2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Hoe de gedachtegang wandelde van XM naar DS naar XMDS
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2006 10:40 PM
  [ # 16 ]
kreazyV8wuppo schreef:

je kan lang en breed gaan.
maar een motor en Bak van een DS hebben na 150,000 km de beste tijd wel gehad, en dienen dan gereviseerd te worden.
een DS wel, de techniek is van 1960 en de gemiddelde DS lag met 150,000 op de sloop.
greets van wupke

Wink

Sorry, wup nu ben ik het niet meer met je eens….  Sad

Een DS motor loopt bij net onderhoud met gemak en fluitend 450.000 km, net als de bak.
Ik heb zelf met mijn diverse DS-jes vele kilometers gereden met auto’s die al dik 3 ton hadden gedaan!
De versnellingsbak van de Ds is el helemaal onverwoestbaar, iets wat ik van een cx of xm toch niet helemaal durf te zeggen. Als je een DS bak uit elkaar haalt en kijkt naar de kwaliteit van de gebruikte materialen zul je al snel zien wat ik bedoel! ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Een DS cilinderkop kan zonder aanpassingen maar met op tijd kleppen stellen al met gemak 250.000 km aan, en dan heb je vaak nog prachtige zuigers en bussen als je de boel uit elkaar haalt en gaat opmeten!
Lagerschaaltjes, idem.
Ik heb nog nooit een DS krukas hoeven vervangen bij revisie, alleen de nokkenas is na 3 ton wel eens gaar.

Ik heb vele klanten gehad die in 10 jaar lachend 3 ton met hun DS reden, op gas natuurlijk Wink , en vaak zelfs met 1 koppeling!
Dus 150.000 en dan naar de sloop???? echt niet!!! De meeste Dssen kwamen met 150.000 op de sloop omdat ze zo rot waren dat het gevaarlijk werd! Maar versleten???  Een DS is gemaakt voor het leven, maar kost wel ernstig geld al ie stuk gaat…. daar heb je WEL helemaal gelijk! Very Happy

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 januari 2006 10:46 PM
  [ # 17 ]
waterman771 schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

je kan lang en breed gaan.
maar een motor en Bak van een DS hebben na 150,000 km de beste tijd wel gehad, en dienen dan gereviseerd te worden.
een DS wel, de techniek is van 1960 en de gemiddelde DS lag met 150,000 op de sloop.
greets van wupke

Wink

Soory, wup nu ben ik het niet meer met je eens…. Confused

Een DS motor loopt bij net onderhoud met gemak en fluitend 450.000 km, net als de bak.
Ik heb zelf met mijn diverse DS-jes vele kilometers gereden met auto’s die al dik 3 ton hadden gedaan!
De versnellingsbak van de Ds is el helemaal onverwoestbaar, iets wat ik van een cx of xm toch niet helemaal durf te zeggen.
Een DS cilinderkop kan zonder aanpassingen maar met op tijd kleppen stellen al met gemak 250.000 km aan, en dan heb je vaak nog prachtige zuigers en bussen als je de boel uit elkaar haalt en gaat opmeten!
Lagerschaaltjes, idem.
Dus 150.000 en dan naar de sloop???? echt niet!!! de meeste Dssen kwamen met 150.000 op de sloop omdat ze zo rot waren dat het gevaarlijk werd! Maar versleten???  Een DS is gemaakt voor het leven, maar kost wel ernstig geld al ie stuk gaat…. daar heb je WEL helemaal gelijk! Very Happy

oke zit ik erlangs qua motor en bak..bedankt voor het rechtzetten.
maar om met een DS 40,000 pj weg te rijden als zakelijke kilometers, tegen een XM,,, tja, da’s toch zoiets als:de bank plunderen tegen met de andere je geld sparen op de bank?

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2006 10:50 PM
  [ # 18 ]
kreazyV8wuppo schreef:

oke zit ik erlangs qua motor en bak..bedankt voor het rechtzetten.
maar om met een DS 40,000 pj weg te rijden als zakelijke kilometers, tegen een XM,,, tja, da’s toch zoiets als:de bank plunderen tegen met de andere je geld sparen op de bank?

mvgr wupke: Wink

Dat is weer helemaal waar! Voor de prijs van 5 jaar Ds rijden met 40.000 per jaar koop je een NIEUWE C5…. dan weet ik wel wat te doen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 januari 2006 12:14 PM
  [ # 19 ]
waterman771 schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

je kan lang en breed gaan.
maar een motor en Bak van een DS hebben na 150,000 km de beste tijd wel gehad, en dienen dan gereviseerd te worden.
een DS wel, de techniek is van 1960 en de gemiddelde DS lag met 150,000 op de sloop.
greets van wupke

Wink

Sorry, wup nu ben ik het niet meer met je eens….  Sad

Een DS motor loopt bij net onderhoud met gemak en fluitend 450.000 km, net als de bak.
Ik heb zelf met mijn diverse DS-jes vele kilometers gereden met auto’s die al dik 3 ton hadden gedaan!
De versnellingsbak van de Ds is el helemaal onverwoestbaar, iets wat ik van een cx of xm toch niet helemaal durf te zeggen. Als je een DS bak uit elkaar haalt en kijkt naar de kwaliteit van de gebruikte materialen zul je al snel zien wat ik bedoel! ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Een DS cilinderkop kan zonder aanpassingen maar met op tijd kleppen stellen al met gemak 250.000 km aan, en dan heb je vaak nog prachtige zuigers en bussen als je de boel uit elkaar haalt en gaat opmeten!
Lagerschaaltjes, idem.
Ik heb nog nooit een DS krukas hoeven vervangen bij revisie, alleen de nokkenas is na 3 ton wel eens gaar.

Ik heb vele klanten gehad die in 10 jaar lachend 3 ton met hun DS reden, op gas natuurlijk Wink , en vaak zelfs met 1 koppeling!
Dus 150.000 en dan naar de sloop???? echt niet!!! De meeste Dssen kwamen met 150.000 op de sloop omdat ze zo rot waren dat het gevaarlijk werd! Maar versleten???  Een DS is gemaakt voor het leven, maar kost wel ernstig geld al ie stuk gaat…. daar heb je WEL helemaal gelijk! Very Happy

Helemaal mee eens. Bij de DS keek Citroen veel minder op de centen: orginele onderdelen van een DS zijn bijna zonder uitzondering erg goed. Bij een CX en voorel een XM werd steeds meer naar de kosten voor Citroen zelf gekeken. Ergo: minder goede kwaliteit van 1e montage-delen Mad

Citroen!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 12 januari 2006 07:31 PM
  [ # 20 ]

Nieuwste ontwikkeling:

Vandaag op de terugweg uit Adam van een vergadering een XM 2.1D12 bekeken bij een particulier. Net geen 3ton op de teller en heel aardig onderhouden. Cosmetisch prima. Technisch een paar dingetjes die naar mijn mening prima overkomelijk zijn. Zo zijn de adals aan beide kanten aan vervanging toe en corrigeerde het veersysteem niet toen ik op de achterbumper en voorbumper ging zitten. Ze reed ook vrij stijf. Echter van de laagste stand en de rijstand naar de hoogste stand reageerde ze zeer vlot en ze zakte in de tijd dat ik er was (± een uur) geen cm in (die van mij ligt binnen een half uur met de kont op de grond, ondanks verse LHM en gevulde bollen), het verdeelblok had geen zichtbare lekkage, de sbpomp geen hoorbare interne lekkage en het tikken van de voorraadbol was ruim binnen de marge. Ik vermoed dus dat een rondje hydraucage en misschien het schoonmaken van de hoogteregelaars hierin wonderen kan doen. Koppeling top, motor tiptop, d-riem kan nog 70dkm mee, half jaar APK, nergens spelingen en rammels, wel een uitlaat die binnen een jaar eens een lekje zou kunnen gaan vertonen en de bestuurdersdeur heeft speling + wat roestvorming op de veerpootschotels. Extra’s: origineel electrisch open dakkie en etoile velgen + 4 nagelnieuwe Michelin winterbanden. Prijs: €1000.

Conclusie: dit is iig de 1ste XM 2.1D12 die ik in de afgelopen 1,5 maand binnen deze prijsklasse heb gezien, waarvan ik denk dat het een beduidend betere wagen is dan die van mij. Met het overzetten van m’n bollen, uitlaat en ambiance interieur en wat aandacht aan bovenstaande puntjes, kan ik daar volgens mij wel wat goede km’s in beleven.

Morgen ga ik nog een andere 2.1D bekijken en een ‘79 dieselende CX proberen. In het weekeind moeten dan maar es de spijkers met koppen op tafel.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 12 januari 2006 07:58 PM
  [ # 21 ]

hoi allen,

Oké ik doe er geen 40.000 per jaar mee, rij dan ook met een 62’er- zonder servo-. maar zit toch rond de 10 a 15d km.
De auto heeft me er 1000 gekost+ 500 voor een D-special (afbreker).
3500 eer ie rijvaardig, gekeurd en op groen reed, met o.a. nieuwe koppelingsplaat, remschijven en blokken, water- en hoge drukpomp, etc etc.
Maar dan nog, kan ik me niet inbeelden dat 1 jaar rijden met een DS 10000 euro zou kosten, dat zou overeenstemmen met elk jaar een nieuwe C3 te kopen.. dat is dan toch enkel aan de “meer” gefortuneerde besteed.
En het is bvb toch ook niet zo dat je na 150.000km je motor moet laten reviseren.. er zijn nog andere opties zoals een ruil-okkazie motor. Trouwens een revisie kost om en bij de 2000€ dan heb je er zogezegd nog 8000 te spenderen hé.
Tenzij de garagist idd 35€ per uur gaat kosten natuurlijk, en het een week duurt om je lekzak te herstellen..

c’est tout!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 januari 2006 09:01 PM
  [ # 22 ]
vikingo schreef:

Tenzij de garagist idd 35€ per uur gaat kosten natuurlijk

Dat zijn hier in nederland de beun de hazen die voor dat bedrag werken…..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 januari 2006 10:13 PM
  [ # 23 ]
EW schreef:
vikingo schreef:

Tenzij de garagist idd 35€ per uur gaat kosten natuurlijk

Dat zijn hier in nederland de beun de hazen die voor dat bedrag werken…..

Inderdaad. de nederlandse Ds garage rekent tussen de 40 en 50 euro per uur, een soms wel 60 euro per uur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 13 januari 2006 04:57 PM
  [ # 24 ]

Hmm, en het rijgedrag van de eigenaar met de DS?
Vriend van me rijdt een DS 23 Pallas (wel eens eerder laten weten op dit forum), maar weet niet echt wat hij jaarlijks kwijt is aan de DS.
En hij is trouwens niet een die zegt dat ie niet harder wil gaan dan 100km/h op de snelweg.
Ik ga het eens vragen aan hem wat hij kwijt is aan verzekering en onderhoud.
Weet wel dat hij zelf de DS onderhoud.

Maar ff over het XM-plan:
Zelf zou ik toch gaan voor een XM of vergelijkbaar blok gaan.

En waarom een DS of CX erbij?
Want een XM kan al veel langer mee en de XM is toch een meer representatieve auto.
Oké, DS ook wel, maar daar gaat wel meer aan kapot.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 13 januari 2006 06:31 PM
  [ # 25 ]

tja, ieder wat wils hee,als je echt gek bent van DS dan rijden de CX’sen en Xmmen aan je voorbij zonder het zelf op te merken…  Wink
Ik kan gelukkig veel zelf doen aan m’n ID, dat zal dan wel veel verschillen met iemland die 40, 50 of 60!! euro per uur moet kosten.
Gouden tip: zoek een andere garage met betere werkuurprijzen of forfaitar bedrag per herstelling.

Ik weet niet hoeveel het verschilt met nederlandse verzekering maar in belgie betaal ik 258 euro voor een jaartje, dit voor dagelijks verkeer (dus geen oldtimer plate)

groeten Vik

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 13 januari 2006 07:29 PM
  [ # 26 ]
CX-power schreef:

En waarom een DS of CX erbij?


Ik heb het niet gehad over een auto ‘erbij’. De constructie zou zijn een DS of CX voor alledag en daarnaast een bestelbus omdat je in de DS/CX weinig kwijt kunt. Ik huur een paar keer in de maand een bus of aanhanger, dus dat zou best aantrekkelijk zijn.

vikingo schreef:

Ik weet niet hoeveel het verschilt met nederlandse verzekering maar in belgie betaal ik 258 euro voor een jaartje, dit voor dagelijks verkeer (dus geen oldtimer plate)

Als je lid bent van CCNL dan kun je je per jaar verzekeren vanaf €90 voor 10dkm, €125 voor 15dkm en €170 voor 20dkm.

Vandaag die XM en CX bekeken. Die XM daar kan ik kort over zijn; dat was een chipszak. Verzin iets dat rot of kapot kan zijn op een auto en je kunt het daar op vinden. De beste man presteerde het ook nog om tijdens de proefrit uit z’n mond te krijgen dat ‘het beestje’ toch nog ‘fijn rijdt’. Waarbij ik me niet kon bedwingen om te zeggen dat er op de sloop zeker XM’s liggen die minder rijden. De man was not amused dat ik z’n ‘beestje’ afkraakte Rolling Eyes

De CX vond ik wel heel leuk om in te rijden. Zo’n 2.2L diesel doet het best ok in die auto en het reed heerlijk comfortabel. In deze zat echter geen stuurbekrachtiging, wat gezien m’n zwakke polsen minder aangenaam is bij lage snelheden. Verder kreeg ik wat BX flashbacks op de snelweg, met die enorme bak banden- en windruis en overall ‘flimsy feel’. Misschien was die CX niet representatief en meer exemplarisch, maar op basis van deze zie ik mijzelf iig geen 40dkm pj in een oldtimer CX rijden. Hoe sympathiek ik de auto ook vind.

Ik ga vanavond maar eens bellen met die man van gisteren Wink

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 januari 2006 07:32 PM
  [ # 27 ]

Een CX moet wel DiRaVi hebben hoor, anders is er niks aan Razz En ja het ruist allemaal wat meer. Maar op dit moment zou ik echt niks anders willen voor dagelijks verkeer, je merkt het pas als je in een andere auto stapt.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 13 januari 2006 07:57 PM
  [ # 28 ]

Tja, ik heb in gedachte, hier op het forum en op straat eens gekeken of ik iets anders wil, maar ik blijf uiteindelijk toch bij XM. Om verschillende redenen die ook in dit draadje genoemd zijn. Los daarvan -en dat hebben we hier nog helemaal niet besproken- vind ik de XM stiekum mooier dan de DS en CX bijelkaar. Sterker; ik vind het één van de mooiste productieauto’s ooit ontworpen. Dat wilde ik echter niet mee laten spelen in de gedachte van een DS/CX icm bestelbus, omdat het praktisch en financieel toch een aantrekkelijk idee is. Was de uitkomst in dit draadje positief geweest, dan had er wel een reeele kans bestaan dat ik meer windruis voor lief had genomen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 januari 2006 08:04 PM
  [ # 29 ]

Tja ik ben helemaal eens met sans hier, McPherson maakt de hele hydropneumaat ervaring stukken minder. En dat is het grote hekelpunt aan een XM, of een BX. Ieder zn meug natuurlijk, houd het tenminste leuk op de weg Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 13 januari 2006 08:43 PM
  [ # 30 ]

Oo sorry, dan las ik et ff verkeerd.

Heb zelf nog niet in een XM gereden, maar zie wel eens dat ze wat “stugger” veren dan een CX of DS.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook