Heeft er iemand ervaring met de verbeterde diesel brandstoffen zoals bij total de exelent naar mijn mening het het geld verspilling maar ik kan het fout hebben vertel eens jullie ervaringen :
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik kan alleen voor de bx spreken:
- shell pura/vpower -> geef je geld maar liever aan mij. Weggegooid geld.
- BP ultimate -> auto reedt een stuk zuiniger wat de meerprijs weer compenseerde en de auto reageerde wat directer. Op zich wel aardig als ik het eens tegenkom (is ook euro 98 trouwens)
Meestal gaat er gewoon benzine van de avia in, euro 95.
Ga er niet speciaal voor omrijden.
Met de dieselvarianten heb ik (uiteraard) geen ervaring. Daar rijdt de benzinemotor zo slecht op.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
35 km
ik heb een keer de test gedaan en toen reed ik dus 35 km gratis.
ca 150 km meer en na aftrek van de meer prijs bleef er 35 km over.
ik ga het nog eens testen. kijken of het toeval was.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
volgens mij is het vooral bij nieuwe autos goed oude diesels hebben als het goed is niet zoveel met die nieuwe diesel soorten
metro2005 schreef:Met de dieselvarianten heb ik (uiteraard) geen ervaring. Daar rijdt de benzinemotor zo slecht op.
Als ‘ie heel warm is moet ‘t nog wel even lukken toch?
Al deze nieuwe brandstoffen hebben, naast hun prijs, wel degelijk een verschil met hun conventionele tegenhangers. Motorbrandstoffen komen voor in verschillende kwaliteiten. Dat verschilt niet alleen van merk tot merk, maar ook van type tot type en zelfs in zeer geringe mate van batch tot batch van een zelfde type. Daar komt bij dat deze moderne “designer"brandstoffen gesynthetiseerde componenten hebben die daadwerkelijk de eigenschappen als motorbrandstof verbeteren.
Voor diesel geldt: hoe hoger de cetaanwaarde, des te gemakkelijker de brandstof tot zelfontbranding komt. Waardoor de brandstof optimaal verbrandt op het juiste moment en niet “nasmeult” terwijl het geschikte ontsteekmoment reeds verstreken is. Het op het juiste moment en in het juiste tempo verbranden is van belang voor het rendement.
Voor benzine geldt iets soortgelijks, maar toch omgekeerd. Benzine moet netjes wachten met verbranden tot de bougie het ontsteekt. Het moet dus niet spontaan beginnen te branden, want dat leidt tot pingelen. Het octaangetal zegt iets over de mate waarin de benzine bereid is te wachten tot het ontstoken wordt door een bougievonk, Hierover heb ik uitgebreid uitleg gegeven in het topic Euro 98 slecht voor een BX? .
Deze nieuwe brandstoffen bevatten gesynthetiseerde designercomponenten, die daadwerkelijk de prestaties beïnvloeden. Dit heeft te maken met de energie inhoud en met het gedrag van de brandstof en geldt zowel voor nieuwere als oudere motoren.
Voor moderne dieselmotoren met directe inspuiting (dus zonder tussenkomst van een wervelkamer) is dat zeker van belang. Je kunt echt niet zeggen dat het niets uitmaakt, maar het beoogd effekt verschilt natuurlkijk per motor. In sommige gevallen kun je daadwerkelijk meer kilometers uit je tank halen, waarbij het financieel uit kan een iets duurdere brandstof ta tanken.
`verum ipsum factum’