1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Nieuwe XM met problemen?
Zwarte Limo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2006

Gepost: 08 januari 2006 12:30 AM

Beste mensen,

Een paar maanden terug kocht ik een XM 2i Turbo ct uit 98’ met 144.000 km op de teller. Tijdens de proefrit vielen er nauwelijks gebreken op en er zat zes maanden volledige garantie op. Ik reed volgens verkoper de auto zoals ‘ie binnenkwam en de monteurs zouden de auto grondig nakijken en eventuele gebreken die ze tegen kwamen verhelpen. De garage wilde volgens de verkoper zijn goede naam niet te grabbel gooien en had geen zin mij terug te zien aangezien dat hen alleen maar geld zou kosten. Mooie wagen die goed liep, stuurde en remde en 1 + 1 = 2: de auto was gekocht. Wel vroeg ik expliciet om de bollen te testen, want ik vond de auto toch nogal stug veren.

In de eerste maand reed ik de auto als een werkelijke limousine en in mijn beleving was ‘ie ook erg stil, stiller dan andere auto’s die ik recentelijk reed (Audi A2, Xantia, ZX, Renault Megane en VW T4 2.5tdi). Op een dag echter moest ik snel op het werk zijn en reed ik behoorlijk door met mijn XM, overigens niet anders dan ik ook vaak reed met mijn oude ZX 1.4i Reflex (120-146.000 km, nooit problemen). Aan het einde van de dag bleek de XM achter ingezakt. Auto hoog gezet en getest en het verschil tussen normale vering en sportvering bleek verdwenen, hoewel ik toegeef dat daarvoor niet geprobeerd te hebben. Bovendien viel me nu een harde bromtoon en vibratie op binnen de auto als deze stationair liep en was het onmogelijk om de motor stationair op een constant toerental te laten lopen. Filerijden met gas los in zijn één of twee leidde tot schokken en hetzelfde gebeurde op 50 in 3 en 120 in 5.

Terug naar de garage dus. Hun verklaring: alle bollen waren gecontroleerd, alleen de comfortbollen niet. De achterste comfortbol bleek nu gaar en is dus vervangen, net als de anti-inzakklep. Tja…

Dan wat betreft de brom in de auto, de vibraties en het schokken. ‘Klink als een stoomboot’, volgens een monteur die achter het stuur naar de motor stationair luisterde. Maatregel: nieuwe bougies erin, nieuwe bougiekabels (vonken sprongen over op gereedschappen die erop lagen), nieuwe brandstofpomp en nieuwe toerentalmeter (?). De compressie werd gemeten, de kleppen waren goed.

Het gevolg van de vernieuwingen was dat de auto beter reed, maar de bromtoon, de vibratie en de problemen bij stationair waren niet weg. Nog steeds schokte de auto bij filerijden met gas los in zijn 1 en 2 en hetzelfde gold voor 50 in zijn 3 en 120 in zijn 5.

Ik was niet tevreden en de monteur met wie ik in de auto zat erkende dat het niet zo hoorde. De motor werd volgens hem geknepen en hij zei; ‘Ik weet alleen niet of ik het kan verhelpen (-) ik kan wel blijven vervangen, maar als het elektronisch is…´ Vervangende onderdelen, chips, konden volgens hem niet besteld worden.

‘Dan moeten we misschien de koop ongedaan maken’, was mijn antwoord, ‘maar ik zie liever dat we een oplossing zoeken. Zolang jullie eraan werken vind ik het goed, vervang of reinig bijvoorbeeld de verstuivers’, was mijn suggestie (onderhoudsboekje-advies) Afgesproken werd dat naar de verstuivers gekeken zou worden en nog een paar andere dingen.

Na het laatste bezoek zijn de benzinedrukmeter (omdat de benzinedruk te laag was), de verstuivers en het brandstoffilter vervangen. Volgens de man van onderhoud was ook de bobine nieuw (?) en kon de motor niet beter lopen dan ‘ie deed. Feit is: wat betreft het gaslos filerijden en rijden op een constante snelheid is het probleem niet helemaal weg, maar wel stukken minder. Van buiten is nauwelijks meer te horen dat de motor stationair niet een constant toerental draait, alleen binnen is de bromtoon en de vibratie nog steeds onverminderd hoorbaar. Volgens de garage is het minder bij een koude start, ´omdat het mengsel dan rijker is´, maar twijfel daaraan. Het is makkeleijk om jezelf wijs te maken dat het zo is, maar ik kan het me niet herinneren.

Ik heb derhalve gesuggereerd bij de garage dat het de HD-pomp zou kunnen zijn, maar dat wuifden ze weg, het moest de motor zijn omdat de 2i Turbo ct een problematische motor is volgens hen: ´eigenlijk een gewone 2i motor met turbo, ‘dus’ het motormanagement volstaat niet´. En dit terwijl ik juist overal lees dat de Turbo ct de beste motor is en de verkoper dit bij verkoop ook beaamde! Verkeerd motormanagement was echter niet het enige probleem, de motor voldoet volgens de garage ook niet aan moderne emissiewaarden, ‘dus’ moet ‘ie geknepen worden, met brommen, vibraties en schokken als gevolg. Beter dan dit lopen ze niet volgens de serviceman en volgens hem schokt en bromt de nieuwe C5 ook. Een Citrokwaaltje blijkbaar. Tja. Toen ik een monteur van een andere garage (geen Citroen-expert) voor mijn laatste bezoek aan mijn garage naar de motor liet luisteren en hem erin liet rijden zei hij dat het absoluut niet zo hoorde. Volgens hem was het probleem de ontsteking en om het probleem te vinden zou je eigenlijk een andere Turbo ct ernaast moeten zetten om onderdelen uit te wisselen…   

Let wel: als ik 120 rij hoor ik volgens mij duidelijk een pomp werken, bijna net zo hard als het motorgeluid. En dan de vering. Achter veert de auto nu goed, ook al hoor ik hem wel omhoog komen met lichte kraakjes. Maar voor… Daar lijkt hij wel heel veel oneffenheden in het wegdek te registreren. Ga ik over een hoge drempel, dan hoor ik een knunk op het hoogste moment, dus op het moment dat de voorwielen ten opzichte van de carrosserie naar beneden gaan. Was het vlottertje een maand geleden nog goed, afgelopen week zat hij net onder het streepje. Ik heb geen lekkage gezien, maar wel de LHM een beetje bijgevuld. Gevraagd aan de garage of de comfortbol voor in orde was, evenals de LHM, aangezien deze geel was en het reservoir vies (120.000 beurt en LHM verversing 2.5 jaar geleden als het goed is). Antwoord garage: we hebben met de auto gereden (niet getest) en zo hoort het. Het verbaast me enigszins, want ik heb precies dezelfde drempel genomen met een Xantia (met 31.000 echte km op de teller), en die ging erover zonder een dergelijke knunk of wat voor ander geluid dan ook. Voor alle duidelijkheid: de afgelopen drie jaar is de auto onderhouden bij een andere garage die volgens het onderhoudsboekje de 120.000 en de 135.000 km beurten heeft gedaan. Aangezien dat een Citroengarage is ga ik ervan uit dat alle belangrijke handelingen als het vervangen van de distributieriem gedaan zijn. 

Mijn vragen zijn nu kortweg de volgende:

1-Klopt het dat onder de huidige emissienormen de 2i Turbo ct schokt in zijn 1 en 2 met het gas los alsook bij 50 in zijn 3 of 4 en 120 in zijn 5?

2-Weet iemand of de bromtoon en vibraties binnen bij stationair inderdaad van de motor (horen te) komen of dat dit iets anders is, bijvoorbeeld de HD-pomp? Let wel: twee monteurs van ´mijn garage´zeiden dus in eerste instantie dat het geluid van binnen bij stationair niet hoorde. Nu wordt mij verteld door de servicebalie dat het wel zo hoort en willen ze me niet meer terug zien.

3-Veert een XM inderdaad stugger dan een Xantia? Hoor je bij een XM een knik te horen als de wielen bij een drempel naar beneden gaan en hoor en voel je bij een XM kleine oneffenheden in het wegdek meer dan bij een Xantia?

Let wel: ik vind de auto prachtig en ook met de hier genoemde zaken is iedere rit nog steeds een plezier. Als dit alles zo hoort accepteer ik het graag, mede omdat het dan behelst dat ik geen verslechtering hoef te verwachten. Hoort het echter niet zo, tja, dan vind ik dat de garage zijn garantie na moet komen aangezien ik voor die garantie betaald heb en ik voor de problemen die zich aandienen in de toekomst zal moeten betalen. De auto is me ook door hen voor minder geld aangeboden indien ik van de garantie afzag, maar met alle verhalen die me bekend waren over de XM had ik daar geen zin in.

Wie-o-wie kan mij verder helpen, desnoods met een adres waar ik de auto kan laten testen?

PS: Bizar was trouwens ook dat op de dag dat ik de auto zou ophalen opeens de nieuwe APK niet geregeld bleek. Als gevolg hiervan haalde ik de auto een week later op. Voldeed de auto niet aan de emissienormen? Een mens gaat toch denken…

Geen gebeef, ik zweef…

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 januari 2006 12:40 AM
  [ # 1 ]

hoi ik ben niet erg technisch maar ik weet wel dat een auto niet hoort te schokken
een xm veert juist beter dan een xantia van de zelfde leeftijd
ik denk dat je het beste in gesprek kan gaan om bijv de auto bij een andere dealer te laten onderzoeken
of kom anders 15 jan ook langs op de meeting daar zijn genoeg mensen die wel wat van de xm af weten Wink

Profiel  
 
Zwarte Limo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2006

Gepost: 08 januari 2006 12:56 AM
  [ # 2 ]
citroenc2 schreef:

hoi ik ben niet erg technisch maar ik weet wel dat een auto niet hoort te schokken
een xm veert juist beter dan een xantia van de zelfde leeftijd
ik denk dat je het beste in gesprek kan gaan om bijv de auto bij een andere dealer te laten onderzoeken
of kom anders 15 jan ook langs op de meeting daar zijn genoeg mensen die wel wat van de xm af weten Wink

Bedankt voor de uitnodiging, met een beetje geluk zal ik er zijn. Overigens was ik sowieso wel benieuwd naar zo´n meeting.  Laughing 

De Xantia waarmee ik de vergelijkende test uitvoerde was uit 1995 met 31.000 echte kilometers (1e eigenaar, goede bekende). Welke auto hoort dan beter te veren? Ik weet het niet… Surprisedops:

Geen gebeef, ik zweef…

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 januari 2006 01:00 AM
  [ # 3 ]
Zwarte Limo schreef:
citroenc2 schreef:

hoi ik ben niet erg technisch maar ik weet wel dat een auto niet hoort te schokken
een xm veert juist beter dan een xantia van de zelfde leeftijd
ik denk dat je het beste in gesprek kan gaan om bijv de auto bij een andere dealer te laten onderzoeken
of kom anders 15 jan ook langs op de meeting daar zijn genoeg mensen die wel wat van de xm af weten Wink

Bedankt voor de uitnodiging, met een beetje geluk zal ik er zijn. Overigens was ik sowieso wel benieuwd naar de meeting.  Laughing 

De Xantia waarmee ik de vergelijkende test uitvoerde was uit 1995 met 31.000 echte kilometers (1e eigenaar, goede bekende). Welke auto hoort dan beter te veren? Ik weet het niet… Surprisedops:

dit is niet ter vergelijken de eerste type xantia waren veel soepeler dan type 2 en dat is met de xm ook zo ik heb een 91 en een 95 gehad en de 91 was veel beter vond ik dan de stuge type 2 maar dat komt ook omdat ik type 1 gewend ben
ik denk dat je het beste een soortgelijk xm kan zoeken en daar dan een stukje mee rijden om te zien hoe en wat

en leuk dat je ook komt op de meeting Very Happy

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 08 januari 2006 01:48 AM
  [ # 4 ]

Misschien komt er nog wel iemand met een turbo CT!!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3212
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 08 januari 2006 02:34 PM
  [ # 5 ]

Op basis van je verhaal klinkt je garage als een l#lhaas en een zakkenvuller. Als je nu nog steeds die garantie geniet, dan zou ik naar 2 a 3 gerenomeerde Citroën specialisten gaan, het verhaal uitleggen en hen de auto laten testen. Vervolgens vraag je deze zwart op wit te zetten dat die XM niet draait zoals zou moeten. Dit lever je samen met een declaratieformulier van de door jou gemaakte kosten bij de specialisten in bij je garage en geeft hun de keuze om het euvel binnen 3 dagen op te lossen, of per direct de koop ongedaan te maken (zorg dan dat je direct contant je geld krijgt, nog voordat ze de vrijwaring uitschrijven!!). Willen ze niet, dan dreig je met ze voor het hekkie te slepen. Willen ze dan nog steeds niet, dan voeg je de daad bij het woord.

Succes en laat je niet naaien door dit soort bedrijven!!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 januari 2006 03:00 PM
  [ # 6 ]

Re: Nieuwe XM met problemen?

Tja, berelang verhaal maar wel duidelijk gestroomlijnt.

dat emissie verhaal is me onbekend, maar ben dan ook meer thuis in Carburateurs dan MM systemen.
je veren zijn nie zuiver en je silentcups en draagarmlagers (adals)lijken me ook richting de eeuwige jachtvelden te willen gaan.

iets wat me niet geheel duidelijk is uit het verhaal en waar ik eigenlijk wel naar nijg qua oorzaak = de Pomp + LHM.

maar hoe dan ook een hoop dingen hier neerploffen om jou jezelf een uur in het rond te lopen zoeken aan je XM is ook niet je van het.

persoonlijk zou ik zeggen kom naar de sleutelmeeting 28 januari in Sint Oedenrode.
moet gek gaan dat er niet wijzer van word en mischien zelfs met een herstelde XM huiswaards keert.

groetjes kreazyV8wuppo:citrotechneut oid…
Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 januari 2006 03:47 PM
  [ # 7 ]

Een XM heeft een vrij luidruchtige voortrein, maar geluiden aan de achterzijden zijn niet OK.
Wat het inhouden betreft, dat is inderdaad een bekende type 2 turbo CT kwaal.
Een goede specialist raadplegen voor een advies lijkt me het beste.
ga eens naar Civer in den haag, bv. Daar hebben vele van ons goede ervaringen mee, en daar kunnen ze je auto ook uitlezen met de originele apparatuur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Zwarte Limo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2006

Gepost: 08 januari 2006 04:13 PM
  [ # 8 ]
Serge schreef:

Op basis van je verhaal klinkt je garage als een l#lhaas en een zakkenvuller. Als je nu nog steeds die garantie geniet, dan zou ik naar 2 a 3 gerenomeerde Citroën specialisten gaan, het verhaal uitleggen en hen de auto laten testen. Vervolgens vraag je deze zwart op wit te zetten dat die XM niet draait zoals zou moeten. Dit lever je samen met een declaratieformulier van de door jou gemaakte kosten bij de specialisten in bij je garage en geeft hun de keuze om het euvel binnen 3 dagen op te lossen, of per direct de koop ongedaan te maken (zorg dan dat je direct contant je geld krijgt, nog voordat ze de vrijwaring uitschrijven!!). Willen ze niet, dan dreig je met ze voor het hekkie te slepen. Willen ze dan nog steeds niet, dan voeg je de daad bij het woord.

Succes en laat je niet naaien door dit soort bedrijven!!

Aanvankelijk dacht ik een goed contact te hebben met de garage, maar nu krijg ik de indruk dat ze of geen verstand hebben van XM´s of dat ze met hun garantie (die nog geldig is) binnen een marge werken die overschreden is. Feit is, ze hebben best veel gedaan, maar het probleem zoals ook de monteurs dat aanvankelijk erkenden is gewoon niet weg.

Ik zal in ieder geval de 15e komen zodat wat andere mensen de auto kunnen horen, zien en desnoods testen. Kloppen mijn klachten inderdaad, dan zal ik de auto laten testen bij een Citroenspecialist en de weg volgen zoals jij die beschrijft. Dank!  Very Happy

Geen gebeef, ik zweef…

Profiel  
 
Zwarte Limo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2006

Gepost: 08 januari 2006 04:20 PM
  [ # 9 ]

Re: Nieuwe XM met problemen?

kreazyV8wuppo schreef:

Tja, berelang verhaal maar wel duidelijk gestroomlijnt.

dat emissie verhaal is me onbekend, maar ben dan ook meer thuis in Carburateurs dan MM systemen.
je veren zijn nie zuiver en je silentcups en draagarmlagers (adals)lijken me ook richting de eeuwige jachtvelden te willen gaan.

iets wat me niet geheel duidelijk is uit het verhaal en waar ik eigenlijk wel naar nijg qua oorzaak = de Pomp + LHM.

maar hoe dan ook een hoop dingen hier neerploffen om jou jezelf een uur in het rond te lopen zoeken aan je XM is ook niet je van het.

persoonlijk zou ik zeggen kom naar de sleutelmeeting 28 januari in Sint Oedenrode.
moet gek gaan dat er niet wijzer van word en mischien zelfs met een herstelde XM huiswaards keert.

groetjes kreazyV8wuppo:citrotechneut oid…
Wink

Dank. Ik heb de garage toen ik voor het eerst terugkwam expliciet gevraagd of de voorophanging in orde was (aan de hand van wat ik hier op het forum ook al gelezen had). Zij zeiden dat het allemaal gecontroleerd en goed was.

Misschien kom ik inderdaad naar Sint Oedenrode als tegen die tijd het probleem nog niet gevonden is, alleen vraag ik me af of er dan wel aan gesleuteld kan worden zonder dat dit de garantie in gevaar brengt. Helaas iets waar ik rekening mee moet houden.  Crying or Very sad

Geen gebeef, ik zweef…

Profiel  
 
Zwarte Limo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2006

Gepost: 08 januari 2006 04:28 PM
  [ # 10 ]
waterman771 schreef:

Een XM heeft een vrij luidruchtige voortrein, maar geluiden aan de achterzijden zijn niet OK.
Wat het inhouden betreft, dat is inderdaad een bekende type 2 turbo CT kwaal.
Een goede specialist raadplegen voor een advies lijkt me het beste.
ga eens naar Civer in den haag, bv. Daar hebben vele van ons goede ervaringen mee, en daar kunnen ze je auto ook uitlezen met de originele apparatuur.

De geluiden aan de achterzijde beperken zich tot een licht gekraak bij het omhoogkomen en wachten bij het stoplicht (soms). Dit is mijn minste probleem zeg maar, zelf verklaarde ik het uit toch 145.000 km en misschien wat oude LHM. Tijdens het rijden op de snelweg denk ik naast de motor een pomp te horen, en ik meende dat dit geluid van achter kwam. Mijn meereizende vriendin hoorde het geluid ook maar was niet zo zeker dat het vanachter kwam…  Rolling Eyes 

Zoals gezegd, de 15e zal ik er zijn en kan ik een verdere te volgen weg uitstippelen. Bij voorbaat dank in ieder geval voor het advies en adres.  Very Happy

Geen gebeef, ik zweef…

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3212
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 08 januari 2006 04:54 PM
  [ # 11 ]

Re: Nieuwe XM met problemen?

Zwarte Limo schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

Tja, berelang verhaal maar wel duidelijk gestroomlijnt.

dat emissie verhaal is me onbekend, maar ben dan ook meer thuis in Carburateurs dan MM systemen.
je veren zijn nie zuiver en je silentcups en draagarmlagers (adals)lijken me ook richting de eeuwige jachtvelden te willen gaan.

iets wat me niet geheel duidelijk is uit het verhaal en waar ik eigenlijk wel naar nijg qua oorzaak = de Pomp + LHM.

maar hoe dan ook een hoop dingen hier neerploffen om jou jezelf een uur in het rond te lopen zoeken aan je XM is ook niet je van het.

persoonlijk zou ik zeggen kom naar de sleutelmeeting 28 januari in Sint Oedenrode.
moet gek gaan dat er niet wijzer van word en mischien zelfs met een herstelde XM huiswaards keert.

groetjes kreazyV8wuppo:citrotechneut oid…
Wink

Dank. Ik heb de garage toen ik voor het eerst terugkwam expliciet gevraagd of de voorophanging in orde was (aan de hand van wat ik hier op het forum ook al gelezen had). Zij zeiden dat het allemaal gecontroleerd en goed was.

Misschien kom ik inderdaad naar Sint Oedenrode als tegen die tijd het probleem nog niet gevonden is, alleen vraag ik me af of er dan wel aan gesleuteld kan worden zonder dat dit de garantie in gevaar brengt. Helaas iets waar ik rekening mee moet houden.  Crying or Very sad

Persoonlijk ben ik nogal principieel in dit soort dingen en zou het ten alle tijde door die garage onder de -in dit geval zuur betaalde- garantie laten maken. Los daarvan breng je idd je garantie in gevaar als Wup het voor je repareert en trek je in relatie tot die garage in zekere zin de vloer onder je eigen voeten weg. Aan de andere kant, als je niet zo ‘in’ bent voor dit soort ‘spelletjes’ en liever gewoon in een tiptop XM rijdt -waar V8wuppo vast en zeker wel z’n steentje aan bij kan dragen-, dan is dat zeker een makkelijkere weg.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 08 januari 2006 05:16 PM
  [ # 12 ]

Is je turbo nog wel goed? Kan gaan scheuren in het uitlaathuis, heeft mijn oude tct ook vertoont. Nieuwe turbo erop en hij zoefde er weer op los!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 08 januari 2006 06:10 PM
  [ # 13 ]

Als eerste even het probleem met het slecht lopen bij bepaalde snelheden. Ik zou dat ook in de ontsteking zoeken. Zeker als de garage geen echte xm specialist is 10 tegen 1 dat ze er verkeerde bougies in hebben gezet. Gevolg hiervan zouden de door jou beschreven klachten kunnen zijn. De TCT is heel kieskeurig qua bougies. Ben zelf V6’er dus kan je niet vertellen welk type er exact in moet, Ruben kan je dat vast zo vertellen.

Andere mogelijkheid is je map sensor, waardoor het benzine/lucht mengsel niet klopt.

Een brom is moeilijk om vast te stellen, ik heb er zelf recent ook last van gehad. Na wat zoekwerk kwamen we er achter dat er een motorsteun kaduuk was. Is gemaakt en sindsdien een irritante brom/vibratie bij stationair toerental minder…

Het geluid dat je hoort en waarbij je denkt dat het de pomp zou kunnen zijn zou daar inderdaad verband mee kunnen houden. Kan natuurlijk ook de aircopomp of dynamo zijn of misschien een spanrol die aan zijn einde is. Goed na laten kijken zou ik zeggen.

Een XM veert afhankelijk van de Xantia uitvoering beter of slechter…. De versies met een 1.6i of 1.8i (16v) motor hebben maar 5 bollen en wordt niet gehinderd door enige vorm van Franse electronica. Een perfecte xm veert net iets beter. Ik heb zelf direct vergeleken met een Xantia van hetzelfde bouwjaar en bijna dezelfde kilometerstand en de XM is net wat beter. De duurdere xantia’s hebben ook hydractief en behoren altijd minder te veren (zelfde systeem maar kortere wielbasis). Veert de XM echt minder als de Xantia, dan is er iets niet ok.

Geluid in wielophanging achter behoor je tijdens het rijden niet echt te hebben. Heb je dat wel, dan zijn je achterdraagarmlagers waarschijnlijk overleden. Zou ik direct laten vervangen. Heb je het alleen bij het stoplicht, niet druk over maken. Door met je rempedaal te spelen kun je de achterkant op en neer laten gaan… Dit gezien de achterremmen en de achtervering met elkaar zijn verbonden.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 08 januari 2006 07:34 PM
  [ # 14 ]

slecht lopende XM

Breng je de auto naar een garage of een XM liefhebber?

Profiel  
 
Zwarte Limo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 06-01-2006

Gepost: 08 januari 2006 08:30 PM
  [ # 15 ]
ZX-Cruiser schreef:

M’n broer heeft dus ook zo’n TCT (hij is te koop;)) en dat schokken doet ie ook, maar niet extreem en ook niet echt hinderlijk.

Extra reden andere mensen ernaar te laten kijken. Als ik te kritisch ben en het zo hoort dan is het niet anders en heb ik er vrede mee: dan is het nog steeds een mooie auto. Alleen tja, in eerste instantie erkende de garage het probleem en nu ze het niet hebben kunnen oplossen heet het dat het zo hoort.  Rolling Eyes

ZX-Cruiser schreef:

Bromtoon, lijkt me niet goed, ding heeft buiten best veel herrie met al die hydro-spullen maar van binnen gewoon stil.

Onderhand vind ik de auto buiten best stil klinken. Alleen binnen he…  Cool

Geen gebeef, ik zweef…

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook