Ds23man schreef:Is je turbo nog wel goed? Kan gaan scheuren in het uitlaathuis, heeft mijn oude tct ook vertoont. Nieuwe turbo erop en hij zoefde er weer op los!
GRG
Was ook een gedachte van me. Ook gevraagd aan de garage en de garage zei, je raad het al, dat de turbo helemaal in orde was.
Overigens moet ik zeggen dat juist als je sportief met de auto rijdt hij het perfect lijkt te doen. De acceleratie vind ik heel goed, het remmen ook. Maar ja, rij je constant 50, 80, 100 of 120, dan voel je schokjes. En steeds 160 rijden mag niet he?
Overigens heb ik de auto wel even naar die snelheid genomen maar ben ik niet op die snelheid gebleven om voor de hand liggende redenen. :photo Misschien dat het bij 160 constant inderdaad weg zou zijn…
Geen gebeef, ik zweef…
Simmetje schreef:Als eerste even het probleem met het slecht lopen bij bepaalde snelheden. Ik zou dat ook in de ontsteking zoeken. Zeker als de garage geen echte xm specialist is 10 tegen 1 dat ze er verkeerde bougies in hebben gezet. Gevolg hiervan zouden de door jou beschreven klachten kunnen zijn. De TCT is heel kieskeurig qua bougies. Ben zelf V6’er dus kan je niet vertellen welk type er exact in moet, Ruben kan je dat vast zo vertellen.
Hierover heb ik inderdaad gelezen op het forum. Er was geloof ik een link naar een Duitse site al weet ik natuurlijk niet of de daar besproken zaken klopten. Ik geef toe nog niet de bougies en bougieskabels gecontroleerd te hebben omdat er na deze vernieuwing wel een verbetering optrad (auto reageerde allerter) en ik er nog op vertrouwde dat de garage wist waar ze mee bezig waren.
Simmetje schreef:Andere mogelijkheid is je map sensor, waardoor het benzine/lucht mengsel niet klopt.
Domme vraag misschien, maar kan de afstelling daarvan met de emissiewaarden te maken hebben?
Simmetje schreef:Een brom is moeilijk om vast te stellen, ik heb er zelf recent ook last van gehad. Na wat zoekwerk kwamen we er achter dat er een motorsteun kaduuk was. Is gemaakt en sindsdien een irritante brom/vibratie bij stationair toerental minder….
Wat zou zo´n operatie kosten? Kan een garage zoiets makkelijk over het hoofd zien of is het zo duur dat ze het liever niet doen?
Simmetje schreef:Het geluid dat je hoort en waarbij je denkt dat het de pomp zou kunnen zijn zou daar inderdaad verband mee kunnen houden. Kan natuurlijk ook de aircopomp of dynamo zijn of misschien een spanrol die aan zijn einde is. Goed na laten kijken zou ik zeggen.
De airco werkt volgens mij ook niet goed en ik heb dit de laatste keer ook tegen ze gezegd. ops: Ik kreeg er geen reactie op, iets waar ik weer niet op reageerde omdat ik eerst wilde kijken hoezeer ze de andere problemen nu verholpen hadden. Wel is het zo dat als ik de ventilatie helemaal uitzet de brom en de vibraties aanhouden.
Simmetje schreef:Een XM veert afhankelijk van de Xantia uitvoering beter of slechter…. De versies met een 1.6i of 1.8i (16v) motor hebben maar 5 bollen en wordt niet gehinderd door enige vorm van Franse electronica. Een perfecte xm veert net iets beter. Ik heb zelf direct vergeleken met een Xantia van hetzelfde bouwjaar en bijna dezelfde kilometerstand en de XM is net wat beter. De duurdere xantia’s hebben ook hydractief en behoren altijd minder te veren (zelfde systeem maar kortere wielbasis). Veert de XM echt minder als de Xantia, dan is er iets niet ok.
De Xantia in kwestie was 1.8i type 2 uit ´95 met 31.000 km zonder toeters of bellen. Deze Xantia neemt drempels stukken beter (geen gekraak of knunk onder de voorkant) en kleine oneffenheden voel en hoor je veel minder.
