1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hoe de gedachtegang wandelde van XM naar DS naar XMDS
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2006 02:40 AM

M’n gedachten vliegen momenteel een beetje alle kanten op nav o.a. dit draadje : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167664

Nu zit ik een beetje te spinselen, dat een DS icm een dieselend bedrijfsbusje ook een financieel interessante en praktische mogelijkheid is. Mijn vraag is alleen; hoe reeel is het om 40dkm per jaar te willen doen met een DS (al dan niet op LPG) (ik maak zo’n 50dkm pj en zou dan naar schatting daarvan zo’n 10dkm met dat busje doen) en hoeveel tijd en geld zou je op basis hiervan ± moeten uittrekken op jaarbasis om de dame op de weg te houden?

Een beetje een ‘als dan’ en wat en hoe verhaal, maar misschien kan iemand hier iets zinnigs over vertellen….

Animal triste post coitum

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 januari 2006 03:02 AM
  [ # 1 ]

in principe is alles mogenlijk.
maar wat je al ondervind met je XM is dat onderdelen en de prijzen daarvan navenant de leeftijd allemaal omhoog gaan.
daarbij dan dat een DS een sleutelintensieve auto is.
wat te denken van bijvoorbeeld een setje remschijven + blokjes vervangen.
lekker een volle dag sleutelen zou ik als hobbyist zeker ervoor uittrekken.
kan je nagaan als het uitbesteed moet worden.
nog los van de onderdeelprijzen, welke toch wel zo’n 50% boven normaal liggen.

en wil je dergelijke afstanden met een DS afleggen dan moet hij ook navenant worden onderhouden.

je XM kan bv 20,000 km zonder beurd (behalve oliewissel)
een DS zou officieel elke 5000 km een potje nieuwe olie lusten met filter om de 10,000.

zo moet je dus al een hoger potje reserveren qua gangbare kosten.
los van de andere ietwat lastige onderdelen welke je XM een veelvoud langer mee draaid.

zoals wiellagers, een XM duwt daar makkelijk 2 ton op en vaak nog meer.
een DS houd zo rond de 80 tot 100,000 km wel mee op. (uitzonderingen daargelaten) maar 2 ton zie ik ze niet zo snel draaien.

dit zijn maar een paar voorbeelden waar een DS dus duurder is op dergelijke kilometerstanden per jaar erbij te tuffen.

persoonlijk zou ik dat 605 blok erin schroeven, of gewoon een revisie overwegen van je huidige blok.
deel revisie kan ook.
afhankelijk van wat je wilt.
maar met een koud rondje lagers en zuigerveren zonder extreme andere dingen behalve pakkingen , kan je al gauw nog eens 250,000 km erbij rijden, alvorens hij dan echt gereviseerd moet worden.
dus cilinders nokkenas lagers schalen enz enz enz…

greets van wupke:die eventueel wel een gereviseerd blok voor je wil bouwen ,en natuurlijk van te voren wil berekenen wat dat dan kost.
Wink

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 januari 2006 10:44 AM
  [ # 2 ]

Mijn mening:  doen!

Plan wel in dat je zo’n 25 cent per kilometer moet betalen (geen geld voor zo’n mooie auto, denk ik dan).

5 cent is brandstof (op LPG), dan blijft 20 cent onderhoud over (gegeven dat je geen afschrijving hebt als je haar goed onderhoudt).  Op 50k kilometer betekent dit dat je per jaar 10000 euro naar de garage mag brengen.  10 beurten per jaar, maakt 1000 euro per beurt.

Als je zo goed in je auto investeert kan zij eeuwig blijven rijden!  Doen dus, als je geen bezwaar hebt iedere maand je auto naar de garage te brengen.  Daarnaast is al het werk wat je zelf doet mooi meegenomen.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2006 01:07 PM
  [ # 3 ]

Wup, ik stuur je straks ff een pbtje.

Ree, waar haal je die getallen vandaan? Is dat je eigen ervaring?

Jullie verhalen slaan deze gedachtegang iig flink plat Rolling Eyes  Financieel lijkt er geen voordeel te zijn en uit Wupke z’n post maak ik op, dat ik er wel eens veel meer tijd in zou moeten steken dan mij lief is.

Iemand anders nog andere ervaringen?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2006 01:19 PM
  [ # 4 ]
Serge schreef:

Wup, ik stuur je straks ff een pbtje.

Ree, waar haal je die getallen vandaan? Is dat je eigen ervaring?

Jullie verhalen slaan deze gedachtegang iig flink plat Rolling Eyes  Financieel lijkt er geen voordeel te zijn en uit Wupke z’n post maak ik op, dat ik er wel eens veel meer tijd in zou moeten steken dan mij lief is.

Iemand anders nog andere ervaringen?

In mijn werkplaats tijd hadden we veel Ds klanten die 40.000 reden, en dat was altijd een drama. soms koste dat dus inderdaad 10.000 euro per jaar….. Crying or Very sad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2006 01:45 PM
  [ # 5 ]

Duidelijk Sad

Hoeveel anders wordt het verhaal als je in m’n openingspost ‘DS’ vervangt door ‘CX’ (ouder dan 1981)?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 januari 2006 01:46 PM
  [ # 6 ]
Serge schreef:

Ree, waar haal je die getallen vandaan? Is dat je eigen ervaring?

Ik rij nu vier jaar ongegveer 20k km per jaar met de DS voor 22 cent per kilometer.  Alles door de garage onderhouden.

Ik ben het ermee eens dat er auto’s zijn die minder dan 22 cent per kilometer kosten, maar ik vind dit wél de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2006 02:19 PM
  [ # 7 ]
Serge schreef:

Duidelijk Sad

Hoeveel anders wordt het verhaal als je in m’n openingspost ‘DS’ vervangt door ‘CX’ (ouder dan 1981)?

DS of Cx, het is bijna om het even, behalve dat je voor een CX diesel kan kiezen. Dat is technisch weer wat eenvoudiger en dat kan je dus merken in de onderhoudskosten.

Maar denk ook eens hier aan: een Xm is een zeer veilige, moderne comfortabele auto. Een Ds maakt herrie, heeft een mindere kachel / ventilatie en ook minder actieve veiligheid zoals ABS, etc .
40.000 per jaar met een DS is veel, en zeker als je uit een XM komt 4 stappen terug in comfort en veiligheid.

Dan kan je dus beter voor een CX kiezen, die is toch weer 20 jaar moderner als een DS…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 januari 2006 03:40 PM
  [ # 8 ]
Serge schreef:

Duidelijk Sad

Hoeveel anders wordt het verhaal als je in m’n openingspost ‘DS’ vervangt door ‘CX’ (ouder dan 1981)?

de helft!.

je verhaal word dus de helft anders ,qua kosten ed, maar dan nog onder voorbehoud.
ik heb laatst een CX TD II uit 88 een blokrevisie gegeven.
die had 380,000 km op de teller.
het onderdelen lijstje was van zuigers tot ashoezen en alles daartussen iets meer dan 4000 euro.
de uren totaal met uit en inbouw +reviseren waren totaal 182.

reken het eind lijstje zelf maar uit.

goedkoopst en verstandigst blijft dus het 605 blok inbouwen in je huidige XM.

CX verhaal is ook weer afhankelijk van staat van de te kopen auto, welk type en hoe je hem bijhoud.

wederom kan ik zeggen dat je huidige XM een nieuw hart geven goedkoper is, zowel op de korte alsook op de langere termijn.

overweeg dit plan eens…
repareer je XM.
kijk intussen naar een leuke DS of CX, en ga dan met die auto af en toe rijden.
resultaat.
je XM kan langer mee, en je belast de oude dames niet zo zwaar door er 40,000 pj mee te rijden.
kostenplaatje (buiten wegenbelasting om) is ook beheersbaar en te behappen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 januari 2006 03:56 PM
  [ # 9 ]
kreazyV8wuppo schreef:

overweeg dit plan eens…
repareer je XM.
kijk intussen naar een leuke DS of CX, en ga dan met die auto af en toe rijden.
resultaat.
je XM kan langer mee, en je belast de oude dames niet zo zwaar door er 40,000 pj mee te rijden.
kostenplaatje (buiten wegenbelasting om) is ook beheersbaar en te behappen.

mvgr wupke Wink

Of koop een goede BX om het land mee aan stukken te rijden en houd je DS voor de mooie dagen!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2006 08:03 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga in de komende dagen nog 2 XM’s bekijken en wil eens uitzoeken of ik het überhaupt wel aangenaam vind om zoveel km’s te rijden in een oldtimer [CX], los van het feit of het verstandig is of niet. De CX is nog onbekend terrein voor mij, dus maar eens beginnen met een proefrit.

Einde van de week, begin volgende week zet ik de bijl in de knoop; 605 blokkie, andere XM, ........  of toch maar een helikopter….. Rolling Eyes

Animal triste post coitum

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 11 januari 2006 08:52 PM
  [ # 11 ]
waterman771 schreef:
Serge schreef:

Wup, ik stuur je straks ff een pbtje.

Ree, waar haal je die getallen vandaan? Is dat je eigen ervaring?

Jullie verhalen slaan deze gedachtegang iig flink plat Rolling Eyes  Financieel lijkt er geen voordeel te zijn en uit Wupke z’n post maak ik op, dat ik er wel eens veel meer tijd in zou moeten steken dan mij lief is.

Iemand anders nog andere ervaringen?

In mijn werkplaats tijd hadden we veel Ds klanten die 40.000 reden, en dat was altijd een drama. soms koste dat dus inderdaad 10.000 euro per jaar….. Crying or Very sad

Wat een larie.. hoe kan je nu 10000 euro aan je wagen jaarlijks moeten investeren. ronduit belachelijk! je koopt een in rijdende staat voor 2000 euro…
Wie effectief 10000 euro per jaar investeerd om met een D op de baan te blijven, is CRAZY !!!

Mijne kost nog geen 1000 per jaar, verzekering inbegrepen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 januari 2006 09:06 PM
  [ # 12 ]
vikingo schreef:
waterman771 schreef:
Serge schreef:

Wup, ik stuur je straks ff een pbtje.

Ree, waar haal je die getallen vandaan? Is dat je eigen ervaring?

Jullie verhalen slaan deze gedachtegang iig flink plat Rolling Eyes  Financieel lijkt er geen voordeel te zijn en uit Wupke z’n post maak ik op, dat ik er wel eens veel meer tijd in zou moeten steken dan mij lief is.

Iemand anders nog andere ervaringen?

In mijn werkplaats tijd hadden we veel Ds klanten die 40.000 reden, en dat was altijd een drama. soms koste dat dus inderdaad 10.000 euro per jaar….. Crying or Very sad

Wat een larie.. hoe kan je nu 10000 euro aan je wagen jaarlijks moeten investeren. ronduit belachelijk! je koopt een in rijdende staat voor 2000 euro…
Wie effectief 10000 euro per jaar investeerd om met een D op de baan te blijven, is CRAZY !!!

Mijne kost nog geen 1000 per jaar, verzekering inbegrepen.

rijd jij daar dan ook 40,000 km per jaar mee?

greets wupke:die vermoed dat je ongeveer 7500 km pj rijd. Wink

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2006 09:28 PM
  [ # 13 ]

Das idd een beetje onvolledig. Hoeveel km per jaar rijd jij Vikingo?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 11 januari 2006 09:50 PM
  [ # 14 ]
kreazyV8wuppo schreef:
vikingo schreef:
waterman771 schreef:
Serge schreef:

Wup, ik stuur je straks ff een pbtje.

Ree, waar haal je die getallen vandaan? Is dat je eigen ervaring?

Jullie verhalen slaan deze gedachtegang iig flink plat Rolling Eyes  Financieel lijkt er geen voordeel te zijn en uit Wupke z’n post maak ik op, dat ik er wel eens veel meer tijd in zou moeten steken dan mij lief is.

Iemand anders nog andere ervaringen?

In mijn werkplaats tijd hadden we veel Ds klanten die 40.000 reden, en dat was altijd een drama. soms koste dat dus inderdaad 10.000 euro per jaar….. Crying or Very sad

Wat een larie.. hoe kan je nu 10000 euro aan je wagen jaarlijks moeten investeren. ronduit belachelijk! je koopt een in rijdende staat voor 2000 euro…
Wie effectief 10000 euro per jaar investeerd om met een D op de baan te blijven, is CRAZY !!!

Mijne kost nog geen 1000 per jaar, verzekering inbegrepen.

rijd jij daar dan ook 40,000 km per jaar mee?

greets wupke:die vermoed dat je ongeveer 7500 km pj rijd. Wink

Maal 5 en je zit nog maar op 5000 euries!

GRG Very Happy

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 januari 2006 10:01 PM
  [ # 15 ]

je kan lang en breed gaan.
maar een motor en Bak van een DS hebben na 150,000 km de beste tijd wel gehad, en dienen dan gereviseerd te worden.
even los van wat dat kost, de betrouwbaarheid van een oude DS/ID haald het niet bij een moderne XM .

een XM heeft geen doorsmeernippels.
een DS wel, de techniek is van 1960 en de gemiddelde DS lag met 150,000 op de sloop.

als je met zo een auto 40,000 km per jaar wilt rijden dan kost dat een bom duiten puur om hem rijdend te houden.
of dat nu 1 euro is of 10,000 boeit niet.
maar hij legt het dik af tegen een XM diesel.

daarnaast nog eens de roestgevoeligheid en vochtdichtheid tja, doe mij dan maar een XM om 35,000 km per jaar mee te WERKEN en de DS om 5000 km mee te HOBBYEN.

greets van wupke

Wink

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook