Sinds gisteren kan ik mijzelf de trotse nieuwe eigenaar van een uiterst mooie (bijna showroomstaat) BX 1.4 uit 1989 noemen , 71.000 Km op de teller en deze was nog van de 1e eigenaar. Altijd binnen gestaan, nergens een putje roest/deukje/krasje te ontdekken (ok ok de velgen maargoed), kofferbak bodem bij de uitlaatsteun en binnenspatborden bij de motor zijn keihard.
Om nou een lang verhaal kort te maken, op de terugweg uit Veldhoven nadat we al ruim 100km terug hadden gereden begon de BX ineens te licht te trillen/schokken alsof je over een slecht wegdek reed. Ik dacht hmm slecht wegdek, maar bleek dat als je gas gaf de motor zoiets had van; accelleren nee hoor Goed, mag het nou net zijn dat er een bocht aankwam waarje met 50 doormoet dus terug schakelen naar de 3 (het is een 4-bak met een Carburateur denk ik? (er staat k9 op het kenteken, waar dat dan voor staat?)) en waarempel het was over. Hij reed weer vlot en zonder in te houden, na 10min verder te hebben gereden begon het weer opnieuw dit maal zonder over te gaan tot aan huis toe (15min rijden)..
Nu vraag ik mij dus af wat zit zou kunnen veroorzaken? Ik moet er wel bijzeggen dat er de laatste 1 a 2 maanden niet meer dan 1x per week een blokje om mee is gereden en de goede man maar slechts 2x per jaar buiten veldhoven kwam in zijn BXje (had kennisen in het noorden oid).
Wat ik bovendien ook merkwaardig vond was toen ik thuis achter de auto stond en een licht verbrande rubber lucht rook Dit rook ik niet onder de motorkap…
Ik zal binnenkort als ik de auto gewassen heb en gepoetst wel eens een paar mooie plaatjes schieten :photo
edit: volgens mij gewoon het oude type blok met carburateur, na een vlugge blik zag ik vanochtend aan de achterzijde van de motor een huis met WEBER erop..
Een 1.4 met K9 op het kentekenbewijs is het ‘nieuwe’ TU blok met ongeregelde katalysator en 65 PK. Je aankoop klinkt wel als een speld in een hooiberg, dus gefeliciteerd.
Misschien dat de meeste klachten wel overgaan door er gewoon eens een paar keer een lekker lang stuk mee te rijden. Als ‘ie warm is ook gewoon lekker doorrijden dan!
Verder—> gefeliciteerd met de aankoop! :photo :
mssl schreef:Je hebt hem net voor mijn neus weggekaapt ! Ik was de eerste, allen moest ik even vervoer regelen, toen was jij er net tussendoor dus gegaan haha!
Mag ik vragen hoeveel jij er uiteindelijk voor hebt betaald?
ik had al zo een vermoeden dat het iemand van het forum kon zijn. Ik dacht bij mezelf; bellen en meteen langs gaan om te kijken want dit kom je niet vaak tegen, toen ik daar was kreeg ik dus ook te horen dat er nog iemand had gereageerd en hij ‘s avonds al wou komen kijken.
Ik heb er uiteindelijk 500 euro voor moeten betalen en dat is voor een auto in deze staat niet echt veel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is geen gekke prijs man! Enneh, we willen ook wel foto’s als hij nog niet gepoetst is hoor. Wij kijken daar wel door heen.
Wat die stank betreft, zit er ook een nieuwe uitlaat onder?
patje74 schreef:Dat is geen gekke prijs man! Enneh, we willen ook wel foto’s als hij nog niet gepoetst is hoor. Wij kijken daar wel door heen.
Wat die stank betreft, zit er ook een nieuwe uitlaat onder?