Simmetje schreef:Geluid in wielophanging achter behoor je tijdens het rijden niet echt te hebben. Heb je dat wel, dan zijn je achterdraagarmlagers waarschijnlijk overleden. Zou ik direct laten vervangen. Heb je het alleen bij het stoplicht, niet druk over maken. Door met je rempedaal te spelen kun je de achterkant op en neer laten gaan… Dit gezien de achterremmen en de achtervering met elkaar zijn verbonden.
Tijdens het normale rijden rammelt er ongeacht de ondergrond niets, alleen zijn er de problemen met drempels en kleine oneffenheden die te voelen zijn alsook een beetje gekraak (soms) tijdens stilstand.
Begin wel steeds benieuwde te worden naar de bijeenkomst volgde week!
Geen gebeef, ik zweef…
Ik pretendeer niet zoveel verstand van te hebben van een XM, maar een *brom* lijk je te moeten zoeken in OF een motorsteun….of de uitlaat is niet goed opgehangen….heb dat in het verleden ook weleens gehad bij een BX.
De *klonk* tijdens het inveren is/was soms de veerpoot en bij de Xantia en BX ook weleens de Stabilisatorstokjes respectievelijk Silentblocks.
Maar ik ken de XM niet, dus weet niet hoe die ophanging/onderstel eruit ziet. ops:
Overigens….ook Welkom geheten
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Aan mijn mening heb je niet veel, ik heb nooit in een andere XM gereden…
Ik lees wel eens dat regelmatig gymnastieken goed is tegen het gekraak van de vering; dus af en toe de wagen in de hoogst stand naar de laagste stand en dat een paar keer achter elkaar (stilstaand en in etappes), dit zou bevorderlijk zijn voor de smering van de veerpoten.
Wat betreft de normaal <> sportief stand… eerlijk gezegd merk ik daar bij mijn 2.0i weinig van , het lampje brand wel… ik zag ooit eens op de yahoo mailing list dat er iets in de veercomputer kapot kan gaan en dat als je een beetje kan solderen, je er weer een werkend gebeuren van kan maken. Eigenlijk heb ik geen zin om het uit te zoeken, ik zweef verder perfect…
Het is dat je garantie hebt, ander zou ik zeggen voor het veersysteem naar Chyparse in Soesterberg, en voor het motorische naar een Citroenspecialist, bv. Civer te Den Haag.
Ik weet nog niet of ik naar de meeting kom, ben wel benieuwd eigenlijk.
Suk6 iig!
ieksEmmu schreef:Ik lees wel eens dat regelmatig gymnastieken goed is tegen het gekraak van de vering; dus af en toe de wagen in de hoogst stand naar de laagste stand en dat een paar keer achter elkaar (stilstaand en in etappes), dit zou bevorderlijk zijn voor de smering van de veerpoten.
Nou…..bij de BX heeft me dat al eens een retourleiding gekost….of dat bij een XM ook zo is weet ik niet.
Re: slecht lopende XM
leo greiner schreef:Breng je de auto naar een garage of een XM liefhebber?
Onder normale omstandigheden liever een liefhebber. Ik heb echter garantie bij de garage en als er iets echt kapot is dat vervangen moet worden dan kost het ook bij de liefhebber geld terwijl ik er recht op heb dat de garage het gratis doet. Voor nu moet vastgesteld worden of ik een probleem heb (wat de garage eerst erkende en toen ontkende) en hoe dat probleem vervolgens opgelost kan worden, door de garage dus.
Is dat allemaal geregeld en is de garantieperiode verstreken, dan is de kans groot dat ik hier kind aan huis blijf!
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Bram schreef:
De *klonk* tijdens het inveren is/was soms de veerpoot en bij de Xantia en BX ook weleens de Stabilisatorstokjes respectievelijk Silentblocks.
Klonk zou idd die stokjes kunnen zijn die zijn versleten.
De vering voor kan klinkers maar met moeite verwerken dat is wel een (negatieve) eigenschap van de XM…
[/list]
Re: slecht lopende XM
Zwarte Limo schreef:leo greiner schreef:Breng je de auto naar een garage of een XM liefhebber?
Onder normale omstandigheden liever een liefhebber. Ik heb echter garantie bij de garage en als er iets echt kapot is dat vervangen moet worden dan kost het ook bij de liefhebber geld terwijl ik er recht op heb dat de garage het gratis doet. Voor nu moet vastgesteld worden of ik een probleem heb (wat de garage eerst erkende en toen ontkende) en hoe dat probleem vervolgens opgelost kan worden, door de garage dus.
Is dat allemaal geregeld en is de garantieperiode verstreken, dan is de kans groot dat ik hier kind aan huis blijf!
hmm , kan je kort gaan ipv vele info en mogenlijke oorzaken boven water halen.
ik zou een afspraak maken bij een ANWB keurstation (er zijn er die gespecialiseerd zijn in Citroen hydro auto’s) en dus een rapport laten maken, leg daar je verhaal langs en ga terug naar de garage en laat de auto maken zoals de ANWB het aangeeft.
die hebben namelijk testbanken om de conditie van je veersysteem en wielophanging te controleren.
eventuele gebreken zoals speling of overleden lagers komt er dan snel uit.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Bram schreef:ieksEmmu schreef:Ik lees wel eens dat regelmatig gymnastieken goed is tegen het gekraak van de vering; dus af en toe de wagen in de hoogst stand naar de laagste stand en dat een paar keer achter elkaar (stilstaand en in etappes), dit zou bevorderlijk zijn voor de smering van de veerpoten.
Nou…..bij de BX heeft me dat al eens een retourleiding gekost….of dat bij een XM ook zo is weet ik niet.
Zo’n leiding zou er tegen moeten kunnen toch?
ieksEmmu schreef:Ik lees wel eens dat regelmatig gymnastieken goed is tegen het gekraak van de vering; dus af en toe de wagen in de hoogst stand naar de laagste stand en dat een paar keer achter elkaar (stilstaand en in etappes), dit zou bevorderlijk zijn voor de smering van de veerpoten.!
Ik heb de auto de afgelopen tijd wel een paar keer hoog gezet omdat ook ik gehoord had dat gymnastieken goed was. Ik deed het echter niet zo gestructureerd als jij het hier beschrijft en ik deed hem ook niet helemaal naar beneden (mag volgens het onderhoudsboekje alleen in de garage, etc., etc.)
ieksEmmu schreef:Wat betreft de normaal <> sportief stand… eerlijk gezegd merk ik daar bij mijn 2.0i weinig van , het lampje brand wel… ik zag ooit eens op de yahoo mailing list dat er iets in de veercomputer kapot kan gaan en dat als je een beetje kan solderen, je er weer een werkend gebeuren van kan maken. Eigenlijk heb ik geen zin om het uit te zoeken, ik zweef verder perfect….
Voordat de achterste comfortbol vervangen werd had ik het gevoel altijd met sportvering te rijden. Lange bochten en de auto helde niet over, verder ook anderzijds nogal stug. Leuk natuurlijk voor de sportieve rijder maar geen Citroengevoel. Nu zweeft de auto beter, zeker op de snelweg waar het wegdek wat oneffen is. Dan is de auto het best in zijn element. Ik denk dat ik het verschil met de sportvering kan voelen, niet alleen in de stugheid maar ook tijdens de lange bochten. Nu hellen we daar weer wat over.
Geen gebeef, ik zweef…
Zwarte Limo schreef:Ds23man schreef:Is je turbo nog wel goed? Kan gaan scheuren in het uitlaathuis, heeft mijn oude tct ook vertoont. Nieuwe turbo erop en hij zoefde er weer op los!
GRG
Was ook een gedachte van me. Ook gevraagd aan de garage en de garage zei, je raad het al, dat de turbo helemaal in orde was.
Overigens moet ik zeggen dat juist als je sportief met de auto rijdt hij het perfect lijkt te doen. De acceleratie vind ik heel goed, het remmen ook. Maar ja, rij je constant 50, 80, 100 of 120, dan voel je schokjes. En steeds 160 rijden mag niet he?
Overigens heb ik de auto wel even naar snelheid genomen maar ben ik niet op die snelheid gebleven om voor de hand liggende redenen. :photo Misschien dat het 160 constant inderdaad weg zou zijn…
Die van mij schokte ook een beetje bij constante snelheid, was weg na turbowissel.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zwarte Limo schreef:ieksEmmu schreef:Ik lees wel eens dat regelmatig gymnastieken goed is tegen het gekraak van de vering; dus af en toe de wagen in de hoogst stand naar de laagste stand en dat een paar keer achter elkaar (stilstaand en in etappes), dit zou bevorderlijk zijn voor de smering van de veerpoten.!
