Zoals wel meer XM rijders heb ik ook last van een defecte ABS. Mijn computer geeft eigenlijk altijd de melding: “ABS buiten werking” (type 2 V6 - 1996).
Aangezien de meeste ABS topics hier en bij de XM club aangeven dat de sensoren (of de contacten) gereinigd moeten worden ging ik met dit verhaal naar de garage (specialist).
Deze moest mij helaas een antwoord schuldig blijven. De uitleescomputer gaf namelijk eerst aan dat de sensor linksvoor niet werkte maar gaf na het verhelpen van die storing weer aan dat rechtsvoor de boosdoender zou zijn. Omgekeerd gebeurde precies hetzelfde. Het nalopen van het electrisch gedeelte zou een behoorlijke tijd kosten dus ik heb dit maar even laten zitten.
Als het geen vuile contacten zijn, wat kan dan nog meer een veroorzaker zijn? De ABS computer zelf? Ben ik uiteindelijk niet goedkoper uit met een tweedehands ABS computer dan een monteur een dag laten zoeken naar een ABS storing?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Vuile stekkers
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Vuile stekkers
Ha, nou das duidelijk!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ja inderdaad, en snel ook!
Maar wat ik van de monteur begrepen heb heeft hij wel degelijk “iets” met de sensors gedaan. Toch bleef de uitleescomputer tegenstrijdige berichten geven.
Dus toch maar even m’n 2 linkerhandschoenen aantrekken en onder de auto kruipen op jacht naar vuile (sensor)stekkers?
Bijna een jaar later en gisteren de heren van Citroën garage Dyjers naar de defecte ABS laten kijken (APK op komst). Vandaag €450,- euro armer maar een werkende ABS rijker! Nu nog door de APK…
Flying Dutchman schreef:Bijna een jaar later en gisteren de heren van Citroën garage Dyjers naar de defecte ABS laten kijken (APK op komst). Vandaag €450,- euro armer maar een werkende ABS rijker! Nu nog door de APK…
Goeie grutten! Dat bedrag is niet mis. In mn Xantia doet de ABS het ook niet maar gelukkig heb ik 3 maanden garantie
Airbags en ABS: volgens mij veroorzaken die een ware kerstboom op het dashboards van Xantia’s en Xm’s.
Flying Dutchman schreef:Bijna een jaar later en gisteren de heren van Citroën garage Dyjers naar de defecte ABS laten kijken (APK op komst). Vandaag €450,- euro armer maar een werkende ABS rijker! Nu nog door de APK…
Wat was het probleem nou dan?
Animal triste post coitum
Sensor linksvoor + achter defect en een gare stekker. Alles in 2 uur vervangen.
Echt goedkoop is de reparatie niet te noemen maar zo uit mijn hoofd kosten die sensoren zo’n 150 euro p/st. Het was echter een noodzakelijke reparatie aangezien de XM anders niet door de APK keuring zou komen.
Gelukkig is de APK keuring uitstekend verlopen. Kreeg net het verlossende telefoontje dat ie is goedgekeurd! Kosten? € 35,-
En dat is dan weer een meevaller!
Volgens mij is een niet-werkend ABS géén APK afkeur.
Ik heb het zelf ooit bij een F.rd Sc.rp.. gehad: Het verklikkerlampje uit het dash gehaald dat aangaf dat de ABS defect was en ... fluitend door de APK!
Jos van der Voort
Als het erop zit moet het werken. Niet functionerende ABS is apk afkeur. Het lampje moet gaan branden bij het op contact zetten en daarna uitgaan. Werkt dat dan is het ok. Gaat het lampje niet branden of constant branden ben je de sjaak. Volgens het boekje dan.
Sommige keurmeesters boeit het geen hol of ze merken het niet dat het lampje eruit is. Dan is er niks aan de hand natuurlijk
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Voor die 450 euro toch wel te proberen…. Áls je niet zoveel waarde hecht aan je ABS.
Je moet natuurlijk wel het systeem ook om zeep helpen door het ABS helemaal uit te schakelen (zekering of kabel los van regeleenheid).
Onder normale omstandigheden remt je auto er niet minder om weet ik uit ervaring met de F.rd. Je hebt alleen geen ABS!
Jos van der Voort
Zelfs het eruit slopen van de zekering biedt geen soelaas als je een fatsoenlijke keurmeester hebt. Die zal de tandringen en sensoren bij de wielen opmerken en weten dat je auto ABS heeft. Werkt ie dan niet dan is het afkeur.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Dan heb ik dus mazzel gehad! Overigens werd het bij mij vóór aankoop gedaan. De APK was nog het probleem van de verkoper.
Ik praat hem eigenlijk na. Ik heb verder nooit geen probleem met de auto gehad en hij remde als een dijk.
Jos van der Voort
Ik moedig het ook aan om te proberen, absoluut. Alleen als het afkeur is sta je niet in je recht. Wat erop zit moet werken. Vandaar
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik zou dan toch liever eens op de sloop gaan speuren naar een paar goede sensoren. Als je ABS het weer kan doen voor een paar 10tjes, dan is dat natuurlijk leuker dan een missend dashboardlampje.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ik zou dan toch liever eens op de sloop gaan speuren naar een paar goede sensoren. Als je ABS het weer kan doen voor een paar 10tjes, dan is dat natuurlijk leuker dan een missend dashboardlampje.
Ja tuurlijk, maar als je eens wist wat voor ellende ik met de 16v ABS heb gehad. Sensoren vervangen, alles doorgemeten. En als dan achteraf ( na verkoop bij de nieuwe eigenaar ) blijkt dat er waarschijnlijk een non-abs dashboard inzit dan geloof je het wel
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!