Durf ik niet te zeggen, lijkt er al een tijdje op te zitten (omdat er al een redelijk laagje roet inzit).
nou da’s pas een koopje veel succes ermee
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gefeliciteerd met je aankoop, beniweuwd naar de :photo
We lezen het wel op het forum hoe het verder gaat, motorisch gezien.
Rustig warm rijden en dan regelmatig een lekker rondje toeren. Es kijken of de problemen dan terug komen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
een ouder wagen met zo weinig km moet echt met zorg behandeld worden anders rij je alles kapot op het netjes te zeggen.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Sorry, beetje offtopic:
mssl schreef:
@Renz, de GTI is inderdaad erg mooi, alleen ik zoek er eigenlijk eentje zonder kat (stuk sneller ) en via een PB heb ik te horen gekregen dat deze wel een kat heeft. Stukje minder interessant voor mij.
En dan wil je een 1.4 kopen? En als de auto van voor eind 1992 is dan mag de katalysator er gewoon onder vandaan.
@ topicstarter:
Verder ben ik benieuwd naar de foto’s en ik hoop dat dit mankement snel wordt opgelost/verdwijnt.
Prachtige Sport heb je trouwens!!
maar aangezien ik geen haast heb wacht ik nog even
Als je geen haast hebt is een GTi met kat toch ook goed
Ik ben het met je eens dat een katloze GTi merkbaar leuker is dan eentje met kat (ook al ben ik dan een kattenmens). Het verschil is ook meer dan alleen die kat; het injectiesysteem is anders, nokkenassen schijnen anders te zijn en hij heeft een dubbele gasklep ( ). Maar hou er wel rekening mee dat zo’n katloze GTi wel erg veel karakter heeft; stationair lopen vindt ie niet fijn, en enig raffinement is ‘m ook vreemd.
Er is al eens een heel draadje geweest over het verschil tussen katloze en katvolle GTi’s, zoek dat maar eens op
Even een update:
Net de motor eens aangehoord tijdens de stationairloop, hij maakt een metaal achtig pruttelend geluid dat duidelijk van de motor vandaan komt. Geen idee of dit met een oliepeil van 1cm boven het minimum-niveau te maken heeft, zou geen probleem moeten geven lijkt mij?
Jdt schreef:Even een update:
Net de motor eens aangehoord tijdens de stationairloop, hij maakt een metaal achtig pruttelend geluid dat duidelijk van de motor vandaan komt. Geen idee of dit met een oliepeil van 1cm boven het minimum-niveau te maken heeft, zou geen probleem moeten geven lijkt mij?
Oliepeil boven min is genoeg, al lijkt het me wel een kwestie van érg oude olie (want zoveel hoort een 1400 met weinig kms niet te gebruiken!). Is het geen rammelend geluid? Onder het klepdeksel ligt een ijzeren plaat die los kan trillen als de afstandbusjes verbrokkeld zijn. Ik heb er destijds busjes van een stukje alu horprofiel tussen gezet.
Ook kan een slang van de pulsair lekken; dat geeft ook een raar gepruttel.
Verder, over het inhouden: heb je de zomer/winterstand handle op de luchtinlaat wel op winter staan? Check ook even de slangetjes aan de luchtinlaat.
De rubberlucht kan gewoon een kwestie zijn van een auto die voor het eerst in zijn leven écht warm wordt. Ik heb er zo ook wel gehad.
Ook zou het bijv. een aanlopende handremkabel kunnen zijn.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jdt schreef:Even een update:
Net de motor eens aangehoord tijdens de stationairloop, hij maakt een metaal achtig pruttelend geluid dat duidelijk van de motor vandaan komt.
Ik zit even te denken, maar is dat niet de distributieketting?
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Maakt ie dat geluid ook als je de koppeling in trapt?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mathijs schreef:Maakt ie dat geluid ook als je de koppeling in trapt?
Dat maakt niets uit. Ik heb een 205 1.4 gehad die ook rammelde, dat mocht ook wel trouwens, ze had er meer dan 3 ton opzitten namelijk.