Ik heb de auto de afgelopen tijd wel een paar keer hoog gezet omdat ook ik gehoord had dat gymnastieken goed was. Ik deed het echter niet zo gestructureerd als jij het hier beschrijft en ik deed hem ook niet helemaal naar beneden (mag volgens het onderhoudsboekje alleen in de garage, etc., etc.)
ieksEmmu schreef:Wat betreft de normaal <> sportief stand… eerlijk gezegd merk ik daar bij mijn 2.0i weinig van , het lampje brand wel… ik zag ooit eens op de yahoo mailing list dat er iets in de veercomputer kapot kan gaan en dat als je een beetje kan solderen, je er weer een werkend gebeuren van kan maken. Eigenlijk heb ik geen zin om het uit te zoeken, ik zweef verder perfect….
Voordat de achterste comfortbol vervangen werd had ik het gevoel altijd met sportvering te rijden. Lange bochten en de auto helde niet over, verder ook anderzijds nogal stug. Leuk natuurlijk voor de sportieve rijder maar geen Citroengevoel. Nu zweeft de auto beter, zeker op de snelweg waar het wegdek wat oneffen is. Dan is de auto het best in zijn element. Ik denk dat ik het verschil met de sportvering kan voelen, niet alleen in de stugheid maar ook tijdens de lange bochten. Nu hellen we daar weer wat over.
Ook berucht bij de XM: de gaspedaalpositiesensor van het hydr.systeem, als die niet lekker meer is dan blijft de vering in sport staan of schiet te snel in de sportstand zodra je het gas aanraakt. Is goed te testen door de stekker eraf te trekken!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik wil trouwens iedereen even bedanken voor het welkom en de reacties tot dusver!
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Wat betreft de emissie even het volgende: Van origine is de XU 8v motorreeks al redelijk oud. Motor is afgeleid van de normale 2.0i motor welke weer is afgeleid van de 1.9 motoren uit de bx/205/405 etc.
Dat ie dus niet een van de allerschoonste is verbaasd me niet.
De map sensor meet de luchtdruk en geeft deze door aan de injectie computer en deze regelt aan de hand daarvan het lucht/benzine mengsel. Als de mapsensor niet werkt dan wordt het verkeerde mengsel ingespoten wat zorgt voor een te arme of te rijke verbranding en dus voor een slechte loop en ook zal de auto moeilijk tot niet door de viergastest komen. Je kan ook wat lekkage hebben in je inlaat circuit waardoor de map sensor verkeerde waarden doorgeeft met dezelfde effecten.
Domme vragen bestaan niet.
Een auto hoeft alleen maar aan de normen te voldoen waarmee hij op de markt is gekomen dus dat de emissies niet goed zijn is niet te verklaren met het feit dat de motor oud is, sterker nog met een turbo valt er veel meer te varieren, dus is het uiteindelijk complex maar moet te doen zijn. Een geregelde kat icm. een werkend MM moet dit voor elkaar krijgen.
van de turbo CT motor heb ik niet veel kennis, maar ik heb begrepen dat de turbo zo laag zit dat hij schade op kan lopen.
Die gaspedaal hydractive sensor was alleen een probleem op de 1990-1991 modellen.
Heb je anti-sink kleppen dan heb je ook nog een extra (vierde dus ) achterbol.
Je kunt hem ook op straat helemaal omlaag zetten, zolang er geen keien of brandbaar spul onder ligt. Ik geloof wel in gymnastieken, LHM werkt ook als smering, de hoogteregelaars en hydractive kleppen kunnen wel wat spoeling gebruiken. Vanaf 7jaar is het wel zinvol om d’r een specialist naar te laten kijken, een paar weken met spoel-LHM rijden, nieuwe bollen, etc.
als je het niet kunt voelen of de Xm netjes van zacht naar hard schakelt, het is vrij lastig om het echt vast te stellen. De aansturing van de relais schijnt op de AM te ontvangen te zijn, maar ik heb dat zelf nooit vast kunnen stellen. Een foute sensor en H2 gaat in de noodstand (=keihard )
achterste draagarmlagers zouden zo’n 250-270.000km mee moeten gaan, zet hem eerst helemaal omlaag, dan in de allerhoogste stand, stap uit en luister zelf achter of het kraakt bij het omhoog komen (zelfs met goeie bollen duurt het wel even)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije