Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Ok, ik ga het er toch even op wagen, een probleem met de stabiliteit/vering/stuurinrichting wat zeer duidelijk is, maar zeer lastig te omschrijven.
Op mijn werk parkeer ik in een parkeergarage. Het werkt als volgt:
Eerst een stuk van pakweg 30-40 rechtdoor, dan scherp rechts een korte steile helling op, bovenaan de helling weer scherp rechts en dan weer een recht stuk van 30-40 meter, dit herhaalt zich 5x totdat ik boven op de 3e verdieping ben (ik begin niet zo vroeg).
Toegestane snelheid is 10 km/u, maar ja je rijdt toch al gauw 20 en met de Xantia ook wel 30, (niet verder vertellen).
De eerste keer de manouvre uitvoeren gaat prima, de tweede keer dezelfde actie en het wordt al wat minder stabiel, herhaal ik dit nog een paar keer dan raak ik de auto bijna kwijt en dit met 15-20 km per uur.
Wat gebeurd er dan? Zeer moeilijk te omschrijven. Het is een soort rollende beweging over de vooras, die optreedt na de laatste stuurbeweging. Dus 1. insturen scherp naar rechts en de helling op, geen probleem. 2. Op de helling (zeer kort) weer rechtuitsturen, geen probleem. 3. Boven aan de helling weer scherp naar rechts, geen probleem. 4 Weer terugsturen voor rechtdoor bovenaan, klabam, een rollende beweging over de vooras, met een dreun. Dan weer 30-40m rechtdoor en dan herhaal ik de manouvre en de klap, bij gelijke snelheid wordt elke keer harder.
Langzamer rijden helpt, maar nogmaals ik sjees echt niet door die garage. Sportvering aanzetten helpt ook een beetje, de klappen komen dan 2 bochten later.
Het heeft niet te maken met het soms tegenwerken van de stuurbekrachtiging als je snel tegenstuurd zoals je dat had bij bv de Xantia.
Ik heb het ook alleen met de 2.0, met de 3..0 ben ik er 2-3 keer geweest en trad het niet op.
Voor de rest stuurt de 2.0 prima, geen trillingen in het stuur, rechtuit op de snelweg, matig en gelijkmatig gesleten banden die er nu bijna 30k op zitten. Het zijn Citroen LM velgen van 15 inch, met Michelin Energy, voorgeschreven maat 195-nog wat (gecheckt).
In andere parkeergarages, inmiddels al een paar gehad, geen probleem.
Dat de auto dat bepaalde stuurritme niet helemaal lekker vind, kan ik begrijpen, misschien een nadeeltje van HP, maar dat de auto die narigheid na 30-40 rechtdoor nog onthoud en bij elke volgende manouvre nog vervelender doet, snap ik niet.
Wazig nietwaar ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hmm. In hoeverre heeft de hydractiviteit van een Xantia een stabiliserende werking (zoals de Activa het geperfectioneerd heeft)? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je herhaaldelijk veel druk linksvoor hebt - bocht naar rechts, bocht omhoog naar rechts - dat het HP systeem alle druk naar linksvoor sluist en vervolgens op rechtdoor ineens tot de conclusie komt dat rechtsvoor niet genoeg druk heeft. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor die rare rolbeweging - dit is dan het weer rechtzetten van de voortrein.
Dit soort ‘vertraagd’ gedrag heb je toch ook wel eens als je fors afremt voor een stoplicht? Sta je drie seconden stil, gaat ineens de voorkant omlaag. Die is dan omhoog gekomen doordat het HP systeem het ‘duiken’ wil compenseren. Doordat je remt gaat alle HP-kracht naar de remmen, pas als je die loslaat gaat de vering weer in ‘anti-duik’-stand.
Maar ja ik ben alleen ervaringsdeskundige, misschien kan iemand het op technisch vlak verklaren?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@Digidaan, hydractive 3+ is wel een beetje actief, maar niet op de manier die jij beschrijft (er gaat geen afzonderlijke tegendruk naar iedere wielcilinder o.i.d.) ook je interpretatie van het “anti-duik effect” klopt helaas niet.
@Ronald ik kan het niet zo een twee drie verklaren, maar enig verschil met de V6 zal er zijn (die heeft een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) met een G3 zal je waarschijnlijk met relatief veel toeren de oprit opklimmen. Dat kan van invloed zijn. Misschien moet je het eens proberen in de hogere rijstand (-40km/h) en wel hierom:
Waar ik zelf aan denk is dat of bij het insturen van de bocht of bij het remmen of het optrekken op de rechte stukjes, stand HARD inschakelt. Daarmee wordt de middelbol kortgesloten, maar de laatst gevoelde druk (bij remmen dus iets hoger, bij optrekken iets lager dan normaal) raakt opgesloten en komt vrij zodra de hoogteregelaar open gaan, of de computer stand HARD uitzet.
Normaal mag dit laatste pas na ~30sec gebeuren (H3+ gaat van ZACHT naar HARD in 0.05sec, maar gaat dus niet instantaan terug naar ZACHT) De hoogteregelaars werken ook met een vertraging.
Komt de druk vrij in een bocht (eigenlijk onlogisch vanuit H3+ opzicht) dan stuitert een kant omhoog of valt omlaag, afhankelijk van een positief of negatief drukverschil.
Door in de hogere rijstand te rijden (-40km/h), kan je wellicht het systeem trucen, bovendien wordt in die stand de uitvering verkleint. Wees wel voorzichting op glad beton, want de wegligging is niet meer zoals het hoort.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
eviltwin schreef:@Digidaan, hydractive 3+ is wel een beetje actief, maar niet op de manier die jij beschrijft (er gaat geen afzonderlijke tegendruk naar iedere wielcilinder o.i.d.) ook je interpretatie van het “anti-duik effect” klopt helaas niet.
@Ronald ik kan het niet zo een twee drie verklaren, maar enig verschil met de V6 zal er zijn (die heeft een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) met een G3 zal je waarschijnlijk met relatief veel toeren de oprit opklimmen. Dat kan van invloed zijn. Misschien moet je het eens proberen in de hogere rijstand (-40km/h) en wel hierom:
Waar ik zelf aan denk is dat of bij het insturen van de bocht of bij het remmen of het optrekken op de rechte stukjes, stand HARD inschakelt. Daarmee wordt de middelbol kortgesloten, maar de laatst gevoelde druk (bij remmen dus iets hoger, bij optrekken iets lager dan normaal) raakt opgesloten en komt vrij zodra de hoogteregelaar open gaan, of de computer stand HARD uitzet.
Normaal mag dit laatste pas na ~30sec gebeuren (H3+ gaat van ZACHT naar HARD in 0.05sec, maar gaat dus niet instantaan terug naar ZACHT) De hoogteregelaars werken ook met een vertraging.
Komt de druk vrij in een bocht (eigenlijk onlogisch vanuit H3+ opzicht) dan stuitert een kant omhoog of valt omlaag, afhankelijk van een positief of negatief drukverschil.
Door in de hogere rijstand te rijden (-40km/h), kan je wellicht het systeem trucen, bovendien wordt in die stand de uitvering verkleint. Wees wel voorzichting op glad beton, want de wegligging is niet meer zoals het hoort.
Nou, dat was het proberen waard, helaas met volstrekt averechts effect. Bij de eerste helling stuiterde ik er al zowat af.
Even goed op de snelheidsmeter gelet, niet meer dan 25, in de eerste versnelling.
Nou staan er bij ons in de garage wel 5 of 6 C5´en maar ik weet niet van welke collega´s ze zijn. Misschien moet ik maar eens briefjes onder ruiterwisser gaan stoppen met de vraag: Stuitert u ook altijd naar boven?
Of een keer afspraak maken met Oldenhage, vanuit Nieuw Vennep is de parkeergarage in A´dam-ZO nog wel te doen.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png