Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Hoi,
‘k Heb niet alles gelezen, is al laat
TCT’s zijn erg gevoelig betreft bougies. Stop de bougies erin die in de boekjes worden beschreven. Ik heb er, volgens mij, Equiem’s in hangen.
“Vreemde” merk je direct door minder power, slecht stationair, hokken en stoten.
Echter, rijden met een turbo is wel een apparte bezigheid.
De TCT’s zijn voorzien van de Garrett T25 en dat zijn prima turbo’s.
Let wel: Laat de turbo minimaal een minuut afkoelen d.m.v. stationair draaien na een lange rit of flink trappen!!! Die krengen worden namelijk kersenrood en je kan je peuk erop aansteken (800 graden).
Slechte koeling wordt bestraft met een lek turbohuis…‘k spreek uit ervaring. En das geen leuke klus
Te herkennen aan de “lekke uitlaat sound” vóór, geen power meer etc.
Wellicht ben ik de 14e ook aanwezig met m’n TCT (Tupperware).
Kunnen we vergelijken
Nog een tip: Ben je al lid van het Yahoo XM Forum???
http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL/
Nog méér hulp voor al je XM vragen!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik heb net een nieuw setje bougiekabels en NGK BKR6EK’s gehaald, ik moet m’n nieuwe ook flink gaan gymnastieken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Ik heb net een nieuw setje bougiekabels en NGK BKR6EK’s gehaald, ik moet m’n nieuwe ook flink gaan gymnastieken
xm_turbo schreef:TCT’s zijn erg gevoelig betreft bougies. Stop de bougies erin die in de boekjes worden beschreven. Ik heb er, volgens mij, Equiem’s in hangen.
“Vreemde” merk je direct door minder power, slecht stationair, hokken en stoten.
Bij mij hebben ze er nieuwe RFN58LZ bougies ingegooid. Ik neem aan dat die vervangen een goede eerste stap is. Misschien dat dan de klachten weg zijn, maar…
xm_turbo schreef:Echter, rijden met een turbo is wel een apparte bezigheid.
De TCT’s zijn voorzien van de Garrett T25 en dat zijn prima turbo’s.
Let wel: Laat de turbo minimaal een minuut afkoelen d.m.v. stationair draaien na een lange rit of flink trappen!!! Die krengen worden namelijk kersenrood en je kan je peuk erop aansteken (800 graden).
Slechte koeling wordt bestraft met een lek turbohuis…‘k spreek uit ervaring. En das geen leuke klus
Te herkennen aan de “lekke uitlaat sound” vóór, geen power meer etc.
Vind ik ook een serieuze mogelijkheid. De eerste keer dat het gebrom en de vibraties binnen mij opvielen was na een eerste snelle rit. Aan de buitenkant vond ik de auto enigszins klinken alsof de uitlaat kapot was, hoewel dat nu dus minder is. Kapotte motorsteunen lijken mij een mogelijkheid, ten minste als die plotseling kunnen optreden als gevolg van wat sportiever rijden.
xm_turbo schreef:Wellicht ben ik de 14e ook aanwezig met m’n TCT (Tupperware).
Kunnen we vergelijken
Nog een tip: Ben je al lid van het Yahoo XM Forum???http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL/
Nog méér hulp voor al je XM vragen!
Groets Ruben
Dank voor de link en een vergelijking tussen de voitures lijkt een goed idee! Overigens is de ontmoeting volgens mij op de 15e, dat je er niet alleen staat.
Geen gebeef, ik zweef…
Simmetje schreef:Wat betreft de emissie even het volgende: Van origine is de XU 8v motorreeks al redelijk oud. Motor is afgeleid van de normale 2.0i motor welke weer is afgeleid van de 1.9 motoren uit de bx/205/405 etc.
Dat ie dus niet een van de allerschoonste is verbaasd me niet.
De map sensor meet de luchtdruk en geeft deze door aan de injectie computer en deze regelt aan de hand daarvan het lucht/benzine mengsel. Als de mapsensor niet werkt dan wordt het verkeerde mengsel ingespoten wat zorgt voor een te arme of te rijke verbranding en dus voor een slechte loop en ook zal de auto moeilijk tot niet door de viergastest komen. Je kan ook wat lekkage hebben in je inlaat circuit waardoor de map sensor verkeerde waarden doorgeeft met dezelfde effecten.
eviltwin schreef:Een auto hoeft alleen maar aan de normen te voldoen waarmee hij op de markt is gekomen dus dat de emissies niet goed zijn is niet te verklaren met het feit dat de motor oud is, sterker nog met een turbo valt er veel meer te varieren, dus is het uiteindelijk complex maar moet te doen zijn. Een geregelde kat icm. een werkend MM moet dit voor elkaar krijgen.)
Aangezien er waarschijnlijk al verkeerde bougies inzitten neem ik het emissieverhaal van de garage voor nu met een korrel zout. Het is best mogelijk dat de motor wat vuiler is dan nieuwe motoren, maar aan de oude emissienormen moet ´ie dus voldoen. Blijkt de auto met nieuwe bougies nog te schokken etc. en komt dit omdat ´ie geknepen wordt vanwege de emissienorm, dan is er iets in de auto waardoor die emissienorm overschreden wordt. Als ik het goed begrijp kan dat dan de map sensor zijn.
eviltwin schreef:
Heb je anti-sink kleppen dan heb je ook nog een extra (vierde dus ) achterbol.
Je kunt hem ook op straat helemaal omlaag zetten, zolang er geen keien of brandbaar spul onder ligt. Ik geloof wel in gymnastieken, LHM werkt ook als smering, de hoogteregelaars en hydractive kleppen kunnen wel wat spoeling gebruiken. Vanaf 7jaar is het wel zinvol om d’r een specialist naar te laten kijken, een paar weken met spoel-LHM rijden, nieuwe bollen, etc.
als je het niet kunt voelen of de Xm netjes van zacht naar hard schakelt, het is vrij lastig om het echt vast te stellen. De aansturing van de relais schijnt op de AM te ontvangen te zijn, maar ik heb dat zelf nooit vast kunnen stellen. Een foute sensor en H2 gaat in de noodstand (=keihard )
achterste draagarmlagers zouden zo’n 250-270.000km mee moeten gaan, zet hem eerst helemaal omlaag, dan in de allerhoogste stand, stap uit en luister zelf achter of het kraakt bij het omhoog komen (zelfs met goeie bollen duurt het wel even)
Ik ga morgen eens flink gymnastieken!
Overigens: als de achterste draagarmlagers op zouden zijn ga ik wel ernstig twijfelen aan de kilometerstand van de auto. Was trouwens wel Nationale Autopas…
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Precies, de oplossing kan makkelijker zijn dan men denkt. Als je uitlaat een lekke indruk geeft hoeft het niet per sé de turbo te zijn. Eerst even alle aansluitingen en spruitstuk checken
Mocht het nou wèl de turbo zijn, dan heb ik wellicht een adres voor je voor een donor. Vergis je niet…het is een rotklus…wat dát betreft is het al een èchte Citroën.
Bedankt voor de tip! Het is de XM Club meeting de 14e hahahahaha!!!! Lekker dan!
Hopelijk lukt het de 15e i.v.m. mijn werk.
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Ik vond dit topic over de bougies terug ( http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165093&highlight=bkr6ek ).
De moraal van het verhaal volgens mij: als je TCT motor stottert moet je geen Eyquem RFN 58 LZ bougies hebben met één electrode (?), ook al staan die wel in een bepaalde nieuwere cataloges. Daarbij wordt aangetekent dat vroeger de Eyquem RFN 58 LZ3, dus met 3 electroden in de XM aanbevolen werden. Goed voldoen in ieder geval de NGK BKR 6 EK met drie electroden.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat er in ieder geval bougies met drie electroden in moeten.
Het zal toch niet zo zijn dat TCT´s een slechte naam (en marktwaarde) krijgen door een drukfout in de cataloges die door garages opgevolgd wordt?
Voor alle duidelijkheid: ik heb dus die Eyquem RFN 58 LZ bougies met één electrode.
Geen gebeef, ik zweef…
Zwarte Limo schreef:Ik vond dit topic over de bougies terug ( http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165093&highlight=bkr6ek ).
De moraal van het verhaal volgens mij: als je TCT motor stottert moet je geen Eyquem RFN 58 LZ bougies hebben met één electrode (?), ook al staan die wel in een bepaalde nieuwere cataloges. Daarbij wordt aangetekent dat vroeger de Eyquem RFN 58 LZ3, dus met 3 electroden in de XM aanbevolen werden. Goed voldoen in ieder geval de NGK BKR 6 EK met drie electroden.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat er in ieder geval bougies met drie electroden in moeten.
Het zal toch niet zo zijn dat TCT´s een slechte naam (en marktwaarde) krijgen door een drukfout in de cataloges die door garages opgevolgd wordt?
Voor alle duidelijkheid: ik heb dus die Eyquem RFN 58 LZ bougies met één electrode.
ik durf niet te melden welke type Bosch bougie’s exact ik destijd in een CT turbo schroevde van een zeer tevreden klant.
maar het waren niet de orginelen die ik gebruikte.
het was me bekend dat de CT een probleem had met de ontsteking , en aangezien mn persoonlijke ervaringen die ik had met de (speciale)Bosch bougie’s ,heb ik toen de vervangers bestelt en gebruikt.
dure jongens dat wel, heden rond de 12 euro per stuk schat ik.
het is die bougie van Bosch die een kleine electrode heeft van pak em beet 1 mm doorsnee, en een ring eromheen .
de P-4 : Platinum 4 tip
als je de vervanger van de orginele bougie besteld bij Bosch ,weet ik zeker dat je geen bokhik auto meer hebt.
en de levensduur is ongeveer 80,000 km.
mvgr wupke
maa dat hiken heb ik ook op mijn 2.0l i, ligt dat aan de bougies? Behoorlijk irritant om in de file te rijden met een hikkende auto.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
malle pietje schreef:maa dat hiken heb ik ook op mijn 2.0l i, ligt dat aan de bougies? Behoorlijk irritant om in de file te rijden met een hikkende auto.
mijnes heeft een dipje zo net voor de 2000 toeren
malle pietje schreef:maa dat hiken heb ik ook op mijn 2.0l i, ligt dat aan de bougies? Behoorlijk irritant om in de file te rijden met een hikkende auto.
bougie’s en kabels zijn de hoofdoorzaak van hikken bij de 2 ltr XM.
mvgr wupke
malle pietje schreef:maa dat hiken heb ik ook op mijn 2.0l i, ligt dat aan de bougies? Behoorlijk irritant om in de file te rijden met een hikkende auto.
Hoorde net een tip van mijn (Citroen) huis-specialist…..bij injectiemotoren willen de injectoren nogal eens vervuilen en hij raadde mij aan er eens 1 tank Shell V-power in te gooien waardoor hij goed schoongemaakt wordt vanbinnen.
Dit zou het z.g. (lichte) Hikken (waar mijn 1.9 TZI ook last van heeft tijdens filerijden of zachtjes accelereren) sterk doen verminderen.
Aangezien ik morgen toch moet tanken, ga ik dat ook maar eens doen…die paar euro dat het meer kost wil ik er wel aan gokken.
Wellicht een goede tip
Ik tank altijd 98 of Vpower, die paar euro´s extra per tankbeurt doen er bij deze prijzen weinig toe. Met Vpower of 98 (overigens ook aangeraden in het instructieboekje van de XM) hoef je je ten minste niet af te vragen of mindere motorprestaties door je brandstof komen. Trouwens: bij mij hebben ze dus de verstuivers vervangen of schoongemaakt en hebben ze voor de zekerheid ook nog een middel in de tank gegooid om het brandstofcircuit te reinigen. De auto hikt nog steeds bij filerijden en schokt een beetje bij constante snelheden, verder dus een brom en vibraties bij stationair. Toch nog eens geluisterd aan de buitenkant en de motor loopt stationair toch niet constant. De conclusie lijkt voor mij allereerst gerechtvaardigd dat er andere, duurdere, bougies in moeten.
Tot slot vandaag de beloofde gymnastiek gedaan. Er kwam geen gekraak uit de achterkant dat van buiten te horen was. De draagarmen achter lijken dus oke.
Geen gebeef, ik zweef…
Nu twee dagen gegymnastiekt en ik geloof inderdaad dat de auto beter veert, hoewel ik nog steeds niet helemaal naar beneden ga. Beestjes om te vertroetelen, die XM´s…
Geen gebeef, ik zweef…
voge schreef:Zwarte Limo schreef:Was zeer gezellig en informatief!
Dank!
Weet je ondertussen wat meer van de trilling af dus??
De mensen die naar de auto geluisterd en erin gereden hebben zijn met me eens dat hij stationair net iets teveel trilt en geluid maakt en dat hij net iets teveel schokt tijdens het rijden met een constante snelheid. Dit laatste heb ik ook waargenomen tijdens een rit met en andere turbo ct. Het is fijn te weten dat ik niet gek ben en als eerste oplossing ga ik achter andere bougies aan aangezien er nu eenpunts in zitten waar het driepunts horen te zijn. Daarna zien we wel verder.
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Zwarte Limo schreef:voge schreef:Zwarte Limo schreef:Was zeer gezellig en informatief!
Dank!
Weet je ondertussen wat meer van de trilling af dus??
De mensen die naar de auto geluisterd en erin gereden hebben zijn met me eens dat hij stationair net iets teveel trilt en geluid maakt en dat hij net iets teveel schokt tijdens het rijden met een constante snelheid. Dit laatste heb ik ook waargenomen tijdens een rit met en andere turbo ct. Het is fijn te weten dat ik niet gek ben en als eerste oplossing ga ik achter andere bougies aan aangezien er nu eenpunts in zitten waar het driepunts horen te zijn. Daarna zien we wel verder.
Voor de rest is het ècht een geweldige wagen waar je nog vele jaren plezier van zult hebben.
Weet je wat het geintje bij míj was??? Niet op gelet dat m’n koelvloeistof óók groen van kleur was…hahahahahahaha domdomdomdommmm. Gewoon een klein scheurtje in het expansievat en de leiding zelf is gortdroog. Het léék net LHM, maar het is dus gewoon koelvloeistof óp de leiding.
‘k Ben benieuwd wat de nieuwe bougies doen. Zoals ik al zei, je weet dan in ieder geval dat het dáár niet meer aan kan liggen.
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6