1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
En toen…..?
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 januari 2006 03:52 PM

Ik zit in dubio of ik nu m’n dame moet opknappen of op zoek moet naar een andere. Voor beide is iig wel wat te zeggen. Zo is voor vervanging van de dame, dat het blok, de veerpoten en achterdraagarmen iig vervangen moeten worden en verder nog wat klein grut. Voor opknappen is; dat ik het eigenlijk gewoon een hele fijne auto vind, waar ik een goed gevoel bij heb. Daarnaast heb ik voor de prijs van het opknappen geen XM diesel die dan in zo’n goede staat verkeerd. Aan de andere kant zou ik ook prima deze ‘op’ kunnen rijden en eventueel daarna nog een andere kopen voor een borrel en een sigaar, waarin ik kan rijden totdat de cashflow over een aantal maanden weer snor zit en er voor wat meer geld een tiptop XMmetje aangeschaft kan worden. Dat laatste is zeker de weg van de minste arbeid, maar eigenlijk is die ‘arbeid’ ook wel weer het geen wat mij trekt. Hoewel ik weet dat ik momenteel nog niet de technische kennis heb om deze klus in m’n 1tje te klaren. Ik zal hierover nog een tijdje moeten gaarstomen. Hoedanook, de vraag die ik aan jullie heb in deze orientatiefase, is de volgende;


Van een kwaliteitssloper krijg ik het volgende aangeboden met 3 maanden garantie:
-Peugeot 605 2.1D12 blok uit ‘97 met 161dkm op de teller voor €500
-XM draagarmen met tiptop lagers voor €100
-XM veerpoten voor, tiptop conditie €75

Zijn dit gangbare prijzen en valt zo’n 605 blok (die in theorie hetzelfde zou moeten zijn) 1 op 1 over te zetten?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 06 januari 2006 04:20 PM
  [ # 1 ]

en toen..

Als je geld hebt is het moeilijk. Ik weet in Gramsbergen twee XM’s diesel van een hele serieuze eigenaar. Maar ja we praten over 3500 en 6250 euro’s.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 januari 2006 07:15 PM
  [ # 2 ]

Gezien de investering die ik afgelopen maand heb moeten doen, is dat niet verstandig.

Ik vind dat blokkie met 161dkm op de teller eigenlijk helemaal geen raar idee en volgens mij is de prijs wel redelijk. Maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2006 07:29 PM
  [ # 3 ]
Serge schreef:

Gezien de investering die ik afgelopen maand heb moeten doen, is dat niet verstandig.

Ik vind dat blokkie met 161dkm op de teller eigenlijk helemaal geen raar idee en volgens mij is de prijs wel redelijk. Maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen.

prijzen zijn zeer redelijk, helemaal met 3 maanden garantie!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 januari 2006 10:30 PM
  [ # 4 ]

Weet jij toevallig ook of dat 605 blok zonder veel gehannes overgezet kan worden in een XM?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2006 10:42 PM
  [ # 5 ]
Serge schreef:

Weet jij toevallig ook of dat 605 blok zonder veel gehannes overgezet kan worden in een XM?

Het Basis blok is zondermeer gelijk, maar waarschijnlijk zijn alle steuntjes, beugeltjes etc typisch peugeot. Die moet je dus overzetten.
En je moet opletten dat die motor niet is voorzien van een digitale inspuitpomp, anders moet je ook je eigen pomp over zetten, of de complete bedrading met computer van de 605 hebben.
Verder moet het wel lukken, het kost gewoon tijd. En je zal wel eens vast lopen of inventief moeten zijn.
Maar 500 voor een goede motor met lage kilometerstand en garantie is niet verkeerd!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 januari 2006 10:58 PM
  [ # 6 ]
waterman771 schreef:
Serge schreef:

Weet jij toevallig ook of dat 605 blok zonder veel gehannes overgezet kan worden in een XM?

Het Basis blok is zondermeer gelijk, maar waarschijnlijk zijn alle steuntjes, beugeltjes etc typisch peugeot. Die moet je dus overzetten.
En je moet opletten dat die motor niet is voorzien van een digitale inspuitpomp, anders moet je ook je eigen pomp over zetten, of de complete bedrading met computer van de 605 hebben.
Verder moet het wel lukken, het kost gewoon tijd. En je zal wel eens vast lopen of inventief moeten zijn.
Maar 500 voor een goede motor met lage kilometerstand en garantie is niet verkeerd!

ik heb zo’n motor wel eens in een 605 zien liggen, en zelfs de hydroliekpomp kun je een op een voor de stuurbekrachtigingspomp vervangen. (andersom dan)

dezelfde pompsteun dus.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 07 januari 2006 12:55 PM
  [ # 7 ]

Ok, bedankt! Ik neem het mee in de stoofpot en ga er nog eens over nadenken wat wijsheid is.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 januari 2006 01:36 PM
  [ # 8 ]
Serge schreef:

Ok, bedankt! Ik neem het mee in de stoofpot en ga er nog eens over nadenken wat wijsheid is.

Sterkte!


Wat is dat toch met die auto’s die naast elkaar op de brug stonden bij Franse….

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 07 januari 2006 04:31 PM
  [ # 9 ]

Hoezo?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 januari 2006 04:55 PM
  [ # 10 ]

zie hier

en deze foto

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 07 januari 2006 07:59 PM
  [ # 11 ]

Het omgooien van blokken is niet echt een hele enge klus bij de XM, ik heb in mijn 2.0i dame het ook gedaan. Nu weet ik wel dat er wat verschillen met de diesel zijn maar over het algemeen gezien is die klus toch wel aardig hetzelfde.

Met drie man hebben we het wisselen van het blok ik 1 dag geklaard, ik ben nog een dag bezig geweest met alles controlleren, aansluiten en afvullen.

Nu had ik wel een blok waar al een bak aan vast zat jij zult je bak ook over moeten zetten.

de klus was bij mij als volgt:

- Auto op bokjes voor gezet.
- Accu eruit.
- Water uit het koelsysteem laten lopen en alle koelslangen naar het blok los.
- Bakolie eruit.
- LHM vat los, eruit en de aanluiting in een bakje terug gehangen tegen het lekken.
- Voorwielen eraf en de aandrijfassen verwijderd.
- Uitlaat losgeschroefd van de flens op het spruitstuk.
- Stekkers van de computer los en het vrijmaken van de draadboom op het blok.
- Luchtfilter eraf.
- HD pomp eraf gehaald.
- HD leiding voor op het blok eraf
- Brandstof leidingen los en afgedopt.
- Koppelingskabel los.
- Gaskabel los.
- Het blok met de til ogen aan de takel gezekerd.
- De motorsteun onder achter los.
- De steunen links en rechts los.
- Takelen maar.
-  Blok weg gerold.

Het nieuwe blok.
- Spanrol en waterpomp direct vervangen nu het er toch zo bij lag.
- Steuntjes en beugeltjes over gezet.
- HD leiding voorlangs op het blok gezet.
- Jij zult de bak over moeten zetten.
- Blok opgetakeld.
- Erin gehangen.
- Steunen opzij en achter vast. Dit kan soms nog wel eens priegelen zijn.
- Dynamo terug.
- HD pomp terug en aangesloten
- nieuwe keerringen in de bak gezet.
- Uitlaat vast.
- Electra weer vast.
- Brandstofslangen weer vast.
- Aandrijf assen terug gestoken.
- Water slangen weer vast.
- Olie in de bak
- Koppelingskabel weer vast.
- Gaskabel weer vast.
- Olie ververst in het blok
- Olie filter vervangen.
- Koelvloeistof erin.
- Luchtfilter terug met slangen.
- LHM vat terug.
- HD pomp aanzuigslang afgevuld
- HD ventiel open gedraaid.
- Wielen er weer op.
- Accu terug een aangesloten.

Eerst alles nog eens nalopen Contact aan en kijken naar brandstof lekkage. Dan nog eens nalopen. En dan starten maar.

De motor laten lopen en de LHM even laten pompen. Dan het ventiel dicht en je auto moet omhoog komen. De auto in de hoogste stand en evt wat LHM aanvullen. Bokjes er onder uit. Koeling ontluchten. Nog eens op lekkeage controlleren en dan maar eens wat gaan rijden.

Ik kan misschien wel wat vergeten zijn in de lijstjes, maar ik ben haynes ook niet. Het gaat erom dat je het in alle rust doet en niet perse alles in één dag af moet willen hebben, het is je eigen veiligheid!!! Eén of twee sleutel maatjes is erg handig!

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 07 januari 2006 09:21 PM
  [ # 12 ]

ja aad, je vergeet de fusee’s nog los te maken, anders krijg je de aandrijfassen er niet uit Cool (en nee ik heet ook geen Haynes van achteren, maar was er wel bij)

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 07 januari 2006 09:29 PM
  [ # 13 ]
stoterstangen90 schreef:

ja aad, je vergeet de fusee’s nog los te maken, anders krijg je de aandrijfassen er niet uit Cool (en nee ik heet ook geen Haynes van achteren, maar was er wel bij)

Okayje hebt gelijk… maar met een goede poulie trekker, en een hamer voor een overtuigende tik ben je er wel…

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 08 januari 2006 01:19 PM
  [ # 14 ]
EW schreef:

zie hier


Alles klar. Die draad heb ik ook een beetje gevolgd. Ff vergeten. Bij mij was het echter ook al tijdens de meeting bekend wat de stand van zaken is bij m’n dame. Ben jij er al uit wat je gaat doen?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 januari 2006 01:25 PM
  [ # 15 ]
Serge schreef:
EW schreef:

zie hier


Alles klar. Die draad heb ik ook een beetje gevolgd. Ff vergeten. Bij mij was het echter ook al tijdens de meeting bekend wat de stand van zaken is bij m’n dame. Ben jij er al uit wat je gaat doen?

Nog niet helemaal, maar ook gezien de vaste lasten voor de Xantia en de toch wel ontstane behoefte aan meer bagageruimte wordt het waarschijnlijk einde oefening.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook