Heb na het vervangen van de fuseekogel de laatste keer vergeten de borg erin te slaan ops:
nu is bij het wegrijden de fussekogel kompleet uit de veerpoot gekomen.
aandrijfas dwars door de midden(moest er toch wel onderuit voor een nieuwe hoes , maar toch)en auto uiteraard midden op de weg.
maar nu dus de vraag, hoe groot is de kans dat de veerpoot krom is?
of voor de zekerheid alleen de as eruit en dan in elkaar zetten , om te proberen, of hoe kan ik anders zien dat de poot krom is?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: mega probleem en vraag
reijer schreef:Heb na het vervangen van de fuseekogel de laatste keer vergeten de borg erin te slaan ops:
nu is bij het wegrijden de fussekogel kompleet uit de veerpoot gekomen.
aandrijfas dwars door de midden(moest er toch wel onderuit voor een nieuwe hoes , maar toch)en auto uiteraard midden op de weg.
maar nu dus de vraag, hoe groot is de kans dat de veerpoot krom is?
of voor de zekerheid alleen de as eruit en dan in elkaar zetten , om te proberen, of hoe kan ik anders zien dat de poot krom is?
Voor de zekerheid kun je op de sloop een goede complete voorpoot halen, met wiellager, fuseekogel en veerpoot. dan neem je geen enkel risico meer, zoals je eerder wel nam…
Succes, en denk er om, veiligheid gaat ALTIJD boven goedkoop!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
hoelang heb je ermee gereden??
ik zou gewoon eerst even proberen.het is natuurlijk een beste klap geweest, maar het fusee en de veerpoot kunnen best tegen een stootje.
het zit zo weer inelkaar om te bepalen of het krom is of niet.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: mega probleem en vraag
waterman771 schreef:
Voor de zekerheid kun je op de sloop een goede complete voorpoot halen, met wiellager, fuseekogel en veerpoot. dan neem je geen enkel risico meer, zoals je eerder wel nam…
Succes, en denk er om, veiligheid gaat ALTIJD boven goedkoop!
heb niet zozeer een risico genomen , de andere kant heb ik de fusee ook vervangen en wel geborgd , bij deze ben ik dat blijkbaar vergeten ops:
dennis van der ven schreef:
hoelang heb je ermee gereden??
ik zou gewoon eerst even proberen.het is natuurlijk een beste klap geweest, maar het fusee en de veerpoot kunnen best tegen een stootje.
het zit zo weer inelkaar om te bepalen of het krom is of niet.
heb er ruim een half jaar mee gereden, en niks van gemerkt, de klap viel op zich nogal mee doordat ik bij mijn werk net wegdraaide , dus reed stapvoets, zal morgen proberen de as eruit te halen , en kijken of ik tijd heb om alles weer in elkaar te zetten
Re: mega probleem en vraag
reijer schreef:
heb er ruim een half jaar mee gereden, en niks van gemerkt
: : : Zo zo, dan ben je een rustige rijder, als de bende er pas na een half jaar onderweg zakt. Of is het zo dat je de kogel wel geborgt had, maar niet goed vast gezet, zodat deze een half jaar later er alsnog uitgetrilt is??
Test
Ik rij zowiezo rustig ,kom er over het algemeen net zo snel als met wild en hard gerij , dus dat is misschien een mazzeltje geweest, het zou kunnen dat ik hem wel geborgd heb maar dan inderdaad niet goed, en hij heeft wel even nodig gehad om er kompleet uit te draaien ook natuurlijk.
zal morgen als het licht is toch een kijken of ik hem nu wel of niet had geborgd
Zo eindelijk de tijd gevonden vandaag om aan de auto verder te gaan, al met al lijkt het aardig mee te vallen met de schade.
fuseekogel zit weer in de poot (nog niet helemaal, zit vol roest aan allebij de kanten dus eerst wat olie op gedaan), en hij lijkt verder buiten de aandrijfas geen verdere schade te hebben opgelopen.
geen lekkages en op het zicht kromme onderdelen tegengekomen.
heb de kogel nog eens extra goed bekeken ,maar heb toch echt de borg er niet ingeslagen ops:
voorlopig blijft de bx, zoals het er nu uitziet, even aan de kant staan om hem nu eerst verder helemaal in orde te maken voor er weer mee gereden gaat worden.
ik snap dit niet goed hoor.
ik bedoel “” de borg erin slaan”” ??
alle fusee’s op de BX zijn toch moeren met Nyloc ?
en de enigste borg die ik weet is die op je naaf, daar gaat de splitpen in.
ben ik nou een boon of?? waar moet je die borg ““inslaan”“?
greets van wupke:die denkt dat je de zaak niet vastgenoeg hebt gezet.
bij twijfel de momentsleutel erop.
bovenstaande is de vuistregel, afwijkende draden zoals Fijnmetrisch (wielmoeren) hebben hogere of afwijkende momenten.
wupke
ahh ik ben denk ik niet duidelijk geweest, zal even duidelijker uitleggen
De fusee pen die in de draagarm zit zit inderdaad met de borg moer , alleen was niet deze losgegaan maar de andere kant die in de veerpoot geschroefd zit, die wordt geborgd door de bovenste rand van de fuseekogel in de inkepingen in de poot te slaan, deze was ik vergeten
verbaasd me trouwens dat die er trouwens uit kan draaien zit toch goed klem tussen de draagarm en de poot zou je zeggen, maar blijkbaar toch niet
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
de fuseekogel zit in het fusee gedraaid en dat moet je borgen door de rand van de kogel in enkele uitsparingen van het fusee te slaan.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:de fuseekogel zit in het fusee gedraaid en dat moet je borgen door de rand van de kogel in enkele uitsparingen van het fusee te slaan.
yep die bedoelde ik en die borg was ik dus vergeten, dit vergeet ik in ieder geval noooooit meer
ik zal morgen nog eens gaan kijken want ik snap der nog geen hout van…
fusee 1 stuurstang.
fusee 2 onder de remschijf in draagarm.
waar zit die nummer 3 dan?
of hebben we hier spraakverwarring?
mvgr wupke:soms niet de slimste thuis
die nummer 3 is er niet, de fuseekogel onder de remschijf in de draagarm,zit in het ‘fuseehuis” (het deel waar ook je wiellager inzit) geschroefd en wordt door de rand in de inkepingen te tikken geborgd.
het is lastig te zien door het vuil wat er in de loop van de tijd tegenaan is gaan zitten, maar zit er echt ingeschroefd
dus onderkant zit in de draagarm met de fuseepen met borgmoer , de andere kant van dezelfde kogel zit in het “fuseehuis"geschroefd
ahaa nou snap ik em.
greets wupke:die altijd een complete naaf omzette als de fusee versleten was, de sloop ligt vol met goede exemplaren hihi..
greets van wupke:die liever met loctite werkt dan deuken in draad slaat.
aan de complete naaf overzetten heb ik ook wel gedacht , maar dan liep ik het risico op een slecht wielllager, vandaar de keuze van alleen de fuseekogel