Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat betreft het warm worden van de motor… Ik laat ‘m even lopen en probeer dan zo vlot mogelijk weg te rijden - tussen de 1500 en 2500 toeren. De ventilatie gaat uit - tenzij de voorruit beslaat, dan alleen naar de ruit richten in de manuele stand. Als het echt koud is kan ik de hydraulische klepstoters horen ‘nagelen’ maar dit is meestal echt alleen de eerste kilometer. Aangezien rijden met lage toerentallen ook weer belastend kan zijn houd ik het toerental vervolgens meestal tussen de 2500 en 3500. Zodra de koelwatertemperatuur 75 is mag de verwarming aan. Wat de olie betreft, dat moet een beetje op gevoel. Toerental bouw ik altijd op - boven de 5000 alleen als ik al minimaal 15 kilometer / 20 minuten rijd. Olietemperatuurmeter heb ik helaas niet…
Overigens liep afgelopen zomer de koelwatertemperatuur steevast op naar 105 graden voordat de ventilator aan wilde slaan . Leek me een beetje veel. Met de eerste sneeuwstorm in de file afgelopen november was de temperatuur ook zo 105-110.
Eind december heb ik de garage het koelcircuit laten reinigen en vullen met nieuwe kvs. Mag wel na 160.000 kilometer. Nu in de winter komt de temperatuur niet veel boven de 75 graden uit. Alleen bij flink gassen loopt ‘ie richting 90. Is dat alleen te danken aan goede koeling of misschien een beetje aan de lage kant? Ben benieuwd hoe het er deze zomer uitziet als de temperaturen weer tropisch worden en de airco mag zwoegen in de file…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zie het zo:
als de auto koud is, is alle olie naar het carter teruggelopen. Er is nog iets rest smering in de lagers over. Je start de motor en de olie komt op druk. De eerste 10 seconden smeert de motor dus navenant minder dan als ie warm is. Zeker boven in de kop zal een nokkenas dus wel belast worden.
Meteen hard wegrijden is daarom niet goed.
Als het blok koud is zal alles meer speling hebben dan als het blok( en dus de olie) warm is. En zoals iedereen weet: speling is slijtage.
Als je de auto toch na 1 ton wegdondert maakt alles natuurlijk niet uit maar als je net als ik 450.000 km in je DS wil rijden doe je het anders….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>