Harm schreef:Verbruik van 1:11 is niet raar als je er alleen maar korte ritjes mee rijdt.
Ik haal meestal ook maar 1:10 met de 16tzi.
Veel sludge komt door de erg korte afstanden die de BX elke dag aflegt. Met dit weer komt de olie echt niet op temperatuur bij zo’n kort stukje. De lange vulslang en de lange carterontluchtingsslangen maken het nog erger.
Maar zelfs als je lange stukken rijdt, kan er sludge blijven ontstaan met deze temperaturen.
Remedie is gewoon reinigen en evt. de slangen isoleren en natuurlijk geregeld langere stukken rijden.
Hoog verbruik komt ook door de erg korte stukjes die je rijdt.
Olieverbruik kan bij een TZi wijzen op verharde, dus versleten, klepsteelrubbers.
Koppakking lijkt mij nu nog onwaarschijnlijk want ik hoor verder niets van symptomen van onregelmatig lopen of vererging van de klachten.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Heb in het verre verleden ook gehad op een hele koude dag.
Reed dagelijks 50km. Carterontluchting verstopt door de kou, dikke drap, waardoor de druk zo hoog werd en de olie vuldop erafsprong en de kleppedekselpakkig, met als gevolg heel veel olie lekkage! Afgesleept naar garage en alles schoongemaakt en rijden maar weer.
Dus wel degelijk goed schoon houden met name bij koud weer waar de oile/sludge dik blijft
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX
wie wat waar en waarom..
die MIO filters zijn er vanwege het milieu gezeur.
ze vangen de damp op, en door de SM(soortelijke massa)verschillen slaan de oliedelen neer op het gaas.
helaas komt er bij koude motoren ook vocht(condens) mee, en die vermengt zich met de oliedelen.
dit resulteert in de witte sludge of ook wel mayo genaamd.
eenvoudigste oplossing is door het miofilter te verweideren.
dit houd in het gaasje uit de DOP, + het gaas uit het dophuis.
dat is namenlijk dubbelwandig en in die wand zit ook gaas.
als je dan enkele gaatjes boort in de binnenwand van 8 mm NADAT je het gaas verweiderd hebt ,ben je verlost van het mayo probleem.
houd wel rekening met een licht verhoogd olieverbruik.
ongeveer 0,1 ltr per 1000 km.
mvgr wupke
dat klinkt als iets wat goed te doen is,
ga jij (iemand van jullie) toevallig naar die sleutelmeeting in st oedenrode?
waar is dat sleutelen in rooi (st oedenrode) en vanaf hoelaat/tot hoelaat?
wellicht dat ik daar eens met wat ervarenere hobbyisten naar dit euvel (en vooral de oplossing ) kan kijken…
bedankt weer voor de tips!
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
wupke organiseerd datte . oftewel ikke dus uch,, ..
meeting is op de 28ste en van 0930 tot 1600 uur.
alle data en ins en outs staan op de 1e post in de draad…
mvgr wupke
ik had het betr. draadje al gevonden,
lijkt me super interessant!
mijn euveltjes van mijn bx en mn vragen heb ik daar (op dat draadje)ook samengevat.
groet,
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
ik heb net hezelfde probleem, ik noem mijn bx voortaan mayonaise-fabriek.
die gaatjes boren in de vuldop, waar EXACT dan? en waarom krijg je dan een verhoogd olieverbruik?
hoe was het systeem VOOR die milieu-wet? waar was dan de vuldop? of is die wet er gekomen voor de motor gemaakt werd?
greetz
flo
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
kreazyV8wuppo schreef:wie wat waar en waarom..
die MIO filters zijn er vanwege het milieu gezeur.
ze vangen de damp op, en door de SM(soortelijke massa)verschillen slaan de oliedelen neer op het gaas.
helaas komt er bij koude motoren ook vocht(condens) mee, en die vermengt zich met de oliedelen.dit resulteert in de witte sludge of ook wel mayo genaamd.
eenvoudigste oplossing is door het miofilter te verweideren.
dit houd in het gaasje uit de DOP, + het gaas uit het dophuis.
dat is namenlijk dubbelwandig en in die wand zit ook gaas.
als je dan enkele gaatjes boort in de binnenwand van 8 mm NADAT je het gaas verweiderd hebt ,ben je verlost van het mayo probleem.houd wel rekening met een licht verhoogd olieverbruik.
ongeveer 0,1 ltr per 1000 km.mvgr wupke
kan je even met een tekening uitleggen want ik snap niet goed het nut van die gaten…?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Al je symptomen zijn gewoon de standaard kwaaltjes, niets aan de hand. Je zal zien dat in de zomer de sludge weg is. Het uitwendige, dus sterk afkoelende, olievulpijpje wordt gewoon niet warm genoeg. Verbruik is normaal en je olieverbruik is ook niet iets om je zorgen over te maken. Je kleprubbers zijn hard geworden waardoor de olie via de klepstelen in je verbrandingsruimte komt. Bij langdurig file rijden zal je auto ook wel flink gaan roken. Kwestie van bijvullen. En af en toe wat sludge weghalen. Gaat goed door met een dunne trechter je olie bij te vullen en dan over de slugde gieten, loopt dan mooi mee.
hallo flo,
ik heb de bx niet meer waar ik dit draadje mee startte, maar ik heb er toen op de sleutelmeeting bij wuppo het vulpotje vanaf gehaald, was een klein karweitje, en die eens goed uitgespoeld (met ontvetter, volgens mij is wasbenzine ook prima).
de leidingen kun je ook meenemen eventueel, zal niet teveel moeite zijn.
het kwam wel weer terug, maar hij liep verder prima, dus zo’n 4 x per jaar handeling herhalen en vooral niet verstopt laten zitten, heb ik begrepen. eea moet toch kunnen blijven circuleren…
we hebben uiteindelijk geen gaatjes geboord, om evt andere problemen te voorkomen (vuil in oliecirquit?).
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’