug uit Berlijn, kreeg ik bij 150 km/h ook een ei op m’n linker achterwiel
alle klepjes en vakjes gingen open door de trillingen toch maar ff een bandje verwisselen…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
BANZER schreef:ik reed een paar jaar geleden terug uit Berlijn, kreeg ik bij 150 km/h ook een ei op m’n linker achterwiel
alle klepjes en vakjes gingen open door de trillingentoch maar ff een bandje verwisselen…
ook een keer gehad, loopvlak was losgelaten van de band. Niet bij een idiote snelheid overigens. gewoon bij 120 ofzo.
was met de Disasterbreak, op weg naar Italie.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_646.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je de wielen al eens schoon gemaakt? Ik heb eens een partij drek aan mijn wielen gehad waardoor de wagen begon te trillen.
Maar goed, je moet het in ieder geval in onbalans zoeken, of het nu de wielen, banden, schijven of wat dan ook is…
patje74 schreef:Heb je de wielen al eens schoon gemaakt? Ik heb eens een partij drek aan mijn wielen gehad waardoor de wagen begon te trillen.
Maar goed, je moet het in ieder geval in onbalans zoeken, of het nu de wielen, banden, schijven of wat dan ook is…
Wel eens gehad na de trenteraid. Toen zat er zoveel drek aan de binnenkant van de wielen dat t al bonkte en trilde onder de 100. Daarna heb ik in de wasbox de wielen gedemonteerd en ter plekke uitgespoten. Was hard nodig.. Dikke klei in de wielen.